REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i w jaki sposób należy zlikwidować spółkę jawną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Burzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zdarzenia powodują obowiązek zakończenia działalności przez spółkę jawną?

REKLAMA

Zdarzenia te można podzielić na przyczyny zewnętrzne oraz wewnętrzne. Do tych pierwszych należy zaliczyć ogłoszenie upadłości spółki lub wspólnika, wypowiedzenie umowy spółki przez wierzyciela lub wspólnika czy też prawomocne orzeczenie sądu. Przyczynami wewnętrznymi będzie jednomyślna uchwała wszystkich wspólników, wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub jego śmierć, a także wystąpienie zdarzenia określonego przez wspólników w umowie spółki (np. brak osiągnięcia zakładanych zysków, wygaśnięcie koncesji).

REKLAMA

Należy podkreślić, że wystąpienie jednej z przyczyn rozwiązania umowy spółki nie powoduje automatycznego wygaśnięcia jej bytu, ponieważ wówczas rozpoczyna się ostatnia faza istnienia spółki - jej likwidacja. Nawet jeśli wystąpią opisane wyżej przyczyny uzasadniające likwidację spółki, przepisy prawa dają wspólnikom możliwość wyrażenia zgody na dalsze jej istnienie, pod warunkiem że zgody takiej udzielą wszyscy wspólnicy.

Kto powinien pełnić funkcję likwidatorów? Czy należy ją powierzyć profesjonalistom? Na czym polega ich rola?

REKLAMA

Co do zasady likwidację przeprowadzają likwidatorzy, którymi z mocy prawa są wszyscy wspólnicy. Wspólnicy mogą w drodze jednomyślnej uchwały (jeśli inaczej nie stanowi umowa spółki) powołać tylko niektórych spośród siebie lub też osoby trzecie, np. osoby przygotowane profesjonalnie. W przypadku niepodjęcia takiej uchwały likwidatorami są wszyscy wspólnicy, z tym że na miejsce wspólnika upadłego wchodzi syndyk, a w razie upadłości spółki - likwidatorem jest syndyk masy upadłości. Z ważnych powodów na wniosek wspólnika lub innej osoby mającej interes prawny (np. wierzyciela) likwidatora może ustanowić sąd rejestrowy spośród wspólników lub osób trzecich.

Podstawowym zadaniem likwidatorów jest zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań i upłynnienie majątku spółki. Nowe interesy mogą być podejmowane tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku. Likwidatorzy powinni także zabezpieczyć środki na pokrycie zobowiązań spornych lub jeszcze niewymagalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego też wspólnicy powinni ocenić (mając na względzie rozmiar działalności spółki), czy ich wiedza i umiejętności są wystarczające do przeprowadzenia likwidacji, czy też wskazanym byłoby skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Oprócz zakończenia spraw bieżących wspólnicy muszą pamiętać o obowiązkach związanych z wyrejestrowaniem spółki z urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Statystycznego czy też z zamknięciem rachunku bankowego.

W jaki sposób powinno wyglądać zgłoszenie likwidacji?

Rozpoczęcie likwidacji spółki należy zgłosić do właściwego dla spółki sądu rejestrowego, podając następujące informacje: otwarcie likwidacji, nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy, sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów i wszelkie w tym zakresie zmiany, nawet gdyby nie nastąpiła żadna zmiana w dotychczasowej reprezentacji spółki. Każdy likwidator ma prawo i jednocześnie obowiązek dokonania zgłoszenia. W tym celu należy złożyć odpowiednie formularze do sądu rejestrowego (formularz KRS-Z61, KRS-ZR czy też formularz KRS-ZK).

Ponadto konieczne jest dołączenie złożonych wobec sądu albo poświadczonych notarialnie wzory podpisów likwidatorów. Firma spółki w likwidacji powinna zostać uzupełniona dodatkiem - w likwidacji.

Kiedy jest wymagana zgoda wierzyciela na przeprowadzenie likwidacji?

Wspólnicy nie są zobowiązani do uzyskania zgody wierzyciela na przeprowadzenie likwidacji. Muszą się liczyć z tym, że gdyby w przypadku wypowiedzenia umowy spółki przez wierzyciela wspólnika lub ogłoszenia upadłości wspólnika wspólnicy chcieliby zakończyć działalność spółki w inny sposób niż w drodze likwidacji, to wówczas musi im zostać udzielona zgoda odpowiednio wierzyciela lub syndyka. Uprawnienie takie daje możliwość wierzycielowi oraz syndykowi ochrony ich interesów i uniemożliwia rozdysponowanie na ich szkodę majątkiem spółki.

W którym momencie spółka jawna znajdująca się w trakcie likwidacji powinna sporządzić sprawozdanie finansowe?

Likwidatorzy sporządzają bilans na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji. W przypadku gdy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień kończący każdy rok obrotowy, a nie roczny okres liczony od dnia rozpoczęcia likwidacji.

Jeżeli określona spółka jawna znajdująca się w likwidacji nie jest obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości, sporządzanie sprawozdania finansowego powinno odbyć się w oparciu o podsumowanie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji prowadzonych przez spółkę dla celów podatkowych, spis z natury, a także inne dokumenty pozwalające na sporządzanie tego sprawozdania.

Czy to prawda, że w ramach czynności likwidacyjnych w pierwszej kolejności należy spłacić wierzytelności hipoteczne?

Z majątku spółki spłaca się przede wszystkim zobowiązania spółki wobec osób trzecich oraz pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych. Pozostały majątek dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku stosownych postanowień umowy spłaca się wspólnikom udziały. Nadwyżkę dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku. Rzeczy wniesione przez wspólnika do spółki tylko do używania zwraca się wspólnikowi w naturze.

Likwidatorzy powinni w pierwszym rzędzie pamiętać o spłacie wierzytelności wymagalnych. Należy jednak podkreślić, że chociaż przepisy nie mówią wprost o uprzywilejowaniu niektórych wierzytelności, to likwidatorzy muszą również pamiętać o środkach na spłatę wierzytelności jeszcze niewymagalnych, ale zabezpieczonych na majątku spółki (np. hipoteką lub zastawem rejestrowym).

Co się dzieje w sytuacji, gdy majątek likwidowanej spółki nie wystarcza na spłatę długów?

Jeżeli majątek spółki nie wystarcza na spłatę udziałów i długów, niedobór dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy, a w ich braku - w stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w stracie. W przypadku niewypłacalności jednego ze wspólników przypadającą na niego część niedoboru dzieli się między pozostałych wspólników w takim samym stosunku, chyba że inne rozwiązanie przewidują postanowienia umowy spółki. Należy jednak podkreślić, że bez względu na postanowienia umowy każdy ze wspólników odpowiada za zobowiązania spółki według zasad odpowiedzialności solidarnej. Oznacza to m.in., iż wspólnik, który pokrył niedobór wspólnika niewypłacalnego, ma do niego roszczenie regresowe.

Co może zrobić wierzyciel w przypadku, gdy po zgłoszeniu wykreślenia spółki z rejestru okaże się, że przysługują mu nieuregulowane przez nią wierzytelności?

Likwidatorzy powinni zgłosić zakończenie likwidacji i złożyć wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Rozwiązanie spółki następuje z chwilą wykreślenia jej z rejestru.

Jak to już zostało wyżej wspomniane, wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki solidarnie. Jeżeli więc, mimo zakończenia bytu spółki poprzez jej wykreślenie z rejestru, pozostaną niespłacone przez spółkę wierzytelności, to wówczas wierzyciele mogą dochodzić swoich wierzytelności bezpośrednio od wspólników. Co więcej, wierzyciel jest uprawniony do żądania zapłaty swoich należności w całości lub w części od jednego, kilku a nawet od wszystkich wspólników. Odpowiedzialność solidarna wspólników będzie trwać aż do całkowitego zaspokojenia wierzyciela.

Gdzie i jak długo należy przechowywać dokumenty związane z prowadzeniem zlikwidowanej spółki jawnej?

Księgi i dokumenty rozwiązanej spółki należy oddać na przechowanie wspólnikowi lub osobie trzeciej na okres nie krótszy niż pięć lat. W przypadku braku zgody wspólnika lub osoby trzeciej przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy. Wybór odbywa się wówczas w ramach postępowania nieprocesowego, które może być wszczęte zarówno na wniosek wspólnika, jak i likwidatora. W przypadku wyboru na przechowawcę wspólnika nie będzie mógł on odmówić, jeżeli zaś sąd ustanowi przechowawcą osobę trzecią, to wówczas konieczna będzie jego zgoda. Przepisy nie regulują kwestii odpłatności przechowania, ale z doświadczenia życiowego należy przyjąć, że przechowanie będzie odpłatne.

W czasie pięcioletniego okresu przechowywania dokumentów wspólnicy i osoby mające interes prawny (np. wierzyciele) mają prawo przeglądać księgi i dokumenty.

Czy spółka jawna znajdująca się w trakcie likwidacji może ją przerwać i wznowić normalną działalność po wycofaniu wypowiedzenia umowy przez jednego ze wspólników?

W takim przypadku wspólnicy mogą w drodze uchwały podjąć decyzję o nierozwiązywaniu spółki. Do wykreślenia spółki z rejestru mogą to zrobić w każdym momencie postępowania likwidacyjnego. Z oczywistych względów po wznowieniu działalności przez spółkę trzeba dokonać odpowiednich wpisów w rejestrze mających na celu wykreślenie wpisów dotyczących likwidacji spółki.

PIOTR TUROWICZ

radca prawny, specjalista w zakresie prawa gospodarczego, kierujący działem korporacyjnym w kancelarii Garrigues Polska

 

Rozmawiała MONIKA BURZYŃSKA

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 67-86 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA