REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanie konto firmowe nie zawsze zarabia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Piórkowska
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmowe konto, w zależności od banku, może być prowadzone za darmo lub nawet za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Zerowe lub niskie opłaty rzadko idą w parze z wysokim oprocentowaniem podstawowego rachunku przedsiębiorcy, ale i takie oferty pojawiają się już na rynku rachunków dla mikroprzedsiębiorców.

Firmowe konto dla najmniejszych firm, obejmujących głównie jednoosobowe działalności gospodarcze, jest już standardem praktycznie w każdym banku, co potwierdzają wyniki naszej ankiety - odpowiedziało na nią 27 instytucji finansowych. Niestety, ciągle  w wielu z nich opłaty za firmowe rachunki są sporo wyższe, niż w przypadku kont oferowanych klientom detalicznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Tymczasem - jak wynika z doświadczeń doradców finansowych Tax Care - firmowe konto musi być przede wszystkim wygodne i tanie w obsłudze. Dlatego w naszej ankiecie założyliśmy, że z konta, na które miesięcznie wpływa co najmniej 1500 zł, należącego do firmy z segmentu mikro, wszystkie przelewy dokonywane są za pośrednictwem internetu - najtańszej formy obsługi rachunku firmowego. Przyjęliśmy także, że mikroprzedsiębiorca korzysta z firmowego konta minimum rok i opłaca składki na ZUS tylko za siebie (musi w tym celu wykonać 3 przelewy w miesiącu - na konto ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz Funduszu Pracy). Właściciel firmy wykonuje ponadto dwa przelewy do urzędu skarbowego (podatek dochodowy i VAT), 10 przelewów do innego banku i 4 przelewy stałe. Do tego dwukrotnie w miesiącu wypłaca pieniądze z „obcych” bankomatów (z prowizją), a jego miesięczne płatności kartą nie są mniejsze niż 500 złotych.

REKLAMA

Najtańsi nie biorą nic

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe założenia, w trzech bankach  - Deutsche Bank PBC, Idea Banku oraz Meritum Banku - przedsiębiorcy mogą używać rachunku firmowego za darmo (w poprzednich rankingach Tax Care, opartych na podobnych założeniach, jeszcze w ubiegłym roku bezpłatna obsługa konta dla mikroprzedsiębiorców była możliwa tylko w wyspecjalizowanym w tym segmencie klientów Idea Banku). Drugie miejsce przypadło ex aequo FM Bankowi (również specjalizującemu się w usługach dla firm) oraz Bankowi Pocztowemu. Miesięczna opłata w tych bankach wyniosła 5 zł, przy czym Bank Pocztowy nalicza ją za używanie karty, natomiast w FM Banku trzeba się z nią liczyć w przypadku dwóch wypłat z bankomatów z prowizją. Trzecie miejsce przypadło Alior Bankowi, w którym miesięczne opłaty za prowadzenie firmowego rachunku wynoszą 7 zł (łącznie opłaty za kartę i 4 zlecenia stałe).

Nawet siedem razy więcej za podobne czynności

Na przeciwnym biegunie znajdują się banki, w których dokładnie za te same czynności pobierają nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Najdroższym bankiem okazał Bank Gospodarstwa Krajowego, w którym miesięczne opłaty za prowadzenie firmowego rachunku wynoszą 83 zł, czyli 8-krotnie więcej, niż w przypadku najtańszych banków. Na taką stawkę wpłynęły: 40 zł opłaty za prowadzenie rachunku, opłaty za wszystkie przelewy internetowe (w tym także przelewy do ZUS i US) oraz za obsługę konta przez internet (15 zł). Drogi jest także BPS, w którym najwięcej kosztuje prowadzenie konta - aż 50 zł miesięcznie. Na brak opłaty z tego tytułu mogą co prawda liczyć przedsiębiorcy, których średnie miesięczne saldo za poprzedni miesiąc wynosiło 15 tys. zł, ale w przypadku mikroprzedsiębiorców, którzy obracają firmowymi pieniędzmi praktycznie przez cały czas, utrzymanie takiego salda może być trudne - szczególnie w czasach kryzysu, gdy regułą jest, że płatności od kontrahentów wpływają na konto nieregularnie i z dużymi opóźnieniami. Kolejnym drogim bankiem okazał się BNP Paribas Bank z opłatami w wysokości 51 zł miesięcznie. W jego przypadku „zawiniły”: 20-złotowa opłata za prowadzenie rachunku (nie ponoszą jej jedynie firmy, które działają na rynku krócej niż rok), 14 zł prowizji za dwie wypłaty z obcych bankomatów, 5 zł opłaty za 10 przelewów zewnętrzych (do innego banku), a także 12 zł za zlecenia stałe.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie opłaty i wysokie oprocentowanie dostępne u nielicznych

REKLAMA

Różnice pomiędzy bankami będą jeszcze większe, jeśli weźmiemy pod uwagę oprocentowanie rachunków firmowych. Tylko w nielicznych bankach pieniądze nie leżą bezczynnie na rachunku, do tego w części z nich (Volkswagen Bank Polska, PKO BP, BGK) stawki oprocentowania są symboliczne - wahają się od 0,01% do 0,2% w skali roku. Najwyższe oprocentowanie rachunku firmowego - ze stawką minimalną 5% w skali roku - oferuje obecnie Idea Bank. Biorąc pod uwagę, że jednocześnie miesięczna obsługa konta nie wiąże się z żadnymi wydatkami, korzyść dla klienta jest podwójna. Podobnie będzie z w przypadku oferty Meritum Banku, tyle że maksymalna stawka oprocentowania w Meritum Banku (2,5% w skali roku) jest o połowę niższa od minimalnej, 5-proc. stawki Idea Banku. Do tego jest możliwa tylko w przypadku salda powyżej 250 tys. zł, natomiast środki do kwoty 25 tys. mają zerową stawkę oprocentowania. Wysokie oprocentowanie oferuje również FM Bank, który ma jednocześnie jedną z najniższych opłat miesięcznych za rachunek (5 zł). Obowiązuje ono jednak tylko dla salda na rachunku od 5 do 10 tys. zł - kwoty niemieszczące się w tych widełkach nie są w ogóle oprocentowane.

Ranking Tax Care uwzględnia tylko internetową obsługę rachunku i transakcje bezgotówkowe. Wielu przedsiębiorcom nie uda się jednak uniknąć wizyty w oddziale - dotyczy to na przykład niewielkich punktów handlowych czy usługowych, których właściciele muszą dostarczyć do oddziału i wpłacić na konto dzienny utarg. W takiej sytuacji osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna także wnikliwie zapoznać się z tabelą prowizji za wpłaty i wypłaty gotówki w oddziale, które w znaczącej części banków będą kosztować, i to niemało. Z wcześniejszych zestawień Tax Care wynika, że za wpłatę gotówkową na firmowe konto bank może naliczyć nawet 0,6% prowizji (nie mniej niż 5 zł). A to oznacza, że gdy przedsiębiorca wpłaci na własne konto na przykład dzienny utarg w wysokości 10 tys. zł, bank zabierze z tej kwoty aż 60 zł dla siebie.  Podobne stawki obowiązują w przypadku wypłat gotówkowych w oddziale, z których zmuszeni są korzystać przedsiębiorcy wypłacający pracownikom pensje w gotówce (bankomaty, w których można wypłacić pieniądze bez prowzji, mają bowiem ograniczenia kwotowe - zazwyczaj w ciągu jednego dnia można z nich wypłacić maksymalnie kilka tysięcy złotych). Tylko nieliczne banki nie naliczają prowizji za operacje gotówkowe w oddziale (m.in. Bank BGŻ i Idea Bank).


Przedsiębiorcy, którzy ponoszą opłaty związane z prowadzeniem i obsługą rachunku bankowego, mogą je zaliczyć w koszty uzyskania przychodu firmy i w ten sposób obniżyć podatek dochodowy. W przypadku najdroższego konta z naszej ankiety, którego miesięczne prowadzenie kosztuje 83 zł, podatek może być dzięki temu niższy o ok. 16 zł (przy założeniu, że przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej). To co prawda niewiele, ale o tyle de facto zmniejszają się koszty obsługi firmowego rachunku.

Ranking kont firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Agata Szymborska-Sutton,

Współpraca: Magdalena Piórkowska

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA