REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi ulży wierzycielom

Paweł Leśniakowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 roku obowiązują przepisy, które umożliwiają zdyscyplinowanie dłużnika do zapłaty lub częściowe odzyskanie należnej wierzycielowi kwoty. Dotyczą one tak zwanej ulgi na złe długi.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami firma musi zapłacić podatek VAT od wykonanej sprzedaży. Obowiązek musi być spełniony nawet, jeśli wierzyciel nie uzyskał faktycznego wpływu gotówki. To rodzi pewne problemy związane z płynnością finansową, szczególnie jeśli portfel klientów składa się z niesolidnych płatników.

REKLAMA

Udzielanie odroczonego terminu płatności jest w wielu branżach standardem wymiany handlowej, dlatego firmy nie mogą sobie pozwolić na utratę przychodów, jaka mogłaby powstać w wyniku rezygnacji z kredytowania odbiorców. W praktyce, zdarza się, że odbiorca nie płaci za towar czy usługę lub opóźnienie płatności jest na tyle duże, że mocno ogranicza płynność finansową wierzyciela a windykacja nie zawsze jest skuteczne. Narzędzie, które stworzył ustawodawca dyscyplinuje dłużników oraz poprawia cash flow wierzyciela.

Powinno być łatwiej

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które umożliwiają zdyscyplinowanie dłużnika do zapłaty lub częściowe odzyskanie należnej wierzycielowi kwoty. Dotyczą one tak zwanej ulgi na złe długi. Choć rozwiązanie nie jest nowe, można wnioskować, że jest bardziej skuteczne niż występujące w poprzedniej wersji. Dotychczas wierzyciel w celu skorzystania z ulgi na złe długi musiał uprawdopodobnić nieściągalność należności. W wielu przypadkach było to bardzo trudne. Nowe rozwiązanie umożliwia odzyskanie zapłaconego podatku VAT w momencie, kiedy sprzedający nie otrzyma pieniędzy już po upływie 180 dni od wyznaczonego terminu płatności.

Jednak nie są to jedyne zmiany. Skrócił się również okres, za który można dokonać korekty VAT. Poprzednio wynosił 5 lat, po zmianie są to już tylko 2 lata, czyli należności przeterminowane dłużej niż 2 lata nie mogą być przedmiotem dokonania korekty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba trzymać się zasad

REKLAMA

W celu dokonania korekty należy najpierw zawiadomić dłużnika, że wierzyciel chce skorzystać z ulgi na złe długi. Niesolidny kontrahent musi potwierdzić, że takie zawiadomienie do niego dotarło. W tym celu można stosować przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach. Precyzują dokładnie, kiedy można uznać pismo, jako doręczone. Na przykład zgodnie z nimi pismem doręczonym może być nawet takie, którego odbioru dłużnik odmówił. Najskuteczniejszą drogą zawiadomienia dłużnika może być wykorzystanie działu handlowego firmy. Handlowcy na bieżąco pracują w obszarze działalności dłużnika lub wiedzą, w jaki sposób i gdzie dostarczyć zawiadomienie, gdy dłużnik nie prowadzi już działalności. Alternatywą jest oczywiście poczta.

Nie istnieją żadne sztywne wytyczne co do formy zawiadomienia. Na pewno trzeba dokładnie sprecyzować wierzytelność, której ma dotyczyć korekta podatku. Jeśli w ciągu 14 dni od otrzymania takiego zawiadomienia dłużnik nadal nie zapłaci, wówczas można przystąpić do korekty VAT. Korekta powinna być przeprowadzona w okresie, w którym wierzyciel otrzymał potwierdzenie odbioru pisma.

 

Z ulgi można skorzystać tylko w przypadku, gdy na dzień dokonania korekty wierzyciel i dłużnik są czynnymi podatnikami VAT. Ponadto dłużnik nie może być objęty postępowaniem upadłościowym lub likwidacją. Ten drugi warunek dotyczy tylko momentu dokonania sprzedaży. W momencie korekty nie ma znaczenia, czy dłużnik objęty jest upadłością lub likwidacją.

Kolejny warunek związany jest z obowiązkiem wykazania przez wierzyciela w przeszłości sprzedaży (dotyczącej korygowanej należności) i związanego z nią należnego podatku w deklaracji VAT. W tym celu bezcenne będzie archiwum faktur. Dodatkowo trzeba pamiętać, że dług, którego dotyczy korekta nie może być wcześniej sprzedany.

Korekta dotyczy nie tylko obrotu wierzyciela, ale musi ją zrobić również dłużnik. Dla dłużnika nie będzie to korzystna zmiana, bowiem zmieni się kwota od której naliczany jest podatek. Z tego powodu o korekcie trzeba obowiązkowo poinformować urząd skarbowy dłużnika.

Kiedy wierzyciel może już dokonać korekty podatku, powinien do deklaracji, w której dokonuje korekty, załączyć taką informację dla urzędu skarbowego. O dokonanej korekcie znowu trzeba poinformować dłużnika, a kopię tego pisma przesyłać do urzędu skarbowego.

Moment powstania zaległości

Nowe przepisy obowiązują od 1 grudnia 2008 roku, ale wierzyciel może mieć wątpliwości, czy ulga dotyczy zaległości powstałych już po wejściu w życie ustawy, czy obejmuje również długi, które powstały jeszcze przed zmianą przepisów. W związku z tym, że nie ma żadnych wytycznych w tej kwestii, można wnioskować, iż dotyczy ona również długów powstałych przed wprowadzeniem zmian. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami nie mogą to być wierzytelności starsze niż dwa lata, licząc od terminu płatności.

Wprowadzenie zmian w uldze na złe długi powinno poprawić płynność finansową. Wierzyciel w części odpowiadającej wartości podatku VAT może odzyskać pieniądze. Po drugie, korekta może mobilizować dłużnika do uregulowania zobowiązania, ponieważ będzie unikał konfrontacji z organami skarbowymi i musiał dokonać korekty swojego podatku. A to będzie się wiązać z dopłatą podatku, powiększoną o odsetki karne.

Paweł Leśniakowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA