REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie informacje powinny znajdować się w KRS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Stabińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W rzeczywistości nie wszystkie informacje znajdujące się w Krajowym Rejestrze Sądowym są zgodne ze stanem faktycznym. Często dane są nieaktualne bądź brak jest nowych, istotnych informacji. Kto odpowiada za publikowane dane w KRS?

Braki we wpisach wynikają zwykle z niedopatrzenia przedsiębiorców. Często jednak są one wynikiem ignorancji - przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy z tego po co tak naprawdę jest KRS, co powinni tam zgłaszać, i jak poważne konsekwencje może mieć nieaktualizowanie wpisów. Zdarza się też, że utrzymywanie stanu niezgodności wpisów w KRS jest wynikiem celowego działania spółki.

REKLAMA

REKLAMA


Nad zgodnością wpisów, ze stanem faktycznym spółek powinien czuwać sam KRS. Jego działania nie są jednak dla spółek żadnym straszakiem. Wysokość grzywny nie odstrasza (zasadniczo max 10 tys. w jednym postępowaniu). A takie sankcje jak ustanowienie dla spółki kuratora, czy wykreślenie z urzędu to naprawdę ewenementy. Nadto sąd nie ma organizacyjnych możliwości badania kompletności i prawdziwości wpisów na bieżąco. Braki lub niezgodności wychodzą zwykle na jaw przy okazji innych czynności.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!


Domniemanie prawdziwości wpisów


Osoby zawierające umowy lub w innych celach korzystające z danych zawartych w KRS są jednak chronione domniemaniem prawdziwości wpisów do rejestru. Nawet, jeśli się okaże, że faktyczna sytuacja spółki jest inna niż ujawniona w KRS, nasze czynności będą oceniane z perspektywy stanu opisanego w rejestrze. Jeśli np. podpiszemy umowę z osobą wpisaną jako członek zarządu, a po czasie okaże się, że nie była już ona członkiem zarządu, to nie ma podstaw do podważania takiej czynności. Inny przykład - gdy spółka nie uaktualni w rejestrze swojego adresu, pisma wysyłane na stary adres - widniejący w rejestrze będą uważane za skutecznie doręczone. Może to mieć nieprzyjemne reperkusje - szczególnie w przypadku wyroku lub nakazu zapłaty.

REKLAMA


Rozbieżność między stanem faktycznym a wpisem w KRS może powodować poważne skutki również w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, z wykluczeniem z przetargu i przepadkiem wadium włącznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Należy mieć też na względzie, że niektóre czynności w ogóle nie dochodzą do skutku, jeśli nie zostaną wpisane do rejestru (np. założenie
spółki, podwyższenie kapitału).


Zatem to samym spółkom powinno zależeć na sprawnym przekazywaniu danych do KRS. Ignorowanie przez przedsiębiorców obowiązków rejestrowych wynika z nieświadomości skutków zaniechań.


Wpisy do KRS dają również sporą wiedzę o kontrahencie. Świadomi przedsiębiorcy uważnie śledzą w szczególności, czy ich partner regularnie i terminowo składa do rejestru sprawozdania finansowe. Zaniechania w tym zakresie wiele mówią o rzetelności potencjalnego partnera.


Należy zachować ostrożność przy korzystaniu z informacji zawartych na płatnych portalach udostępniających dane o spółkach, w tym w wywiadowniach gospodarczych. Informacje w nich zawarte mogą służyć co najwyżej do ogólnego zorientowania się w sytuacji spółki lub ustalenia osób decyzyjnych. Nie mogą jednak być podstawą żadnych czynności prawnych.


A to dlatego, że w przypadku, gdy informacje te okażą się niezgodne z rzeczywistością, nie chronią nas żadne przepisy. Możemy co najwyżej występować z roszczeniami odszkodowawczymi do podmiotu prowadzącego taki portal.


Zobacz również: Zawieszenie działalności gospodarczej a wykreślenie z CEIDG

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Ślązak, Zapiór i Wspólnicy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

REKLAMA

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA