REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi ulży wierzycielom

Paweł Leśniakowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 roku obowiązują przepisy, które umożliwiają zdyscyplinowanie dłużnika do zapłaty lub częściowe odzyskanie należnej wierzycielowi kwoty. Dotyczą one tak zwanej ulgi na złe długi.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami firma musi zapłacić podatek VAT od wykonanej sprzedaży. Obowiązek musi być spełniony nawet, jeśli wierzyciel nie uzyskał faktycznego wpływu gotówki. To rodzi pewne problemy związane z płynnością finansową, szczególnie jeśli portfel klientów składa się z niesolidnych płatników.

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie odroczonego terminu płatności jest w wielu branżach standardem wymiany handlowej, dlatego firmy nie mogą sobie pozwolić na utratę przychodów, jaka mogłaby powstać w wyniku rezygnacji z kredytowania odbiorców. W praktyce, zdarza się, że odbiorca nie płaci za towar czy usługę lub opóźnienie płatności jest na tyle duże, że mocno ogranicza płynność finansową wierzyciela a windykacja nie zawsze jest skuteczne. Narzędzie, które stworzył ustawodawca dyscyplinuje dłużników oraz poprawia cash flow wierzyciela.

Powinno być łatwiej

Od 1 grudnia 2008 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które umożliwiają zdyscyplinowanie dłużnika do zapłaty lub częściowe odzyskanie należnej wierzycielowi kwoty. Dotyczą one tak zwanej ulgi na złe długi. Choć rozwiązanie nie jest nowe, można wnioskować, że jest bardziej skuteczne niż występujące w poprzedniej wersji. Dotychczas wierzyciel w celu skorzystania z ulgi na złe długi musiał uprawdopodobnić nieściągalność należności. W wielu przypadkach było to bardzo trudne. Nowe rozwiązanie umożliwia odzyskanie zapłaconego podatku VAT w momencie, kiedy sprzedający nie otrzyma pieniędzy już po upływie 180 dni od wyznaczonego terminu płatności.

REKLAMA

Jednak nie są to jedyne zmiany. Skrócił się również okres, za który można dokonać korekty VAT. Poprzednio wynosił 5 lat, po zmianie są to już tylko 2 lata, czyli należności przeterminowane dłużej niż 2 lata nie mogą być przedmiotem dokonania korekty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba trzymać się zasad

W celu dokonania korekty należy najpierw zawiadomić dłużnika, że wierzyciel chce skorzystać z ulgi na złe długi. Niesolidny kontrahent musi potwierdzić, że takie zawiadomienie do niego dotarło. W tym celu można stosować przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach. Precyzują dokładnie, kiedy można uznać pismo, jako doręczone. Na przykład zgodnie z nimi pismem doręczonym może być nawet takie, którego odbioru dłużnik odmówił. Najskuteczniejszą drogą zawiadomienia dłużnika może być wykorzystanie działu handlowego firmy. Handlowcy na bieżąco pracują w obszarze działalności dłużnika lub wiedzą, w jaki sposób i gdzie dostarczyć zawiadomienie, gdy dłużnik nie prowadzi już działalności. Alternatywą jest oczywiście poczta.

Nie istnieją żadne sztywne wytyczne co do formy zawiadomienia. Na pewno trzeba dokładnie sprecyzować wierzytelność, której ma dotyczyć korekta podatku. Jeśli w ciągu 14 dni od otrzymania takiego zawiadomienia dłużnik nadal nie zapłaci, wówczas można przystąpić do korekty VAT. Korekta powinna być przeprowadzona w okresie, w którym wierzyciel otrzymał potwierdzenie odbioru pisma.

 

Z ulgi można skorzystać tylko w przypadku, gdy na dzień dokonania korekty wierzyciel i dłużnik są czynnymi podatnikami VAT. Ponadto dłużnik nie może być objęty postępowaniem upadłościowym lub likwidacją. Ten drugi warunek dotyczy tylko momentu dokonania sprzedaży. W momencie korekty nie ma znaczenia, czy dłużnik objęty jest upadłością lub likwidacją.

Kolejny warunek związany jest z obowiązkiem wykazania przez wierzyciela w przeszłości sprzedaży (dotyczącej korygowanej należności) i związanego z nią należnego podatku w deklaracji VAT. W tym celu bezcenne będzie archiwum faktur. Dodatkowo trzeba pamiętać, że dług, którego dotyczy korekta nie może być wcześniej sprzedany.

Korekta dotyczy nie tylko obrotu wierzyciela, ale musi ją zrobić również dłużnik. Dla dłużnika nie będzie to korzystna zmiana, bowiem zmieni się kwota od której naliczany jest podatek. Z tego powodu o korekcie trzeba obowiązkowo poinformować urząd skarbowy dłużnika.

Kiedy wierzyciel może już dokonać korekty podatku, powinien do deklaracji, w której dokonuje korekty, załączyć taką informację dla urzędu skarbowego. O dokonanej korekcie znowu trzeba poinformować dłużnika, a kopię tego pisma przesyłać do urzędu skarbowego.

Moment powstania zaległości

Nowe przepisy obowiązują od 1 grudnia 2008 roku, ale wierzyciel może mieć wątpliwości, czy ulga dotyczy zaległości powstałych już po wejściu w życie ustawy, czy obejmuje również długi, które powstały jeszcze przed zmianą przepisów. W związku z tym, że nie ma żadnych wytycznych w tej kwestii, można wnioskować, iż dotyczy ona również długów powstałych przed wprowadzeniem zmian. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami nie mogą to być wierzytelności starsze niż dwa lata, licząc od terminu płatności.

Wprowadzenie zmian w uldze na złe długi powinno poprawić płynność finansową. Wierzyciel w części odpowiadającej wartości podatku VAT może odzyskać pieniądze. Po drugie, korekta może mobilizować dłużnika do uregulowania zobowiązania, ponieważ będzie unikał konfrontacji z organami skarbowymi i musiał dokonać korekty swojego podatku. A to będzie się wiązać z dopłatą podatku, powiększoną o odsetki karne.

Paweł Leśniakowski

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA