REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe firmy powinny już kupować bezpieczne certyfikaty

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele nowo powstających firm od przyszłego tygodnia będą musieli posługiwać się tzw. bezpiecznym podpisem elektronicznym. Certyfikaty niekwalifikowane wydane przez ZUS przed 21 lipca 2008 roku będą ważne 12 miesięcy licząc od daty ich wydania.

Od 21 lipca będą równolegle działać dwa rodzaje e-podpisów. Pierwszy z nich to podpis niekwalifikowany, wydawany przez ZUS wszystkim płatnikom składek zatrudniającym co najmniej pięciu pracowników. Firmy takie mają obowiązek przekazywania do ZUS wszelkiej dokumentacji drogą elektroniczną korzystając z bezpłatnego programu Płatnik. Podpis ten może być wykorzystywany wyłącznie w kontaktach z ZUS, bowiem tylko ta instytucja identyfikuje osobę podpisującą się przy wykorzystaniu Płatnika. Drugim sposobem potwierdzania tożsamości jest bezpieczny e-podpis. Może on służyć nie tylko do komunikowania się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, ale także do przekazywania dokumentów drogą elektroniczną do wszystkich urzędów wyposażonych w e-skrzynki. Bezpieczny podpis elektroniczny posiada bowiem wszystkie przymioty, którymi charakteryzuje się podpis własnoręczny, a zatem jest: indywidualny (możliwy do przypisania wyłącznie jednej osobie), wiarygodny (niemożliwy do podrobienia, nadający się do zweryfikowania). Dzięki bezpiecznemu e-podpisowi wiemy, kto jest autorem złożonego oświadczenia woli i możemy w ogólnie dostępny sposób sprawdzić, kto jest nadawcą dokumentu.

REKLAMA

REKLAMA

Roczne wygaszanie

Obowiązek przekazywania do ZUS dokumentacji ubezpieczeniowej oznaczonej kwalifikowanym podpisem od 21 lipca miał dotyczyć wszystkich przedsiębiorców. Sejm uchwalił jednak nowelizację (którą poparł Senat) ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgodnie z nią ZUS nie będzie wydawać nowych niekwalifikowanych podpisów (stare e-podpisy będą ważne rok od dnia wydania; będą mogły posługiwać się nimi wyłącznie firmy istniejące przed 21 lipca 2008 r.).

Konieczny e-podpis

W ciągu najbliższego roku co miesiąc będzie wygasać kilkanaście tysięcy certyfikatów wydanych przez ZUS. Od lipca 2008 r. do lipca 2009 r. kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy płatników miesięcznie będzie musiało zamówić kwalifikowany certyfikat. Dla porównania: dotąd zaledwie 61 tys. podmiotów przekazywało do ZUS dokumenty drogą elektroniczną; obowiązek taki spoczywa na 830 tys. płatników.

- Po 21 lipca 2008 r. każdy z płatników, któremu wygasł certyfikat wydany przez ZUS, musi przejść na stosowanie certyfikatu kwalifikowanego. Musi to też zrobić każde nowe przedsiębiorstwo - zaznacza Marcin Benicewicz z Unizeto Technologies.

REKLAMA

Sieć sprzedaży coraz większa

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy spowoduje, że przedsiębiorcy będą mogli systematycznie zaopatrywać się w podpis elektroniczny. Firmy, które mają uprawnienia do sprzedaży certyfikatów (Unizeto Technologies, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa) rozwijają tymczasem kanały dystrybucji e-podpisów. Do dyspozycji klientów Krajowej Izby Rozliczeniowej są placówki KIR w każdym mieście wojewódzkim i dodatkowo w Koszalinie. E-podpis KIR-u można też kupić w placówkach Banku Ochrony Środowiska oraz za pośrednictwem ponad 300 partnerów w całej Polsce. Umowy i zamówienia można składać też przez internet (zestaw do składania i weryfikacji e-podpisu otrzymamy podczas osobistego spotkania ze sprzedawcą).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unizeto Technologies proponuje cztery różne kanały sprzedaży. Jeden z nich to internetowy CERTUM PCC, który daje możliwość zakupu certyfikatu kwalifikowanego za pośrednictwem sklepu internetowego (www.certum.pl). Klient e-sklepu zakłada konto, wybiera zestaw i opłaca fakturę pro forma. Po kilku dniach kurier dostarcza mu zestaw. Każdy z zestawów Certum zawiera kartę kryptograficzną, która przygotowana jest do instalacji certyfikatu kwalifikowanego. Karta aktywowana jest przez internet. Elementem zakupu i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego jest dokładna weryfikacja tożsamości osoby ubiegającej się o certyfikat.

BEZPIECZNY PODPIS ELEKTRONICZNY

Bezpieczny podpis elektroniczny to taki podpis elektroniczny, który:

• jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

• jest sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej e-podpis bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych jest rozpoznawalna.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.).

OPINIA

ROBERT PODPŁOŃSKI

radca prawny, Krajowa Izba Rozliczeniowa

Jedną z najważniejszych cech Infrastruktury Klucza Publicznego jest możliwość zapewnienia poufności przesyłanych dokumentów. Dzięki temu jesteśmy pewni, że tylko uprawniony odbiorca będzie w stanie odczytać dokument. Poufność dotyczy wszelkich form ujawniania treści dokumentu, zarówno wyświetlania go na ekranie monitora komputera, jak i drukowania. Ta specyficzna cecha e-podpisu umożliwia np. prowadzenie poufnej korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej i jest istotna przede wszystkim z punktu widzenia przedsiębiorstw wymieniających pomiędzy sobą dane, które nie powinny być znane osobom trzecim. Co istotne, zapewnienie poufności nie wymaga posiadania certyfikatu, gdyż przy szyfrowaniu korzysta się z certyfikatu odbiorcy dokumentu. Tak więc każda firma, która chciałaby zapewnić poufność przesyłanych do siebie danych, może udostępnić swój certyfikat do szyfrowania i zobowiązać nadawców do szyfrowania korespondencji.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA