REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie masz wiele kapitału? Otwórz punkt ksero!

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Usługi ksero i wydruki komputerowe mogą być dochodowym przedsięwzięciem, pod warunkiem usytuowania przy ruchliwych ulicach. Rentowność poprawi wzbogacenie oferty o usługi np. oprawy prac lub tworzenia pieczątek. Nakłady inwestycyjne w zasadzie są małe, sprzęt można wyleasingować, a założenie tego typu biznesu wymaga jedynie rejestracji w gminnej ewidencji gospodarczej.

 

REKLAMA

Punkty ksero, to w większości jednoosobowa działalność lub rodzinny biznes. Stworzenie tego typu firmy usługowej nie wymaga wielu starań, wystarczy sama rejestracja w gminnej ewidencji gospodarczej. Nie potrzeba sporych nakładów finansowych, a sprzęt można wyleasingować.

 

Trudności może nastręczać znalezienie odpowiedniego lokalu, usytuowanego w atrakcyjnym miejscu, przy ciągach komunikacyjnych, w centrach miast, przy uczelniach lub szkołach.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi tego typu zawsze znajdą popyt. Jednak przed założeniem naszego przedsięwzięcia powinniśmy   przeanalizować zapotrzebowanie na usługi jakie zamierzamy oferować w okolicy, gdzie podjęliśmy decyzję o otwarciu punktu ksero.

 

Jaka oferta?

 

Obecne punkty ksero albo inaczej kopiowania to często niewielkie zakłady usługowe wykorzystujące najnowszą technikę cyfrową. Często usługi kopiowania są połączone z ofertą wydruków komputerowych. Z takich usług często korzystają agencje reklamowe i inne firmy zamawiające materiały marketingowe.

 

Najlepiej, gdy w naszej ofercie będzie kolorowy druk mało i wielkoformatowy. Jednak najwięcej zarobimy  na druku małoformatowym. Tutaj należy dodać, że drukowanie plakatów lub różnorakich projektów architektonicznych wymaga precyzji i zainstalowania dobrego sprzętu w postaci skanerów i plotterów.

 

Rentowność naszego mikro przedsiębiorstwa podniesie oferowanie innych usług. Może to być oferta wydruków komputerowych o dużym formacie, wytwarzanie pieczątek firmowych, oprawa prac, czy punkt lotto.

 

Koszty inwestycyjne i inne wydatki?

 

Urządzenia kserujące wraz ze skanerami, plotterami i komputerem ze specjalnym oprogramowaniem kosztują. Łączny wydatek wynosi od 50 tys. zł do 120 tys. zł. Sprzęt możemy wyleasingować w jednej z 20 firm leasingowych oferujących leasing IT i sprzętu biurowego oraz komputerowego. W przypadku leasingu komputerowego wszystkie, co miesięczne opłaty leasingowe można wliczyć w koszty. Ogranicza to wydatki początkowe, ale może wpłynąć negatywnie na finanse firmy i przyczynić się do podniesienia cen oferowanych usług.

 

Gwarancją powodzenia w tym interesie jest dobra lokalizacja, w pobliżu uczelni, szkoły, czy w centrum miasta. A wynajem lokalu w takim miejscu może sporo kosztować. Czynsz za lokal o powierzchni około 35 mkw. wynosi w dużym mieście około 3 tys. zł.

 

Poważna część kosztów to wydatki na zakup papieru i innych materiałów eksploatacyjnych. Wszystko oczywiście zależy od jakości papieru i jego rodzaju oraz od gustów klientów. Materiały eksploatacyjne, głównie tusze, także sporo kosztują. Miesięcznie, średnio na ten cel trzeba wydać od dwóch do pięciu tys. zł.

 

W skład kosztów wpływających na zysk wchodzą wydatki związane z serwisowaniem sprzętu. Urządzenia cyfrowe i komputery wysokiej klasy wymagają serwisowania przez osoby o stosunkowo wysokich kwalifikacjach technicznych i informatycznych. Na ten cel trzeba przeznaczyć około 1 tys. zł miesięcznie. Przy niewielkich obrotach jest to stosunkowo pokaźne uszczuplenie wpływów.

 

Trzeba też pamiętać o opłatach od obrotu z tytułu ochrony praw autorskich. Wynoszą one od 1 do 3 proc. wartości sprzedaży usług.

 

Ile można zarobić?

 

W większości przypadków o zarobkach takich firm usługowych decyduje lokalizacja placówki i oferta dodatkowych usług. Stawki za wydruk komputerowy obecnie wynoszą do 50 groszy za stronę A4, natomiast koszt usług kopiowania to ok. 18 groszy za stronę A4. Zyski w ciągu miesiąca z kopiowania i wydruków komputerowych mogą się kształtować na poziomie od 4 tys. do 8 tys. zł.

 

Na zyski mogą wciąż liczyć punkty znajdujące się na uczelniach oferujące niższe stawki, po 30 groszy, ale oferujące ksero na starych analogowych maszynach kopiujących. To nadal dobry biznes.

REKLAMA



W przypadku dodatkowych usług, np. tworzenia pieczątek możemy zarobić około 2 tys. zł miesięcznie. Przy usługach oprawy wszelkiego rodzaju prac można zarobić około 2 tys. zł. W ostatnim przypadku jest to dochód sezonowy, z okazji pisania prac magisterskich i licencjackich.



Opłacalny może być punkt lotto - w okresach kumulacji ustawią się nam kolejki. Na lotto dorobimy około 1 tys. zł miesięcznie. W tym przypadku koszty są niewielkie, tyle, co stworzenie dodatkowego miejsca sprzedaży, bo sprzęt należy do Totalizatora.

 

Biznes rodzinny

 

Obok dużych, firmowych centr kopiujących na urządzeniach cyfrowych, dość dobrze na tym rynku  prosperują nadal mikrofirmy. Oferują niekiedy usługi na najnowszych urządzeniach kopiujących i nowoczesnych komputerach ze specjalnie zainstalowanym oprogramowaniem. Najczęściej sprzęt obsługiwany jest przez jedną lub dwie osoby, głównie członków rodziny.

 

Oczywiście można zatrudnić do tego osoby z zewnątrz, ale to stwarza dodatkowe koszty funkcjonowania mikrofirmy. Sprzęt po kilku godzinach lekcji od dostawcy lub innego fachowca jest łatwy do obsługi. W związku z tym nie musimy do jego obsługi zatrudniać wyspecjalizowanego personelu.

 

Tabela 1. Koszty inwestycyjne i inne wydatki

 Zakup sprzętu  Od 50 tys. do 120 tys. zł
 Czynsz
 3 tys. zł
 Serwisowanie sprzętu   1 tys. zł
 Zakup papieru i innych materiałów eksploatacyjnych
 5 tys. zł
Opłaty z tytułu praw autorskich     Od 300 zł do 1 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

 

Tabela 2. Ile można zarobić?

Kopiowanie i wydruki komputerowe  
 Od 4 tys. do 8 tys. zł
Tworzenie pieczątek 
 2 tys. zł
 Oprawa prac     2 tys. zł
 Punkt lotto     1 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

 

Portal Skarbiec.Biz

Andrzej Okrasiński

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA