Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupujemy sprzęt IT dla firmy

Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS
Przeciętny przedsiębiorca, który nie działa na co dzień w branży IT, z reguły średnio się orientuje w nowoczesnych rozwiązaniach czy cenach na rynku. Jak więc powinien „zabrać się” do wyposażenia firmy w komputery, drukarki, faksy itp., modernizując biuro lub urządzając je od podstaw?

Na pewno nie na chybił trafił, ponieważ skutki teraz podjętych decyzji będą odczuwalne w całym okresie użytkowania sprzętu.

Od czego zacząć?

Planowanie jest jednym z podstawowych zadań kadry zarządzającej. Pozwala m.in. przewidywać i odpowiednio rozkładać wydatki. Odnosi się to także do sprzętu IT. Można go np. wziąć w leasing, wydzierżawić lub kupić. Kupując np. laptopy do firmy, warto z góry określić czas ich użytkowania (jak długo będą przydatne na potrzeby biznesowe). Zazwyczaj ten okres obejmuje od trzech do pięciu lat. Po tym czasie należy wymienić sprzęt na nowy.

Podczas planowania zakupów IT trzeba wiedzieć, w jakim kierunku zmierza firma oraz czego potrzebuje dziś i czego może potrzebować za kilka lat. Należy także uwzględnić światowe tendencje i trendy na rynku. Jeśli wiemy, że nasi partnerzy biznesowi są na etapie wdrażania nowego rozwiązania informatycznego, nie mamy wyboru - musimy iść w tym samym kierunku.

Podstawowa zasada jest prosta - sprzęt musi być kompatybilny. Chodzi tu o zapewnienie ciągłości rozwiązań i możliwości współpracy różnych urządzeń. Wielkie korporacje zaufały wiodącym na rynku producentom komputerów m.in. dlatego, że w styczniu danego roku mogą kupić ten sam sprzęt co w grudniu - o takiej samej konfiguracji, takim samym procesorze, wyposażeniu, oprogramowaniu itp. To wpływa właśnie na wysoki stopień kompatybilności zasobów IT i umożliwia informatykom m.in. sprawną obsługę wszystkich stacji roboczych (np. nie ma problemu z różnymi sterownikami do każdego komputera).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga zasada, o której warto pamiętać, to tzw. skalowalność (ang. scalability). System skalowalny to taki, który w zależności od potrzeb można stosunkowo łatwo uprościć lub rozbudować.

Okablowanie

Zanim zaczniemy gromadzić sprzęt, tworzyć firmową sieć komputerową, musimy przygotować pomieszczenia z odpowiednim okablowaniem, tzw. architekturę pasywną. O tym trzeba myśleć już na etapie układania sieci elektrycznej. Musimy określić, gdzie będą szły przewody, gniazdka, wtyczki itp. Średni koszt kompleksowego przygotowania pomieszczenia o powierzchni 50 m2 wynosi około 5000 zł. Materiały powinny być dobrej jakości, np. kable sieci LAN muszą mieć określone parametry i być wykonane z właściwych surowców, żeby transfer danych odbywał się z odpowiednią szybkością oraz gwarantował ich bezpieczeństwo. Dodatkowo dla większej liczby serwerów trzeba wydzielić oddzielne pomieszczenie, tzw. serwerownię. Powinna mieć właściwy poziom wilgotności powietrza, wentylację, temperaturę (wymagana klimatyzacja), zabezpieczenie przed kurzem, antystatyczną powierzchnię podłogi itd.

Serwery

Serwery odpowiadają za szybkość i bezpieczeństwo pracy całej architektury aktywnej IT. Jeśli wydajność jednego serwera jest za mała, kupujemy kolejne, żeby za pomocą odpowiedniego oprogramowania zintegrować ich pracę i zwiększyć moc obliczeniową (zsumować, pomnożyć).

Liczba niezbędnych serwerów może, ale nie musi, zależeć o liczby użytkowników lub oddziałów. Kluczowe są następujące zagadnienia:

• w jaki sposób poszczególne stacje robocze mają być ze sobą połączone (czy np. muszą być cały czas połączone z centralą),

• czy końcowi użytkownicy przerzucają duże partie danych (jak duże),

• co jaki czas odbywa się archiwizacja danych,

• czy komputery muszą mieć stały dostęp do serwerów,

• profil działalności firmy,

• stopień zaawansowania wykorzystywanych urządzeń i aplikacji.

Jeżeli poszczególne oddziały firmy w rzeczywistości funkcjonują dość niezależnie, a komunikacja między nimi i centralą jest potrzebna np. tylko pod koniec dnia do wysłania raportów i zarchiwizowania danych w centrali, wówczas duża liczba skomplikowanych serwerów jest niepotrzebna (przy założeniu, że serwer wykorzystujemy tylko do archiwizacji danych; firma w swoich sferach działalności może potrzebować innych serwerów do innych celów).

Mała firma, która korzysta z poczty umiejscowionej na zewnętrznych serwerach, wynajmuje przestrzeń na witrynę WWW, może mieć jeden serwer, choć stopień bezpieczeństwa wzrasta, jeśli jest przynajmniej jeden dodatkowy, który w razie awarii automatycznie przejmuje wszystkie funkcje. Zakłada się, że optymalnym rozwiązaniem byłoby, gdyby jeden obsługiwał WWW, drugi zarządzał pocztą elektroniczną, trzeci zajmował się obsługą wdrożonych w firmie aplikacji, a czwarty odpowiadał za krytyczne dane firmy itd. Jeśli firma zatrudnia więcej niż 100 pracowników, stopień skomplikowania struktury IT jest już znaczny, dlatego warto skorzystać z fachowego doradztwa, żeby nie popełnić błędu.

Koszt serwera waha się od 3000 do 30 000 zł netto, w zależności od klasy urządzenia.

Przydatne rozwiązania

Active Directory (hierarchiczna baza danych) - to ułatwiająca pracę usługa katalogowa, dzięki której możliwe jest sprawne zarządzanie domeną (grupą komputerów połączonych w sieć, która składa się z serwera pełniącego funkcję kontrolera domeny oraz stacji roboczych - klientów). Dzięki zastosowaniu Active Directory baza użytkowników i ich uprawnienia są przechowywane tylko na serwerze. Logując się na dowolnym komputerze (po wpisaniu odpowiedniego loginu i hasła), użytkownik może też uzyskać swój widok ekranu i zasoby. W ramach każdej domeny poszczególnym grupom roboczym można przypisać poziomy dostępu do określonych treści oraz zasobów. W ten sposób firma chroni dane, uniemożliwia niepowołanym osobom przeszukiwanie zasobów, wchodzenie m.in. do panelu sterowania itp.

Komputer czy laptop?

Zakup komputera (razem z potrzebnymi urządzeniami typu: klawiatura, mysz itp., plus system operacyjny) pociąga za sobą wydatek rzędu 2000-3000 zł netto. Za palmtopa trzeba zapłacić około 1000-2500 zł netto, za notebooka - 2500-3500 zł. Warto wspomnieć, że palmtopy to w rzeczywistości cała grupa urządzeń pod nazwą PDA. Dzielą się na Pocket PC (z Windowsem), palmtopy (z PalmOSem) oraz smartfony (PDA z modułem GSM).

Choć komputer stacjonarny można unowocześniać i rozbudowywać (o dyski pamięci, procesor, kartę graficzną, dźwiękową itp.), tak naprawdę przedsiębiorca musi przede wszystkim prawidłowo ocenić, do czego będzie go wykorzystywał. To przeznaczenie de facto określi parametry. Nie warto inwestować na wyrost, ale też nie powinno się kupować sprzętu, który za chwilę będzie niewystarczający do powierzonych zadań.

W laptopach możemy rozszerzać jedynie pamięć operacyjną, zmienić system operacyjny oraz podłączyć urządzenia zwiększające funkcjonalność, ale bardzo rzadko wydajność. Zaletą laptopów jest ich mobilność (możemy je zabrać z pracy do domu, w delegację, na spotkanie handlowe), dlatego coraz częściej zastępują komputery stacjonarne.

Palmtop z kolei to dobry wybór, jeśli użytkownik musi mieć stały dostęp do określonych informacji, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona. Palmtopy mają stosunkowo niewielką funkcjonalność i trudno zastąpić nimi notebooki czy komputery stacjonarne. Można jednak, mając odpowiedni system (nie jest tani i opłaca się zazwyczaj przy około 100 użytkownikach), łączyć się np. z Internetem, odbierać e-pocztę, sprawdzać stany magazynowe lub zamawiać towar. Można też robić obliczenia, zestawienia (Excel) lub pisać (Word), ale praca na palmtopie jest mniej wygodna i wolniejsza niż na zwykłym komputerze. Na niższy komfort pracy wpływa również stosunkowo mały wyświetlacz. Palmtopa można rozbudować o pamięć wewnętrzną, ale trzeba pamiętać, że nie jest kompatybilny z wieloma urządzeniami zewnętrznymi. Co prawda urządzenie to często integruje w sobie (poza wymienionymi) funkcje telefonu komórkowego (o ile posiada moduł GSM) i kosztuje około 50% mniej niż komputer stacjonarny, jednak warto dokładnie przeanalizować sens jego zakupu, żeby w efekcie nie było ono tylko sympatycznym gadżetem.

Faks, ksero, drukarka...

... albo urządzenie wielofunkcyjne (średnio za około 2000 zł netto). To ostatnie cieszy się coraz większą popularnością.

Kiedy zdecydować się np. na samodzielną drukarkę, a kiedy kupić sprzęt łączący w sobie kilka funkcji? Wszystko zależy od tego, jak intensywnie będzie wykorzystywany. Jeżeli np. drukujemy miesięcznie do 50 000 stron, laserowa drukarka za 1500 zł netto powinna w zupełności wystarczyć (laserową drukarkę warto kupić już w przypadku firmy zatrudniającej od 50 osób, które korzystają z komputerów). Jeśli natomiast drukujemy na skalę przemysłową setki tysięcy kopii czarno-białych i kolorowych, warto rozważyć zakup odpowiednio wydajnej i trwałej drukarki (albo skorzystać z usług drukarni). Tak samo należy przeanalizować kwestię zakupu skanera (500-1000 zł netto, w zależności od klasy sprzętu), faksu (300-500 zł netto), kopiarki (5000-15 000 zł netto) czy niszczarki do dokumentów (150-350 zł netto).

Bezpieczeństwo

Aby móc spać spokojnie, powinniśmy zatroszczyć się o bezpieczeństwo infrastruktury IT od strony zarówno sprzętowej, jak i programowej. Jeśli mniejsza firma posiada router (gwarantujący zabezpieczenie przed atakiem hackerów dzięki zainstalowanym prostym firewallom, które chronią przed włamaniami na chybił trafił „robotów” z sieci zewnętrznej), wystarczy, że dokupi program antywirusowy (np. jeden na 10 użytkowników), względnie jego specjalną wersję serwer-klienci. Taki zaawansowany program w wersji serwerowej to bardzo dobre rozwiązanie - oprogramowanie posiada konsolę, dzięki której administrator widzi m.in., że np. na danej stacji roboczej system wykrył wirusa, a użytkownik kilkakrotnie wydał złe polecenie i wirus nie został wyleczony czy usunięty, co grozi określonymi konsekwencjami. Wówczas może na bieżąco reagować i zapobiegać poważniejszym awariom.

W przypadku sieci obejmującej do 50 użytkowników wystarczą wspomniane zabezpieczenia (dobry router z firewallem, który działa w połączeniu z dobrym programem antywirusowym i antyspamowym), by czuć się w miarę bezpiecznie. Z kolei duże firmy, instytucje i placówki, takie jak banki, sądy, muszą posiadać znacznie bardziej skomplikowane systemy zaawansowanych zabezpieczeń, włącznie ze sprzętowym firewallem (koszt średnio około 10 000-20 000 zł), serwerami zapewniającymi bezpieczeństwo danych, dedykowanym oprogramowaniem itd.

W przypadku wersji serwerowej koszt oprogramowania antywirusowego na rok może wynieść około 1000 zł na stanowisko przy 10 komputerach i około 20 zł na stanowisko przy 100 stacjach roboczych. Przeciętnie wiąże się z wydatkami 50-150 zł na stanowisko.

Archiwizacja danych

Tak zwany backup danych i ich przechowywanie to odrębny element wpływający na koszty, ale także na bezpieczeństwo firmy. Projektując bezpieczeństwo firmy, trzeba uwzględnić przechowywanie wszystkich danych ze wszystkich komputerów na serwerze, przenoszenie ich na urządzenia magazynujące (np. tzw. tasiemki - taśmy magnetyczne), a następnie na nośniki danych, które warto przechowywać np. w bankowym depozycie czy innym oddziale firmy. Firma, która pracuje np. na trzy zmiany i musi mieć wszystkie dane w 100% stale dostępne i zarchiwizowane (najlepiej w dwóch różnych miejscach), potrzebuje bardzo szybkich łączy sieciowych i biblioteki taśmowej, co wiąże się z odpowiednio większymi kosztami. Duża firma, w której wymogi bezpieczeństwa są rygorystyczne, powinna pomyśleć np. o sieci SAN (Storage Area Network), oprócz sieci LAN. SAN jest dedykowana archiwizacji i tworzeniu zapasowych kopii (backupu) danych, głównie z użyciem Fibre Channel. Fachowcy polecają SAN szczególnie firmom z wieloma oddziałami, które zatrudniają ponad 100 pracowników bez przerwy ściągających i przesyłających sporo danych. SAN odciąża serwery i pozwala wyodrębnić z sieci LAN te procesy, które są najistotniejsze dla funkcjonowania firmy, oraz umieścić je w odrębnej sieci serwerów.

Internet

Najlepiej zainstalować Internet przewodowy i bezprzewodowy. Jeśli padnie jeden system, można skorzystać z drugiego (za dostarczenie sygnału zazwyczaj odpowiadają osobne urządzenia). Dywersyfikacja dostarczania sygnału przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo firmy - zapewnia ciągłą, niezakłóconą pracę.

Przewodowa sieć jest bardziej bezpieczna - wymaga fizycznego podłączenia. Sieć bezprzewodowa (Wi-Fi) jest bardziej narażona na atak. Dobry hacker po złamaniu zabezpieczenia może nas podsłuchiwać, ściągać tajne dane. Jednak na rynku są dostępne wysokiej klasy zabezpieczenia (np. zaawansowane kontrolery i access pointy, czyli urządzenia dostępowe) znacznie utrudniające bezprawne działania. Sieć Wi-Fi złożona z jednego kontrolera (10 000 zł) i dwóch access pointów (po 5000 zł) kosztuje około 20 000 zł. Jeden access point może obsługiwać np. całe piętro budynku o powierzchni kilkuset metrów kwadratowych. Najprostszy przewodowy access point (zasilany prądem), który obejmuje od jednego do trzech pomieszczeń, kosztuje około 200 zł.

Obsługa IT

Siecią informatyczną trzeba zarządzać. Można to robić własnymi siłami lub powierzyć zadanie firmie zewnętrznej. Wybór między podzleceniem a tworzeniem firmowych stanowisk IT powinien sprowadzić się do kalkulacji, co jest opłacalne w danej sytuacji, przy określonej specyfice firmy. Decydując się na outsourcing, możemy powierzyć wszystko jednej firmie albo dywersyfikować usługi - np. firma A dostarcza sprzęt, B zarządza siecią, C ją serwisuje.

Skąd pieniądze?

Zakup komputerów stacjonarnych, laptopów, serwerów czy wdrożeń takich systemów, jak ERP i CRM, może być dofinansowany z unijnych środków (o ile dany projekt kwalifikuje się do dotacji) w ramach programów Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej czy Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013. Małe przedsiębiorstwa i mikroprzedsiębiorstwa mogą ubiegać się o zwrot 50-70% kosztów, średnie o 40-60%. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.goIT.pl.

 Honorata Zakrzewska - Krzyś

• Łukasz Brzóska

Komputronik SA

Podstawowym błędem, z jakim spotykamy się, zaczynając współpracę z sektorem MSP, jest brak ogólnej koncepcji rozwojowej dotyczącej infrastruktury IT, brak standaryzacji oraz świadomości zagrożeń, które wiążą się z wyciekiem informacji i przestojami wywołanymi usterkami sprzętu lub oprogramowania. Często sprowadza się to np. do braku serwerów - każdy komputer działa oddzielnie, co w praktyce uniemożliwia obsługę sieci i sprawne zarządzanie nią (często tej sieci nawet nie ma). Dlatego w pierwszej kolejności sugerujemy rozwiązania pozwalające na sprawne zarządzanie tym sprzętem, który firma już posiada. Mam na myśli stałą kontrolę sprzętu i sposobu pracy użytkowników. Istnieją specjalne programy do zarządzania infrastrukturą sprzętowo-sieciową, które umożliwiają m.in. śledzenie na bieżąco legalności oprogramowania zainstalowanego na firmowych komputerach.

W firmach, w których funkcjonują rozproszone struktury IT, najczęstszym błędem jest pozostawianie pracowników bez żadnej opieki centralnych administratorów. Pracownicy często traktują swoje komputery jak prywatne narzędzia i instalują nielegalne programy, narażając firmę na straty.

Warto w tym miejscu wskazać udogodnienia technologiczne dla firm poprawiające standard i wydajność pracy -  specjalne rozwiązania programistyczne ułatwiające zarządzanie obiegiem dokumentów w firmie, wysyłkę korespondencji czy archiwizację danych.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Twój Biznes
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Internet wszystkiego. Czym jest ta innowacyjna technologia?

    Rozwój mikroprocesorów odmienił nasze życie na wiele sposobów. Ogromna liczba współczesnych produktów korzysta dziś z tych urządzeń po to, by łączyć się z Internetem. Od inteligentnych lodówek, które informują o tym, kiedy należy kupić mleko, po samochody, które automatycznie aktualizują swoje oprogramowanie.

    Od 5 czerwca ostatni nabór wniosków dla firm, które ucierpiały na brexicie

    Ostatni nabór wniosków w programie Re_Open UK rozpocznie się 5 czerwca tego roku. O wsparcie mogą się starać przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku brexitu - poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    Gdynia - port uniwersalny zdolny przeładowywać wszystkie grupy ładunków

    Port Gdynia jako port uniwersalny musi zgodnie ze strategią przeładowywać wszystkie grupy ładunków. Tak jak w ostatnim czasie stawiliśmy czoła ładunkom masowym, tak w dalszym ciągu będziemy się w tym kierunku rozwijali - powiedział  w Sopocie prezes Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.

    PIE: spowolnienie w przemyśle przyczynia się do obniżania oczekiwań inflacyjnych

    Spowolnienie w przemyśle przyczynia się do obniżania oczekiwań inflacyjnych – napisali w czwartek analitycy PIE w komentarzu do PMI.

    Pół roku ochrony przed wysokimi cenami

    Polacy od jesieni korzystają z Tarczy Solidarnościowej, dzięki której ceny netto energii elektrycznej dla gospodarstw domowych nie wzrosły. Wszystkim gospodarstwom domowym w Polsce przysługuje limit 2 000 kWh zużycia, do którego koszt energii w ponad połowie dotuje rząd i spółki energetyczne. Są również wyższe limity - nawet do 3 000 kWh - jednak aby móc z nich skorzystać, konieczne jest złożenie specjalnego wniosku. Termin upływa z końcem czerwca.

    Inflacja bazowa w usługach i utrzymujący się wzrost płac ograniczą tempo spadku inflacji

    "Lepka inflacja bazowa", widoczna zwłaszcza w usługach oraz utrzymujący się silny wzrost płac ograniczą zakres i tempo powrotu inflacji do poziomu 2,5 proc. – ocenili ekonomiści z Goldman Sachs w komentarzu do danych GUS.

    PIE: kolejne miesiące przyniosą poprawę aktywności gospodarczej

    Polska gospodarka skurczyła się w pierwszym kwartale 2023 roku. Wyniki są jednak lepsze od wcześniejszych oczekiwań. Kolejne miesiące przyniosą poprawę aktywności gospodarczej - prognozuje analityk zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sebastian Sajnóg

    Jak nauczyliśmy się robić zakupy podczas inflacji?

    Polacy kupujący online coraz rozważniej podchodzą do zakupów - już co trzecia osoba porównuje oferty w różnych miejscach i jest w stanie świadomie wybrać moment zakupu produktu. Między innymi takie działania wpisują się w koncepcję smart shoppingu.

    Wodór: Polacy giganci energetyczni podglądają Szwedów

    W Szwecji powstaje duża „fabryka” wodoru, a jego produkcja zasilana będzie bezpośrednio z morskiej farmy wiatrowej. Projekt wzbudza zainteresowanie również w Polsce, gdzie poszukuje się dodatkowych korzyści z realizowanych dużych inwestycji na morzu.

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Polscy emeryci muszą pracować, żeby przetrwać

    Badanie obejmujące 45 rozwiniętych krajów świata stawia Polskę w nie najlepszym świetle – to polskim emerytom, bez pracy na emeryturze najtrudniej sobie poradzić. 

    Mój Prąd 5.0 – pompy ciepła w czołówce wniosków

    Ruszył Mój Prąd 5.0. Ważnymi zmianami są m.in. rozszerzenie dofinansowania o pompy ciepła różnego typu oraz kolektory słoneczne. Zainteresowanie było tak duże, że dołożone zostały dodatkowe środki krajowe w wysokości 400 milionów złotych. Kto ma jeszcze szansę zdążyć i dostać dofinansowanie? 

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Corporate gifting. W jakie prezenty biznesowe inwestować?

    Prezenty biznesowe i firmowe akcesoria zawsze były ważnym elementem prowadzenia firmy. Przekłada się to na wzrost wartości globalnego rynku corporate gifting, która wynosi ponad 258 miliardów dolarów.

    Konsumenci surowo oceniają jakość obsługi klienta. Jest coraz gorzej

    Jakość obsługi klientów na polskim rynku sukcesywnie spada, na co wskazują cykliczne badania prowadzone przez Polski Program Jakości Obsługi. Z ostatniej edycji tego badania wynika, że Polacy najgorzej oceniają m.in. wiedzę i kompetencje pracowników, czas obsługi oraz ceny i dostępność asortymentu. 

    Ile Polacy planują wydać na prezent na Dzień Dziecka?

    Dzień Dziecka. Niemal co czwarty ankietowany zamierza przeznaczyć od 50 do 100 zł na prezent dla jednej osoby z okazji Dnia Dziecka. Z kolei 15% uczestników sondażu chce na ten cel wydać od 100 do 150 zł. Natomiast 12% nie będzie w ogóle obchodzić tego święta. 

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    Izba Zbożowo-Paszowa: zwiększenie dopłat do sprzedaży zbóż zachęciło rolników

    Decyzje rządu w sprawie zwiększenia dopłat do sprzedaży zbóż zachęciły rolników do sprzedaży, ale podażowa "górka" wydaje się powoli kończyć – przekazała Izba Zbożowo-Paszowa. Dodano, że część przetwórców skupuje spore wolumeny ziarna przewidując, że w żniwa rynkowa podaż może być mniejsza.

    Telezakupy 2.0 z użyciem internetu

    Gdy połączyć to, co internauci kochają najbardziej, czyli wideo i zakupy, otrzymamy przepis na sprzedażowy sukces. 

    Prawdziwy Lider

    W dobie nieustających wyzwań, to właśnie umiejętności przywódcze naszych liderów są najsilniej wystawione na próbę. Każdy kryzys stanowi egzamin ich siły oraz magnetyzmu. Beata Drzazga – przedsiębiorca wizjoner, konsultant biznesowy i prelegent na konferencjach związanych z przywództwem i biznesem, opowiada czy urodzony lider to mit czy rzeczywistość.