REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup paczek świątecznych dla pracowników

A.J.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Paczki i bony towarowe dla pracowników firma może sfinansować z jej środków własnych albo z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). W zależności od źródła finansowania tych wydatków różne będzie ich rozliczenie podatkowe.

Firma z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia przygotowuje paczki dla pracowników. Ponadto wszyscy pracownicy otrzymają bony towarowe. Jak rozliczyć koszty związane z przygotowaniem świątecznych paczek dla pracowników i wydawane im bony towarowe?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku finansowania wydatków na paczki i bony towarowe ze środków przedsiębiorstwa (np. ze środków obrotowych) można zaliczyć je do podatkowych kosztów uzyskania przychodów (jako wydatki na cele pracownicze pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodu). Zakup bonów czy paczek, aby mógł obciążyć koszty podatkowe firmy, nie może jednak mieć charakteru działalności socjalnej; nie można zatem uzależniać ich wydawania lub ich wartości od kryteriów socjalnych, tj. sytuacji życiowej, rodzinnej bądź materialnej pracowników.

W przypadku finansowania wydatków na paczki i bony ze środków obrotowych otrzymane z tego tytułu świadczenia stanowią dla pracowników przychód do opodatkowania. Należy więc doliczyć ich wartość do przychodów pracownika uzyskanych ze stosunku pracy i opodatkować. Jednocześnie ich wartość zwiększy podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Natomiast w przypadku sfinansowania świadczeń pieniężnych i rzeczowych (np. paczek świątecznych) dla pracownika w całości ze środków zfśs bądź z funduszy związków zawodowych, ich wartość będzie zwolniona od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 380 zł (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT). Jeżeli pracodawca sfinansuje je w części ze środków funduszu i w części ze środków obrotowych, to wartość świadczenia nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. Jeśli natomiast świadczenie jest sfinansowane w części z funduszu, a w części pracownik sam pokrywa wydatki, to ma zastosowanie zwolnienie od podatku.

Przekroczenie limitu świadczeń rzeczowych i świadczeń pieniężnych w wysokości 380 zł w ciągu roku powoduje, że nadwyżka będzie przychodem ze stosunku pracy pracownika i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Natomiast bony towarowe, nawet jeżeli są sfinansowane z zfśs, nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego. Wolne są bowiem od podatku świadczenia rzeczowe finansowane z zfśs. Bony towarowe, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, nie są zaś uznawane za świadczenia rzeczowe zgodnie z ustawą podatkową.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Od wartości bonów i paczek świątecznych sfinansowanych ze środków zfśs nie trzeba więc odprowadzać składek na ZUS, gdyż korzystają one ze zwolnienia w pełnej wysokości.

Wydanie paczek lub bonów sfinansowanych ze środków zfśs nie będzie stanowiło kosztu uzyskania przychodu dla pracodawcy (art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT).

A.J.

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA