REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozszerzenie zakresu działalności spółki o usługi księgowe

Portal  Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Jakie formalności przy rozszerzeniu działalnosci spółki? Fot. Fotolia
Jakie formalności przy rozszerzeniu działalnosci spółki? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie obowiązki, bariery i koszty wiążą się z rozpoczęciem przez spółkę działalności dodatkowej polegającej na świadczeniu usług księgowych na rzecz innych podmiotów?

Zmiana umowy i wpis do KRS

W pewnym momencie działalności spółki jej kadra zarządzająca może stwierdzić, że świadczenie usług księgowych na rzecz innych podmiotów mogłoby stanowić dodatkowe, poboczne źródło dochodu spółki. Powstaje wówczas pytanie, czy aby móc skutecznie prowadzić działalność rachunkowo-księgową, nowy przedmiot działalności powinien zostać wpisany do umowy spółki, a następnie do Krajowego Rejestru Sądowego.

REKLAMA

Z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego oraz prawa podatkowego brak odpowiedniego zapisu w umowie spółki oraz wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS nie będzie powodował negatywnych skutków prawnych dla spółki lub podmiotów, dla których spółka będzie świadczyć te usługi.

Zobacz: Kto podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców?

Skutki podatkowe

REKLAMA

Jeśli umowa o świadczenie usług pozostanie ważna pomimo nieuwzględnienia świadczenia usług tego rodzaju w przedmiocie działalności spółki, wykonywanie umowy o świadczenie usług księgowych będzie wywoływało skutki prawne także na gruncie podatkowym.

W szczególności usługi będą podlegały VAT, a strony takiej umowy będą uprawnione do rozliczenia podatku od towarów i usług związanego ze świadczeniem przez spółkę usług księgowych. Podobnie, na gruncie podatku dochodowego, nabywca usług księgowych świadczonych przez spółkę będzie mógł zaliczyć poniesione na nie wydatki do kosztów uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Podatki

Odpowiedzialność członków zarządu

Należy jednak zwrócić uwagę, że niezgodność rzeczywistego przedmiotu działalności spółki z treścią umowy spółki i wpisem w rejestrze przedsiębiorców KRS może skutkować odpowiedzialnością członków zarządu wobec spółki za podejmowanie działań sprzecznych z postanowieniami umowy spółki. Wobec powyższego pierwszą czynnością, jaką spółka powinna podjąć przed rozpoczęciem nowej działalności, powinno być dokonanie stosownej zmiany umowy spółki. Oczywiście spowoduje to również powstanie pierwszych kosztów po stronie spółki, tj. opłat notarialnych, sądowych oraz skarbowych.

Zobacz: Odszkodowanie od członka zarządu

Sama zmiana umowy spółki nie pozwoli jeszcze spółce na prowadzenie nowej działalności. Zgodnie z ustawą o rachunkowości usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, obejmujące w szczególności świadczenie usług polegających na prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji podatkowych oraz sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych, musi być wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, tj. przez osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych. W związku z powyższym kolejnym etapem i kosztem na drodze do świadczenia nowych usług będzie zatrudnienie osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia.

Ubezpieczenie OC

Ostatnim obowiązkiem spółki będzie zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Spółka powinna zawrzeć stosowną umowę ubezpieczenia OC najpóźniej na dzień przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od przedmiotu działalności przedsiębiorców uprawnionych do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz czynności doradztwa podatkowego i wynosi równowartość w złotych:

  • 15 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego;
  • 10 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • 5 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego.

Odpowiedzialność spółki

REKLAMA

Spółka świadcząca usługi księgowe może ponosić odpowiedzialność, jeżeli wykonuje taką działalność za pośrednictwem osób nieposiadających wymaganych uprawnień lub bez zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i wykonywania czynności doradztwa podatkowego.

Osoba fizyczna prowadząca księgi w spółce zajmującej się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych może ponosić odpowiedzialność karną skarbową w przypadku nieprowadzenia dokumentacji, jak też z tytułu prowadzenia ksiąg w sposób nierzetelny, czyli niezgodny z rzeczywistością lub wadliwy, a więc niezgodny z prawem, jeżeli działania te mają charakter umyślny. Kodeks karny skarbowy nie uzależnia w tym przypadku poniesienia odpowiedzialności od faktu wystąpienia szkody.

Oprócz odpowiedzialności osób bezpośrednio świadczących usługi księgowe, spółka może również ponosić odpowiedzialność wynikającą z przepisów Kodeksu cywilnego. Nabywca usług księgowych, który z winy spółki poniósłby sankcję karną lub administracyjną, np. z tytułu zaległości podatkowych, może bowiem wystąpić na drogę powództwa cywilnego i dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych odpowiedzialności kontraktowej.

Zobacz: Odpowiedzialność kontraktowa

Spółka świadcząca usługi księgowe może zostać zobowiązana do naprawienia szkody wyrządzonej nabywcy usługi wskutek niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy zawartej o usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Klient bowiem jako podatnik odpowiada za swoje zobowiązania, w tym podatkowe, mimo powierzenia prowadzenia ksiąg biuru rachunkowemu. Jeżeli zatem niewłaściwe wywiązywanie się biura z zawartej umowy naraziło go na szkodę, może na podstawie prawa cywilnego dochodzić odszkodowania przed sądem powszechnym.

Autorzy:
Aldona Leszczyńska-Mikulska, Zespół Podatkowy kancelarii Wardyński i Wspólnicy
Łukasz Śliwiński, Zespół Prawa Korporacyjnego, Restrukturyzacji Spółek i Kontraktów Handlowych kancelarii Wardyński i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA