REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorca może zmniejszyć podwójną zaliczkę za listopad

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczka miesięczna z działalności gospodarczej za listopad powinna być wpłacona w podwójnej wysokości. W interesie przedsiębiorców leży więc, żeby była ona jak najmniejsza. W artykule przedstawiamy sposoby, które bez dodatkowych obciążeń prowadzą do zmniejszenia tej zaliczki.

Przy opłacaniu zaliczek miesięcznych z prowadzonej działalności gospodarczej zaliczka za grudzień powinna być wpłacana w wysokości zaliczki za listopad w terminie do 20 grudnia (art. 44 ust. 6 updof, art. 25 ust. 1a updop - dotyczy podatników pdop, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym). Oznacza to, że w terminie do 20 grudnia podatnik powinien wpłacić z działalności gospodarczej podwójną zaliczkę za listopad. W bieżącym roku nie obowiązują jeszcze rozwiązania, które przewidują przesunięcie terminu zapłaty zaliczki za grudzień na styczeń następnego roku. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami przesunięcie terminu wpłaty zaliczki za grudzień nastąpi w 2012 r. (art. 14 pkt 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 209, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1542). W interesie przedsiębiorców leży więc, aby zaliczka na podatek za listopad była jak najmniejsza. Dzięki temu również mniejsza będzie zaliczka za grudzień. Zaliczka na podatek będzie tym mniejsza, im mniejszy będzie dochód podatnika. Zmniejszenie dochodu może nastąpić poprzez dwa czynniki:

REKLAMA

• zmniejszenie przychodów,

• zwiększenie kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Z ekonomicznego punktu widzenia żadne z tych dwóch działań nie leży w interesie przedsiębiorców. Stąd przedstawione w artykule rozwiązania sprowadzają się do przesunięcia wykazywanych przychodów i kosztów, a nie faktycznego zmniejszenia przychodów czy zwiększenia kosztów. Planując omawiane rozwiązanie, należy brać pod uwagę:

płynność finansową własną, a w przypadku przesuwania przychodów również kontrahenta - należy uważać, żeby przyspieszenie płatności własnych czy opóźnienie terminu płatności kontrahentowi nie doprowadziło do utraty przez przedsiębiorcę płynności finansowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• fakt, że zapłata mniejszej zaliczki za listopad ma wpływ na podatek rozliczany w zeznaniu rocznym - wpłata mniejszej zaliczki za listopad może oznaczać konieczność większej dopłaty przy rozliczeniu podatku rocznego.

Przesunięcie przychodów. Przepisy podatkowe nakazują wykazywać przychody w określonej dacie. Zasadniczo przychód należy wykazać w dacie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności (art. 14 ust. 1c updof, art. 12 ust. 3a updop).

Od tej reguły przepisy podatkowe przewidują pewne wyjątki. Przykładowo niektóre przychody przedsiębiorca powinien wykazać wyłącznie w dacie otrzymania środków pieniężnych z danego tytułu. Podatnik ma często wpływ na przesunięcie daty wykazania przychodu. Korzystając z tego, podatnik może przesunąć wykazanie przychodu z listopada na grudzień. W ten sposób zmniejszy podwójną zaliczkę do zapłaty za listopad.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca budowlany planował zakończenie wykonania usługi na 29 listopada. W tym dniu miał podpisać protokół zdawczo-odbiorczy. Wartość przychodu z tytułu tych prac wynosi 20 000 zł. Przedsiębiorca umówił się jednak z kontrahentem, że odbiór prac nastąpi 2 grudnia 2010 r. W tym dniu podpisano protokół odbioru prac. Dzięki temu rozwiązaniu usługa formalnie została wykonana w grudniu. W grudniu wystawiona została faktura i wpłynęła również należność za wykonane prace. Przedsiębiorca nie musi przychodu w kwocie 20 000 zł wykazywać w listopadzie. Przychód jest zobowiązany wykazać w grudniu.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Przedsiębiorca w wypadku komunikacyjnym zniszczył samochód, będący jego środkiem trwałym. 26 listopada miał otrzymać odszkodowanie od ubezpieczyciela. Wartość odszkodowania wynosi 45 000 zł. Stanowi ono przychód w dacie wpływu środków na konto przedsiębiorcy (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof, art. 12 ust. 1 pkt 1 updop). Przedsiębiorca uzgodnił z pracownikiem towarzystwa, że odszkodowanie zostanie przelane na jego konto 1 grudnia 2010 r. Tak też się stało. Dzięki temu dochód przedsiębiorcy za listopad będzie mniejszy o 45 000 zł. Przychód z tytułu odszkodowania przedsiębiorca powinien wykazać w grudniu.

Przesunięcie kosztów. Podobnie jak przychody podatnik może również przesunąć niektóre koszty. Przykładem niech będą należności z umów zlecenia czy o dzieło. Do kosztów podatkowych powinny być one zaliczane w dacie wypłaty lub postawienia do dyspozycji zatrudnionych osób (art. 23 ust. 1 pkt 55 updof, art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). Wystarczy więc przesunąć termin ich wypłaty, aby móc wcześniej zaliczyć te należności do kosztów.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca zatrudnia na umowy o dzieło 20 osób. Ich wynagrodzenie brutto wynosi w sumie 42 000 zł. Wynagrodzenie z tych umów za dany miesiąc przedsiębiorca płaci 5. dnia następnego miesiąca. Wynagrodzenie za listopad przedsiębiorca wypłacił jednak 30 listopada. Dzięki temu zaliczy je do kosztów w listopadzie. Dochód w listopadzie będzie mniejszy o 42 000 zł.

Innym sposobem na zwiększenie kosztów danego miesiąca jest przesunięcie zakupów z grudnia na listopad.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca planuje zakupić w grudniu partię komputerów (każdy o wartości 3200 zł). Wartość zakupu ma wynieść w sumie 32 000 zł. Przedsiębiorca czeka z zakupem na wpływ środków ze sprzedaży swoich usług, co ma nastąpić 15 grudnia. Może on jednak spróbować wynegocjować, aby:

zakup nastąpił w listopadzie - wydanie towaru, wystawienie faktury VAT,

termin płatności został ustalony na 15 grudnia.

Dokonanie zakupu na tych warunkach pozwoli mu na zaliczenie zakupu komputerów do kosztów już w listopadzie, a zapłaty dokona po wpływie środków pieniężnych za wykonane usługi.

Jeszcze raz wypada podkreślić, że planowanie tego typu rozwiązań wymaga analizy płynności finansowej własnej, a często również kontrahenta.

ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA