REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-uczestnictwo w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy

Rafał Biernacki
Rafał Biernacki
Aplikant adwokacki
Elektroniczne walne zgromadzenie./ Fot. Fotolia
Elektroniczne walne zgromadzenie./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu spółek handlowych przewidują możliwość uczestnictwa akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu poprzez tzw. e-uczestnictwo. Statut spółki akcyjnej powinien zawierać wyraźne zezwolenie na udział akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu spółki przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

REKLAMA

Tradycyjnie walne zgromadzenie rozumiane jest jako zebranie ogółu akcjonariuszy spółki akcyjnej w jednym czasie i miejscu na terytorium RP w celu podjęcia stosownej uchwały. Jednak przepisy Kodeksu spółek handlowych wraz z rozwojem elektronicznych metod komunikowania się przewidziały możliwość uczestnictwa akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu poprzez tzw. e-uczestnictwo.

REKLAMA

Przepis art. 4065 kodeksu spółek handlowych (dalej jako „k.s.h.”) dopuszcza możliwość zastosowania alternatywnych (elektronicznych) form udziału akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu spółki akcyjnej, gdy statut spółki na to zezwala. Brak stosownego zapisu w statucie udaremnia skorzystania z takiej formy udziału w walnym zgromadzeniu. Przy czym pamiętać jednak należy, iż e-uczestnictwo w walnym zgromadzeniu ma charakter wyłącznie subsydiarny w stosunku do tradycyjnie odbywającego się zgromadzenia. Zatem nie ma możliwości by odbywać walne zgromadzenie spółki wyłącznie przy wykorzystaniu technik elektronicznych.

Treść statutu spółki

REKLAMA

Statut spółki akcyjnej powinien zawierać wyraźne zezwolenie (należy unikać lapidarnych stwierdzeń) na udział akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu spółki przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Dodatkowo statut winien określać formę (technologię) udziału akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu. Ustawa k.s.h. nie przewiduje w tym zakresie żadnych ograniczeń – Internet, sieci komórkowe, połączenia satelitarne itp.

Jak wskazuje przepis art. 4065 § 2 k.s.h., gdy statut dopuszcza udział w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, udział akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu może podlegać jedynie wymogom i ograniczeniom, które są niezbędne do identyfikacji akcjonariuszy i zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej. Równocześnie przepis ten statuuje zasadę nie różnicowania pod względem skutków prawnych udziału w walnym zgromadzeniu za pomocą komunikacji elektronicznej w stosunku do tradycyjnie odbywanego walnego zgromadzenia.

Polecamy serwis: Spółka akcyjna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formy e-uczestnictwa w wlanym zgromadzeniu

Art. 4065 § 1 k.s.h. wprowadza otwarty katalog form e-uczestnictwa w walnym zgromadzeniu spółki, jednocześnie przykładowo wylicza: transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym, dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze mogą wypowiadać się w toku obrad walnego zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad, oraz wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku walnego zgromadzenia. Tym samym statut spółki może przewidzieć jedną z powyższych metod elektronicznego udziału w walnym zgromadzeniu bądź zaproponować zupełnie inną formę elektronicznego przekazu danych.

[1] transmisja obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym – polega na przekazywaniu na bieżąco obrazu lub dźwięku (k.s.h. nie reguluje czy transmisja ma obejmować zarówno fonię jak i wizję) rejestrowanego w miejscu obrad zgromadzenia do akcjonariusza za pomocą dowolniej techniki transmisji danych. Akcjonariusz jednak ma ograniczone uprawnienia, gdyż może jedynie biernie przyglądać się obradom, nie mając wpływu na ich dalszy przebieg. Dzieje się tak dlatego, że nie następuje zwrotny transfer danych od akcjonariusza do miejsca odbywania walnego zgromadzenia.

[2] dwustronna komunikacja w czasie rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze mogą wypowiadać się w toku obrad walnego zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad walnego zgromadzenia – polega na możliwości przekazu danych na zasadzie tzw. telekonferencji – transfer danych (obraz lub dźwięk) z miejsca obrad do akcjonariusza jak i od akcjonariusza do miejsca obrad. Tym samym akcjonariusz ma możliwość aktywnego uczestnictwa (np. zabierać głos w dyskusji, składać wnioski formalne, projekty uchwał do porządku obrad itd.) podczas walnego zgromadzenia.

Zobacz również: Zasady wykonywania prawa głosu w spółce akcyjnej – uprzywilejowanie, zawieszenie oraz ograniczenie prawa głosu

[3] wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku walnego zgromadzenia (tzw. e-voting) – polega na wykonaniu prawa głosu przez akcjonariusza (osobiście lub przez pełnomocnika) w dwóch wariantach: głosowania przed obradami oraz w trakcie ich odbywania (kwestię tę powinien uprzednio regulować statut spółki). Co z tym się wiąże taka forma e-uczestnictwa wymaga zastosowania specjalistycznego oprogramowania do składania i liczenie głosów zgodnie z przypadającymi akcjonariuszom akcjom w spółce.

Zobacz również: Elektroniczne walne zgromadzenie w praktyce

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA