REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Słomczewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działania skierowane na budowanie lojalności pracowników oraz ich motywację do pracy mają bez wątpienia długofalowy charakter i rozłożone są na cały rok. Jednak bez względu na to, jakie działania podejmujemy i jak dokładnie je zaplanujemy, celebracja Bożego Narodzenia, choć jest stałym punktem działań marketingu wewnętrznego, zawsze zaskakuje tym samym pytaniem: jak ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt?

REKLAMA

Boże Narodzenie to jedna z najlepszych okazji do nagradzania i zarazem motywowania pracowników oraz budowania ich lojalności. Okres przedświąteczny sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Bardzo często jest jedyną okazją do indywidualnego kontaktu przełożonego z podwładnym. Pojawiający się w korporacyjnych żartach „uścisk dłoni prezesa” wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę w wewnętrznej komunikacji. Chwila rozmowy czy osobiste wręczenie podarunku jest sygnałem, że pracownik jest faktycznie dostrzegany w firmie, a jego praca doceniana. Wigilia firmowa powinna być nie tylko okazją do tego, by szef mógł podkreślić wartość relacji z pracownikami, lecz także, by członkowie zespołu mogli lepiej poznać samych siebie. Samo uczestnictwo w spotkaniu wigilijnym powoduje również, że każdy pracownik czuje, że przynależy do społeczności danej firmy.

REKLAMA

Okres świąteczny jest nie tylko naturalną okazją do budowania bliższych relacji między pracownikami, lecz także do podsumowań i podziękowania za włożoną w ciągu roku pracę. Grudniowe spotkania są tym ważniejsze, im cięższy był rok, a w wielu firmach okres spowolnienia gospodarczego nie sprzyjał budowaniu dobrej atmosfery w minionym roku. Bożonarodzeniowe spotkanie i wiążące się z nim podarunki to okazja do nadrobienia zaległości.

Budowanie lojalności

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska co roku około 65 proc. pracodawców wskazuje Boże Narodzenie jako główną okazję do motywowania i budowania lojalności za pomocą świadczeń pozapłacowych. Rezygnacja z dodatkowych nagród w tym okresie mogłaby więc okazać się rozczarowaniem pracowników, a w rezultacie zdemotywować pracowników na kolejny rok.

Sposobów wynagradzania pracowników jest wiele. Część pracodawców decyduje się na wręczenie tradycyjnej gotówki, często w formie przelewu na konto. Taki bonus nie jest jednak odbierany przez pracowników jako prezent. Większość z nich przeznacza dodatkowe pieniądze na bieżące wydatki lub zakupy świąteczne - nie są to więc prezenty wyjątkowe, które zostaną zapamiętane oraz będą pełnić funkcję motywacyjną w przyszłości. Pracodawcy sięgają więc po inne formy świadczeń - z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika, że co roku ok. 49 proc. pracodawców decyduje się wręczyć pracownikom bony i kupony, niewiele mniej, gdyż 42 proc., decyduje się na paczki świąteczne. Elementy te wrosły już w schemat Bożego Narodzenia w wielu firmach, co jednak nie wyklucza, że muszą być przewidywalnym prezentem - oferta na rynku jest bogata i pokazuje, że nawet tradycyjne formy mogą stanowić niespodziankę dla pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Indywidualne prezenty

Układając program świadczeń z okazji świąt dla pracowników, powinniśmy brać pod uwagę czynniki, które pozwalają na indywidualizację prezentu. U pracownika, który otrzymuje podarunek związany z jego stylem życia czy zainteresowaniami, rodzi się poczucie, że został indywidualnie doceniony, że szef zna i rozumie jego potrzeby, a to przekłada się, zgodnie z zasadą wzajemności, na chęć odwdzięczenia się, czyli lojalność lub motywację do pracy.

Czynniki, które warto brać pod uwagę, to między innymi staż pracy, wiek pracowników i ich przyzwyczajenia. Zmienne te pozwalają na trafienie w gusta i oczekiwania pracowników. Na przykład tradycyjne i cieszące się dużą popularnością wśród pracodawców, a także często oczekiwane przez pracowników kupony podarunkowe są uniwersalne i bardzo dobrze sprawdzą się w przypadku dużych przedsiębiorstw, w których pracownicy są w różnym wieku. Warto zauważyć, że ta uniwersalna forma nagrody stwarza możliwość personalizacji poprzez dostosowanie wysokości wartości kuponów do stażu pracy lub wypracowanych w ciągu roku wyników. Zróżnicowanie takie jest postrzegane jako sprawiedliwe i pełni dodatkowo funkcję motywacyjną: „zostanę dłużej, osiągnę lepszy wynik - za rok otrzymam bardziej wartościową nagrodę”.

Ponadto przy mniejszych zespołach, gdy lepiej znamy preferencje naszych pracowników, może warto zastanowić się nad kuponami wyspecjalizowanymi, np. kulturalno-rekreacyjnymi, które będą jasnym sygnałem, dla obdarowanego „szanuję twój czas wolny i chcę byś mógł w tym czasie naprawdę wypoczywać”.

Nowoczesne rozwiązania

Z kolei, jeżeli przez lata przyzwyczailiśmy pracowników do kuponów, ale w tym roku chcielibyśmy zaskoczyć podwładnych lub jeżeli większość naszych pracowników to młode i dynamiczne osoby, może warto rozważyć przedpłaconą kartę podarunkową. Plastikowa karta oparta na systemie VISA pozwoli zrealizować nagrodę nie tylko w każdym punkcie, w którym można płacić kartą debetową lub kredytową, lecz także umożliwi wybranie gotówki z bankomatu. To nowoczesne rozwiązanie bez wątpienia będzie prestiżowym i dyskretnym, a zarazem zaskakującym prezentem.

Coś dla najmłodszych

W firmach, w których wielu pracowników ma dzieci, można rozważyć organizację spotkania mikołajkowego. W takich sytuacjach problemem może okazać się poszukiwanie prezentów odpowiednich dla dzieci w różnym wieku i o różnych upodobaniach, jednak na rynku od tego roku dostępne są zestawy podarunkowe, składające się z kilku propozycji prezentów oraz certyfikatu podarunkowego. Tego typu podarunki umożliwiają dziecku sprawdzenie kilku opcji, a następnie wymianę certyfikatu podarunkowego na docelowy prezent. To nowe rozwiązanie gwarantuje, że prezent będzie odpowiedni dla wieku dziecka i trafi w jego potrzeby, ale także uczy je dokonywania samodzielnych wyborów. Mikołajki pozwalają na budowanie głębszych przyjaźni i więzi między pracownikami, którzy przecież spędzają ze sobą większość dnia. Wzajemne zrozumienie wpływa na atmosferę pracy, a ta przekłada się na efektywność.

Jakie świadczenia z okazji świąt wypłacić pracownikom, żeby nie płacić składek i podatku

Przyjęcie bożonarodzeniowe jest jednym z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych momentów w roku, wpływających bezpośrednio na wizerunek pracodawcy w oczach pracownika. Dlatego wykorzystajmy ten czas, aby efektywnie nagradzać i motywować swoich pracowników.

Magdalena Słomczewska

Autorka jest menedżerem produktu w Sodexho Pass Polska.

Kontakt:

magdalena.slomczewska@ sodexo.com

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA