REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Dyscyplinarka” za prywatne wykorzystywanie komputera służbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Culepa
Michał Culepa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie dyscyplinarne można uzasadnić wykorzystywaniem przez pracownika służbowego komputera do celów prywatnych, jeśli takie działanie było praktyką, a nie występowało tylko sporadycznie.

REKLAMA

Paweł F. zatrudniony był w pozwanej firmie P. sp. z o.o. na podstawie umowy o pracę na stanowisku dyrektora regionu w pełnym wymiarze czasu pracy. Pod koniec kwietnia 2008 r. na spotkaniu z prezesem zarządu spółki omówił kwestię rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron. Kilka dni później, w związku z planowanym rozwiązaniem umowy, zarząd spółki wysłał dwóch pracowników do oddziału regionalnego spółki w celu odebrania od Pawła F. posiadanego sprzętu służbowego, m.in. laptopa, telefonu komórkowego, samochodu oraz dokumentów.

REKLAMA

Po przebadaniu komputera służbowego będącego w posiadaniu Pawła F. okazało się, że były na nim zainstalowane aplikacje służące np. ściąganiu z internetu plików multimedialnych, wśród których wiele było pobieranych z naruszeniem praw autorskich, a niektóre zawierały także treści pornograficzne. Oprogramowanie to posiadało ponadto luki umożliwiające zaatakowanie podłączonego do sieci komputera i wykradzenie danych (w laptopie było bowiem sporo poufnych informacji dotyczących spółki P.

W tej sytuacji spółka podjęła decyzję o zwolnieniu dyrektora Pawła F. w trybie dyscyplinarnym - bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 k.p.

W piśmie z 9 maja 2008 r., uzasadniając rozwiązanie umowy, spółka wskazała m.in. brak nadzoru nad powierzonym mieniem, złe zarządzanie majątkiem pozwanego, wykorzystywanie mienia pozwanego do celów niezwiązanych ze stosunkiem pracy.

Sądy wyrokowały różnie - w I instancji Paweł F. przegrał. Sąd uznał argumentację spółki i stwierdził, że przyczyna „dyscyplinarki” była uzasadniona. Innego zdania był sąd II instancji, który uwzględnił apelację powoda Pawła F. i zmienił zaskarżony wyrok, zasądzając na rzecz powoda odszkodowanie w kwocie 30 tys. zł z ustawowymi odsetkami, wskazując, że przyczyny powodujące rozwiązanie umowy w trybie dyscyplinarnym były bezzasadne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Jeszcze inaczej orzekł Sąd Najwyższy, uwzględniając z kolei skargę kasacyjną spółki - uchylił wyrok II instancji i nakazał ponowne rozpoznanie sprawy.

Uzasadniając wyrok, Sąd Najwyższy wskazał, że kwestia, czy korzystanie ze sprzętu należącego do pracodawcy do celów niemających związku z wykonywaną pracą jest ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych, powinna być oceniona z punktu widzenia częstotliwości tych działań. Inaczej powinny być oceniane takie zachowania, jeśli mają one charakter incydentalny, a inaczej, jeśli są swoistego rodzaju praktyką, która uniemożliwia lub poważnie ogranicza wykonywanie obowiązków pracowniczych. Jednak co do zasady wagi naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych nie umniejsza wcześniejsza nienaganna praca.

Wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2010 r. (II PK 110/10).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA