REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Trusiński
Radca prawny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku podatkowego zmusza do ostatecznego rozliczenia się z fiskusem. Najwięcej problemów z reguły dotyczy podatku VAT.

Współczynnik proporcji - korekta rozliczenia podatku w zakresie towarów i usług nie będących środkami trwałymi bądź wartościami niematerialnymi

REKLAMA

Na zakończenie roku podatkowego przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT ma obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Taka korekta za rok podatkowy 2009 powinna zostać dokonana jednorazowo w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy (w zależności od wyboru podatnika: miesiąc albo kwartał) roku podatkowego 2010. Mówi o tym art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego treścią przedsiębiorca po zakończeniu roku podatkowego, w którym w swoich deklaracjach stosował - do wartości podatku naliczonego od czynności dających i niedających prawa do odliczenia podatku - wskaźnik proporcji ustalony na podstawie obrotów roku 2008, winien dokonać korekty kwoty podatku odliczonego, wyliczanego w roku 2009 o tę wstępnie ustaloną proporcję.

Taką korektę najprościej można wykonać według poniższego schematu:

1. wyliczamy całkowitą wartość podatku związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z podatku w roku podatkowym 2009;

2. wyliczamy wskaźnik proporcji, podstawiając do licznika proporcji całkowitą wartość sprzedaży opodatkowanej, zaś do mianownika wartość sprzedaży ogółem (zarówno opodatkowanej, jak i zwolnionej) w roku podatkowym 2009;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

3. wyliczamy kwotę podatku naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną, która w roku podatkowym 2009 powinna podlegać odliczeniu, poprzez zastosowanie wyliczonego wskaźnika z pkt. 2 do całkowitej wartości podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z podatku - wartość z pkt 1.

4. ustalamy różnicę pomiędzy kwotą wyliczoną w pkt 3 (podatkiem podlegającym odliczeniu za rok 2009) a kwotą wstępnie odliczonego podatku w deklaracjach składanych w roku 2009 (sumą kwot podatku do odliczenia ze wszystkich deklaracji złożonych w roku 2009);

5. rozliczamy różnicę w deklaracji podatkowej składanej za styczeń 2010 (w przypadku przedsiębiorców, którzy wybrali kwartalną formę rozliczeń - za pierwszy kwartał 2010).

Uwaga! Korekty nie dokonuje się, jeżeli różnica pomiędzy proporcją odliczenia wstępnego a proporcją określoną po zakończeniu roku 2009 nie przekroczy 2%.

Przykład:

REKLAMA

Przedsiębiorca na rok podatkowy 2009 ustalił wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do wartości sprzedaży ogółem na 85% (na podstawie danych z poprzedniego roku podatkowego). W każdej deklaracji miesięcznej (lub kwartalnej) stosował ten wskaźnik, aby ustalić wartość podatku naliczonego w związku ze sprzedażą opodatkowaną, podlegającego odliczeniu. Wartość całego podatku naliczonego w roku podatkowym 2009 wyniosła 100 000 zł. W trakcie roku podatkowego podatnik, stosując wstępny współczynnik proporcji, odliczył zatem podatek w wysokości 85 000 zł (100 000 zł x 85%).

Składając deklarację za styczeń 2010 (I kwartał 2010), przedsiębiorca obowiązany jest dokonać korekty podatku odliczonego (85 000 zł). W tym celu ustala proporcję rzeczywiście zrealizowanej w roku 2009 sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, która wyniosła 70%.

Oznacza to, że przysługujący mu do odliczenia podatek naliczony w związku ze sprzedażą opodatkowaną powinien wynieść 70 000 zł (100 000 zł x 70%).

Przeprowadzone wyliczenie stanowi dla przedsiębiorcy podstawę do korekty deklaracji za styczeń 2010 (I kwartał 2010), polegającej na zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego (do odliczenia) za rok 2009 o kwotę 15 000 zł (85 000 - 70 000). Korektę (15 000 zł) wykazuje się w poz. 51 deklaracji VAT-7 i VAT-7K, przy czym gdyby za rok 2009 ostateczny współczynnik proporcji przyjął wartość z zakresu od 83% do 87%, korekta deklaracji nie byłaby konieczna.

Korekta rozliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Od 1 tycznia 2008 r. przedsiębiorcy nabywający środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, których wartość początkowa jest wyższa od 15 000 zł, mają obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego przy ich nabyciu w ciągu kolejnych 5 lat podatkowych, przy czym roczna korekta dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów (nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste), jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy - korektę robi się w ciągu 10 kolejnych lat, przy czym roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości do 15 000 zł korektę dokonuje się jednorazowo. Korekta podatku naliczonego przy nabyciu (wytworzeniu) takich środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w trakcie roku podatkowego 2009, winna zostać dokonana w deklaracja za styczeń 2010 (I kwartał 2010 r.). Należy pamiętać, że korektę podatku naliczonego przy nabyciu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości do 15 000 zł należy zrobić po zakończeniu roku podatkowego, w którym zostały oddane do użytkowania. Innymi słowy, jeśli ich nabycie (wytworzenie) nastąpiło w roku 2009, ale nie zostały oddane do użytkowania, korektę podatku dokonamy dopiero po zakończeniu roku podatkowego, w którego trakcie zaczęto je użytkować.

Przykład:

Przedsiębiorca w lutym 2009 r. kupił środek trwały za cenę 100 000 zł + 22% VAT (cena brutto 122 000 zł). Wstępny współczynnik proporcji wyliczony, opierając się na roku podatkowym 2008 wyniósł 85%. Przedsiębiorca zatem odliczył w deklaracji za luty 2009 (lub za I kwartał 2009) kwotę 18 700 zł (22 000 zł x 85% = 18 700 zł). Po zakończeniu każdego roku, od 2009 do 2014, przedsiębiorca obowiązany jest dokonać korekty odliczenia (za pierwszy okres rozliczeniowy) w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego równej 1/5 x 22 000 zł = 4400 zł. W roku 2009 ostateczna proporcja wyniosła 70%. Odliczenie podatku naliczonego winno zatem być zmniejszone w drodze korekty deklaracji VAT za styczeń 2010 (I kwartał 2010) o kwotę (85% - 70%) x 4400 = 660 zł. Według przedstawionego schematu przedsiębiorca będzie musiał dokonywać kolejnych korekt rocznych podatku naliczonego przy nabyciu (wytworzeniu) tego środka trwałego za lata od 2011 do 2014.

Jacek Trusiński

radca prawny

Kancelaria radców prawnych i adwokatów Pałucki Trusiński Hermelin www.ptlegal.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA