REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługi "małej gastronomii"

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne zmiany przepisów VAT wprowadziły sporo zamieszania również w gastronomii. Wiąże się to z tym, że sprzedaż w tym zakresie może stanowić zarówno dostawę towaru, jak i usługę. Taka różnica nie miałaby większego znaczenia praktycznego, gdyby nie fakt, że dostawę towarów i usługi gastronomiczne obciążają różne stawki VAT.

 

REKLAMA

Błędy w zakwalifikowaniu wykonywanych czynności mogą więc prowadzić do nieprawidłowości w kwotach odprowadzanego podatku (zaległości lub nadpłat). Problem stanowi fakt, że granica między dostawą towarów spożywczych a świadczeniem usług gastronomicznych jest dosyć płynna.

 

Kiosk z lodami

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż lodów na wynos to dostawa towarów opodatkowana 5% VAT. Pozycja 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT (WYKAZ TOWARÓW OPODATKOWANYCH STAWKĄ PODATKU W WYSOKOŚCI 5%) obejmuje: „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

 

Co jednak w sytuacji, gdy przy kiosku postawiono 2 stoliki, przy których można skonsumować lody?

 

Należy pamiętać, że z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT wynika, że stawce 8% podlegają:

 Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

 1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

 

Należy zatem przyjąć, że w sytuacji postawienia przy kiosku stolików, również nie mamy do czynienia z usługą, tylko z dostawą towaru. Sprzedawca ogranicza się tylko do wydania lodów, nie przynosi zaś klientom lodów do stolika.

 

Problem z wafelkiem

 

Jak gorąco, to wiadomo, lody „płyną” i dodatkowy wafelek, zwłaszcza dla naszych pociech, jest jak najbardziej wskazany. Wafle zaliczamy do poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, oznaczonej jako ex 10.72.12.0, w której mieszczą się pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki oraz wafle i gofry - w przypadku tych ostatnich towarów dotyczy to jedynie wafli i opłatków, w których masie zawartość wody jest większa niż 10%, co jest zasadą. Dostawa tych towarów jest opodatkowana stawką 8%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku gdy cennik ujmuje pozycję „lody + dodatkowy wafelek”, nie mamy do czynienia z samodzielną dostawą, podwójny wafelek stanowi część podstawowego towaru (lodów) i wszystko jest opodatkowane stawką 5%. Z tych też względów należy unikać samodzielnej sprzedaży tych wafelków.

 

Dodatki do lodów

 

Podobnie do wafelków należy potraktować dodatki do lodów. Jeżeli nie są sprzedawane oddzielnie, brak jest powodów, aby je rozróżniać na paragonie (nawet w przypadku różnicy w stawkach VAT) - stanowią bowiem integralną część podstawowego towaru.

 

Lody w lokalu

 

W tym przypadku mamy do czynienia z usługą gastronomiczną. Stawka podatku wynosi 8%, stosownie do przepisów przytoczonych wyżej.

 

Kawa, herbata, napoje w lokalu

 

Jak wynika z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT, obniżonej stawki nie stosuje się do usług związanych m.in. ze sprzedażą kawy i herbaty (wraz z dodatkami), tak więc stawka wynosi tutaj 23%. To samo dotyczy wód mineralnych i napojów bezalkoholowych gazowanych. Opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% podlega natomiast sprzedaż podawanych w lokalu soków owocowych oraz innych napojów bezalkoholowych (np. zawierających tłuszcz mlekowy - tak jak cafe latte).

 

Gofry

 

Gofry umieszczone są w katalogu opisanym pod poz. 34 zał. nr 3 do ustawy. Wynika z tego, że ich sprzedaż, niezależnie czy z kiosku (dostawa), czy też w lokalu (usługa gastronomiczna), będzie opodatkowana stawką 8%.

 

Popcorn

 

Wskazówki co do tego, jak ocenić sprzedaż popcornu, zawiera wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 10 marca 2011 r. w połączonych sprawach C-497/09, C-499/09, C-501/09 oraz C-502/09.

 

Według TS UE przygotowanie popcornu, co następuje jednocześnie z jego produkcją, oraz pakowanie popcornu do opakowań są integralnymi składnikami sprzedaży tych produktów i nie stanowią w związku z tym odrębnych transakcji. Poza tym zarówno przygotowanie, jak i przechowywanie artykułów żywnościowych w określonej temperaturze następuje w sposób regularny, a nie w zależności od zamówienia konkretnego klienta. Jest to więc dostawa żywności, a nie świadczenie usług gastronomicznych.

 

W PKWiU kukurydza (z wyłączeniem kukurydzy cukrowej i pastewnej) ma symbol 01.11.2. Zawiera się on w poz. 1 zał. nr 10 do ustawy o VAT (załącznik ten zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką 5%). Zgodnie z poz. 1 zał. nr 10 (symbol PKWiU ex 01.1) opodatkowaniu stawką 5% podlegają:

 

Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1) (uchylony),

2) słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3) nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4) nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5) trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6) tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7) roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8) pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Z powyższego wynika, że sprzedaż popcornu jest opodatkowana 5% stawką VAT.

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• załączniki nr 3 i 10 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

• załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 73, poz. 392; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 136, poz. 798

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA