REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tanie konto firmowe nie zawsze zarabia

Magdalena Piórkowska
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmowe konto, w zależności od banku, może być prowadzone za darmo lub nawet za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Zerowe lub niskie opłaty rzadko idą w parze z wysokim oprocentowaniem podstawowego rachunku przedsiębiorcy, ale i takie oferty pojawiają się już na rynku rachunków dla mikroprzedsiębiorców.

Firmowe konto dla najmniejszych firm, obejmujących głównie jednoosobowe działalności gospodarcze, jest już standardem praktycznie w każdym banku, co potwierdzają wyniki naszej ankiety - odpowiedziało na nią 27 instytucji finansowych. Niestety, ciągle  w wielu z nich opłaty za firmowe rachunki są sporo wyższe, niż w przypadku kont oferowanych klientom detalicznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Tymczasem - jak wynika z doświadczeń doradców finansowych Tax Care - firmowe konto musi być przede wszystkim wygodne i tanie w obsłudze. Dlatego w naszej ankiecie założyliśmy, że z konta, na które miesięcznie wpływa co najmniej 1500 zł, należącego do firmy z segmentu mikro, wszystkie przelewy dokonywane są za pośrednictwem internetu - najtańszej formy obsługi rachunku firmowego. Przyjęliśmy także, że mikroprzedsiębiorca korzysta z firmowego konta minimum rok i opłaca składki na ZUS tylko za siebie (musi w tym celu wykonać 3 przelewy w miesiącu - na konto ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz Funduszu Pracy). Właściciel firmy wykonuje ponadto dwa przelewy do urzędu skarbowego (podatek dochodowy i VAT), 10 przelewów do innego banku i 4 przelewy stałe. Do tego dwukrotnie w miesiącu wypłaca pieniądze z „obcych” bankomatów (z prowizją), a jego miesięczne płatności kartą nie są mniejsze niż 500 złotych.

REKLAMA

Najtańsi nie biorą nic

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe założenia, w trzech bankach  - Deutsche Bank PBC, Idea Banku oraz Meritum Banku - przedsiębiorcy mogą używać rachunku firmowego za darmo (w poprzednich rankingach Tax Care, opartych na podobnych założeniach, jeszcze w ubiegłym roku bezpłatna obsługa konta dla mikroprzedsiębiorców była możliwa tylko w wyspecjalizowanym w tym segmencie klientów Idea Banku). Drugie miejsce przypadło ex aequo FM Bankowi (również specjalizującemu się w usługach dla firm) oraz Bankowi Pocztowemu. Miesięczna opłata w tych bankach wyniosła 5 zł, przy czym Bank Pocztowy nalicza ją za używanie karty, natomiast w FM Banku trzeba się z nią liczyć w przypadku dwóch wypłat z bankomatów z prowizją. Trzecie miejsce przypadło Alior Bankowi, w którym miesięczne opłaty za prowadzenie firmowego rachunku wynoszą 7 zł (łącznie opłaty za kartę i 4 zlecenia stałe).

Nawet siedem razy więcej za podobne czynności

Na przeciwnym biegunie znajdują się banki, w których dokładnie za te same czynności pobierają nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Najdroższym bankiem okazał Bank Gospodarstwa Krajowego, w którym miesięczne opłaty za prowadzenie firmowego rachunku wynoszą 83 zł, czyli 8-krotnie więcej, niż w przypadku najtańszych banków. Na taką stawkę wpłynęły: 40 zł opłaty za prowadzenie rachunku, opłaty za wszystkie przelewy internetowe (w tym także przelewy do ZUS i US) oraz za obsługę konta przez internet (15 zł). Drogi jest także BPS, w którym najwięcej kosztuje prowadzenie konta - aż 50 zł miesięcznie. Na brak opłaty z tego tytułu mogą co prawda liczyć przedsiębiorcy, których średnie miesięczne saldo za poprzedni miesiąc wynosiło 15 tys. zł, ale w przypadku mikroprzedsiębiorców, którzy obracają firmowymi pieniędzmi praktycznie przez cały czas, utrzymanie takiego salda może być trudne - szczególnie w czasach kryzysu, gdy regułą jest, że płatności od kontrahentów wpływają na konto nieregularnie i z dużymi opóźnieniami. Kolejnym drogim bankiem okazał się BNP Paribas Bank z opłatami w wysokości 51 zł miesięcznie. W jego przypadku „zawiniły”: 20-złotowa opłata za prowadzenie rachunku (nie ponoszą jej jedynie firmy, które działają na rynku krócej niż rok), 14 zł prowizji za dwie wypłaty z obcych bankomatów, 5 zł opłaty za 10 przelewów zewnętrzych (do innego banku), a także 12 zł za zlecenia stałe.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie opłaty i wysokie oprocentowanie dostępne u nielicznych

REKLAMA

Różnice pomiędzy bankami będą jeszcze większe, jeśli weźmiemy pod uwagę oprocentowanie rachunków firmowych. Tylko w nielicznych bankach pieniądze nie leżą bezczynnie na rachunku, do tego w części z nich (Volkswagen Bank Polska, PKO BP, BGK) stawki oprocentowania są symboliczne - wahają się od 0,01% do 0,2% w skali roku. Najwyższe oprocentowanie rachunku firmowego - ze stawką minimalną 5% w skali roku - oferuje obecnie Idea Bank. Biorąc pod uwagę, że jednocześnie miesięczna obsługa konta nie wiąże się z żadnymi wydatkami, korzyść dla klienta jest podwójna. Podobnie będzie z w przypadku oferty Meritum Banku, tyle że maksymalna stawka oprocentowania w Meritum Banku (2,5% w skali roku) jest o połowę niższa od minimalnej, 5-proc. stawki Idea Banku. Do tego jest możliwa tylko w przypadku salda powyżej 250 tys. zł, natomiast środki do kwoty 25 tys. mają zerową stawkę oprocentowania. Wysokie oprocentowanie oferuje również FM Bank, który ma jednocześnie jedną z najniższych opłat miesięcznych za rachunek (5 zł). Obowiązuje ono jednak tylko dla salda na rachunku od 5 do 10 tys. zł - kwoty niemieszczące się w tych widełkach nie są w ogóle oprocentowane.

Ranking Tax Care uwzględnia tylko internetową obsługę rachunku i transakcje bezgotówkowe. Wielu przedsiębiorcom nie uda się jednak uniknąć wizyty w oddziale - dotyczy to na przykład niewielkich punktów handlowych czy usługowych, których właściciele muszą dostarczyć do oddziału i wpłacić na konto dzienny utarg. W takiej sytuacji osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna także wnikliwie zapoznać się z tabelą prowizji za wpłaty i wypłaty gotówki w oddziale, które w znaczącej części banków będą kosztować, i to niemało. Z wcześniejszych zestawień Tax Care wynika, że za wpłatę gotówkową na firmowe konto bank może naliczyć nawet 0,6% prowizji (nie mniej niż 5 zł). A to oznacza, że gdy przedsiębiorca wpłaci na własne konto na przykład dzienny utarg w wysokości 10 tys. zł, bank zabierze z tej kwoty aż 60 zł dla siebie.  Podobne stawki obowiązują w przypadku wypłat gotówkowych w oddziale, z których zmuszeni są korzystać przedsiębiorcy wypłacający pracownikom pensje w gotówce (bankomaty, w których można wypłacić pieniądze bez prowzji, mają bowiem ograniczenia kwotowe - zazwyczaj w ciągu jednego dnia można z nich wypłacić maksymalnie kilka tysięcy złotych). Tylko nieliczne banki nie naliczają prowizji za operacje gotówkowe w oddziale (m.in. Bank BGŻ i Idea Bank).


Przedsiębiorcy, którzy ponoszą opłaty związane z prowadzeniem i obsługą rachunku bankowego, mogą je zaliczyć w koszty uzyskania przychodu firmy i w ten sposób obniżyć podatek dochodowy. W przypadku najdroższego konta z naszej ankiety, którego miesięczne prowadzenie kosztuje 83 zł, podatek może być dzięki temu niższy o ok. 16 zł (przy założeniu, że przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej). To co prawda niewiele, ale o tyle de facto zmniejszają się koszty obsługi firmowego rachunku.

Ranking kont firmowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
 

Agata Szymborska-Sutton,

Współpraca: Magdalena Piórkowska

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA