REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługi "małej gastronomii"

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne zmiany przepisów VAT wprowadziły sporo zamieszania również w gastronomii. Wiąże się to z tym, że sprzedaż w tym zakresie może stanowić zarówno dostawę towaru, jak i usługę. Taka różnica nie miałaby większego znaczenia praktycznego, gdyby nie fakt, że dostawę towarów i usługi gastronomiczne obciążają różne stawki VAT.

 

REKLAMA

Błędy w zakwalifikowaniu wykonywanych czynności mogą więc prowadzić do nieprawidłowości w kwotach odprowadzanego podatku (zaległości lub nadpłat). Problem stanowi fakt, że granica między dostawą towarów spożywczych a świadczeniem usług gastronomicznych jest dosyć płynna.

 

Kiosk z lodami

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż lodów na wynos to dostawa towarów opodatkowana 5% VAT. Pozycja 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT (WYKAZ TOWARÓW OPODATKOWANYCH STAWKĄ PODATKU W WYSOKOŚCI 5%) obejmuje: „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

 

Co jednak w sytuacji, gdy przy kiosku postawiono 2 stoliki, przy których można skonsumować lody?

 

Należy pamiętać, że z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT wynika, że stawce 8% podlegają:

 Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

 1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

 

Należy zatem przyjąć, że w sytuacji postawienia przy kiosku stolików, również nie mamy do czynienia z usługą, tylko z dostawą towaru. Sprzedawca ogranicza się tylko do wydania lodów, nie przynosi zaś klientom lodów do stolika.

 

Problem z wafelkiem

 

Jak gorąco, to wiadomo, lody „płyną” i dodatkowy wafelek, zwłaszcza dla naszych pociech, jest jak najbardziej wskazany. Wafle zaliczamy do poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, oznaczonej jako ex 10.72.12.0, w której mieszczą się pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki oraz wafle i gofry - w przypadku tych ostatnich towarów dotyczy to jedynie wafli i opłatków, w których masie zawartość wody jest większa niż 10%, co jest zasadą. Dostawa tych towarów jest opodatkowana stawką 8%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku gdy cennik ujmuje pozycję „lody + dodatkowy wafelek”, nie mamy do czynienia z samodzielną dostawą, podwójny wafelek stanowi część podstawowego towaru (lodów) i wszystko jest opodatkowane stawką 5%. Z tych też względów należy unikać samodzielnej sprzedaży tych wafelków.

 

Dodatki do lodów

 

Podobnie do wafelków należy potraktować dodatki do lodów. Jeżeli nie są sprzedawane oddzielnie, brak jest powodów, aby je rozróżniać na paragonie (nawet w przypadku różnicy w stawkach VAT) - stanowią bowiem integralną część podstawowego towaru.

 

Lody w lokalu

 

W tym przypadku mamy do czynienia z usługą gastronomiczną. Stawka podatku wynosi 8%, stosownie do przepisów przytoczonych wyżej.

 

Kawa, herbata, napoje w lokalu

 

Jak wynika z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT, obniżonej stawki nie stosuje się do usług związanych m.in. ze sprzedażą kawy i herbaty (wraz z dodatkami), tak więc stawka wynosi tutaj 23%. To samo dotyczy wód mineralnych i napojów bezalkoholowych gazowanych. Opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% podlega natomiast sprzedaż podawanych w lokalu soków owocowych oraz innych napojów bezalkoholowych (np. zawierających tłuszcz mlekowy - tak jak cafe latte).

 

Gofry

 

Gofry umieszczone są w katalogu opisanym pod poz. 34 zał. nr 3 do ustawy. Wynika z tego, że ich sprzedaż, niezależnie czy z kiosku (dostawa), czy też w lokalu (usługa gastronomiczna), będzie opodatkowana stawką 8%.

 

Popcorn

 

Wskazówki co do tego, jak ocenić sprzedaż popcornu, zawiera wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 10 marca 2011 r. w połączonych sprawach C-497/09, C-499/09, C-501/09 oraz C-502/09.

 

Według TS UE przygotowanie popcornu, co następuje jednocześnie z jego produkcją, oraz pakowanie popcornu do opakowań są integralnymi składnikami sprzedaży tych produktów i nie stanowią w związku z tym odrębnych transakcji. Poza tym zarówno przygotowanie, jak i przechowywanie artykułów żywnościowych w określonej temperaturze następuje w sposób regularny, a nie w zależności od zamówienia konkretnego klienta. Jest to więc dostawa żywności, a nie świadczenie usług gastronomicznych.

 

W PKWiU kukurydza (z wyłączeniem kukurydzy cukrowej i pastewnej) ma symbol 01.11.2. Zawiera się on w poz. 1 zał. nr 10 do ustawy o VAT (załącznik ten zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką 5%). Zgodnie z poz. 1 zał. nr 10 (symbol PKWiU ex 01.1) opodatkowaniu stawką 5% podlegają:

 

Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1) (uchylony),

2) słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3) nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4) nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5) trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6) tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7) roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8) pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Z powyższego wynika, że sprzedaż popcornu jest opodatkowana 5% stawką VAT.

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• załączniki nr 3 i 10 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

• załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 73, poz. 392; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 136, poz. 798

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA