REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie przeprowadzić proces zmian w firmie

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana to nie tylko powszechne, ale przede wszystkim zjawisko konieczne w życiu każdej, rozwijającej się firmy. To proces długotrwały, wymagający odpowiedniego przygotowania, asertywności oraz umiejętności zrozumienia mechanizmów rządzących zmianami tak, by przeprowadzić je skutecznie oraz w pełnym skupieniu na otoczeniu oraz ustalonych celach i założeniach. Jak tego dokonać?

Przygotuj pracowników

REKLAMA


Każdy pracownik może stanowić pozytywną siłę, ułatwiającą wprowadzenie zmiany, lub wręcz przeciwnie - jego zachowanie może stworzyć barierę uniemożliwiającą jej adaptację. Należy mieć świadomość, że kluczową rolę stanowi odpowiednie wsparcie ze strony przełożonych oraz przygotowanie całego otoczenia, zewnętrznego i wewnętrznego, na szykujące się zmiany.


Opór pracowników może stać się nie tylko przyczyną wystąpienia nieoczekiwanych trudności, ale skutecznie zablokować przedsięwzięcie. Aby nie doprowadzić do tego typu sytuacji, należy przede wszystkim znać bodźce takich zachowań i w odpowiedni sposób minimalizować ryzyko ich wystąpienia.


Najczęstsze czynniki oporu to:


- Poczucie zagrożenia własnej pozycji, umiejętności i utraty osobistych korzyści.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Brak zaufania wobec osób wprowadzających zmianę.

- Brak wystarczających informacji na temat celu zmiany, sposobu jej przeprowadzenia i przewidywanych efektów.

- Lęk przed nieznanym i ewentualną porażką.

- Niechęć wobec uczenia się nowych umiejętności, wypracowania nowych nawyków oraz dodatkowego wysiłku, który należy włożyć, aby przeprowadzić zmiany.

- Niedostrzeganie potrzeby wprowadzenia modyfikacji.

- Zbyt duże tempo lub zasięg zmiany.


Określ obszary zmian w firmie


Zmiany w firmie sprowadzają się do pięciu kluczowych obszarów, natomiast zarządzanie zmianą w obrębie każdego z nich polega na stawianiu odpowiednich pytań i poszukiwaniu konkretnych odpowiedzi. Taki schemat pozwala na analizę sytuacji, podejmowanie decyzji dotyczących ewentualnego wprowadzania modyfikacji, zaplanowanie jej przebiegu oraz finalną realizację.


Pierwszy obszar to otoczenie firmy. Pytania, jakie należy zadać, to: Jakim zmianom ulega otoczenie firmy? Jakie są charakterystyczne elementy tego otoczenia?


Drugi obszar to strategia firmy. Pytania: Czy pasuje ona do otoczenia firmy i aktualnej sytuacji rynkowej?


Trzeci kluczowy obszar związany ze zmianami to pracownicy. Pytania: Czy dysponują odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą specjalistyczną? Jakie są ich postawy? Czy styl zarządzania jest efektywny?


Kolejny obszar to systemy. Pytania: Czy firma dysponuje wszystkimi niezbędnymi systemami do efektywnego funkcjonowania np. w zakresie komunikacji, ciągłości zasobów ludzkich lub motywowania?

REKLAMA


Ostatni obszar, w którym mogą zaistnieć zmiany to struktura firmy. Pytania: Czy aktualna struktura organizacji jest efektywna? Czy opisy stanowisk, podział obowiązków i uprawnień jest czytelny? Czy istniejące jednostki organizacyjne np. zespoły, działy lub piony są wystarczające?


Analiza wymienionych obszarów stanowi diagnozę firmy pod kątem wprowadzania zmian. Po sfomułowaniu odpowiedzi należy się zastanowić, jakie zmiany można wprowadzić, aby zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku. Jakie zmiany podniosą jej efektywność?    

 


Zaplanuj etapy zarządzania zmianą


Skuteczne zarządzanie zmianą składa się z kilku etapów. Pierwszy z nich to dostrzeganie okazji do jej wprowadzenia. Kiedy podejmie się decyzję o modyfikacji, należy określić cel zmiany oraz zbudować jej wizję, a następnie - przekazać tę wiedzę innym osobom, których zmiana dosięgnie (etap drugi). Trzecim krokiem jest zadbanie o pozytywne nastawienie wobec zmiany, a czwartym - zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego przeprowadzenia zmiany.


Piąty etap polega na wskazywaniu i podkreślaniu konkretnych korzyści, które pojawiły się w wyniku wprowadzanych działań - wzmacnia się wówczas motywację do przeprowadzenia kolejnych kroków. Ostatni etap to podsumowanie procesu wprowadzenia modyfikacji. Należy podziękować za wysiłek i zaangażowanie wszystkich osób biorących w niej udział!


Ważne!


Włodzimierz Rosiński, coach oraz trener z netAkademia.pl radzi: - Na każdym etapie zmian staraj się dokładnie analizować bariery, które mogą utrudnić wdrożenie zakładanych celów. Jeżeli jesteś liderem zmiany w firmie lub organizacji, pamiętaj o przeszkoleniu osób, które będą brały w niej udział.


Miej w sobie określone cechy


Jakie cechy powinien posiadać lider zmiany w organizacji lub firmie? - Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie modyfikacji w organizacji powinna przede wszystkim być asertywna, komunikatywna i empatyczna wobec podwładnych, budzić zaufanie współpracowników i być przez nich postrzegana jako osoba szczera i uczciwa - tłumaczy Włodzimierz Rosiński. Ważnymi umiejętnościami są także szybkie podejmowanie decyzji oraz realistyczna ocena sytuacji.


Osoba posiadająca wymienione cechy będzie w stanie efektywnie wypełniać zadania stojące przed liderem zmiany, tj:


- Stworzyć wizję zmiany i efektywnie określić jej cele i efekty.

- Znaleźć konsensus pomiędzy korzyściami dla firmy a korzyściami dla pracowników.

- Efektywnie, asertywnie i w sposób bezpośredni komunikować się ze wszystkimi pracownikami zaangażowanymi w modyfikację.

- Organizować niezbędne szkolenia dla pracowników.

- Przekonać osoby zaangażowane w zmianę, że jest ona korzystna dla organizacji.

- Zaplanować proces wdrożenia zmiany.

- Określić odpowiednie tempo i zakres zmiany.

- Mobilizować do działania poszczególne osoby odpowiedzialne za wdrażanie zmiany.

- Ustalić wskaźniki, kontrolować przebieg zmiany oraz na bieżąco rozwiązywać trudne sytuacje.


Kilka słów na zakończenie


Zmiany nie można zaliczyć do procesów bezbolesnych. Często wiążą się z pojawieniem oporu i silnych emocji, takich jak: frustracja, lęk czy niezadowolenie. Zmianie może towarzyszyć również przekonanie, że nie poradzę sobie w nowej sytuacji, a wymagania z nią związane są zbyt duże jak na moje możliwości. Właśnie dlatego tak ważna jest odpowiednia wiedza zdobyta poprzez udział w szkoleniach i kursach internetowych, dzięki którym umiejętność zarządzania zmianą stanie się podstawą sukcesu i satysfakcji zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.


Pamiętaj - zacznij od wyznaczenia celu zmiany, następnie zdobądź niezbędnie know-how, zadbaj o pozytywne nastawienie, stwórz plan zmiany i zacznij działać!

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: netakademia.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA