REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring - nie tylko dla dużych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Benita Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring to nie tylko łatwiejszy dostęp do finansowania i sposób na nękające firmę zatory płatnicze. To przede wszystkim rozwiązanie, dzięki któremu przedsiębiorstwo odzyska stabilność i przetrwa w najtrudniejszym dla niego czasie.

Faktoring w Polsce rozwija się bardzo szybko i zyskuje coraz większą popularność. Według danych Polskiego Związków Faktorów w roku 2011 łączna wartość transakcji faktoringowych wyniosła 79 366 mln zł i obejmowała ponad 3655 tys. faktur przekazanych przez 4106 faktorantów. Dla porównania z usług faktoringowych w 2010 r. korzystało 3210 firm.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak po faktoring sięgają wciąż te same branże: dystrybucji stali, FMCG, hutnicza, meblarska i produktów z drewna, budownicza, akcesoriów i części samochodowych, chemiczna, przemysł elektroniczny, AGD i RTV. Przedstawiciele innych sektorów, zwłaszcza MSP, rzadko korzystają z usług faktoringu. Czas spowolnienia gospodarczego to dobry moment, żeby to zmienić.

Jedną z przyczyn wciąż stosunkowo małej popularności faktoringu wśród polskich przedsiębiorców jest nieświadomość o istnieniu tego narzędzia bądź niewłaściwe jego rozumienie. Inną barierą obniżającą zainteresowanie faktoringiem jest konieczność powiadomienia kontrahentów o przelewie należności na rzecz faktora. Przedsiębiorcy obawiają się, że może być to odebrane jako przejaw słabości czy braku zaufania. Przedsiębiorcy obawiają się, że instytucje faktoringowe działają agresywnie, co może wpłynąć negatywnie na relacje z odbiorcami i w konsekwencji przyczynić się do obniżenia obrotów. Oczywiście wynika to z braku znajomości faktoringu. Należy pamiętać, że faktorowi zależy na dobrych relacjach z dłużnikami, gdyż zapewniają mu one możliwość działania na rynku i sukces przez sprawne uzyskiwanie płatności. To również sposób na pozyskanie nowych klientów. W rezultacie przedsiębiorca korzystający z tej formy finansowania nie tylko odzyskuje swoje wierzytelności, ale także utrzymuje dobre relacje handlowe z kontrahentami. Nawet z tymi, którzy nie dotrzymują terminów płatności.

Nadal pokutuje również opinia, że jest to rozwiązanie bardzo drogie. Nic bardziej mylnego. Zakres usługi jest bardzo szeroki i obejmuje wiele korzyści oraz usług dodatkowych. Zawsze warto sporządzić szczegółową analizę kosztów oraz korzyści faktoringu w konkretnej firmie. Pozwoli to ocenić jego opłacalność w porównaniu do innego źródła finansowania.

Faktoring, czyli co

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktoring jest zawieraną indywidualnie umową pomiędzy faktorem (instytucja finansowa) i faktorantem (przedsiębiorstwo), która umożliwia temu drugiemu natychmiastowy dostęp do gotówki, na którą musiałby normalnie czekać kilka tygodni czy kilka miesięcy. Mechanizm faktoringu przedstawia się następująco:

- faktorant przekazuje faktorowi faktury za towary lub usługi sprzedane odbiorcom, zbywając na rzecz faktora swoje wierzytelności handlowe;

- faktor wypłaca faktorantowi, zaliczkę na poczet zaakceptowanej wierzytelności, w określonej w umowie wysokości (najczęściej 85-90% wartości faktury) od razu po otrzymaniu faktury od faktoranta;

- odbiorca (dłużnik faktoringowy) reguluje swoje zobowiązanie na konto faktora;

- faktor płaci faktorantowi pozostałą część wierzytelności (po uwzględnieniu wpłaconej wcześniej zaliczki), potrącając należne wynagrodzenie za dokonaną usługę finansową.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA