REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje unijne dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw

Agnieszka Zwolińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

O tym, czy dane przedsiębiorstwo można zaliczyć do mikro-, małych czy średnich przedsiębiorstw, decyduje liczba pracowników zatrudnianych przez przedsiębiorstwo, wysokość rocznego obrotu w ostatnim roku obrotowym lub całkowita wartość aktywów ujęta w ostatnim rocznym bilansie.

Obecnie przed przedsiębiorcami otwiera się wiele możliwości skorzystania z pomocy finansowej udzielanej ze środków unijnych.

REKLAMA

Przykładami pomocy unijnej są:

• dotacje unijne przyznawane na konkretne cele przez Komisję Europejską lub agencje wykonawcze; terminy i zasady składania wniosku o konkretną dotację publikowane są na stronach internetowych poszczególnych departamentów Komisji Europejskiej (np. departamentu ds. zatrudnienia, spraw społecznych i równości szans); wniosek o dotację należy składać bezpośrednio do Komisji albo agencji wykonawczej zarządzającej programem,

REKLAMA

• dotacje z funduszy strukturalnych, np. z Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; w tym wypadku wniosek należy składać do instytucji krajowych - więcej informacji można znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego,

• pożyczki ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego; pożyczki udzielane są za pośrednictwem banków, instytucji kredytowych czy funduszy inwestycyjnych; więcej informacji, w tym lista pośredników finansowych działających na terenie RP, znajduje się na stronach internetowych Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielokrotnie o zakresie udzielania pomocy ze środków unijnych decyduje rozmiar przedsiębiorstwa. Niektóre bowiem programy i formy wsparcia finansowego adresowane są wyłącznie do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, np. program JEREMIE (ang. Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - Wspólne zasoby europejskie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw,), czy program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji CIP (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme). Warto w związku z tym odpowiedzieć na pytanie, czy nasze przedsiębiorstwo należy do wspomnianej kategorii mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

Definicja mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw

Na poziomie wspólnotowym definicję mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw formułuje Zalecenie Komisji w sprawie definicji mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorstw; zwane dalej zaleceniem. Zalecenie nie ma mocy wiążącej dla państw członkowskich zgodnie z art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wcześniej art. 249 TWE). W związku z tym stosowanie zawartej w nim definicji przez państwa członkowskie jest dobrowolne. W przypadku Polski na ww. zaleceniu wzorowano się przy zdefiniowaniu mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Definicja mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw dalej SME’s (ang. micro, small and medium-sized enterprises) zbudowana jest na trzech kryteriach:

• liczby pracowników zatrudnianych przez przedsiębiorstwo,

• wysokości rocznego obrotu w ostatnim roku obrotowym

• całkowitej wartości aktywów ujętych w ostatnim rocznym bilansie.

REKLAMA

Należy zwrócić uwagę, że o ile limit liczby zatrudnianych osób musi być spełniony zawsze, aby dane przedsiębiorstwo mogło być zaliczone do SME’s, o tyle dwa pozostałe kryteria mogą, ale nie muszą być spełnione jednocześnie. Wystarczy, aby przedsiębiorstwo nie przekroczyło limitu liczby zatrudnionych osób oraz wysokości rocznego obrotu albo limitu liczby zatrudnionych osób i całkowitej wartości aktywów. Oznacza to, że przedsiębiorstwo będzie miało statut SME’s, jeżeli mimo przekroczenia limitu, np. co do wysokości rocznego obrotu, wartość jego aktywów oraz liczba zatrudnionych osób zmieści się we wskazanych w definicji limitach.

W związku z tym za średnie przedsiębiorstwo należy uznać takie, które zatrudnia mniej niż 250 osób i którego roczny obrót nie przekroczył 50 mln euro lub całkowita wartość aktywów ujętych w rocznym bilansie nie przekroczyła 43 mln euro.

Małe przedsiębiorstwo z kolei to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 osób i którego roczny obrót lub całkowita suma aktywów bilansowych nie przekroczyła 10 mln euro.

Mikroprzedsiębiorstwo to takie, które zatrudnia mniej niż 10 osób oraz którego roczny obrót lub całkowity roczny bilans nie przekroczył 2 mln euro.

Liczba zatrudnionych

Podstawą do określenia liczby zatrudnianych osób, wielkości rocznego obrotu, całkowitej wartości aktywów bilansowych są dane za ostatni zakończony rok obrotowy. W przypadku przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność uwzględnia się dane za krótszy udokumentowany przez niego okres. Warto jednocześnie zaznaczyć, że przedsiębiorstwo, które uzyskało statut SME’s, utraci go, jeżeli w każdym z dwóch kolejnych rocznych okresów rozliczeniowych przekroczy ww. limity.

W kontekście powyższej definicji istotny jest również sposób określenia liczby osób zatrudnionych. Zalecenie wskazuje, że liczbę zatrudnionych osób w ostatnim roku obrotowym określa się w przeliczeniu na roczną jednostkę roboczą - AWU (ang. annual work unit), tj. według liczby osób, które przez dany rok pracowały na rzecz przedsiębiorstwa w pełnym wymiarze czasu pracy. Oznacza to, że pracę osoby, która zatrudniona była na część etatu czy przez część roku, uwzględnia się jako ułamek rocznej jednostki roboczej. Wśród osób zatrudnionych uwzględnia się pracowników (przy czym nie uwzględnia się okresów korzystania przez pracownika z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego) zarządów - właścicieli, partnerów prowadzących stałą działalność na rzecz przedsiębiorcy i otrzymujących od przedsiębiorcy korzyści finansowe z tego tytułu.

WAŻNE!

W liczbie osób zatrudnionych nie uwzględnia się praktykantów i osób zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Relacje z innymi podmiotami

Ostatnią kwestią, jaką należy uwzględnić przy określaniu, czy przedsiębiorstwo może starać się o status SME’s, są relacje, jakie przedsiębiorstwo ma z innymi podmiotami.

Zalecenie wyróżnia 3 kategorie przedsiębiorstw:

• niezależne (ang. autonomious enterprises),

• partnerskie (ang. partner enterprises) oraz

• powiązane (ang. linked enterprises).

Wyróżnienie ww. kategorii opiera się na wielkości udziału przedsiębiorstwa w innym przedsiębiorstwie lub przedsiębiorstwach albo innego przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw - w naszym. Konsekwencją zakwalifikowania do kategorii przedsiębiorstw partnerskich albo powiązanych jest konieczność uwzględnienia, na zasadach wskazanych w zaleceniu, w liczbie zatrudnionych osób wartości rocznego obrotu oraz wartości aktywów bilansowych danych z innego przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw partnerskich albo powiązanych.

Agnieszka Zwolińska

Podstawa prawna:

• zalecenie Komisji nr 2003/361/WE z 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorstw (DzUrz UE L 124, 20.05.2003 r., s. 36 i nast.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA