REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe firmy powinny już kupować bezpieczne certyfikaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele nowo powstających firm od przyszłego tygodnia będą musieli posługiwać się tzw. bezpiecznym podpisem elektronicznym. Certyfikaty niekwalifikowane wydane przez ZUS przed 21 lipca 2008 roku będą ważne 12 miesięcy licząc od daty ich wydania.

Od 21 lipca będą równolegle działać dwa rodzaje e-podpisów. Pierwszy z nich to podpis niekwalifikowany, wydawany przez ZUS wszystkim płatnikom składek zatrudniającym co najmniej pięciu pracowników. Firmy takie mają obowiązek przekazywania do ZUS wszelkiej dokumentacji drogą elektroniczną korzystając z bezpłatnego programu Płatnik. Podpis ten może być wykorzystywany wyłącznie w kontaktach z ZUS, bowiem tylko ta instytucja identyfikuje osobę podpisującą się przy wykorzystaniu Płatnika. Drugim sposobem potwierdzania tożsamości jest bezpieczny e-podpis. Może on służyć nie tylko do komunikowania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, ale także do przekazywania dokumentów drogą elektroniczną do wszystkich urzędów wyposażonych w e-skrzynki. Bezpieczny podpis elektroniczny posiada bowiem wszystkie przymioty, którymi charakteryzuje się podpis własnoręczny, a zatem jest: indywidualny (możliwy do przypisania wyłącznie jednej osobie), wiarygodny (niemożliwy do podrobienia, nadający się do zweryfikowania). Dzięki bezpiecznemu e-podpisowi wiemy, kto jest autorem złożonego oświadczenia woli i możemy w ogólnie dostępny sposób sprawdzić, kto jest nadawcą dokumentu.

REKLAMA

Roczne wygaszanie

Obowiązek przekazywania do ZUS dokumentacji ubezpieczeniowej oznaczonej kwalifikowanym podpisem od 21 lipca miał dotyczyć wszystkich przedsiębiorców. Sejm uchwalił jednak nowelizację (którą poparł Senat) ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgodnie z nią ZUS nie będzie wydawać nowych niekwalifikowanych podpisów (stare e-podpisy będą ważne rok od dnia wydania; będą mogły posługiwać się nimi wyłącznie firmy istniejące przed 21 lipca 2008 r.).

Konieczny e-podpis

REKLAMA

W ciągu najbliższego roku co miesiąc będzie wygasać kilkanaście tysięcy certyfikatów wydanych przez ZUS. Od lipca 2008 r. do lipca 2009 r. kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy płatników miesięcznie będzie musiało zamówić kwalifikowany certyfikat. Dla porównania: dotąd zaledwie 61 tys. podmiotów przekazywało do ZUS dokumenty drogą elektroniczną; obowiązek taki spoczywa na 830 tys. płatników.

- Po 21 lipca 2008 r. każdy z płatników, któremu wygasł certyfikat wydany przez ZUS, musi przejść na stosowanie certyfikatu kwalifikowanego. Musi to też zrobić każde nowe przedsiębiorstwo - zaznacza Marcin Benicewicz z Unizeto Technologies.

Sieć sprzedaży coraz większa

REKLAMA

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy spowoduje, że przedsiębiorcy będą mogli systematycznie zaopatrywać się w podpis elektroniczny. Firmy, które mają uprawnienia do sprzedaży certyfikatów (Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa) rozwijają tymczasem kanały dystrybucji e-podpisów. Do dyspozycji klientów Krajowej Izby Rozliczeniowej są placówki KIR w każdym mieście wojewódzkim i dodatkowo w Koszalinie. E-podpis KIR-u można też kupić w placówkach Banku Ochrony Środowiska oraz za pośrednictwem ponad 300 partnerów w całej Polsce. Umowy i zamówienia można składać też przez internet (zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu otrzymamy podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unizeto Technologies proponuje cztery różne kanały sprzedaży. Jeden z nich to internetowy CERTUM PCC, który daje możliwość zakupu certyfikatu kwalifikowanego za pośrednictwem sklepu internetowego (www.certum.pl). Klient e-sklepu zakłada konto, wybiera zestaw i opłaca fakturę pro forma. Po kilku dniach kurier dostarcza mu zestaw. Każdy z zestawów Certum zawiera kartę kryptograficzną, która przygotowana jest do instalacji certyfikatu kwalifikowanego. Karta aktywowana jest przez internet. Elementem zakupu i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego jest dokładna weryfikacja tożsamości osoby ubiegającej się o certyfikat.

BEZPIECZNY PODPIS ELEKTRONICZNY

Bezpieczny podpis elektroniczny to taki podpis elektroniczny, który:

• jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

• jest sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej e-podpis bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

OPINIA

ROBERT PODPŁOŃSKI

radca prawny, Krajowa Izba Rozliczeniowa

Jedną z najważniejszych cech Infrastruktury Klucza Publicznego jest możliwość zapewnienia poufności przesyłanych dokumentów. Dzięki temu jesteśmy pewni, że tylko uprawniony odbiorca będzie w stanie odczytać dokument. Poufność dotyczy wszelkich form ujawniania treści dokumentu, zarówno wyświetlania go na ekranie monitora komputera, jak i drukowania. Ta specyficzna cecha e-podpisu umożliwia np. prowadzenie poufnej korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej i jest istotna przede wszystkim z punktu widzenia przedsiębiorstw wymieniających pomiędzy sobą dane, które nie powinny być znane osobom trzecim. Co istotne, zapewnienie poufności nie wymaga posiadania certyfikatu, gdyż przy szyfrowaniu korzysta się z certyfikatu odbiorcy dokumentu. Tak więc każda firma, która chciałaby zapewnić poufność przesyłanych do siebie danych, może udostępnić swój certyfikat do szyfrowania i zobowiązać nadawców do szyfrowania korespondencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA