REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadomość ryzyka podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Janina Golonko
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda aktywność przedsiębiorcy wiąże się z określonym ryzykiem podatkowym. Rozpoznanie, analiza oraz dążenie do minimalizacji tego ryzyka powinny stanowić nieodłączny element zarządzania firmą.

Przedsiębiorcy mają kontakt z urzędem skarbowym kilka razy w miesiącu. Jednak według badań tylko 65% menedżerów szacuje, że ryzyko podatkowe w ich firmie jest na niskim poziomie.

REKLAMA

Firma doradcza Deloitte kolejny raz wzięła pod lupę przedsiębiorców, oceniając ich świadomość dotyczącą występowania ryzyka podatkowego w ich firmach. Badanie polegało na wypełnieniu ankiety przez dyrektorów finansowych oraz osoby zarządzające spółkami, głównie z branży: produkcyjnej, handlowej, kosmetyczno-farmaceutycznej i finansowej. Większość ankietowanych firm istnieje na krajowym rynku od początku lat 90., choć były również takie, które obecne są w Polce zaledwie kilka lat. Badane spółki zatrudniają od 30 do 7000 pracowników.

Liczy się profesjonalna kadra

REKLAMA

Autorzy raportu uważają, że wpływ na poziom ryzyka podatkowego mają czynniki wewnątrz firmy (wykwalifikowana kadra oraz właściwie zaprojektowane systemy informatyczne) oraz czynniki zewnętrzne (polityka, podejście organów skarbowych oraz przewlekłość postępowań podatkowych).

Czynnikiem wewnętrznym jest właściwy dobór kadr odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe oraz stosowne szkolenia. Przedsiębiorcy mają świadomość, że wykwalifikowany pracownik ma wpływ na zmniejszenie ryzyka podatkowego. Wszyscy respondenci twierdzili, że do rozliczeń podatkowych w ich firmach zostały zatrudnione osoby o właściwych kompetencjach, jednak w razie urlopu czy nagłej nieobecności nie dysponują zastępcami o podobnych kwalifikacjach. W przypadku 24% spółek nawet nie ma wyznaczonego zastępcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy mają również świadomość, że odpowiednia kadra musi się stale dokształcać i korzystać z fachowej wiedzy, np. publikacji prasy branżowej. Z badania wynika, że 64% firm systematycznie kieruje swoich pracowników na odpowiednie szkolenia podatkowe i kursy podnoszące kwalifikacje.

Udział pracowników w szkoleniach, szczególnie organizowanych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne, może pomóc nie tylko w rozwiązywaniu bieżących problemów podatkowych, ale również w określeniu wpływu zmian przepisów podatkowych na działalność spółki. Jest to niezwykle ważne, ponieważ w dużej mierze pozwala przygotować się do zmian, a tym samym zmniejszyć ryzyko popełnienia błędu szczególnie w początkowym okresie obowiązywania nowych przepisów.

Istotne w spółce jest wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za bieżące monitorowanie zmian w zakresie prawa podatkowego. Z analizy ankiet wynika, że tak robi prawie trzy czwarte respondentów.

REKLAMA

Mimo wysokich kompetencji pracowników odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe oraz ustawicznego podnoszenia kwalifikacji okazuje się, że osoby te nie potrafią prawidłowo interpretować przepisów i tym samym mają kłopoty z księgowaniem zdarzeń finansowych. Powodem są skomplikowane zasady transakcji gospodarczych dokonywanych w danej firmie oraz niejasne przepisy. Tymczasem nieprawidłowe rozliczenie konkretnej transakcji może prowadzić do powstania zaległości podatkowej.

Skuteczne zarządzanie ryzykiem podatkowym sprowadza się w trudniejszych przypadkach do korzystania z doradcy podatkowego na najwcześniejszym, możliwym, etapie, kiedy problem jeszcze się nie zmaterializował w postaci decyzji organu podatkowego. Według badania właśnie tak postępują wszyscy ankietowani.

 

Brak wewnętrznych procedur

Ważnym czynnikiem zwiększającym ryzyko podatkowe jest brak efektywnych procedur wewnętrznych lub ich nieprawidłowe funkcjonowanie. Dotyczy to szczególnie dużych firm, które wraz z rozwojem struktury organizacyjnej notują wzrost ryzyka podatkowego. Według badania tylko 28% ankietowanych firm posiada takie dokumenty. W co czwartej firmie, w której procedury dotyczące np. rozliczeń podatkowych i sporządzania deklaracji nie zostały spisane, nie obowiązują też żadne zasady w praktyce.

Tymczasem procedury zapewniają prawidłowe funkcjonowanie komórki odpowiedzialnej za rozliczenia podatkowe oraz normalizują współpracę między działem księgowo-finansowym a resztą firmy. Osoba odpowiedzialna za rozliczanie podatków musi bowiem mieć odpowiednie informacje i dokumenty dotyczące transakcji dokonywanych przez spółkę. I ma, bo z badania wynika, że tylko co piąty respondent twierdzi, iż dział finansowo-księgowy nie otrzymuje wystarczających danych z działów operacyjnych, które umożliwiałyby właściwe zaksięgowanie zdarzeń gospodarczych. Powodem tego stanu rzeczy jest właśnie brak jasnych procedur podatkowych lub niewłaściwe ich wdrożenie.

Brak nadzoru

W ponad połowie ankietowanych firm nie obowiązują też procedury nadzoru nad dokonywaniem rozliczeń podatkowych. W firmach, w których są one spisane, funkcjonuje jasny podział obowiązków w zakresie rozliczeń podatkowych i sporządzania deklaracji oraz, z pewnymi wyjątkami, istnieją odpowiednie mechanizmy nadzoru. W przypadku 12% respondentów w ich organizacjach działają wyodrębnione jednostki - oddziały, zakłady samodzielnie prowadzące własną księgowość. Jednak w żadnym z tych przedsiębiorstw nie wprowadzono efektywnych zasad kontroli nad rozliczeniami podatkowymi sporządzanymi przez te jednostki. Prowadzi to do bardzo niebezpiecznych sytuacji, ponieważ w pewnych przypadkach taka sama transakcja jest inaczej rozliczana. To oznacza, że któryś sposób jest błędny.

Aby zminimalizować ryzyko nie tylko podatkowe, ale i gospodarcze, wprowadzenie nowego produktu/usługi, zawarcie nowego typu kontraktu lub specyficznej, jednorazowej transakcji bądź dokonanie zmian w strukturze prowadzenia działalności powinno być konsultowane ze specjalistami podatkowymi. Taka konsultacja powinna być przeprowadzona na wczesnym etapie, kiedy jest jeszcze czas, żeby lepiej zapisać warunki danej transakcji. Tymczasem aż 20% badanych spółek nie weryfikuje umów pod tym kątem.

Niewykorzystywane systemy informatyczne

Niedostateczne oszacowanie roli systemów informatycznych w sprawozdawczości podatkowej powoduje, że stosowne oprogramowanie zamiast ułatwiać pracę, może kreować dodatkowe obszary ryzyka. Jednak respondenci mają świadomość roli, jaką IT odgrywa w pracy finansistów. Właściwie zaprojektowane systemy finansowo-księgowe są kluczem do poprawnych rozliczeń. Żeby tak się stało, w tworzeniu architektury systemu i we wdrożeniach muszą brać udział praktycy - specjaliści podatkowi.

Z raportu Deloitte wynika, że system informatyczny powinien być okresowo weryfikowany i dostosowywany do zmieniających się przepisów podatkowych oraz nowego typu transakcji. Tu praktyka nie odbiega od teorii - robi to 72% ankietowanych spółek.

W ciągu ostatnich 16 lat ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych była zmieniana ponad 100 razy. Na jej podstawie wydano ponad 30 aktów wykonawczych, co prowadzi do twierdzenia, że każdy przedsiębiorca musi śledzić zmiany i za każdym razem przeprojektowywać wewnętrzne procedury oraz systemy informatyczne. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami, ale chroni firmę przed ewentualnymi konsekwencjami w przyszłości.

Janina Golonko

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA