REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługi "małej gastronomii"

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne zmiany przepisów VAT wprowadziły sporo zamieszania również w gastronomii. Wiąże się to z tym, że sprzedaż w tym zakresie może stanowić zarówno dostawę towaru, jak i usługę. Taka różnica nie miałaby większego znaczenia praktycznego, gdyby nie fakt, że dostawę towarów i usługi gastronomiczne obciążają różne stawki VAT.

 

REKLAMA

Błędy w zakwalifikowaniu wykonywanych czynności mogą więc prowadzić do nieprawidłowości w kwotach odprowadzanego podatku (zaległości lub nadpłat). Problem stanowi fakt, że granica między dostawą towarów spożywczych a świadczeniem usług gastronomicznych jest dosyć płynna.

 

Kiosk z lodami

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż lodów na wynos to dostawa towarów opodatkowana 5% VAT. Pozycja 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT (WYKAZ TOWARÓW OPODATKOWANYCH STAWKĄ PODATKU W WYSOKOŚCI 5%) obejmuje: „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

 

Co jednak w sytuacji, gdy przy kiosku postawiono 2 stoliki, przy których można skonsumować lody?

 

Należy pamiętać, że z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT wynika, że stawce 8% podlegają:

 Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

 1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

 

Należy zatem przyjąć, że w sytuacji postawienia przy kiosku stolików, również nie mamy do czynienia z usługą, tylko z dostawą towaru. Sprzedawca ogranicza się tylko do wydania lodów, nie przynosi zaś klientom lodów do stolika.

 

Problem z wafelkiem

 

Jak gorąco, to wiadomo, lody „płyną” i dodatkowy wafelek, zwłaszcza dla naszych pociech, jest jak najbardziej wskazany. Wafle zaliczamy do poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, oznaczonej jako ex 10.72.12.0, w której mieszczą się pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki oraz wafle i gofry - w przypadku tych ostatnich towarów dotyczy to jedynie wafli i opłatków, w których masie zawartość wody jest większa niż 10%, co jest zasadą. Dostawa tych towarów jest opodatkowana stawką 8%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku gdy cennik ujmuje pozycję „lody + dodatkowy wafelek”, nie mamy do czynienia z samodzielną dostawą, podwójny wafelek stanowi część podstawowego towaru (lodów) i wszystko jest opodatkowane stawką 5%. Z tych też względów należy unikać samodzielnej sprzedaży tych wafelków.

 

Dodatki do lodów

 

Podobnie do wafelków należy potraktować dodatki do lodów. Jeżeli nie są sprzedawane oddzielnie, brak jest powodów, aby je rozróżniać na paragonie (nawet w przypadku różnicy w stawkach VAT) - stanowią bowiem integralną część podstawowego towaru.

 

Lody w lokalu

 

W tym przypadku mamy do czynienia z usługą gastronomiczną. Stawka podatku wynosi 8%, stosownie do przepisów przytoczonych wyżej.

 

Kawa, herbata, napoje w lokalu

 

Jak wynika z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT, obniżonej stawki nie stosuje się do usług związanych m.in. ze sprzedażą kawy i herbaty (wraz z dodatkami), tak więc stawka wynosi tutaj 23%. To samo dotyczy wód mineralnych i napojów bezalkoholowych gazowanych. Opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% podlega natomiast sprzedaż podawanych w lokalu soków owocowych oraz innych napojów bezalkoholowych (np. zawierających tłuszcz mlekowy - tak jak cafe latte).

 

Gofry

 

Gofry umieszczone są w katalogu opisanym pod poz. 34 zał. nr 3 do ustawy. Wynika z tego, że ich sprzedaż, niezależnie czy z kiosku (dostawa), czy też w lokalu (usługa gastronomiczna), będzie opodatkowana stawką 8%.

 

Popcorn

 

Wskazówki co do tego, jak ocenić sprzedaż popcornu, zawiera wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 10 marca 2011 r. w połączonych sprawach C-497/09, C-499/09, C-501/09 oraz C-502/09.

 

Według TS UE przygotowanie popcornu, co następuje jednocześnie z jego produkcją, oraz pakowanie popcornu do opakowań są integralnymi składnikami sprzedaży tych produktów i nie stanowią w związku z tym odrębnych transakcji. Poza tym zarówno przygotowanie, jak i przechowywanie artykułów żywnościowych w określonej temperaturze następuje w sposób regularny, a nie w zależności od zamówienia konkretnego klienta. Jest to więc dostawa żywności, a nie świadczenie usług gastronomicznych.

 

W PKWiU kukurydza (z wyłączeniem kukurydzy cukrowej i pastewnej) ma symbol 01.11.2. Zawiera się on w poz. 1 zał. nr 10 do ustawy o VAT (załącznik ten zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką 5%). Zgodnie z poz. 1 zał. nr 10 (symbol PKWiU ex 01.1) opodatkowaniu stawką 5% podlegają:

 

Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1) (uchylony),

2) słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3) nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4) nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5) trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6) tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7) roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8) pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Z powyższego wynika, że sprzedaż popcornu jest opodatkowana 5% stawką VAT.

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• załączniki nr 3 i 10 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

• załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 73, poz. 392; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 136, poz. 798

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Cyberzagrożenia w 2024: pięć prognoz na następny rok

    Czy sztuczna inteligencja to większe zagrożenie cyberatakami? Czego powinny obawiać się firmy w nadchodzącym roku? Oto pięć prognoz dotyczących zagrożeń w sektorze cyberbezpieczeństwa na rok 2024 z firmy Nestkope.

    Współpraca na styku biznesu i nauki to nieocenione korzyści także dla firm

    Współpraca praktyków biznesu z instytucjami naukowymi wielu z nas kojarzy się głównie z działalnością społeczną. Korzyści dla uczelni i ich studentów są bowiem dość oczywiste. Mowa m.in. o dostępie do najnowszej wiedzy praktycznej i możliwości warsztatowego pogłębiania umiejętności uczniów, co pośrednio buduje także prestiż szkoły wyższej. A co z takiej współpracy może wynieść biznes? Wbrew pozorom to nie tylko poczucie dobrze wypełnionej misji, ale też korzyści ekonomiczne i wizerunkowe.

    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    REKLAMA

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem polskich producentów żywności roślinnej.

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    REKLAMA

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    REKLAMA