REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na usługi "małej gastronomii"

Ryszard Kubacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczne zmiany przepisów VAT wprowadziły sporo zamieszania również w gastronomii. Wiąże się to z tym, że sprzedaż w tym zakresie może stanowić zarówno dostawę towaru, jak i usługę. Taka różnica nie miałaby większego znaczenia praktycznego, gdyby nie fakt, że dostawę towarów i usługi gastronomiczne obciążają różne stawki VAT.

 

REKLAMA

Błędy w zakwalifikowaniu wykonywanych czynności mogą więc prowadzić do nieprawidłowości w kwotach odprowadzanego podatku (zaległości lub nadpłat). Problem stanowi fakt, że granica między dostawą towarów spożywczych a świadczeniem usług gastronomicznych jest dosyć płynna.

 

Kiosk z lodami

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż lodów na wynos to dostawa towarów opodatkowana 5% VAT. Pozycja 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT (WYKAZ TOWARÓW OPODATKOWANYCH STAWKĄ PODATKU W WYSOKOŚCI 5%) obejmuje: „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

 

Co jednak w sytuacji, gdy przy kiosku postawiono 2 stoliki, przy których można skonsumować lody?

 

Należy pamiętać, że z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT wynika, że stawce 8% podlegają:

 Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

 1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

 

Należy zatem przyjąć, że w sytuacji postawienia przy kiosku stolików, również nie mamy do czynienia z usługą, tylko z dostawą towaru. Sprzedawca ogranicza się tylko do wydania lodów, nie przynosi zaś klientom lodów do stolika.

 

Problem z wafelkiem

 

Jak gorąco, to wiadomo, lody „płyną” i dodatkowy wafelek, zwłaszcza dla naszych pociech, jest jak najbardziej wskazany. Wafle zaliczamy do poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, oznaczonej jako ex 10.72.12.0, w której mieszczą się pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki oraz wafle i gofry - w przypadku tych ostatnich towarów dotyczy to jedynie wafli i opłatków, w których masie zawartość wody jest większa niż 10%, co jest zasadą. Dostawa tych towarów jest opodatkowana stawką 8%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku gdy cennik ujmuje pozycję „lody + dodatkowy wafelek”, nie mamy do czynienia z samodzielną dostawą, podwójny wafelek stanowi część podstawowego towaru (lodów) i wszystko jest opodatkowane stawką 5%. Z tych też względów należy unikać samodzielnej sprzedaży tych wafelków.

 

Dodatki do lodów

 

Podobnie do wafelków należy potraktować dodatki do lodów. Jeżeli nie są sprzedawane oddzielnie, brak jest powodów, aby je rozróżniać na paragonie (nawet w przypadku różnicy w stawkach VAT) - stanowią bowiem integralną część podstawowego towaru.

 

Lody w lokalu

 

W tym przypadku mamy do czynienia z usługą gastronomiczną. Stawka podatku wynosi 8%, stosownie do przepisów przytoczonych wyżej.

 

Kawa, herbata, napoje w lokalu

 

Jak wynika z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT, obniżonej stawki nie stosuje się do usług związanych m.in. ze sprzedażą kawy i herbaty (wraz z dodatkami), tak więc stawka wynosi tutaj 23%. To samo dotyczy wód mineralnych i napojów bezalkoholowych gazowanych. Opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% podlega natomiast sprzedaż podawanych w lokalu soków owocowych oraz innych napojów bezalkoholowych (np. zawierających tłuszcz mlekowy - tak jak cafe latte).

 

Gofry

 

Gofry umieszczone są w katalogu opisanym pod poz. 34 zał. nr 3 do ustawy. Wynika z tego, że ich sprzedaż, niezależnie czy z kiosku (dostawa), czy też w lokalu (usługa gastronomiczna), będzie opodatkowana stawką 8%.

 

Popcorn

 

Wskazówki co do tego, jak ocenić sprzedaż popcornu, zawiera wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 10 marca 2011 r. w połączonych sprawach C-497/09, C-499/09, C-501/09 oraz C-502/09.

 

Według TS UE przygotowanie popcornu, co następuje jednocześnie z jego produkcją, oraz pakowanie popcornu do opakowań są integralnymi składnikami sprzedaży tych produktów i nie stanowią w związku z tym odrębnych transakcji. Poza tym zarówno przygotowanie, jak i przechowywanie artykułów żywnościowych w określonej temperaturze następuje w sposób regularny, a nie w zależności od zamówienia konkretnego klienta. Jest to więc dostawa żywności, a nie świadczenie usług gastronomicznych.

 

W PKWiU kukurydza (z wyłączeniem kukurydzy cukrowej i pastewnej) ma symbol 01.11.2. Zawiera się on w poz. 1 zał. nr 10 do ustawy o VAT (załącznik ten zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką 5%). Zgodnie z poz. 1 zał. nr 10 (symbol PKWiU ex 01.1) opodatkowaniu stawką 5% podlegają:

 

Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

1) (uchylony),

2) słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),

3) nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),

4) nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),

5) trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),

6) tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),

7) roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),

8) pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Z powyższego wynika, że sprzedaż popcornu jest opodatkowana 5% stawką VAT.

Ryszard Kubacki

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

• załączniki nr 3 i 10 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 780

• załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 73, poz. 392; zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 136, poz. 798

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA