REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezerwy - kryteria wyboru oraz perspektywy pozyskania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Folga
Krzysztof Szelkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, kiedy firma ma kłopoty z utrzymaniem płynności finansowej? Można sięgnąć po rezerwy – faktoring, kredyt kupiecki lub bankowy. Jednak co dalej?

Płynność finansowa jest tak potrzebna firmie do życia jak człowiekowi tlen. Kiedy pojawia się problem z jej utrzymaniem, można sięgnąć po dostępne źródła kapitału. Poniżej trzy główne źródła kapitału, z których korzystają małe i średnie przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Krótkoterminowy kredyt bankowy - czy będzie coraz trudniej?

REKLAMA

Krótkoterminowy kredyt bankowy to jedno z najbardziej popularnych źródeł stanowiących rezerwy płynności przedsiębiorstw. Jest to kredyt, którego okres spłaty nie przekracza jednego roku. Jego celem jest finansowanie operacyjnej działalności przedsiębiorstwa. Warunkiem uruchomienia środków jest pozytywna ocena zdolności kredytowej. Nie mniej istotnym warunkiem jest przedstawienie zabezpieczenia przyznanego kredytu. W przypadku kredytu krótkoterminowego przedsiębiorstwo otrzymuje linię kredytową, w której ramach może zaciągać dług. Jest to kredyt na określony cel lub jako linia kredytowa umożliwiająca regulowanie zobowiązań.

Korzystając z tego źródła, przedsiębiorstwo powinno zwracać uwagę na następujące parametry: oprocentowanie, okres spłaty, dodatkowe prowizje oraz kapitalizację odsetek. Istotny jest również efektywny koszt pozyskania kapitału. To najbardziej typowe cechy tego źródła płynności, które bierze pod uwagę każde przedsiębiorstwo. Bywa jednak, że firma musi pozyskać krótkoterminowy kredyt bankowy na konkretny cel. Na przykład, pojawiała się okazja zrobienia zakupów z większym rabatem, ale za gotówkę. W tym przypadku obok porównania kosztów zaciągnięcia kredytu bankowego oraz korzyści z tytułu wyższego rabatu, trzeba zwrócić uwagę na rotację produktu, który firma kupuje za gotówkę. Im mniejsza jest rotacja, tym mniejsze korzyści firma osiągnie. Wynika to z zamrożenia kapitału, który odzyskany po sprzedaży produktu ma służyć jako spłata kapitału. Im wolniej produkt rotuje, tym później odzyskane zostaną pieniądze i tym większe odsetki od kredytu zapłaci kredytobiorca.

Istotną sprawą jest też szansa na pozyskanie kapitału z tego źródła. Kryzys na rynkach finansowych sprawił, że kredyt bankowy nie jest już tak łatwo dostępny jak 1,5 roku temu, dlatego warto przeanalizować wyniki ankiety NBP dotyczącej sytuacji na rynku kredytowym. Pierwsze trzy kwartały 2009 r. wykazały, że banki zaostrzały politykę kredytową wobec małych i średnich przedsiębiorstw. Szczególnie dotyczy to kredytów długoterminowych, co w tym przypadku jest pozytywne. Banki zaznaczyły, że kryteria udzielania kredytów krótkoterminowych mają być natomiast złagodzone, co daje nadzieję na odbudowanie płynności małych i średnich przedsiębiorstw. Wydaje się, że w czasach, kiedy długoterminowe decyzje nadal pozostają obarczone wysokim ryzykiem, dla sektora MŚP szczególnie ważne jest podtrzymanie płynności, która umożliwia przetrwanie i myślenie o inwestycjach w czasach, gdy na rynek powróci koniunktura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt kupiecki - obalamy dotychczasowe zasady

REKLAMA

Kredyt kupiecki to najchętniej wybierane źródło finansowania. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze jest utożsamiany z darmowym źródłem finansowania. Po drugie jest postrzegany jako łatwo dostępnie źródło kapitału. Czasy kryzysu na tyle zmieniły podejście do kredytowania odbiorców, że powyższe nie muszą już być powszechnie obowiązującą regułą.

W celu ograniczenia ryzyka kredytowego, a także zwiększonego zapotrzebowania na kapitały coraz większa liczba dostawców decyduje się na udzielanie rabatu za wcześniejszą płatność. Dwa lata temu były branże, w których rabat za wcześniejszą płatność był tak skonstruowany, aby odbiorcy celowo korzystali z kredytu kupieckiego. Teraz mając świadomość ograniczonej płynności rynku, te branże śmielej dołączają do przedsiębiorstw, które od zawsze oferowały atrakcyjny rabat za płatność gotówkową. Korzyści odnosi nie tylko dostawca, otwiera to także furtkę do poprawy rentowności sprzedaży dla odbiorców posiadających wolne środki pieniężne. W ten sposób kredyt kupiecki coraz częściej nie jest darmowym źródłem kapitału. Ceną za korzystanie z niego jest utracony rabat.

Wysokość rabatu powinna być zawsze porównana z kosztem alternatywnego źródła finansowania w ujęciu rocznym. Koszt roczny dotyczący utraconego rabatu za wcześniejszą płatność można obliczyć, określając liczbę okresów rozliczeniowych z dostawcą w ciągu roku pomnożonych przez procent rabatu. Okresy rozliczeniowe oblicza się według wzoru:

LO= 365/ (TP - DR)

gdzie:

LO - liczba okresów rozliczeniowych,

TP - termin płatności,

DR - termin, w którym można skorzystać z rabatu za wcześniejszą płatność.

Przeanalizujmy poniższy przykład.

Przykład:

Firma DELTA kupuje kartony od dostawcy PACK. Za zobowiązania zgodnie z umową płaci po 30 dniach. Dostawca zaproponował firmie DELTA możliwość skorzystania z podwyższonego rabatu, jeśli zapłaci za odebrany towar w ciągu 3 dni od daty wystawienia faktury. Odbiorca może uzyskać rabat w wysokości 3%. Firma DELTA rozważa skorzystanie z dodatkowego rabatu. Zakupy może sfinansować kredytem bankowym oprocentowanym 11% w skali roku.

Rozwiązanie:

Liczba okresów rozliczeniowych = 365 / (30 - 3) = 13,5

Koszt roczny skorzystania z kredytu kupieckiego = 0,03 * 13,5 = 40,5%

Z obliczeń wynika, że firma powinna rozważyć skorzystanie rabatu za wcześniejszą płatność, ponieważ koszt kredytu kupieckiego istotnie przewyższa koszty kredytu bankowego.

Dla ułatwienia opiszmy ten proces. Firma otrzymuje rabat za przyśpieszoną płatność w wysokości 3%. Jeśli nie skorzysta z oferty, za kredyt kupiecki o długości 27 dni zapłaci 3% (3 dni może nadal obracać pieniędzmi, ponieważ pierwotny terminy wynosi 30 dni). W skali roku takich 27-dniowych okresów jest 13,5. Czyli 13,5 razy rocznie firma, nie korzystając z rabatu za wcześniejszą płatność, ponosi dodatkowy koszt.

Przedsiębiorstwa, które korzystają z kredytu kupieckiego, nie tylko ponoszą jego koszt, ale jednocześnie ograniczają swoją konkurencyjność w zakresie cen, które dotyczą ich oferty handlowej. Przedsiębiorstwo, które dokonało zakupu za gotówkę, może część uzyskanego rabatu skonsumować jako dodatkową marżę. Jednak w pewnej części może również wysokość rabatu przekazać na rynek w postaci niższej ceny sprzedaży. Przy skutecznych działaniach handlowych powinno to zwiększyć grono kupujących. Wprowadzenie takiej strategii warto zatem rozważyć. Tymczasem część przedsiębiorstw traktuje zysk z dodatkowego rabatu jako ekstra marżę, zostawiając ceny na niezmienionym poziomie.

Wspomnieliśmy, że przedsiębiorstwa uważają kredyt kupiecki za łatwo dostępne źródło kapitału. Kryzys finansowy zweryfikował i tę opinię. O ile dział handlowy cechuje liberalne podejście do kredytowania odbiorców, o tyle ostatnie wydarzenia na świecie wzmocniły pozycję pionów finansowych. Dostawcy coraz częściej żądają przedstawienia aktualnych sprawozdań finansowych i zabezpieczeń kredytu kupieckiego. Dlatego już dzisiaj przedsiębiorstwa powinny zadbać o przygotowanie sprawozdań finansowych rzetelnie odzwierciedlających ich sytuację finansową oraz przygotować się na konieczność zabezpieczenia długu. Od tego będzie zależeć, czy odbiorca uzyska możliwość dokonywania zakupów na kredyt.

Faktoring - przede wszystkim racjonalność

Zastosowanie coraz bardziej popularnego i dostępnego faktoringu umożliwia sprzedaż z odroczonym terminem płatności, często dłuższym niż standard obowiązujący w firmie. I w tym miejscu mogą pojawić się problemy. Działy handlowe zainteresowane maksymalizowaniem sprzedaży mogą wyjść z ofertą jej zwiększenia, jeśli klienci otrzymają dodatkowy, dłuższy termin płatności. Jeśli jest to jednorazowe działanie, mające na celu zdobycie nowego rynku lub nowego klienta, wówczas faktoring może być świetnym narzędziem poszerzającym korzyści dla klienta. Jeśli natomiast wiąże się tylko z chęcią zwiększenia stanów magazynowych u odbiorców, firma może wpaść w poważne kłopoty. Po pierwsze będzie płacić faktorowi odsetki za to, że odbiorca ma dłuższy termin płatności. Co więcej, dodatkowy termin płatności może być wykorzystany przez odbiorcę do przeznaczania wolnych środków na zakupy u konkurentów. Po drugie, utrzymywanie takiego stanu przez dłuższy okres może spowodować narastanie spirali ukrytego ryzyka kredytowego. Na skutek faktoringu odbiorca nie posiada przeterminowanych należności, mimo że nie jest w stanie ich spłacić z uwagi na zwiększone stany magazynowe.

Faktoring ma wiele korzyści - jest łatwo dostępny i można przy okazji skorzystać z dodatkowych usług, np. zarządzania należnościami, musi być jednak wykorzystywany racjonalnie. Poza tym bezwzględnie trzeba najpierw zmierzyć efektywny koszt pozyskania kapitału, uwzględniając wszystkie opłaty.

Sprzedać, ale dalej używać

Kolejnym źródłem płynności finansowej jest leasing zwrotny. Polega on na tym, że przedsiębiorstwo sprzedaje firmie leasingowej swoje środki trwałe. Jednocześnie zastrzega prawo do ich dalszego użytkowania w zamian za wnoszone opłaty leasingowej. Jest to rozwiązanie pomocne, zwłaszcza dla firm mających poważny kryzys w utrzymaniu płynności finansowej. Zaletą jest to, że po zakończeniu umowy leasingu można ponownie odkupić te środki i stać się ich właścicielem. Warto stosować to rozwiązanie jako bufor na naprawdę trudne czasy.

Jacek Folga, Krzysztof Szelkowski

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA