REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Święta w firmie

Barbara Kozłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tradycja łamania się opłatkiem w firmie, bal sylwestrowy czy karnawałowy okrzepły w polskiej, biznesowej tradycji. Dziś, choć kryzys wlał się do przedsiębiorstw, wręcz nie wypada złożyć tylko życzeń.

REKLAMA

Spotykanie opłatkowe wcale nie musi dużo kosztować. Może być skromne, składkowe, z wiktuałami przyniesionymi z domu czy przygotowanymi na miejscu, ale warto je zrobić. Jeśli w firmowej kasie znajduje się wolna gotówka, można zamówić catering lub zarezerwować lokal. Tradycja bożonarodzeniowa nakazuje jednak, że wszystkiego kryzysem wytłumaczyć się nie da. Tym bardziej że dla Polaków to wyjątkowy czas.

REKLAMA

Organizowanie imprez w okresie świąteczno-noworocznym stało się dziś znakiem czasu - zabiegiem w dobrym tonie. Świadczy o dbałości pracodawcy o dobre samopoczucie ludzi i wizerunek z jednej strony, z drugiej o jej sytuacji finansowej. Świadomie mówimy o „okresie świątecznym” czy też „czasie świąt”, ponieważ imprezy wigilijne i noworoczne najczęściej organizowane są w inne dni niż te, na które wigilia czy Nowy Rok przypadają. Z reguły zaczynają się jeszcze tydzień czy półtora przed świętami bożonarodzeniowymi i ciągną się często nawet do końca stycznia.

Bon pod choinkę

REKLAMA

Tegoroczna oferta świąteczna może być skromna. Wszak mamy kryzys i choć niektórzy dość pewnie wieszczą jego koniec, to już cezura tego końca nie jest tak oczywista. Wiele firm, nawet tych, których kryzysowa zapaść specjalnie nie dotknęła, woli dmuchać na zimne i ograniczać wydatki na inne niż podstawowa działalność cele. Inne przedsiębiorstwa naprawdę nie mogą sobie pozwolić nawet na drobne upominki, nie mówiąc o bonach wartościowych, które stały się najbardziej powszechną formą gwiazdkowego upominku dla świata pracy.

W jednej z łódzkich firm budowlanych, której przedstawiciele prosili o nieupublicznianie jej nazwy, w minionych latach bony na święta Bożego Narodzenia były zawsze i co najwyżej dyskutowano o ich wartości. W tym roku, z powodu trudności związanych z kryzysem, firma dotąd nie podjęła decyzji, czy będzie mogła w ogóle coś podarować załodze. - Możemy niedługo zniknąć z rynku, dlatego trudno mówić o prezentach - wyjaśniła przedstawicielka marketingu. Inaczej wygląda to w rozlewni popularnej wody mineralnej „Muszynianka”, która zatrudnia około 100 osób. Tu bon świąteczny ma wartość od 400 zł wzwyż, w zależności od sytuacji materialnej pracownika. - Bony są wypłacane z funduszu socjalnego i o takim ich zadysponowaniu zadecydowała załoga - informuje Maria Janas z „Muszynianki”. - Natomiast opłatkowych czy noworocznych spotkań nie organizujemy. Nie oznacza to, że nie doceniamy imprez integracyjnych. Co roku w maju, gdy odbywa się walne zgromadzenie, spotyka się cała załoga.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przychód z imprezy

Imprezę okolicznościową, jaką jest spotkanie wigilijne czy noworoczne, można sfinansować ze środków obrotowych firmy. Wtedy wydatki na ten cel pracodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Pod pewnymi warunkami:

• koszty urządzenia wigilii czy imprezy noworocznej nie mogą pochodzić ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;

• impreza może być przeznaczona tylko dla pracowników firmy - ich rodziny nie mogą być na nią zaproszone;

• musi istnieć związek między poniesionym wydatkiem a przychodem.

W ustawach podatkowych nie wyszczególniono konkretnie, jakie wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów. Mówi się tam jedynie, że są nimi koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem tych kosztów, które zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT oraz w art. 16 ustawy o CIT. Aby koszt mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi spełniać kolejne warunki:

• musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;

• nie może być wymieniony w ustawach o CIT i PIT jako wydatek nieuznawany za koszt uzyskania przychodów;

• musi być udokumentowany prawidłowo oraz w sposób niebudzący wątpliwości.

Wydaje się, że pracodawca największą trudność będzie miał z wykazaniem związku między imprezą świąteczno-noworoczną a prowadzoną działalnością gospodarczą i przychodem. Jest jednak jeden aspekt organizowania imprez dla załogi w okresie świąteczno-noworocznym, który można wykorzystać dla uzasadnienia związku imprezy okolicznościowej z działalnością gospodarczą firmy i jej wpływ na przychody. Związek tylko na pierwszy rzut oka wydaje się daleki. Prozaiczna impreza, w której na pozór chodzi o tylko to, aby w miłych okolicznościach spotkać się z pracownikami, obdarować ich i złożyć życzenia, w rzeczywistości ma głębszy sens i coraz więcej pracodawców zdaje sobie z tego sprawę. Każde spotkanie, a zwłaszcza zorganizowane przy okazji Bożego Narodzenia - dla wielu Polaków najważniejszych i najbardziej przeżywanych świąt - integruje ludzi, motywuje do wydajniejszej pracy, wiąże z pracodawcą, co z kolei przekłada się wprost na uzyskanie wyższego przychodu.

Nie psuć nastroju

Związek można jeszcze bardziej podkreślić, wykorzystując fakt, że koniec roku jest okresem podsumowań nie tylko osiągnięć całej firmy, ale także dokonań poszczególnych pracowników. Z różnych powodów nie zawsze tak się dzieje. Bywa, że nagród nie ma z powodów finansowych, bywa, że pracodawcy świadomie nie chcą podczas spotkania z okazji świąt Bożego Narodzenia dzielić ludzi na lepszych i gorszych, bywa też, że chcą, by impreza świąteczno-noworoczna miała charakter wyłącznie integracyjno-towarzyski i celowo nie poruszają na nim spraw zawodowych.

- Z okazji świąt wigilijno-noworocznych wszyscy oprócz bonów dostają dodatkowe premie - mówi Maria Janas z „Muszynianki”. - Natomiast wyróżnień indywidualnych na koniec roku nie przewidujemy, bo cała załoga pracuje bardzo dobrze i wyróżnienie tylko niektórych byłoby niesprawiedliwe.

Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt

- Co roku organizujemy typowe spotkanie wigilijno-noworoczne dla pracowników administracji - mówi Daniel Ratajczak, kierownik działu marketingu Polskiego Koncernu Mięsnego Duda. - To rodzaj małego świątecznego spotkania na stojąco, na terenie firmy. Na początku prezes dokonuje małego podsumowania roku, dziękuje za zaangażowanie w pracę, następnie łamiemy się opłatkiem i składamy sobie wzajemnie życzenia. Po części uroczystej następuje mały poczęstunek, korzystamy z własnego cateringu. Nie wręczamy jednak żadnych nagród ani wyróżnień, bo spotkanie ma charakter wyłącznie duchowo-świąteczny i trwa ok. 1,5 godziny. Pracownicy produkcyjni mają wewnętrzne wigilie z kierownikami oraz dyrektorem produkcji, bo pracują na trzy zmiany i nie ma możliwości, by zebrać wszystkich - około 600 osób - na takie krótkie, symboliczne spotkanie.

Czas podsumowań

W innych firmach spotkanie wigilijno-noworoczne czy tylko noworoczne jest doskonałym pretekstem, by wyróżniającym się pracownikom wręczyć nagrody - czasem są to pieniądze, czasem nagrody rzeczowe, czasem tylko bilety do kina, teatru, klubu fitness lub SPA, rzadziej atrakcyjna wycieczka do egzotycznych krajów. Wszystko zależy od możliwości firmy.

TRSpol TRANSPORT SPEDYCJA Anna Pol z Wrocławia to mała firma, zatrudniająca tylko sześć osób. Kierowców, będących najczęściej w trasie, rzadko udaje się zebrać jednocześnie w tym samym miejscu, żeby urządzić tradycyjny, polski opłatek. Ale co roku właścicielka stara się dać pracownikom jakiś prezent świąteczno-noworoczny.

- Jeżeli wartość bonusu jest wysoka - mówi Anna Pol - np. około 1000 zł, pracownicy wybierają pieniądze. Jeżeli jednak mieliby dostać znacznie mniejszą kwotę, zamiast pieniędzy wolą otrzymać dodatkowy tydzień zimowego urlopu. W minionym roku otrzymali pieniądze. W tym będzie to dodatkowy urlop.

Niech żyje bal

Im firma zasobniejsza, tym oferta pracodawcy dla pracowników z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku jest większa. A możliwości są naprawdę duże, szczególnie z okazji Nowego Roku i karnawału. Specjalistyczne firmy prześcigają się z ofertą wyjazdową. Proponują atrakcyjne ceny noclegów, urozmaicony pobyt dla grup, okraszony atrakcjami, niespodziankami. Szczególnie, kiedy teren jest płaski i o wycieczkach po falującym terenie mowy być nie może.

Jazda quadami, nordic walking, wody termalne, jeśli pogoda dopisze kulig, ognisko z pieczeniem prosiaka, bale przebierańców to tylko niektóre zabawy dorosłych. Barierę dla pomysłów stanowi tylko kwota na fakturze, którą musi zaakceptować zleceniodawca.

Oczywiście, na takie luksusy pozwalają sobie tylko bogate przedsiębiorstwa, jednak pozostali muszą pamiętać, że kiedyś rynek pracodawcy znów przerodzi się w rynek pracownika i nawiązane teraz więzi z pewnością wówczas zaowocują.

Barbara Kozłowska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA