REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedsiębiorca może zmniejszyć podwójną zaliczkę za listopad

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczka miesięczna z działalności gospodarczej za listopad powinna być wpłacona w podwójnej wysokości. W interesie przedsiębiorców leży więc, żeby była ona jak najmniejsza. W artykule przedstawiamy sposoby, które bez dodatkowych obciążeń prowadzą do zmniejszenia tej zaliczki.

Przy opłacaniu zaliczek miesięcznych z prowadzonej działalności gospodarczej zaliczka za grudzień powinna być wpłacana w wysokości zaliczki za listopad w terminie do 20 grudnia (art. 44 ust. 6 updof, art. 25 ust. 1a updop - dotyczy podatników pdop, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym). Oznacza to, że w terminie do 20 grudnia podatnik powinien wpłacić z działalności gospodarczej podwójną zaliczkę za listopad. W bieżącym roku nie obowiązują jeszcze rozwiązania, które przewidują przesunięcie terminu zapłaty zaliczki za grudzień na styczeń następnego roku. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami przesunięcie terminu wpłaty zaliczki za grudzień nastąpi w 2012 r. (art. 14 pkt 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 209, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1542). W interesie przedsiębiorców leży więc, aby zaliczka na podatek za listopad była jak najmniejsza. Dzięki temu również mniejsza będzie zaliczka za grudzień. Zaliczka na podatek będzie tym mniejsza, im mniejszy będzie dochód podatnika. Zmniejszenie dochodu może nastąpić poprzez dwa czynniki:

REKLAMA

REKLAMA

• zmniejszenie przychodów,

• zwiększenie kosztów uzyskania przychodów.

Z ekonomicznego punktu widzenia żadne z tych dwóch działań nie leży w interesie przedsiębiorców. Stąd przedstawione w artykule rozwiązania sprowadzają się do przesunięcia wykazywanych przychodów i kosztów, a nie faktycznego zmniejszenia przychodów czy zwiększenia kosztów. Planując omawiane rozwiązanie, należy brać pod uwagę:

REKLAMA

płynność finansową własną, a w przypadku przesuwania przychodów również kontrahenta - należy uważać, żeby przyspieszenie płatności własnych czy opóźnienie terminu płatności kontrahentowi nie doprowadziło do utraty przez przedsiębiorcę płynności finansowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• fakt, że zapłata mniejszej zaliczki za listopad ma wpływ na podatek rozliczany w zeznaniu rocznym - wpłata mniejszej zaliczki za listopad może oznaczać konieczność większej dopłaty przy rozliczeniu podatku rocznego.

Przesunięcie przychodów. Przepisy podatkowe nakazują wykazywać przychody w określonej dacie. Zasadniczo przychód należy wykazać w dacie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności (art. 14 ust. 1c updof, art. 12 ust. 3a updop).

Od tej reguły przepisy podatkowe przewidują pewne wyjątki. Przykładowo niektóre przychody przedsiębiorca powinien wykazać wyłącznie w dacie otrzymania środków pieniężnych z danego tytułu. Podatnik ma często wpływ na przesunięcie daty wykazania przychodu. Korzystając z tego, podatnik może przesunąć wykazanie przychodu z listopada na grudzień. W ten sposób zmniejszy podwójną zaliczkę do zapłaty za listopad.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca budowlany planował zakończenie wykonania usługi na 29 listopada. W tym dniu miał podpisać protokół zdawczo-odbiorczy. Wartość przychodu z tytułu tych prac wynosi 20 000 zł. Przedsiębiorca umówił się jednak z kontrahentem, że odbiór prac nastąpi 2 grudnia 2010 r. W tym dniu podpisano protokół odbioru prac. Dzięki temu rozwiązaniu usługa formalnie została wykonana w grudniu. W grudniu wystawiona została faktura i wpłynęła również należność za wykonane prace. Przedsiębiorca nie musi przychodu w kwocie 20 000 zł wykazywać w listopadzie. Przychód jest zobowiązany wykazać w grudniu.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca w wypadku komunikacyjnym zniszczył samochód, będący jego środkiem trwałym. 26 listopada miał otrzymać odszkodowanie od ubezpieczyciela. Wartość odszkodowania wynosi 45 000 zł. Stanowi ono przychód w dacie wpływu środków na konto przedsiębiorcy (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof, art. 12 ust. 1 pkt 1 updop). Przedsiębiorca uzgodnił z pracownikiem towarzystwa, że odszkodowanie zostanie przelane na jego konto 1 grudnia 2010 r. Tak też się stało. Dzięki temu dochód przedsiębiorcy za listopad będzie mniejszy o 45 000 zł. Przychód z tytułu odszkodowania przedsiębiorca powinien wykazać w grudniu.

Przesunięcie kosztów. Podobnie jak przychody podatnik może również przesunąć niektóre koszty. Przykładem niech będą należności z umów zlecenia czy o dzieło. Do kosztów podatkowych powinny być one zaliczane w dacie wypłaty lub postawienia do dyspozycji zatrudnionych osób (art. 23 ust. 1 pkt 55 updof, art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). Wystarczy więc przesunąć termin ich wypłaty, aby móc wcześniej zaliczyć te należności do kosztów.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca zatrudnia na umowy o dzieło 20 osób. Ich wynagrodzenie brutto wynosi w sumie 42 000 zł. Wynagrodzenie z tych umów za dany miesiąc przedsiębiorca płaci 5. dnia następnego miesiąca. Wynagrodzenie za listopad przedsiębiorca wypłacił jednak 30 listopada. Dzięki temu zaliczy je do kosztów w listopadzie. Dochód w listopadzie będzie mniejszy o 42 000 zł.

Innym sposobem na zwiększenie kosztów danego miesiąca jest przesunięcie zakupów z grudnia na listopad.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca planuje zakupić w grudniu partię komputerów (każdy o wartości 3200 zł). Wartość zakupu ma wynieść w sumie 32 000 zł. Przedsiębiorca czeka z zakupem na wpływ środków ze sprzedaży swoich usług, co ma nastąpić 15 grudnia. Może on jednak spróbować wynegocjować, aby:

zakup nastąpił w listopadzie - wydanie towaru, wystawienie faktury VAT,

termin płatności został ustalony na 15 grudnia.

Dokonanie zakupu na tych warunkach pozwoli mu na zaliczenie zakupu komputerów do kosztów już w listopadzie, a zapłaty dokona po wpływie środków pieniężnych za wykonane usługi.

Jeszcze raz wypada podkreślić, że planowanie tego typu rozwiązań wymaga analizy płynności finansowej własnej, a często również kontrahenta.

ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA