REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Słomczewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działania skierowane na budowanie lojalności pracowników oraz ich motywację do pracy mają bez wątpienia długofalowy charakter i rozłożone są na cały rok. Jednak bez względu na to, jakie działania podejmujemy i jak dokładnie je zaplanujemy, celebracja Bożego Narodzenia, choć jest stałym punktem działań marketingu wewnętrznego, zawsze zaskakuje tym samym pytaniem: jak ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt?

REKLAMA

Boże Narodzenie to jedna z najlepszych okazji do nagradzania i zarazem motywowania pracowników oraz budowania ich lojalności. Okres przedświąteczny sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Bardzo często jest jedyną okazją do indywidualnego kontaktu przełożonego z podwładnym. Pojawiający się w korporacyjnych żartach „uścisk dłoni prezesa” wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę w wewnętrznej komunikacji. Chwila rozmowy czy osobiste wręczenie podarunku jest sygnałem, że pracownik jest faktycznie dostrzegany w firmie, a jego praca doceniana. Wigilia firmowa powinna być nie tylko okazją do tego, by szef mógł podkreślić wartość relacji z pracownikami, lecz także, by członkowie zespołu mogli lepiej poznać samych siebie. Samo uczestnictwo w spotkaniu wigilijnym powoduje również, że każdy pracownik czuje, że przynależy do społeczności danej firmy.

REKLAMA

Okres świąteczny jest nie tylko naturalną okazją do budowania bliższych relacji między pracownikami, lecz także do podsumowań i podziękowania za włożoną w ciągu roku pracę. Grudniowe spotkania są tym ważniejsze, im cięższy był rok, a w wielu firmach okres spowolnienia gospodarczego nie sprzyjał budowaniu dobrej atmosfery w minionym roku. Bożonarodzeniowe spotkanie i wiążące się z nim podarunki to okazja do nadrobienia zaległości.

Budowanie lojalności

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska co roku około 65 proc. pracodawców wskazuje Boże Narodzenie jako główną okazję do motywowania i budowania lojalności za pomocą świadczeń pozapłacowych. Rezygnacja z dodatkowych nagród w tym okresie mogłaby więc okazać się rozczarowaniem pracowników, a w rezultacie zdemotywować pracowników na kolejny rok.

Sposobów wynagradzania pracowników jest wiele. Część pracodawców decyduje się na wręczenie tradycyjnej gotówki, często w formie przelewu na konto. Taki bonus nie jest jednak odbierany przez pracowników jako prezent. Większość z nich przeznacza dodatkowe pieniądze na bieżące wydatki lub zakupy świąteczne - nie są to więc prezenty wyjątkowe, które zostaną zapamiętane oraz będą pełnić funkcję motywacyjną w przyszłości. Pracodawcy sięgają więc po inne formy świadczeń - z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika, że co roku ok. 49 proc. pracodawców decyduje się wręczyć pracownikom bony i kupony, niewiele mniej, gdyż 42 proc., decyduje się na paczki świąteczne. Elementy te wrosły już w schemat Bożego Narodzenia w wielu firmach, co jednak nie wyklucza, że muszą być przewidywalnym prezentem - oferta na rynku jest bogata i pokazuje, że nawet tradycyjne formy mogą stanowić niespodziankę dla pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Indywidualne prezenty

Układając program świadczeń z okazji świąt dla pracowników, powinniśmy brać pod uwagę czynniki, które pozwalają na indywidualizację prezentu. U pracownika, który otrzymuje podarunek związany z jego stylem życia czy zainteresowaniami, rodzi się poczucie, że został indywidualnie doceniony, że szef zna i rozumie jego potrzeby, a to przekłada się, zgodnie z zasadą wzajemności, na chęć odwdzięczenia się, czyli lojalność lub motywację do pracy.

Czynniki, które warto brać pod uwagę, to między innymi staż pracy, wiek pracowników i ich przyzwyczajenia. Zmienne te pozwalają na trafienie w gusta i oczekiwania pracowników. Na przykład tradycyjne i cieszące się dużą popularnością wśród pracodawców, a także często oczekiwane przez pracowników kupony podarunkowe są uniwersalne i bardzo dobrze sprawdzą się w przypadku dużych przedsiębiorstw, w których pracownicy są w różnym wieku. Warto zauważyć, że ta uniwersalna forma nagrody stwarza możliwość personalizacji poprzez dostosowanie wysokości wartości kuponów do stażu pracy lub wypracowanych w ciągu roku wyników. Zróżnicowanie takie jest postrzegane jako sprawiedliwe i pełni dodatkowo funkcję motywacyjną: „zostanę dłużej, osiągnę lepszy wynik - za rok otrzymam bardziej wartościową nagrodę”.

Ponadto przy mniejszych zespołach, gdy lepiej znamy preferencje naszych pracowników, może warto zastanowić się nad kuponami wyspecjalizowanymi, np. kulturalno-rekreacyjnymi, które będą jasnym sygnałem, dla obdarowanego „szanuję twój czas wolny i chcę byś mógł w tym czasie naprawdę wypoczywać”.

Nowoczesne rozwiązania

Z kolei, jeżeli przez lata przyzwyczailiśmy pracowników do kuponów, ale w tym roku chcielibyśmy zaskoczyć podwładnych lub jeżeli większość naszych pracowników to młode i dynamiczne osoby, może warto rozważyć przedpłaconą kartę podarunkową. Plastikowa karta oparta na systemie VISA pozwoli zrealizować nagrodę nie tylko w każdym punkcie, w którym można płacić kartą debetową lub kredytową, lecz także umożliwi wybranie gotówki z bankomatu. To nowoczesne rozwiązanie bez wątpienia będzie prestiżowym i dyskretnym, a zarazem zaskakującym prezentem.

Coś dla najmłodszych

W firmach, w których wielu pracowników ma dzieci, można rozważyć organizację spotkania mikołajkowego. W takich sytuacjach problemem może okazać się poszukiwanie prezentów odpowiednich dla dzieci w różnym wieku i o różnych upodobaniach, jednak na rynku od tego roku dostępne są zestawy podarunkowe, składające się z kilku propozycji prezentów oraz certyfikatu podarunkowego. Tego typu podarunki umożliwiają dziecku sprawdzenie kilku opcji, a następnie wymianę certyfikatu podarunkowego na docelowy prezent. To nowe rozwiązanie gwarantuje, że prezent będzie odpowiedni dla wieku dziecka i trafi w jego potrzeby, ale także uczy je dokonywania samodzielnych wyborów. Mikołajki pozwalają na budowanie głębszych przyjaźni i więzi między pracownikami, którzy przecież spędzają ze sobą większość dnia. Wzajemne zrozumienie wpływa na atmosferę pracy, a ta przekłada się na efektywność.

Jakie świadczenia z okazji świąt wypłacić pracownikom, żeby nie płacić składek i podatku

Przyjęcie bożonarodzeniowe jest jednym z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych momentów w roku, wpływających bezpośrednio na wizerunek pracodawcy w oczach pracownika. Dlatego wykorzystajmy ten czas, aby efektywnie nagradzać i motywować swoich pracowników.

Magdalena Słomczewska

Autorka jest menedżerem produktu w Sodexho Pass Polska.

Kontakt:

magdalena.slomczewska@ sodexo.com

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA