REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola warunków pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Pióro
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli inspektor pracy w czasie kontroli stwierdzi i udokumentuje naruszenie przepisów prawa pracy, ma obowiązek zastosowania przewidzianego prawem środka prawnego. Może nim być np. wydanie decyzji (nakazu, zakazu), skierowanie wystąpienia lub wniesienie powództwa.

Jeśli inspektor pracy wyda decyzję przed upływem terminu do zapoznania się podmiotu kontrolowanego z zebranym materiałem dowodowym oraz do złożenia uwag (czyli przed upływem 7 dni od dnia przedstawienia protokołu), stanowi to naruszenie art. 10 k.p.a. Takie działanie uzasadnia - w razie wniesienia środka zaskarżenia - uchylenie decyzji w ramach postępowania odwoławczego w toku instancji i ewentualnej skargi do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego (wyrok WSA w Warszawie z 19 lipca 2006 r., I SA/Wa 756/06, niepubl.).

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot kontrolowany, do którego została skierowana decyzja, jest zobowiązany poinformować organ, który wydał decyzję, o jej realizacji z upływem terminu określonego w decyzji (art. 35 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy; zwanej dalej ustawą o PIP). Gdy był adresatem wystąpienia, jest zobowiązany zawiadomić odpowiedni organ PIP o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych. O ile niewykonanie w wyznaczonym terminie nakazu należy do katalogu wykroczeń przeciwko prawom pracownika, o tyle samo niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o wykonaniu decyzji, a także terminie i sposobie realizacji wniosków zawartych w wystąpieniu nie jest objęte takim katalogiem.

Nakaz usunięcia uchybień

Przesłanką wydania nakazu usunięcia uchybień zgodnie z art. 11 pkt 1 ustawy o PIP może być stwierdzenie naruszenia przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Nietrudno dostrzec, że zapis wymienionego przepisu jest bardzo szeroki i nie ogranicza możliwości wydawania nakazów usunięcia uchybień do stanów, których zaistnienie może skutkować zagrożeniem życia i zdrowia pracowników.

REKLAMA

Nakazując usunięcie uchybień polegających na naruszeniu przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, inspektor pracy decyduje, że niezgodny z przepisami lub zasadami bhp stan faktyczny ma być doprowadzony do stanu zgodnego z przepisami prawa lub zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w ustalonym przez niego terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszeniami przepisów lub zasad bhp będą m.in.:

• nieudostępnienie pracownikom zatrudnionym na wolnym powietrzu w porze zimowej pomieszczeń ogrzewanych,

• niezapewnienie w wymaganym zakresie pomieszczeń higienicznosanitarnych,

• nieoznakowanie stref ochronnych, stref bezpieczeństwa,

• dopuszczenie do wykonywania pracy pracownika nielegitymującego się aktualnym zaświadczeniem:

- lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do zatrudnienia na określonym stanowisku pracy;

- o odbyciu wymaganego szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Termin wykonania decyzji nakazującej usunięcie uchybień może być przez inspektora pracy określony alternatywnie przez:

• wskazanie daty ścisłej, np. do 22 lutego 2010 r.,

• nadanie nakazowi rygoru natychmiastowej wykonalności (art. 108 § 1 k.p.a.).

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest możliwe pod warunkiem, że jest to konieczne ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego.

Inspektor pracy nie jest uprawniony do wskazywania sposobu, w jaki zastany stan faktyczny ma być doprowadzony do poziomu zgodnego z prawem lub zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Wybór sposobu realizacji nakazu należy wyłącznie do podmiotu kontrolowanego będącego adresatem decyzji nakazowej.

Przykład

W pomieszczeniu magazynu wyrobów gotowych nr 105 umieścić informację o dopuszczalnym obciążeniu stropów.

Podstawa prawna:

• art. 11 pkt 1 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589 ze zm.),

• art. 214 § 2 Kodeksu pracy,

• § 17 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).

Termin wykonania: nakazowi nadaję rygor natychmiastowej wykonalności na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, ponieważ jest to konieczne ze względu na ochronę zdrowia i życia ludzkiego.

Nakaz wstrzymania prac lub działalności

Inspektor pracy jest uprawniony nakazać wstrzymanie prac lub działalności, gdy naruszenie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad bhp powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników albo innych osób wykonujących te prace. Występowanie w ocenie inspektora pracy bezpośredniości zagrożenia musi być odnotowane - w sposób jednoznaczny - w protokole kontroli.

W piśmiennictwie stan bezpośredniości zagrożenia życia i zdrowia definiuje się jako sytuację, w której może nastąpić znaczne prawdopodobieństwo wystąpienia szkody. Chodzi tu o przypadki, gdy szkoda wprawdzie jeszcze nie nastąpiła, jednak prawdopodobieństwo jej nastąpienia jest znaczne, np. robotnicy pracują na wysokości bez wymaganych (odpowiednich ze względu na warunki wykonywania pracy) zabezpieczeń - dekarz wykonuje obróbki blacharskie na połaci dachu o znacznym nachyleniu.

WAŻNE!

Termin wykonania decyzji nakazującej wstrzymanie prac lub działalności - z mocy samej ustawy - jest natychmiastowy.

Wznowienie wstrzymanych prac lub działalności - po usunięciu stwierdzonej nieprawidłowości - następuje na polecenie pracodawcy (osoby działającej w jego imieniu). Nie jest wymagane uprzednie uzyskanie zgody inspektora pracy.

Przykład

Wstrzymać prace na elewacji budynku przy ul. Karuzelowej 3 wykonywane z użyciem podestu ruchomego do czasu dodatkowego zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości pracowników zatrudnionych przy tych pracach.

Podstawa prawna:

• art. 11 pkt 2 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589 ze zm.),

• § 142 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (DzU nr 47, poz. 401).

Termin wykonania: nakaz podlega natychmiastowemu wykonaniu na mocy art. 11 pkt 2 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589 ze zm.).

Jan Pióro 

Podstawa prawna:

• art. 11 pkt 1, art. 33 ust. 1, art. 35 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA