Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Boże Narodzenie to jedna z najlepszych okazji do nagradzania i zarazem motywowania pracowników oraz budowania ich lojalności. Okres przedświąteczny sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Bardzo często jest jedyną okazją do indywidualnego kontaktu przełożonego z podwładnym. Pojawiający się w korporacyjnych żartach „uścisk dłoni prezesa” wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę w wewnętrznej komunikacji. Chwila rozmowy czy osobiste wręczenie podarunku jest sygnałem, że pracownik jest faktycznie dostrzegany w firmie, a jego praca doceniana. Wigilia firmowa powinna być nie tylko okazją do tego, by szef mógł podkreślić wartość relacji z pracownikami, lecz także, by członkowie zespołu mogli lepiej poznać samych siebie. Samo uczestnictwo w spotkaniu wigilijnym powoduje również, że każdy pracownik czuje, że przynależy do społeczności danej firmy.
REKLAMA
Okres świąteczny jest nie tylko naturalną okazją do budowania bliższych relacji między pracownikami, lecz także do podsumowań i podziękowania za włożoną w ciągu roku pracę. Grudniowe spotkania są tym ważniejsze, im cięższy był rok, a w wielu firmach okres spowolnienia gospodarczego nie sprzyjał budowaniu dobrej atmosfery w minionym roku. Bożonarodzeniowe spotkanie i wiążące się z nim podarunki to okazja do nadrobienia zaległości.
Budowanie lojalności
REKLAMA
Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska co roku około 65 proc. pracodawców wskazuje Boże Narodzenie jako główną okazję do motywowania i budowania lojalności za pomocą świadczeń pozapłacowych. Rezygnacja z dodatkowych nagród w tym okresie mogłaby więc okazać się rozczarowaniem pracowników, a w rezultacie zdemotywować pracowników na kolejny rok.
Sposobów wynagradzania pracowników jest wiele. Część pracodawców decyduje się na wręczenie tradycyjnej gotówki, często w formie przelewu na konto. Taki bonus nie jest jednak odbierany przez pracowników jako prezent. Większość z nich przeznacza dodatkowe pieniądze na bieżące wydatki lub zakupy świąteczne - nie są to więc prezenty wyjątkowe, które zostaną zapamiętane oraz będą pełnić funkcję motywacyjną w przyszłości. Pracodawcy sięgają więc po inne formy świadczeń - z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika, że co roku ok. 49 proc. pracodawców decyduje się wręczyć pracownikom bony i kupony, niewiele mniej, gdyż 42 proc., decyduje się na paczki świąteczne. Elementy te wrosły już w schemat Bożego Narodzenia w wielu firmach, co jednak nie wyklucza, że muszą być przewidywalnym prezentem - oferta na rynku jest bogata i pokazuje, że nawet tradycyjne formy mogą stanowić niespodziankę dla pracowników.
Indywidualne prezenty
Układając program świadczeń z okazji świąt dla pracowników, powinniśmy brać pod uwagę czynniki, które pozwalają na indywidualizację prezentu. U pracownika, który otrzymuje podarunek związany z jego stylem życia czy zainteresowaniami, rodzi się poczucie, że został indywidualnie doceniony, że szef zna i rozumie jego potrzeby, a to przekłada się, zgodnie z zasadą wzajemności, na chęć odwdzięczenia się, czyli lojalność lub motywację do pracy.
Czynniki, które warto brać pod uwagę, to między innymi staż pracy, wiek pracowników i ich przyzwyczajenia. Zmienne te pozwalają na trafienie w gusta i oczekiwania pracowników. Na przykład tradycyjne i cieszące się dużą popularnością wśród pracodawców, a także często oczekiwane przez pracowników kupony podarunkowe są uniwersalne i bardzo dobrze sprawdzą się w przypadku dużych przedsiębiorstw, w których pracownicy są w różnym wieku. Warto zauważyć, że ta uniwersalna forma nagrody stwarza możliwość personalizacji poprzez dostosowanie wysokości wartości kuponów do stażu pracy lub wypracowanych w ciągu roku wyników. Zróżnicowanie takie jest postrzegane jako sprawiedliwe i pełni dodatkowo funkcję motywacyjną: „zostanę dłużej, osiągnę lepszy wynik - za rok otrzymam bardziej wartościową nagrodę”.
Ponadto przy mniejszych zespołach, gdy lepiej znamy preferencje naszych pracowników, może warto zastanowić się nad kuponami wyspecjalizowanymi, np. kulturalno-rekreacyjnymi, które będą jasnym sygnałem, dla obdarowanego „szanuję twój czas wolny i chcę byś mógł w tym czasie naprawdę wypoczywać”.
Nowoczesne rozwiązania
Z kolei, jeżeli przez lata przyzwyczailiśmy pracowników do kuponów, ale w tym roku chcielibyśmy zaskoczyć podwładnych lub jeżeli większość naszych pracowników to młode i dynamiczne osoby, może warto rozważyć przedpłaconą kartę podarunkową. Plastikowa karta oparta na systemie VISA pozwoli zrealizować nagrodę nie tylko w każdym punkcie, w którym można płacić kartą debetową lub kredytową, lecz także umożliwi wybranie gotówki z bankomatu. To nowoczesne rozwiązanie bez wątpienia będzie prestiżowym i dyskretnym, a zarazem zaskakującym prezentem.
Coś dla najmłodszych
W firmach, w których wielu pracowników ma dzieci, można rozważyć organizację spotkania mikołajkowego. W takich sytuacjach problemem może okazać się poszukiwanie prezentów odpowiednich dla dzieci w różnym wieku i o różnych upodobaniach, jednak na rynku od tego roku dostępne są zestawy podarunkowe, składające się z kilku propozycji prezentów oraz certyfikatu podarunkowego. Tego typu podarunki umożliwiają dziecku sprawdzenie kilku opcji, a następnie wymianę certyfikatu podarunkowego na docelowy prezent. To nowe rozwiązanie gwarantuje, że prezent będzie odpowiedni dla wieku dziecka i trafi w jego potrzeby, ale także uczy je dokonywania samodzielnych wyborów. Mikołajki pozwalają na budowanie głębszych przyjaźni i więzi między pracownikami, którzy przecież spędzają ze sobą większość dnia. Wzajemne zrozumienie wpływa na atmosferę pracy, a ta przekłada się na efektywność.
Jakie świadczenia z okazji świąt wypłacić pracownikom, żeby nie płacić składek i podatku
Przyjęcie bożonarodzeniowe jest jednym z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych momentów w roku, wpływających bezpośrednio na wizerunek pracodawcy w oczach pracownika. Dlatego wykorzystajmy ten czas, aby efektywnie nagradzać i motywować swoich pracowników.
Magdalena Słomczewska
Autorka jest menedżerem produktu w Sodexho Pass Polska.
Kontakt:
magdalena.slomczewska@ sodexo.com
REKLAMA
REKLAMA