REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany personalne w spółce cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej lub śmierć wspólnika nie prowadzą do rozwiązania spółki, jeżeli pozostanie w niej chociaż dwóch wspólników. Formalności związanych z zakończeniem prowadzenia działalności dokonuje wspólnik lub jego spadkobiercy.


Zanim wspólnik wystąpi ze spółki powinien złożyć na piśmie oświadczenie woli zawierające wypowiedzenie udziału w spółce. Takie oświadczenie doręcza pozostałym wspólnikom. Wystąpienie wspólnika ze spółki nie prowadzi do jej rozwiązania, pod warunkiem że po jego odejściu pozostanie w niej co najmniej dwóch wspólników. Spółka cywilna nie może być spółką jednoosobową.

REKLAMA

REKLAMA


Jeżeli spółka została zawarta na czas nieoznaczony, to każdy wspólnik może z niej wystąpić, wypowiadając swój udział na trzy miesiące naprzód na koniec roku obrachunkowego. Natomiast z ważnych powodów uzasadniających wypowiedzenie może to zrobić w każdej chwili bez zachowania terminów.


Gdy spółka została zawarta na czas oznaczony, wspólnik może wypowiedzieć swój udział bez zachowania terminu wypowiedzenia tylko wówczas, gdy zachodzą ważne powody uzasadniające to wystąpienie.


Formalności w gminie

REKLAMA


W związku z wystąpieniem ze spółki formalności w ewidencji działalności gospodarczej w gminie dokonuje przede wszystkim osoba, która była wspólnikiem. Zawiadamia ona organ ewidencyjny, że rezygnuje z prowadzenia działalności gospodarczej. W tym celu powinna złożyć w gminie informacje o tym, że ze wskazanym w informacji dniem zaprzestaje prowadzenia działalności. Zawiadomienia dokonuje na formularzu, który otrzyma w gminie. Formularz może wypełnić nawet pismem ręcznym. Powinien podpisać go własnoręcznie, nie może podpisu odtworzyć w sposób mechaniczny. Tych wszystkich formalności wspólnik dokonuje na podstawie przepisu art. 7d ustawy Prawo działalności gospodarczej z 19 listopada 1999 r. (Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Organy ewidencyjne uznają, że zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej jest zmianą danych zawartych w ewidencji. Wspólnik występujący ze spółki ma więc obowiązek powiadomić ich o tej zmianie. Za zgłoszenie zaprzestania działalności nie uiszcza żadnej opłaty. Po dokonaniu zgłoszenia zostanie wykreślony z ewidencji.


Gdyby wspólnik cywilny zmarł i z tego powodu przestał prowadzić działalność, wówczas zgłoszenia tego faktu do ewidencji powinni dokonać jego spadkobiercy. W razie braku spadkobierców mogą to zrobić osoby trzecie - np. inny wspólnik, a nawet pracownik przedsiębiorstwa.


Natomiast żadnych formalności w gminie nie dokonują pozostali wspólnicy tej spółki cywilnej, z której jeden wspólnik wystąpił. Każdy z nich jest wpisany osobno do ewidencji działalności gospodarczej, jako przedsiębiorca.Obowiązuje wprawdzie zasada, że każdy przedsiębiorca wpisany do ewidencji działalności ma obowiązek zgłaszać organowi ewidencyjnemu powstałe już po wpisie do ewidencji zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności. Jednakże obowiązek informacyjny w tym zakresie dotyczy tylko zmian odnoszących się do danych zawartych w zgłoszeniu. Chodzi tutaj o oznaczenie przedsiębiorcy - numer PESEL, miejsce zamieszkania, adres przedsiębiorcy, miejsce wykonywania działalności, przedmiot wykonywania działalności i datę rozpoczęcia działalności.


Ważne!

Zmiany stanu faktycznego podlegające obowiązkowi zgłaszania do organu ewidencyjnego przedsiębiorca powinien zgłosić w ciągu 14 dni od ich powstania - tzn. od wystąpienia ze spółki cywilnej


Do ewidencji działalności gospodarczej nie było potrzeby wpisywać informacji o umowie spółki cywilnej, jeśli taka była zawarta.


W pewnych indywidualnych przypadkach jednak przedsiębiorca mógł taką informację zamieścić. Na przykład w zgłoszonej nazwie, pod którą prowadzi działalność, mogła być informacja o spółce cywilnej i nazwiskach wszystkich wspólników, również tego, który wystąpił ze spółki. W takim przypadku należy dokonać zmiany wpisu do ewidencji, wskazując na inne oznaczenie przedsiębiorcy. Na przykład trzeba podać oznaczenie przedsiębiorcy bez nazwiska ustępującego wspólnika. Uiszcza się przy tym opłatę w wysokości 50 zł. Niektóre gminy odstąpiły od pobierania opłaty za zmianę wpisu.


Uaktualnienie danych


Spółka cywilna ma REGON. Wystąpienie ze spółki cywilnej jednego przedsiębiorcy powoduje, że spółka musi dopełnić w urzędzie statystycznym formalności. Na formularzu RG1 (wniosek o zmianę) informuje o zmianie składu osobowego spółki. Urząd statystyczny musi zostać zawiadomiony o nazwisku osoby, która wystąpiła ze spółki. Do formularza RG1 dołącza się aneks sporządzony do umowy spółki w związku z wystąpieniem wspólnika ze spółki oraz ksero wpisów do ewidencji działalności gospodarczej.


Dopełnienie tych formalności nic nie kosztuje, a numer REGON nie ulega zmianie.


Na podobnych zasadach wniosek o zmianę składa się wówczas, gdy w miejsce wspólnika, który wystąpił, zostanie przyjęty nowy wspólnik.


WSPÓLNIK NIE MUSI BYĆ OSOBĄ FIZYCZNĄ

Rejestracji w gminnej ewidencji podlegają wspólnicy będący osobami fizycznymi. Inne podmioty będące wspólnikami spółek cywilnych podlegają rejestracji w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. W razie wystąpienia ze spółki cywilnej wspólnika niebędącego osobą fizyczną powinien on dopełnić formalności w KRS, a nie w gminie.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA