REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup paczek świątecznych dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Paczki i bony towarowe dla pracowników firma może sfinansować z jej środków własnych albo z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). W zależności od źródła finansowania tych wydatków różne będzie ich rozliczenie podatkowe.

Firma z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia przygotowuje paczki dla pracowników. Ponadto wszyscy pracownicy otrzymają bony towarowe. Jak rozliczyć koszty związane z przygotowaniem świątecznych paczek dla pracowników i wydawane im bony towarowe?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku finansowania wydatków na paczki i bony towarowe ze środków przedsiębiorstwa (np. ze środków obrotowych) można zaliczyć je do podatkowych kosztów uzyskania przychodów (jako wydatki na cele pracownicze pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodu). Zakup bonów czy paczek, aby mógł obciążyć koszty podatkowe firmy, nie może jednak mieć charakteru działalności socjalnej; nie można zatem uzależniać ich wydawania lub ich wartości od kryteriów socjalnych, tj. sytuacji życiowej, rodzinnej bądź materialnej pracowników.

W przypadku finansowania wydatków na paczki i bony ze środków obrotowych otrzymane z tego tytułu świadczenia stanowią dla pracowników przychód do opodatkowania. Należy więc doliczyć ich wartość do przychodów pracownika uzyskanych ze stosunku pracy i opodatkować. Jednocześnie ich wartość zwiększy podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Natomiast w przypadku sfinansowania świadczeń pieniężnych i rzeczowych (np. paczek świątecznych) dla pracownika w całości ze środków zfśs bądź z funduszy związków zawodowych, ich wartość będzie zwolniona od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 380 zł (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT). Jeżeli pracodawca sfinansuje je w części ze środków funduszu i w części ze środków obrotowych, to wartość świadczenia nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Jeśli natomiast świadczenie jest sfinansowane w części z funduszu, a w części pracownik sam pokrywa wydatki, to ma zastosowanie zwolnienie od podatku.

Przekroczenie limitu świadczeń rzeczowych i świadczeń pieniężnych w wysokości 380 zł w ciągu roku powoduje, że nadwyżka będzie przychodem ze stosunku pracy pracownika i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Natomiast bony towarowe, nawet jeżeli są sfinansowane z zfśs, nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego. Wolne są bowiem od podatku świadczenia rzeczowe finansowane z zfśs. Bony towarowe, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, nie są zaś uznawane za świadczenia rzeczowe zgodnie z ustawą podatkową.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Od wartości bonów i paczek świątecznych sfinansowanych ze środków zfśs nie trzeba więc odprowadzać składek na ZUS, gdyż korzystają one ze zwolnienia w pełnej wysokości.

Wydanie paczek lub bonów sfinansowanych ze środków zfśs nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla pracodawcy (art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT).

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA