REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznaczają zmiana adresu i zmiana siedziby spółki kapitałowej?

Kancelaria Kopeć & Zaborowski
Kopeć & Zaborowski (KKZ) to jedna z wiodących firm na polskim rynku prawniczym, specjalizująca się w sprawach z zakresu prawa karnego, gospodarczego, prasowego, ochrony dóbr osobistych a także z zakresu prawa pracy. Innym aspektem działalności KKZ jest przeprowadzanie na zlecenie podmiotów gospodarczych profesjonalnych audytów śledczych związanych z wykrywaniem nadużyć wewnątrz firm, a także mającymi na celu racjonalizację wydatków.
Maciej Wierzchowiec
Młodszy Prawnik
Jak formalnie zmienić siedzibę spółki?
Jak formalnie zmienić siedzibę spółki?

REKLAMA

REKLAMA

Siedziba spółki to nie to samo co adres spółki, a często te pojęcia są ze sobą mylone. Między adresem a siedzibą spółki występują istotne różnice, co widać zwłaszcza w sytuacji zmiany adresu lub siedziby spółki.

Czym różni się adres od siedziby spółki?

Siedzibą spółki jest miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający, chyba że inaczej postanowiono w umowie spółki albo co innego wynika z przepisów ustawowych (art. 41 k.c.). Organem tym jest zarząd spółki kapitałowej. Siedzibą jest zatem miasto lub wieś określone w umowie spółki, np. Warszawa, Kraków, Tczew itd.

REKLAMA

Adres spółki często definiowany jest jako doprecyzowanie siedziby. Najczęściej jest to adres biura zarządu spółki określony jako konkretna ulica wraz z numerem, np. 01-101 Warszawa, Al. Jerozolimskie 21 lok. 3C. W przeciwieństwie do siedziby, adres spółki nie jest określany w umowie spółki, ale przyjmowany uchwałą zarządu.

Kup książkę: Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

Jak zmienić siedzibę spółki?

REKLAMA

Wobec tego, że siedziba spółki wpisana jest do umowy spółki, zmiana siedziby spółki jest równoznaczna ze zmianą umowy spółki. Jeżeli umowa spółki była zawarta w systemie S24 zmiany umowy spółki można dokonać za pośrednictwem tego system albo dokonać czynności w formie aktu notarialnego. Jeżeli umowa spółki była zawarta u notariusza, konieczne jest zwołanie zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia i podjęcie uchwały o zmianie umowy spółki protokołowanej przez notariusza.

Zmiana siedziby spółki wymaga zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców KRS i jest skuteczna od momentu ujawnienia zmiany w rejestrze. Na zgłoszenie zmiany zarząd spółki ma 6 miesięcy od momentu wejścia w życie uchwały o zmianie umowy spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zmienić adres spółki?

Zmiana adresu spółki nie wymaga zmiany umowy spółki, a więc nie wymaga również zwołania zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia, ani formy aktu notarialnego. Adres spółki zmieniany jest przez przyjęcie uchwały zarządu w formie pisemnej.

Zmiana adresu spółki jest skuteczna od momentu oznaczonego w treści uchwały zarządu, np. od chwili podjęcia uchwały. Zmiana adresu spółki wymaga zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców KRS. Zarząd spółki musi zgłosić tę zmianę w ciągu 7 dni od dnia wejścia w życie uchwały o zmianie adresu spółki.

Jak zgłosić zmianę do KRS?

Zarówno zmianę adresu spółki, jak i zmianę siedziby spółki zgłasza się do KRS na formularzu KRS Z3 udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Zmiana adresu spółki oznacza konieczność załączenia do formularza KRS Z3 uchwały zarządu o zmianie adresu spółki. Zmiana siedziby spółki automatycznie oznacza także zmianę adresu, zatem do formularza KRS Z3 również należy załączyć uchwałę zarządu o zmianie adresu spółki, a ponadto protokół ze zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia oraz tekst jednolity spółki.

Tak zmiana siedziby jak i zmiana adresu oznacza konieczność uiszczenia opłaty za wpis do KRS i ogłoszenie w MSiG w kwocie w sumie 350 zł (300 zł przy zgłoszeniu przez system S24).

Dodatkowe czynności przy zmianie adresu lub siedziby spółki

Zawsze należy pamiętać, że zmiana siedziby lub adresu spółki to prosta czynność z perspektywy obowiązków rejestrowych, ale może wiązać się z licznymi dodatkowymi obowiązkami i kosztami. Przede wszystkim należy pamiętać o powiadomieniu o zmianie wszystkich kontrahentów spółki, którzy w przeciwnym razie będą wysyłać korespondencję na adres wskazany w umowie. Ponadto należy pamiętać o aneksowaniu umów o pracę w zakresie zmiany miejsca pracy, powiadomieniu banków, ubezpieczycieli, a także o obowiązkach administracyjnych, jak np. przerejestrowanie samochodów firmowych i wymiana tablic rejestracyjnych.

Maciej Wierzchowiec. Młodszy Prawnik. Młodszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu  Kancelarii Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA