REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorcy wykorzystują fundusze UE?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku otworzyło polskim przedsiębiorcom drogę do pozyskiwania funduszy unijnych, stanowiących alternatywną wobec kredytów bankowych, formę wsparcia finansowego przedsiębiorstw. Jednak czy aktywni biznesowo Polacy wiedzą, jakie mają w tym zakresie możliwości?

 

REKLAMA


Z badań ankietowych przeprowadzonych przez zespół portalu Doradca-UE wśród polskich przedsiębiorców na Targach Innowacje - Technologie - Maszyny ITM Polska 2011 wynika, że znaczna część polskich przedsiębiorców nie orientuje się, jakie perspektywy rozwojowe stwarzają dla ich firm fundusze unijne.

 

Z pomocy finansowej w postaci dotacji unijnych skorzystało niespełna 25% przebadanych firm, a ponad 60% przedsiębiorców jak dotąd nie sięgnęło po unijne wsparcie. 15 % ankietowanych zadeklarowało, że rozważało taką możliwość, a nawet poczyniło pierwsze kroki w tym kierunku. Odstraszeni wymogami formalnymi oraz długotrwałością procesu rezygnowali jednak z dalszych starań, bądź też ich projekty nie przechodziły oceny formalnej lub merytorycznej. Zdecydowana większość, bo aż 88% biznesmenów, którzy skorzystali z unijnych środków, otrzymała wsparcie na „projekty twarde”, wymagające dużych nakładów finansowych. Dzięki wsparciu Unii rozbudowana została wewnętrzna infrastruktura przedsiębiorstw, jak również poprzez wdrożenie nowych technologii zmodernizowany został proces produkcji. Pozostałe 12% ankietowanych za sprawą środków unijnych zrealizowało „projekty miękkie” obejmujące między innymi kwestie związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej, wdrażaniem systemów kontroli jakości oraz z prowadzeniem działań promocyjno-marketingowych.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawie 69% badanych, którzy zadeklarowali, że korzystali z funduszy unijnych stwierdziło, że uzyskanie dotacji było kluczowe dla dokonania inwestycji. Przedsiębiorcy przyznali, że bez unijnego wsparcia projekt najprawdopodobniej nie mógłby zostać zrealizowany lub jego wykonanie znacznie przesunęłoby się w czasie. Zaledwie 31% respondentów stwierdziło, że przedsięwzięcie doszłoby do skutku bez względu na zastrzyk unijnych pieniędzy.

 

Najczęściej wskazywane przeszkody w korzystaniu z funduszy UE:

- rozbudowana biurokracja

- zbytnia drobiazgowość urzędników

- sztywne procedury

 

Najwięcej emocji, niestety głównie negatywnych, towarzyszyło odpowiedziom na pytanie o pozytywne i negatywne wrażenia związane z procesem pozyskiwania unijnych dotacji. Pozytywnych ocen było niewiele. Jedyny argument in plus podawany przez respondentów to sam fakt istnienia możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych z Unii Europejskiej, które mogą przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw, a tym samym wzrostu konkurencyjności na polskim rynku.


Przedsiębiorcy nie mieli natomiast problemu ze wskazaniem kwestii budzących ich zastrzeżenia. Ponad połowa badanych, jako główną przeszkodę w procesie pozyskiwania unijnych dotacji, wskazywała wszechobecną i nazbyt rozbudowaną biurokrację. Pojawiały się też dość radykalne głosy sugerujące „polski kult papierologii”, który skutecznie zniechęca biznesmenów do sięgania po unijne pieniądze. „Kwestie formalne, których należy dopilnować podczas składania wniosku o dofinansowanie oraz czasochłonność tychże działań nie są współmierne do możliwych, acz niepewnych korzyści” - stwierdził jeden z respondentów. Ankietowani wskazywali także na zbytnią drobiazgowość polskich urzędników wykraczającą poza konieczną, dokładną analizę wniosków, które nierzadko z błahych powodów nie przechodzą pomyślnie oceny formalnej. Jednak na biurokracji lista zarzutów się nie kończy. Polscy przedsiębiorcy mają również zastrzeżenia co do procedur związanych z realizacją projektu, podczas którego należy sztywno trzymać się przedstawionych we wniosku założeń. Część respondentów twierdziła, że jest to „wręcz niedorzeczne”, chociażby z uwagi na ulegający ciągłej transformacji rynek towarów i usług. „Przedsiębiorcy powinni wychodzić tym zmianom naprzeciw, co jest w znaczny stopniu utrudniane przez sztywne procedury”- powiedział przedstawiciel jednej z badanych firm.

 

Mimo wielu zastrzeżeń wobec trybu ubiegania się o unijną dotację znaczna część polskich przedsiębiorców (62%) zamierza w przyszłości skorzystać z takiej formy wsparcia finansowego. W kwestii przeznaczenia unijnych środków nie było niespodzianek. Ponad połowa ankietowanych zamierza ubiegać się o wsparcie dla bardzo kapitałochłonnych przedsięwzięć, takich jak: budowa bądź rozbudowa obiektów, rozwój technologii produkcyjnej czy też zakup nowoczesnego sprzętu. Pozostali respondenci uzyskane z Unii środki planują przeznaczyć na rozszerzenie działalności, a co za tym idzie stworzenie nowych miejsc pracy, organizację specjalistycznych szkoleń dla klientów i kadry pracowniczej oraz na działania promocyjno-marketingowe.

 

Wobec planowanej wraz z rozpoczęciem nowej perspektywy finansowej (2014-2020) zmiany, obowiązującej jak dotąd, formuły dotowania, respondenci także zajęli różne stanowiska. Blisko 60% przedsiębiorców stwierdziło, że rezygnacja z bezzwrotnych dotacji na rzecz udzielania pomocy finansowej w formie kapitału zwrotnego, np. kredytu preferencyjnego wpłynie negatywnie na „popularność” unijnych dotacji i spowolni proces inwestycyjny w Polsce. Nowa unijna koncepcja znalazła też swoich zwolenników, prawie 20% respondentów przewiduje bowiem, że konieczność zwrócenia przyznanego kapitału przyczyni się do podejmowania przez przedsiębiorców bardziej rozważnych kroków
i zwiększy efektywność wykorzystania otrzymanych środków. Umiarkowany optymizm wykazało 23% ankietowanych, których z jednej strony niepokoi konieczność zwrotu zaciągniętego długu, z drugiej jednak zauważają konkurencyjność unijnych pożyczek preferencyjnych wobec tradycyjnych kredytów bankowych.

 

W ostatnim pytaniu traktującym o sposobach na uatrakcyjnienie unijnych dotacji niczym bumerang wrócił problem biurokracji. Ankietowani (58%) jako główny sposób na zwiększenie atrakcyjności dotacji wskazali uproszczenie procedur oraz złagodzenie wymagań, zarówno formalnych jak i merytorycznych, dotyczących aplikujących o unijne wsparcie projektów. Respondenci proponowali również zwiększenie puli dostępnych środków, skrócenie czasu realizacji procesu, począwszy od momentu złożenia wniosku, aż do chwili wypłaty środków. Wśród badanych pojawiły się również głosy wskazujące na brak odpowiedniego przygotowania kadry urzędniczej oraz na jej czysto „urzędnicze, bezduszne podejście do petenta”.

 

Ostatnią i wydaje się, że najbardziej niepokojącą kwestią jest fakt, iż znaczna część polskich przedsiębiorców uważa, że dostępne, traktujące o unijnym dofinansowaniu informacje nie są wystarczające aby potencjalny beneficjent mógł na ich podstawie podjąć kroki zmierzające do uzyskania unijnego wsparcia. Respondenci oczekują bardziej szczegółowych informacji, które wskażą na konkretne możliwości i korzyści dla ściśle wyselekcjonowanych grup docelowych.

 

Wyniki badań, podobnie jak panujące w Polsce nastroje społeczne, są zróżnicowane. Jakkolwiek nie zaskakuje fakt, iż aktualni i potencjalni beneficjenci skarżą się na aparat urzędniczy oraz zbiurokratyzowanie procedur, o tyle zorientowanie przedsiębiorców w tematyce unijnego dotowania, a niekiedy też brak zainteresowania z ich strony powyższymi kwestiami, budzi pewne zastrzeżenia. Problem z przepływem konkretnych i jasno sprecyzowanych informacji stanowi wyzwanie dla urzędów i innych instytucji zaangażowanych w proces pozyskiwania unijnych dotacji. Wyższy poziom wiedzy o stwarzanych przez Unię Europejską możliwościach może być pierwszym krokiem na drodze do zwiększenia ich atrakcyjności wśród przedsiębiorców.

Marta Skiba, portal Doradca-UE

http://www.doradca-ue.pl/

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: doradca-ue.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA