REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorco! Uważaj na dane już przy rejestracji swojej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest potrzebna zgoda przedsiębiorcy na umieszczenie jego danych w internetowym lokalizatorze firm. Każdy ma dostęp do informacji ujawnionych w ewidencji działalności gospodarczej.

Niedawno na mój telefon domowy zadzwoniła pacjentka, myśląc, że jest to mój prywatny gabinet lekarski. Kontakt i inne dane mnie dotyczące (m.in. adres domowy i mejlowy, NIP, informacje o prowadzonych usługach medycznych) uzyskała ze strony lokalizatora internetowego - Zumi.pl. Nigdy nie udostępniałam danych temu serwisowi i nigdy w domu nie miałam gabinetu lekarskiego. Czy Zumi.pl zgodnie z prawem podaje moje dane? - pisze w mejlu do GP jeden z warszawskich lekarzy (w ostatnich tygodniach dostaliśmy kilka podobnych skarg od medyków z całej Polski).

REKLAMA

Nie potrzeba zgody

REKLAMA

- W Zumi.pl nie zamieszczamy prywatnych danych osobowych, ale dane przedsiębiorstw i przedsiębiorców. W związku z tym osoby, które umieszczają takie informacje w serwisie, nie potrzebują zgody podmiotów, których one dotyczą. Jest prawie pewne, że lekarz umieścił wszystkie te dane w ewidencji działalności gospodarczej (EDG). Nie doszło więc do naruszenia prawa - tłumaczy Tomasz Grzegory, dyrektor Działu Prawnego Grupy Onet.pl, właściciela lokalizatora internetowego Zumi.pl.

- Moim zdaniem prawo powinno przyjąć zasadę, że przedsiębiorca korzysta z ochrony swoich danych i ochrony prywatności, natomiast w przepisach powinny być wyraźne wyłączenia polegające na tym, że dane z EDG i dane ujawniane w Krajowym Rejestrze Sądowym są powszechnie dostępne, o ile służą one obrotowi gospodarczemu - uważa Arwid Mednis, partner w Kancelarii Prawnej Wierzbowski Eversheds.

Jawność EGD oznacza, że dane zawarte w ewidencji są dostępne dla wszystkich. Oznacza również, że każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w ewidencji i do przeglądania akt ewidencyjnych przedsiębiorcy wpisanego do ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane spoza ewidencji

REKLAMA

Kłopot pojawia się w przypadku, gdy w lokalizatorze internetowym pojawiają się dane, które nie są wpisane do ewidencji. Zdaniem prawników takie informacje są chronione i na ich zamieszczenie musi być udzielona wyraźna zgoda osoby, której one dotyczą. W przypadku numeru telefonicznego przedsiębiorca powinien przed ewentualnymi interwencjami przypomnieć sobie, czy wcześniej nie zgodził się na umieszczenie go w publicznym spisie telefonów. Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy chodzi o adres e-mail. Może on zostać podany do publicznej wiadomości bez wymaganej zgody tylko wtedy, gdy nie został umieszczony w gminnym rejestrze i nie można go uznać za informację osobową.

Jeżeli prywatne dane osobowe przedsiębiorcy są przetwarzane w internecie bez jego pozwolenia, to w pierwszej kolejności może on interweniować u właściciela serwisu, a potem u generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Niezależnie od tego, może on też zwrócić się do sądu z roszczeniem o ochronę dóbr osobistych. Z reguły takie postępowania ciągną się jednak latami, a korzyści, jakie przynoszą, są znikome. Sąd może bowiem przyznać przedsiębiorcy zadośćuczynienie (w praktyce nie są to wysokie sumy) lub odszkodowanie (jeżeli udowodni on poniesione straty materialne).

Pełna jawność informacji

Na temat ochrony danych przedsiębiorcy wypowiadał się już Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 28 listopada 2002 r., sygn. akt II SA 3389/2001). NSA stanął na stanowisku, że jeżeli ktoś jest przedsiębiorcą i zdecydował się zaistnieć w obrocie gospodarczym, to ochrona jego prywatności jest praktycznie wyłączona. Jeżeli przedsiębiorca objął zakresem danych indywidualnych dotyczących firmy swoje dane osobowe, w sytuacji gdy dane te pokrywają się, nie może on jako osoba fizyczna domagać się ochrony swoich danych osobowych. Dane takie są wykorzystywane bowiem nie jako dane osobowe, lecz jako dane firmy. Decydując się na utożsamianie tych danych, godzi się tym samym na szersze ich ujawnianie i słabszą ochronę.

Ochrona danych osobowych, czyli informacji zarówno identyfikujących, jak i osobopoznawczych, dotyczących osoby fizycznej, zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania, odnosi się - zgodnie z art. 2 ustawy o ochronie danych osobowych - jedynie do praw osób fizycznych. W polskim prawie przyjęto, że ochrona danych osobowych jest emanacją praw osobistych człowieka (prawa osobowości, prawa do informacyjnego samookreślenia), których głównym celem jest zapewnienie poszanowania prywatności, godności czy osobowości. Nie odnosi się ona natomiast do danych indywidualnych, tj. dających się powiązać z podmiotem gospodarczym albo inną osobą prawną lub jednostką organizacyjną, niemającą osobowości prawnej (mimo że dane te tworzą wspólnie z danymi osobowymi jedną kategorię danych jednostkowych).

JAK TO ZROBIĆ...

Ujawnianie danych przedsiębiorcy w lokalizatorach i wyszukiwarkach

PROBLEM: Jakie dane przedsiębiorcy można ujawniać w internecie bez jego zgody.

ROZWIĄZANIE: Nie jest wymagane uzyskanie zgody przedsiębiorcy, gdy w sieci chcemy udostępnić jego dane ujawnione w ewidencji działalności gospodarczej, czyli:

• nazwę firmy, nazwisko i imiona właścicieli (członków zarządu),

• identyfikator systemu ludności PESEL lub KRS osoby prowadzącej działalność gospodarczą,

• adres, który zawiera: województwo, powiat, gminę, kod pocztowy, miejscowość poczty, miejscowość, ulicę, numer nieruchomości, numer lokalu,

• formę prawną podmiotu, formę własności, wykonywaną działalność,

• daty: powstania podmiotu, rozpoczęcia działalności, zawieszenia i wznowienia działalności,

• rejestrację,

• nazwę organu rejestrowego lub ewidencyjnego,

• rodzaj rejestru lub ewidencji - numer nadany przez organ rejestrowy lub ewidencyjny,

• datę wpisu do ewidencji,

• liczbę pracujących lub zatrudnionych.

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095 z późn. zm.).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA