REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-uczestnictwo w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Biernacki
Rafał Biernacki
Aplikant adwokacki
Elektroniczne walne zgromadzenie./ Fot. Fotolia
Elektroniczne walne zgromadzenie./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu spółek handlowych przewidują możliwość uczestnictwa akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu poprzez tzw. e-uczestnictwo. Statut spółki akcyjnej powinien zawierać wyraźne zezwolenie na udział akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu spółki przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

REKLAMA

Tradycyjnie walne zgromadzenie rozumiane jest jako zebranie ogółu akcjonariuszy spółki akcyjnej w jednym czasie i miejscu na terytorium RP w celu podjęcia stosownej uchwały. Jednak przepisy Kodeksu spółek handlowych wraz z rozwojem elektronicznych metod komunikowania się przewidziały możliwość uczestnictwa akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu poprzez tzw. e-uczestnictwo.

REKLAMA

Przepis art. 4065 kodeksu spółek handlowych (dalej jako „k.s.h.”) dopuszcza możliwość zastosowania alternatywnych (elektronicznych) form udziału akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu spółki akcyjnej, gdy statut spółki na to zezwala. Brak stosownego zapisu w statucie udaremnia skorzystania z takiej formy udziału w walnym zgromadzeniu. Przy czym pamiętać jednak należy, iż e-uczestnictwo w walnym zgromadzeniu ma charakter wyłącznie subsydiarny w stosunku do tradycyjnie odbywającego się zgromadzenia. Zatem nie ma możliwości by odbywać walne zgromadzenie spółki wyłącznie przy wykorzystaniu technik elektronicznych.

Treść statutu spółki

REKLAMA

Statut spółki akcyjnej powinien zawierać wyraźne zezwolenie (należy unikać lapidarnych stwierdzeń) na udział akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu spółki przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Dodatkowo statut winien określać formę (technologię) udziału akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu. Ustawa k.s.h. nie przewiduje w tym zakresie żadnych ograniczeń – Internet, sieci komórkowe, połączenia satelitarne itp.

Jak wskazuje przepis art. 4065 § 2 k.s.h., gdy statut dopuszcza udział w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, udział akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu może podlegać jedynie wymogom i ograniczeniom, które są niezbędne do identyfikacji akcjonariuszy i zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej. Równocześnie przepis ten statuuje zasadę nie różnicowania pod względem skutków prawnych udziału w walnym zgromadzeniu za pomocą komunikacji elektronicznej w stosunku do tradycyjnie odbywanego walnego zgromadzenia.

Polecamy serwis: Spółka akcyjna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formy e-uczestnictwa w wlanym zgromadzeniu

Art. 4065 § 1 k.s.h. wprowadza otwarty katalog form e-uczestnictwa w walnym zgromadzeniu spółki, jednocześnie przykładowo wylicza: transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym, dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze mogą wypowiadać się w toku obrad walnego zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad, oraz wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku walnego zgromadzenia. Tym samym statut spółki może przewidzieć jedną z powyższych metod elektronicznego udziału w walnym zgromadzeniu bądź zaproponować zupełnie inną formę elektronicznego przekazu danych.

[1] transmisja obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym – polega na przekazywaniu na bieżąco obrazu lub dźwięku (k.s.h. nie reguluje czy transmisja ma obejmować zarówno fonię jak i wizję) rejestrowanego w miejscu obrad zgromadzenia do akcjonariusza za pomocą dowolniej techniki transmisji danych. Akcjonariusz jednak ma ograniczone uprawnienia, gdyż może jedynie biernie przyglądać się obradom, nie mając wpływu na ich dalszy przebieg. Dzieje się tak dlatego, że nie następuje zwrotny transfer danych od akcjonariusza do miejsca odbywania walnego zgromadzenia.

[2] dwustronna komunikacja w czasie rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze mogą wypowiadać się w toku obrad walnego zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad walnego zgromadzenia – polega na możliwości przekazu danych na zasadzie tzw. telekonferencji – transfer danych (obraz lub dźwięk) z miejsca obrad do akcjonariusza jak i od akcjonariusza do miejsca obrad. Tym samym akcjonariusz ma możliwość aktywnego uczestnictwa (np. zabierać głos w dyskusji, składać wnioski formalne, projekty uchwał do porządku obrad itd.) podczas walnego zgromadzenia.

Zobacz również: Zasady wykonywania prawa głosu w spółce akcyjnej – uprzywilejowanie, zawieszenie oraz ograniczenie prawa głosu

[3] wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku walnego zgromadzenia (tzw. e-voting) – polega na wykonaniu prawa głosu przez akcjonariusza (osobiście lub przez pełnomocnika) w dwóch wariantach: głosowania przed obradami oraz w trakcie ich odbywania (kwestię tę powinien uprzednio regulować statut spółki). Co z tym się wiąże taka forma e-uczestnictwa wymaga zastosowania specjalistycznego oprogramowania do składania i liczenie głosów zgodnie z przypadającymi akcjonariuszom akcjom w spółce.

Zobacz również: Elektroniczne walne zgromadzenie w praktyce

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA