REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi ulży wierzycielom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Leśniakowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 roku obowiązują przepisy, które umożliwiają zdyscyplinowanie dłużnika do zapłaty lub częściowe odzyskanie należnej wierzycielowi kwoty. Dotyczą one tak zwanej ulgi na złe długi.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami firma musi zapłacić podatek VAT od wykonanej sprzedaży. Obowiązek musi być spełniony nawet, jeśli wierzyciel nie uzyskał faktycznego wpływu gotówki. To rodzi pewne problemy związane z płynnością finansową, szczególnie jeśli portfel klientów składa się z niesolidnych płatników.

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie odroczonego terminu płatności jest w wielu branżach standardem wymiany handlowej, dlatego firmy nie mogą sobie pozwolić na utratę przychodów, jaka mogłaby powstać w wyniku rezygnacji z kredytowania odbiorców. W praktyce, zdarza się, że odbiorca nie płaci za towar czy usługę lub opóźnienie płatności jest na tyle duże, że mocno ogranicza płynność finansową wierzyciela a windykacja nie zawsze jest skuteczne. Narzędzie, które stworzył ustawodawca dyscyplinuje dłużników oraz poprawia cash flow wierzyciela.

Powinno być łatwiej

Od 1 grudnia 2008 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które umożliwiają zdyscyplinowanie dłużnika do zapłaty lub częściowe odzyskanie należnej wierzycielowi kwoty. Dotyczą one tak zwanej ulgi na złe długi. Choć rozwiązanie nie jest nowe, można wnioskować, że jest bardziej skuteczne niż występujące w poprzedniej wersji. Dotychczas wierzyciel w celu skorzystania z ulgi na złe długi musiał uprawdopodobnić nieściągalność należności. W wielu przypadkach było to bardzo trudne. Nowe rozwiązanie umożliwia odzyskanie zapłaconego podatku VAT w momencie, kiedy sprzedający nie otrzyma pieniędzy już po upływie 180 dni od wyznaczonego terminu płatności.

REKLAMA

Jednak nie są to jedyne zmiany. Skrócił się również okres, za który można dokonać korekty VAT. Poprzednio wynosił 5 lat, po zmianie są to już tylko 2 lata, czyli należności przeterminowane dłużej niż 2 lata nie mogą być przedmiotem dokonania korekty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba trzymać się zasad

W celu dokonania korekty należy najpierw zawiadomić dłużnika, że wierzyciel chce skorzystać z ulgi na złe długi. Niesolidny kontrahent musi potwierdzić, że takie zawiadomienie do niego dotarło. W tym celu można stosować przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach. Precyzują dokładnie, kiedy można uznać pismo, jako doręczone. Na przykład zgodnie z nimi pismem doręczonym może być nawet takie, którego odbioru dłużnik odmówił. Najskuteczniejszą drogą zawiadomienia dłużnika może być wykorzystanie działu handlowego firmy. Handlowcy na bieżąco pracują w obszarze działalności dłużnika lub wiedzą, w jaki sposób i gdzie dostarczyć zawiadomienie, gdy dłużnik nie prowadzi już działalności. Alternatywą jest oczywiście poczta.

Nie istnieją żadne sztywne wytyczne co do formy zawiadomienia. Na pewno trzeba dokładnie sprecyzować wierzytelność, której ma dotyczyć korekta podatku. Jeśli w ciągu 14 dni od otrzymania takiego zawiadomienia dłużnik nadal nie zapłaci, wówczas można przystąpić do korekty VAT. Korekta powinna być przeprowadzona w okresie, w którym wierzyciel otrzymał potwierdzenie odbioru pisma.

 

Z ulgi można skorzystać tylko w przypadku, gdy na dzień dokonania korekty wierzyciel i dłużnik są czynnymi podatnikami VAT. Ponadto dłużnik nie może być objęty postępowaniem upadłościowym lub likwidacją. Ten drugi warunek dotyczy tylko momentu dokonania sprzedaży. W momencie korekty nie ma znaczenia, czy dłużnik objęty jest upadłością lub likwidacją.

Kolejny warunek związany jest z obowiązkiem wykazania przez wierzyciela w przeszłości sprzedaży (dotyczącej korygowanej należności) i związanego z nią należnego podatku w deklaracji VAT. W tym celu bezcenne będzie archiwum faktur. Dodatkowo trzeba pamiętać, że dług, którego dotyczy korekta nie może być wcześniej sprzedany.

Korekta dotyczy nie tylko obrotu wierzyciela, ale musi ją zrobić również dłużnik. Dla dłużnika nie będzie to korzystna zmiana, bowiem zmieni się kwota od której naliczany jest podatek. Z tego powodu o korekcie trzeba obowiązkowo poinformować urząd skarbowy dłużnika.

Kiedy wierzyciel może już dokonać korekty podatku, powinien do deklaracji, w której dokonuje korekty, załączyć taką informację dla urzędu skarbowego. O dokonanej korekcie znowu trzeba poinformować dłużnika, a kopię tego pisma przesyłać do urzędu skarbowego.

Moment powstania zaległości

Nowe przepisy obowiązują od 1 grudnia 2008 roku, ale wierzyciel może mieć wątpliwości, czy ulga dotyczy zaległości powstałych już po wejściu w życie ustawy, czy obejmuje również długi, które powstały jeszcze przed zmianą przepisów. W związku z tym, że nie ma żadnych wytycznych w tej kwestii, można wnioskować, iż dotyczy ona również długów powstałych przed wprowadzeniem zmian. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami nie mogą to być wierzytelności starsze niż dwa lata, licząc od terminu płatności.

Wprowadzenie zmian w uldze na złe długi powinno poprawić płynność finansową. Wierzyciel w części odpowiadającej wartości podatku VAT może odzyskać pieniądze. Po drugie, korekta może mobilizować dłużnika do uregulowania zobowiązania, ponieważ będzie unikał konfrontacji z organami skarbowymi i musiał dokonać korekty swojego podatku. A to będzie się wiązać z dopłatą podatku, powiększoną o odsetki karne.

Paweł Leśniakowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA