REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy wykorzystują fundusze UE?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku otworzyło polskim przedsiębiorcom drogę do pozyskiwania funduszy unijnych, stanowiących alternatywną wobec kredytów bankowych, formę wsparcia finansowego przedsiębiorstw. Jednak czy aktywni biznesowo Polacy wiedzą, jakie mają w tym zakresie możliwości?

 

REKLAMA

REKLAMA


Z badań ankietowych przeprowadzonych przez zespół portalu Doradca-UE wśród polskich przedsiębiorców na Targach Innowacje - Technologie - Maszyny ITM Polska 2011 wynika, że znaczna część polskich przedsiębiorców nie orientuje się, jakie perspektywy rozwojowe stwarzają dla ich firm fundusze unijne.

 

Z pomocy finansowej w postaci dotacji unijnych skorzystało niespełna 25% przebadanych firm, a ponad 60% przedsiębiorców jak dotąd nie sięgnęło po unijne wsparcie. 15 % ankietowanych zadeklarowało, że rozważało taką możliwość, a nawet poczyniło pierwsze kroki w tym kierunku. Odstraszeni wymogami formalnymi oraz długotrwałością procesu rezygnowali jednak z dalszych starań, bądź też ich projekty nie przechodziły oceny formalnej lub merytorycznej. Zdecydowana większość, bo aż 88% biznesmenów, którzy skorzystali z unijnych środków, otrzymała wsparcie na „projekty twarde”, wymagające dużych nakładów finansowych. Dzięki wsparciu Unii rozbudowana została wewnętrzna infrastruktura przedsiębiorstw, jak również poprzez wdrożenie nowych technologii zmodernizowany został proces produkcji. Pozostałe 12% ankietowanych za sprawą środków unijnych zrealizowało „projekty miękkie” obejmujące między innymi kwestie związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej, wdrażaniem systemów kontroli jakości oraz z prowadzeniem działań promocyjno-marketingowych.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawie 69% badanych, którzy zadeklarowali, że korzystali z funduszy unijnych stwierdziło, że uzyskanie dotacji było kluczowe dla dokonania inwestycji. Przedsiębiorcy przyznali, że bez unijnego wsparcia projekt najprawdopodobniej nie mógłby zostać zrealizowany lub jego wykonanie znacznie przesunęłoby się w czasie. Zaledwie 31% respondentów stwierdziło, że przedsięwzięcie doszłoby do skutku bez względu na zastrzyk unijnych pieniędzy.

 

Najczęściej wskazywane przeszkody w korzystaniu z funduszy UE:

- rozbudowana biurokracja

- zbytnia drobiazgowość urzędników

- sztywne procedury

 

Najwięcej emocji, niestety głównie negatywnych, towarzyszyło odpowiedziom na pytanie o pozytywne i negatywne wrażenia związane z procesem pozyskiwania unijnych dotacji. Pozytywnych ocen było niewiele. Jedyny argument in plus podawany przez respondentów to sam fakt istnienia możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych z Unii Europejskiej, które mogą przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw, a tym samym wzrostu konkurencyjności na polskim rynku.


Przedsiębiorcy nie mieli natomiast problemu ze wskazaniem kwestii budzących ich zastrzeżenia. Ponad połowa badanych, jako główną przeszkodę w procesie pozyskiwania unijnych dotacji, wskazywała wszechobecną i nazbyt rozbudowaną biurokrację. Pojawiały się też dość radykalne głosy sugerujące „polski kult papierologii”, który skutecznie zniechęca biznesmenów do sięgania po unijne pieniądze. „Kwestie formalne, których należy dopilnować podczas składania wniosku o dofinansowanie oraz czasochłonność tychże działań nie są współmierne do możliwych, acz niepewnych korzyści” - stwierdził jeden z respondentów. Ankietowani wskazywali także na zbytnią drobiazgowość polskich urzędników wykraczającą poza konieczną, dokładną analizę wniosków, które nierzadko z błahych powodów nie przechodzą pomyślnie oceny formalnej. Jednak na biurokracji lista zarzutów się nie kończy. Polscy przedsiębiorcy mają również zastrzeżenia co do procedur związanych z realizacją projektu, podczas którego należy sztywno trzymać się przedstawionych we wniosku założeń. Część respondentów twierdziła, że jest to „wręcz niedorzeczne”, chociażby z uwagi na ulegający ciągłej transformacji rynek towarów i usług. „Przedsiębiorcy powinni wychodzić tym zmianom naprzeciw, co jest w znaczny stopniu utrudniane przez sztywne procedury”- powiedział przedstawiciel jednej z badanych firm.

 

Mimo wielu zastrzeżeń wobec trybu ubiegania się o unijną dotację znaczna część polskich przedsiębiorców (62%) zamierza w przyszłości skorzystać z takiej formy wsparcia finansowego. W kwestii przeznaczenia unijnych środków nie było niespodzianek. Ponad połowa ankietowanych zamierza ubiegać się o wsparcie dla bardzo kapitałochłonnych przedsięwzięć, takich jak: budowa bądź rozbudowa obiektów, rozwój technologii produkcyjnej czy też zakup nowoczesnego sprzętu. Pozostali respondenci uzyskane z Unii środki planują przeznaczyć na rozszerzenie działalności, a co za tym idzie stworzenie nowych miejsc pracy, organizację specjalistycznych szkoleń dla klientów i kadry pracowniczej oraz na działania promocyjno-marketingowe.

 

Wobec planowanej wraz z rozpoczęciem nowej perspektywy finansowej (2014-2020) zmiany, obowiązującej jak dotąd, formuły dotowania, respondenci także zajęli różne stanowiska. Blisko 60% przedsiębiorców stwierdziło, że rezygnacja z bezzwrotnych dotacji na rzecz udzielania pomocy finansowej w formie kapitału zwrotnego, np. kredytu preferencyjnego wpłynie negatywnie na „popularność” unijnych dotacji i spowolni proces inwestycyjny w Polsce. Nowa unijna koncepcja znalazła też swoich zwolenników, prawie 20% respondentów przewiduje bowiem, że konieczność zwrócenia przyznanego kapitału przyczyni się do podejmowania przez przedsiębiorców bardziej rozważnych kroków
i zwiększy efektywność wykorzystania otrzymanych środków. Umiarkowany optymizm wykazało 23% ankietowanych, których z jednej strony niepokoi konieczność zwrotu zaciągniętego długu, z drugiej jednak zauważają konkurencyjność unijnych pożyczek preferencyjnych wobec tradycyjnych kredytów bankowych.

 

W ostatnim pytaniu traktującym o sposobach na uatrakcyjnienie unijnych dotacji niczym bumerang wrócił problem biurokracji. Ankietowani (58%) jako główny sposób na zwiększenie atrakcyjności dotacji wskazali uproszczenie procedur oraz złagodzenie wymagań, zarówno formalnych jak i merytorycznych, dotyczących aplikujących o unijne wsparcie projektów. Respondenci proponowali również zwiększenie puli dostępnych środków, skrócenie czasu realizacji procesu, począwszy od momentu złożenia wniosku, aż do chwili wypłaty środków. Wśród badanych pojawiły się również głosy wskazujące na brak odpowiedniego przygotowania kadry urzędniczej oraz na jej czysto „urzędnicze, bezduszne podejście do petenta”.

 

Ostatnią i wydaje się, że najbardziej niepokojącą kwestią jest fakt, iż znaczna część polskich przedsiębiorców uważa, że dostępne, traktujące o unijnym dofinansowaniu informacje nie są wystarczające aby potencjalny beneficjent mógł na ich podstawie podjąć kroki zmierzające do uzyskania unijnego wsparcia. Respondenci oczekują bardziej szczegółowych informacji, które wskażą na konkretne możliwości i korzyści dla ściśle wyselekcjonowanych grup docelowych.

 

Wyniki badań, podobnie jak panujące w Polsce nastroje społeczne, są zróżnicowane. Jakkolwiek nie zaskakuje fakt, iż aktualni i potencjalni beneficjenci skarżą się na aparat urzędniczy oraz zbiurokratyzowanie procedur, o tyle zorientowanie przedsiębiorców w tematyce unijnego dotowania, a niekiedy też brak zainteresowania z ich strony powyższymi kwestiami, budzi pewne zastrzeżenia. Problem z przepływem konkretnych i jasno sprecyzowanych informacji stanowi wyzwanie dla urzędów i innych instytucji zaangażowanych w proces pozyskiwania unijnych dotacji. Wyższy poziom wiedzy o stwarzanych przez Unię Europejską możliwościach może być pierwszym krokiem na drodze do zwiększenia ich atrakcyjności wśród przedsiębiorców.

Marta Skiba, portal Doradca-UE

http://www.doradca-ue.pl/

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: doradca-ue.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA