REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes i odpowiedzialność

Eliza Smyrgała
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Popularne powiedzenie mówi, iż w biznesie pierwszy milion trzeba ukraść. Jakby w myśl tej zasady wielokrotnie przekonujemy się, że w potocznym rozumieniu „etyka” i „przedsiębiorczość” są pojęciami wzajemnie przeciwstawnymi. Temu poglądowi zadaje kłam nurt biznesu społecznie odpowiedzialnego.

REKLAMA

Etyka w biznesie nie jest nową ideą na świecie, podobnie jak Corporate social responsability (CSR) -  angielskie określenie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. W Polsce jednak często postrzega się ją jako ochronę środowiska i działania charytatywne, nadal uznając ją za element strategii marketingowej.

REKLAMA

REKLAMA

Biznes odpowiedzialny społecznie odnosi się do wszelkich działań podejmowanych przez firmę i zakłada moralne postępowanie wobec wszystkich jej interesariuszy. Oznacza to sprawiedliwe traktowanie dostawców i pracowników, zgodną z rzeczywistym stanem rzeczy reklamę i ochronę środowiska. W praktyce nie są to wygórowane oczekiwania: za wykonaną pracę i dostarczony towar należy się odpowiednia zapłata, nie zatrudnia się dzieci, pracowników traktuje się równo i z szacunkiem, unika się masowych zwolnień. Ponadto dużą wagę powinno się przykładać do corporate governance i rzetelnej polityki informacyjnej spółki. Najważniejszą kwestią jest jednak wpływ działalności firmy na najbliższe jej otoczenie - społeczność lokalną. Zgodnie z założeniami, przedsiębiorstwa powinny po pierwsze nie szkodzić , a wraz ze wzrostem świadomości i możliwościami jej oddziaływania także podejmować kroki mające na celu poprawę wspólnych warunków życia. Na tym etapie często firmy podejmują się organizacji wolontariatu pracowniczego. Jego istotą jest poświęcenie czasu pracowników na nieodpłatną działalność na rzecz innej społeczności. Często przybiera on postać działań edukacyjnych (np. warsztatów, lekcji w szkołach), pomocy w domach dziecka oraz inicjatyw w rodzaju malowania szkoły czy remontu gminnej stołówki.

Działając w ten sposób firmy często budują swój pozytywny obraz w oczach społeczności, w której dane im było działać. Ponadto ogłaszanie podejmowanych inicjatyw często wiąże się z przychylnością inwestorów i konsumentów, a to, w rezultacie, może znacznie wpłynąć na wyniki spółki. Z tego właśnie względu CSR jest często zaliczany do działań marketingowych.  Niestety, rzeczywiście w dość licznych przypadkach są to posunięcia czysto promocyjne. Dzieje się tak, gdy przedsiębiorstwo bierze pod uwagę jedynie krótkoterminowe cele - wzrostu notowań lub sprzedaży - a odpowiedzialność wobec lokalnej społeczności ma stanowić element budowy jej wizerunku. Wówczas przy braku znacznej poprawy wyników lub przy pierwszych oznakach załamującej się koniunktury gospodarczej, firmy szybko rezygnują z podejmowanych do tej pory inicjatyw, wszak trudno przełożyć wynik stosunkowo drogich działań marketingowych na ich rachunek zysków. Właśnie z tego powodu najłatwiej jest poznać spółkę odpowiedzialną społecznie w czasach spowolnienia. Takie przedsiębiorstwo postępuje ostrożnie względem najbliższej społeczności - nie zarzucając raz podjętych zamiarów oraz  w ramach dialogu z pracownikami stara się tak operować zatrudnieniem firmy, by w miarę możliwości nie zwalniać mających pracę. Nie powinno to oczywiście oznaczać utrzymywania ukrytego bezrobocia czy spadku efektywności produkcji, ale, przykładowo, często przyjmuje formę skrócenia czasu pracy. W takim wypadku firma nie tylko nie doprowadza do wzrostu bezrobocia, ale jednocześnie nie traci wielu wyszkolonych i doświadczonych osób, których pozyskanie w czasach prosperity może stanowić duży koszt - zarówno pod względem finansów, jak i czasu potrzebnego na poszukiwanie oraz przeszkolenie nowego pracownika. Ponadto w lepszych czasach łatwiej będzie firmie znaleźć nowego potencjalnie dobrego członka zespołu, jeśli na rynku pracy będzie krążyła opinia o stabilności zatrudnienia w tej spółce oraz przyjaznym kierownictwie.  

Na powyższym przykładzie w prosty sposób widać, że wpływ jaki CSR może mieć na przedsiębiorstwo, znacznie wybiega poza ramy stricte marketingowe. Społeczna odpowiedzialność jest strategią długoterminową, często wręcz mającą odzwierciedlenie w misji przedsiębiorstwa. Wobec tego działania, mające na celu jej realizację, nie powinny ulegać znacznemu ograniczeniu wraz z pojawieniem się gorszej koniunktury, tym bardziej, że wiele z nich nie pociąga za sobą znacznych kosztów.

Kwestią, którą należy poruszyć jest także pojęcie etyki w porównaniu do uregulowań prawnych. Nierzadko można się przekonać, że to, co nie jest prawnie zabronione nie zawsze jest etyczne, a to co może mieć dobry wpływ na społeczeństwo niejednokrotnie napotyka na swojej drodze liczne utrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pojęciem CSR ściśle wiąże się pojęcie inwestycji odpowiedzialnych społecznie (SRI). Jest to model podejmowania decyzji inwestycyjnych w oparciu o prowadzone przez firmę odpowiedzialne działania. W związku z tym odpowiedzialny inwestor nie ulokuje swych pieniędzy w akcje firmy łamiącej prawa pracownicze czy prowadzącej nieczytelną politykę informacyjną. Jednak pojęcie to wyklucza przede wszystkim spółki działające w „brudnych” branżach: poczynając od sektorów paliwowego i wydobywczego, zatruwających środowisko, poprzez firmy produkujące broń, papierosy i narkotyki, po te podejrzane o czerpanie zysków z prostytucji i handlu żywym towarem. Najbardziej ortodoksyjni inwestorzy wykluczają także firmy handlujące żywnością - jako mające udział w podnoszeniu jej ceny, a w konsekwencji przyczyniając się do ubożenia społeczeństwa.

Na całym świecie jak grzyby po deszczu rosną fundusze etyczne - fundusze inwestycyjne lokujące pieniądze w firmach odpowiedzialnych społecznie. Ich cechą charakterystyczną jest opieranie się na konkretnych zasadach, często powiązanych z religią i zwyczajami. Stąd producenci wieprzowiny nie mogą liczyć na kapitał pochodzący z funduszy arabskich. Fundusze opierające się na etycznych zasadach pozwalają inwestorom na lokowanie środków z czystym sumieniem, nie wymagając jednocześnie poświęcenia wielu godzin na żmudne poszukiwania informacji o spółkach i ich obszarze działania.

Fundusze etyczne do tej pory nie wykazały się znacznie lepszymi wynikami niż tradycyjne fundusze wspólnego inwestowania. Osiągane przez nie rezultaty są bardzo zbliżone - długoterminowe opieranie się na etyce nie będzie skutkowało ponadprzeciętnie  wysokimi stopami zwrotu, jednak odcinanie się od „brudnych” inwestycji nie spowoduje także obniżenia potencjalnych zysków.

W naszym kraju istnieje jeden fundusz etyczny oferowany przez SKOK. Rosnąca wagę społecznej odpowiedzialności docenia także rodzima GPW, która jest w zaawansowanej fazie projektowania Respect Index - indeksu odzwierciedlającego zmiany moralnie działających spółek głównego parkietu.

W Polsce idea corporate social responsability jest coraz popularniejsza, choć nadal pozostajemy w tyle za krajami Zachodnimi. W warunkach rosnącej konkurencji firmy potrzebują coraz to nowych atrybutów odróżniających ich od siebie, a kreowanie się na firmę odpowiedzialną może stanowić ważny element wizerunku przedsiębiorstwa. Jednakże przekonanie się, które z nich w rzeczywistości stawia na etykę jako podstawę działania, a które tylko efektownie markują tę postawę jest kwestią czasu.

Eliza Smyrgała

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA