Kategorie

Tanie konto firmowe nie zawsze zarabia

Magdalena Piórkowska
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS
Firmowe konto, w zależności od banku, może być prowadzone za darmo lub nawet za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Zerowe lub niskie opłaty rzadko idą w parze z wysokim oprocentowaniem podstawowego rachunku przedsiębiorcy, ale i takie oferty pojawiają się już na rynku rachunków dla mikroprzedsiębiorców.

Firmowe konto dla najmniejszych firm, obejmujących głównie jednoosobowe działalności gospodarcze, jest już standardem praktycznie w każdym banku, co potwierdzają wyniki naszej ankiety - odpowiedziało na nią 27 instytucji finansowych. Niestety, ciągle  w wielu z nich opłaty za firmowe rachunki są sporo wyższe, niż w przypadku kont oferowanych klientom detalicznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Tymczasem - jak wynika z doświadczeń doradców finansowych Tax Care - firmowe konto musi być przede wszystkim wygodne i tanie w obsłudze. Dlatego w naszej ankiecie założyliśmy, że z konta, na które miesięcznie wpływa co najmniej 1500 zł, należącego do firmy z segmentu mikro, wszystkie przelewy dokonywane są za pośrednictwem internetu - najtańszej formy obsługi rachunku firmowego. Przyjęliśmy także, że mikroprzedsiębiorca korzysta z firmowego konta minimum rok i opłaca składki na ZUS tylko za siebie (musi w tym celu wykonać 3 przelewy w miesiącu - na konto ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz Funduszu Pracy). Właściciel firmy wykonuje ponadto dwa przelewy do urzędu skarbowego (podatek dochodowy i VAT), 10 przelewów do innego banku i 4 przelewy stałe. Do tego dwukrotnie w miesiącu wypłaca pieniądze z „obcych” bankomatów (z prowizją), a jego miesięczne płatności kartą nie są mniejsze niż 500 złotych.

Najtańsi nie biorą nic

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe założenia, w trzech bankach  - Deutsche Bank PBC, Idea Banku oraz Meritum Banku - przedsiębiorcy mogą używać rachunku firmowego za darmo (w poprzednich rankingach Tax Care, opartych na podobnych założeniach, jeszcze w ubiegłym roku bezpłatna obsługa konta dla mikroprzedsiębiorców była możliwa tylko w wyspecjalizowanym w tym segmencie klientów Idea Banku). Drugie miejsce przypadło ex aequo FM Bankowi (również specjalizującemu się w usługach dla firm) oraz Bankowi Pocztowemu. Miesięczna opłata w tych bankach wyniosła 5 zł, przy czym Bank Pocztowy nalicza ją za używanie karty, natomiast w FM Banku trzeba się z nią liczyć w przypadku dwóch wypłat z bankomatów z prowizją. Trzecie miejsce przypadło Alior Bankowi, w którym miesięczne opłaty za prowadzenie firmowego rachunku wynoszą 7 zł (łącznie opłaty za kartę i 4 zlecenia stałe).

Nawet siedem razy więcej za podobne czynności

Na przeciwnym biegunie znajdują się banki, w których dokładnie za te same czynności pobierają nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Najdroższym bankiem okazał Bank Gospodarstwa Krajowego, w którym miesięczne opłaty za prowadzenie firmowego rachunku wynoszą 83 zł, czyli 8-krotnie więcej, niż w przypadku najtańszych banków. Na taką stawkę wpłynęły: 40 zł opłaty za prowadzenie rachunku, opłaty za wszystkie przelewy internetowe (w tym także przelewy do ZUS i US) oraz za obsługę konta przez internet (15 zł). Drogi jest także BPS, w którym najwięcej kosztuje prowadzenie konta - aż 50 zł miesięcznie. Na brak opłaty z tego tytułu mogą co prawda liczyć przedsiębiorcy, których średnie miesięczne saldo za poprzedni miesiąc wynosiło 15 tys. zł, ale w przypadku mikroprzedsiębiorców, którzy obracają firmowymi pieniędzmi praktycznie przez cały czas, utrzymanie takiego salda może być trudne - szczególnie w czasach kryzysu, gdy regułą jest, że płatności od kontrahentów wpływają na konto nieregularnie i z dużymi opóźnieniami. Kolejnym drogim bankiem okazał się BNP Paribas Bank z opłatami w wysokości 51 zł miesięcznie. W jego przypadku „zawiniły”: 20-złotowa opłata za prowadzenie rachunku (nie ponoszą jej jedynie firmy, które działają na rynku krócej niż rok), 14 zł prowizji za dwie wypłaty z obcych bankomatów, 5 zł opłaty za 10 przelewów zewnętrzych (do innego banku), a także 12 zł za zlecenia stałe.  

Niskie opłaty i wysokie oprocentowanie dostępne u nielicznych

Reklama

Różnice pomiędzy bankami będą jeszcze większe, jeśli weźmiemy pod uwagę oprocentowanie rachunków firmowych. Tylko w nielicznych bankach pieniądze nie leżą bezczynnie na rachunku, do tego w części z nich (Volkswagen Bank Polska, PKO BP, BGK) stawki oprocentowania są symboliczne - wahają się od 0,01% do 0,2% w skali roku. Najwyższe oprocentowanie rachunku firmowego - ze stawką minimalną 5% w skali roku - oferuje obecnie Idea Bank. Biorąc pod uwagę, że jednocześnie miesięczna obsługa konta nie wiąże się z żadnymi wydatkami, korzyść dla klienta jest podwójna. Podobnie będzie z w przypadku oferty Meritum Banku, tyle że maksymalna stawka oprocentowania w Meritum Banku (2,5% w skali roku) jest o połowę niższa od minimalnej, 5-proc. stawki Idea Banku. Do tego jest możliwa tylko w przypadku salda powyżej 250 tys. zł, natomiast środki do kwoty 25 tys. mają zerową stawkę oprocentowania. Wysokie oprocentowanie oferuje również FM Bank, który ma jednocześnie jedną z najniższych opłat miesięcznych za rachunek (5 zł). Obowiązuje ono jednak tylko dla salda na rachunku od 5 do 10 tys. zł - kwoty niemieszczące się w tych widełkach nie są w ogóle oprocentowane.

Ranking Tax Care uwzględnia tylko internetową obsługę rachunku i transakcje bezgotówkowe. Wielu przedsiębiorcom nie uda się jednak uniknąć wizyty w oddziale - dotyczy to na przykład niewielkich punktów handlowych czy usługowych, których właściciele muszą dostarczyć do oddziału i wpłacić na konto dzienny utarg. W takiej sytuacji osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna także wnikliwie zapoznać się z tabelą prowizji za wpłaty i wypłaty gotówki w oddziale, które w znaczącej części banków będą kosztować, i to niemało. Z wcześniejszych zestawień Tax Care wynika, że za wpłatę gotówkową na firmowe konto bank może naliczyć nawet 0,6% prowizji (nie mniej niż 5 zł). A to oznacza, że gdy przedsiębiorca wpłaci na własne konto na przykład dzienny utarg w wysokości 10 tys. zł, bank zabierze z tej kwoty aż 60 zł dla siebie.  Podobne stawki obowiązują w przypadku wypłat gotówkowych w oddziale, z których zmuszeni są korzystać przedsiębiorcy wypłacający pracownikom pensje w gotówce (bankomaty, w których można wypłacić pieniądze bez prowzji, mają bowiem ograniczenia kwotowe - zazwyczaj w ciągu jednego dnia można z nich wypłacić maksymalnie kilka tysięcy złotych). Tylko nieliczne banki nie naliczają prowizji za operacje gotówkowe w oddziale (m.in. Bank BGŻ i Idea Bank).


Przedsiębiorcy, którzy ponoszą opłaty związane z prowadzeniem i obsługą rachunku bankowego, mogą je zaliczyć w koszty uzyskania przychodu firmy i w ten sposób obniżyć podatek dochodowy. W przypadku najdroższego konta z naszej ankiety, którego miesięczne prowadzenie kosztuje 83 zł, podatek może być dzięki temu niższy o ok. 16 zł (przy założeniu, że przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej). To co prawda niewiele, ale o tyle de facto zmniejszają się koszty obsługi firmowego rachunku.

Ranking kont firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Agata Szymborska-Sutton,

Współpraca: Magdalena Piórkowska

 

 

Źródło: Taxways
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!