REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kobiety na stanowiskach kierowniczych w Polsce

Anna Potocka-Domin
Kobiety na stanowiskach kierowniczych w Polsce - co trzeba zrobić?
Kobiety na stanowiskach kierowniczych w Polsce - co trzeba zrobić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety na stanowiskach kierowniczych w Polsce są wciąż w mniejszości. W zarządach spółek kobiet jest tylko 15%, a kobiety prezeski to jedyne 6%. Jak to zmienić?

Kobiety na stanowiskach kierowniczych w Polsce

"Upodmiotowienie kobiet to nie tylko sprawa zasadniczo moralna, to kwestia niepodlegająca dyskusji z ekonomicznego punktu widzenia" – powiedziała Christine Lagarde, jedna z najwybitniejszych kobiet w świecie finansów. O tym, że obecności kobiet na stanowiskach kierowniczych sprawia, że firmy lepiej i stabilniej się rozwijają, a zwiększenie udziału kobiet w zarządach znacząco wpłynęłoby na wzrost globalnego PKB, wiemy już od dość dawna. Kolejne badania potwierdzają jedynie, że równouprawnienie w biznesie, to… najlepszy biznes. A jednak, nadal prawie nic się nie zmienia i jak wynika z najnowszego raportu McKinsey & Company “Win-win: Jak lepiej wykorzystać potencjał kobiet w polskiej gospodarce”, reprezentacja kobiet w zarządach spółek w Polsce, to 15 procent, z czego prezesek mamy zaledwie 6 proc.

REKLAMA

Gender equality i parytety w zarządach firm

Mając gotową receptę na sukces finansowy, jaką jest zwiększanie udziału kobiet we władzach firm, świat biznesu niezwykle opornie podchodzi do jej realizacji. Dlaczego tak się dzieje? Jest z pewnością wiele powodów, poczynając od jakże pierwotnego – władzy i pieniędzy. Jednak wiele firm decyduje się (w duchu realizacji 5.Celu Zrównoważonego Rozwoju jakim jest wzmacnianie pozycji kobiet, także w obszarze biznesu) na wdrażanie strategii opartych o gender equality. Tworzone są mechanizmy mające zapewnić równe traktowanie kobiet i mężczyzn począwszy od rekrutacji, poprzez rozwój zawodowy i karierę. Część firm decyduje się także na wdrożenie parytetów w zarządach.

Jak zwiększyć udział kobiet na najwyższych stanowiskach?

A jednak nadal mamy zawstydzający pay gap i brak kobiet na najwyższych stanowiskach. Aby zmienić w Polsce tę sytuację konieczna jest społeczna i kulturowa rewolucja rozprawiająca się ze stereotypowymi rolami kobiet i mężczyzn w rodzinie, wprowadzająca realne współdzielenie obowiązków rodzicielskich, opiekuńczych i domowych. Wówczas kobiety zaczną realizować się w pracy zawodowej i sięgać po najwyższe stanowiska. Ale to nie wystarczy. Firmy muszą zmienić się od środka – realne wsparcie kobiet w drodze na szczyt oznacza zmianę zasad gry. Dzisiejsze oczekiwania, zasady i wymagania dotyczące najwyższych stanowisk w biznesie stworzone zostały przez mężczyzn dla mężczyzn. Dlatego tak niewiele kobiet decyduje się, mimo z pozoru sprzyjającym warunkom w firmie, na przyjęcie takiego wyzwania. To prawdziwe tabu w biznesie i najwyższy czas się z tym zmierzyć, włączając kobiety w proces zmiany konserwatywnego podejścia do władzy i tworząc wraz z nimi przestrzeń prawdziwie różnorodną i inkluzywną. To będzie najlepszy biznes dla nas wszystkich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA