REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kobiety we władzach spółek - statystyki

Subskrybuj nas na Youtube
Kobiety we władzach spółek - statystyki udziału kobiet w zarządach i radach nadzorczych w Polsce
Kobiety we władzach spółek - statystyki udziału kobiet w zarządach i radach nadzorczych w Polsce
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety we władzach spółek wciąż stanowią niski procent. Jakie są ostatnie statystyki zebrane przez 30% Club Poland? W jakim sektorze jest najwięcej kobiet w zarządach i radach nadzorczych?

Kobiety we władzach największych spółek z GPW

Według nowych danych na koniec 2021 r., zebranych przez 30% Club Poland, udział kobiet we władzach – definiowanych jako zarządy i rady nadzorcze – 140 największych notowanych spółek na warszawskiej giełdzie wzrósł o 1,1 pp względem roku poprzedniego. Wskaźnik ten pozostaje jednak nadal na niskim poziomie 16,6%. 

REKLAMA

W badanych spółkach kobiety częściej można spotkać w radach nadzorczych (18,9%) niż w zarządach (13,1%). Wciąż rzadko zajmują one pozycję prezesek zarządu – było tak tylko w 3,6% przypadków (pięć spółek). Częściej, bo w 15,7% spółek (czyli 22) kobiety stały na czele rady nadzorczej. Pomimo korzyści dla biznesu płynących z różnorodności, wśród największych giełdowych spółek w Polsce wciąż jedna piąta nie posiada żadnej kobiety we władzach. 

MWIG40 - coraz więcej kobiet we władzach

Najlepiej, jeśli chodzi o różnorodność władz wypadają tzw. blue chipy, czyli spółki z WIG20, w których kobiety stanowiły 20,8% władz na koniec 2021 r. (lekko wyżej r/r). Z kolei w grupie najmniejszych badanych spółek, znajdujących się w indeksie sWIG80, różnorodność we władzach była wyraźnie mniejsza. Udział kobiet we władzach spółek z sWIG80 na koniec ub.r. był na poziomie 13,9%. Co więcej, wskaźnik ten pogorszył się rok do roku o 0,3 pp. 
Pozytywne zmiany zaszły w grupie średnich spółek. W przedsiębiorstwach z mWIG40 udział kobiet we władzach firm wzrósł o 4 pp i wyniósł na koniec 2021 r. 18,5%. Tym samym średnie spółki mocno zbliżyły się do tych największych. 

Największy udział kobiet w sektorze finansowym

Podobnie jak rok wcześniej, na koniec 2021 r. najwyższy udział kobiet we władzach miały sektory finansowy oraz rolno-spożywczy - było to odpowiednio 23,6% oraz 19,4%. Warto zwrócić uwagę, że w sektorze finansowym udział kobiet we władzach zwiększył się aż o 3,4 pp w minionym roku. Gdyby takie tempo zmian się utrzymało, ten sektor w ciągu dwóch lat osiągnąłby poziom 30%, który jest newralgiczny według wielu badań, bo to próg, od którego głosy mniejszości zaczynają mieć znaczenie i  mają realny wpływ na podejmowane decyzje. Sektor ten jest blisko tego progu, jeśli chodzi o udział kobiet w radach nadzorczych – na koniec 2021 r. wyniósł on 28,3%. 
Trzeci pod względem udziału kobiet we władzach był sektor TMT – 17,1%, wzrost o 1,7 pp. Tym samym sektor TMT zastąpił na tej pozycji energetykę, gdzie udział kobiet we władzach spadł o 2,0 pp do 15,3%. 

1/5 spółek nie ma żadnej kobiety we władzach

REKLAMA

Choć badania potwierdzają pozytywny wpływ różnorodności na procesy biznesowe, w wielu spółkach brakuje kobiet we władzach. Na koniec 2021 r. wśród 140 największych notowanych spółek aż w 28 (jednej piątej) z nich nie było ani jednej kobiety w zarządzie, ani radzie nadzorczej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najgorzej sytuacja nadal wygląda w sWIG80, gdzie podobnie jak w 2020 r., w aż 20 spółkach nie było kobiet w zarządach i radach nadzorczych. Także sytuacja w mWIG40 nadal pozostawia wiele do życzenia – w 8 spółkach nie było kobiet we władzach firm z mWIG40 (choć jest progres w porównaniu do 13 na koniec 2020 r.). 

Z kolei wśród blue chipów, podobnie jak rok wcześniej, nie było spółek bez kobiet we władzach. 

Minimum 30% udział kobiet - ile spółek?

REKLAMA

Pomimo ogólnie niskiego udziału kobiet we władzach spółek, w jednej na osiem badanych firm – czyli w 18 spółkach – osiągnięty lub przekroczony został poziom 30%. Te spółki pokazują, że osiąganie różnorodności płci we władzach jest możliwe. To spółki z różnych sektorów (m.in. finanse, TMT, detal, medyczny), o różnej wielkości (4 firmy z WIG20, 8 z sWIG40 oraz 6 z mWIG80) oraz o różnej strukturze akcjonariatu (zarówno z przewagą polskiego, jak i zagranicznego kapitału). 

Zebrane dane pokazują poprawę rok-do-roku. Tempo zachodzących zmian jest jednak wolne, za wolne. Zachęcam firmy do podjęcia mocniejszych działań na rzecz zwiększania różnorodności i włączenia. Szczególnie ważne jest stawianie ilościowych celów w zakresie różnorodności, także na najwyższych szczeblach, wraz z horyzontem ich realizacji.” – komentuje Milena Olszewska-Miszuris, Co-Chair 30% Club Poland. 

Źródło: 30% Club Poland

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA