Faktoring - nie tylko dla dużych
REKLAMA
REKLAMA
Faktoring w Polsce rozwija się bardzo szybko i zyskuje coraz większą popularność. Według danych Polskiego Związków Faktorów w roku 2011 łączna wartość transakcji faktoringowych wyniosła 79 366 mln zł i obejmowała ponad 3655 tys. faktur przekazanych przez 4106 faktorantów. Dla porównania z usług faktoringowych w 2010 r. korzystało 3210 firm.
REKLAMA
REKLAMA
Jednak po faktoring sięgają wciąż te same branże: dystrybucji stali, FMCG, hutnicza, meblarska i produktów z drewna, budownicza, akcesoriów i części samochodowych, chemiczna, przemysł elektroniczny, AGD i RTV. Przedstawiciele innych sektorów, zwłaszcza MSP, rzadko korzystają z usług faktoringu. Czas spowolnienia gospodarczego to dobry moment, żeby to zmienić.
Jedną z przyczyn wciąż stosunkowo małej popularności faktoringu wśród polskich przedsiębiorców jest nieświadomość o istnieniu tego narzędzia bądź niewłaściwe jego rozumienie. Inną barierą obniżającą zainteresowanie faktoringiem jest konieczność powiadomienia kontrahentów o przelewie należności na rzecz faktora. Przedsiębiorcy obawiają się, że może być to odebrane jako przejaw słabości czy braku zaufania. Przedsiębiorcy obawiają się, że instytucje faktoringowe działają agresywnie, co może wpłynąć negatywnie na relacje z odbiorcami i w konsekwencji przyczynić się do obniżenia obrotów. Oczywiście wynika to z braku znajomości faktoringu. Należy pamiętać, że faktorowi zależy na dobrych relacjach z dłużnikami, gdyż zapewniają mu one możliwość działania na rynku i sukces przez sprawne uzyskiwanie płatności. To również sposób na pozyskanie nowych klientów. W rezultacie przedsiębiorca korzystający z tej formy finansowania nie tylko odzyskuje swoje wierzytelności, ale także utrzymuje dobre relacje handlowe z kontrahentami. Nawet z tymi, którzy nie dotrzymują terminów płatności.
Nadal pokutuje również opinia, że jest to rozwiązanie bardzo drogie. Nic bardziej mylnego. Zakres usługi jest bardzo szeroki i obejmuje wiele korzyści oraz usług dodatkowych. Zawsze warto sporządzić szczegółową analizę kosztów oraz korzyści faktoringu w konkretnej firmie. Pozwoli to ocenić jego opłacalność w porównaniu do innego źródła finansowania.
Faktoring, czyli co
Faktoring jest zawieraną indywidualnie umową pomiędzy faktorem (instytucja finansowa) i faktorantem (przedsiębiorstwo), która umożliwia temu drugiemu natychmiastowy dostęp do gotówki, na którą musiałby normalnie czekać kilka tygodni czy kilka miesięcy. Mechanizm faktoringu przedstawia się następująco:
- faktorant przekazuje faktorowi faktury za towary lub usługi sprzedane odbiorcom, zbywając na rzecz faktora swoje wierzytelności handlowe;
- faktor wypłaca faktorantowi, zaliczkę na poczet zaakceptowanej wierzytelności, w określonej w umowie wysokości (najczęściej 85-90% wartości faktury) od razu po otrzymaniu faktury od faktoranta;
- odbiorca (dłużnik faktoringowy) reguluje swoje zobowiązanie na konto faktora;
- faktor płaci faktorantowi pozostałą część wierzytelności (po uwzględnieniu wpłaconej wcześniej zaliczki), potrącając należne wynagrodzenie za dokonaną usługę finansową.
Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA