REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czeka branże na początku 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
autor zbiorowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost gospodarczy w pierwszych miesiącach 2008 roku będzie słabszy niż rok wcześniej, ale to efekt statystyki. Zagrożeniem dla kondycji firm jest ciągła presja na wzrost płac, co może przełożyć się na wzrost cen towarów. Sprawdziliśmy, co się może wydarzyć w ośmiu kluczowych branżach na początku przyszłego roku.


REKLAMA

Pierwszy kwartał 2008 r. przyniesie spowolnienie wzrostu gospodarczego, ale tylko ze względów statystycznych (wzrost PKB w I kw. 2007 r. wyniósł 7,2 proc.). Ekonomiści nie oczekują spowolnienia dynamiki płac, która nadal będzie zbliżona do 10 proc. i przyczyni się do wzrostu kosztów przedsiębiorców, którzy mogą już podnosić ceny towarów.

Ten okres pod względem wzrostu gospodarczego może być najgorszy w całym 2008 roku.

REKLAMA

- Wzrost na poziomie zbliżonym do 5 proc. jest dobrym wynikiem, jak na polską gospodarkę. Nie możemy się cały czas rozwijać w tempie bliskim 7 proc., przynajmniej dopóki nie dokonamy reform strukturalnych - mówi Piotr Kalisz, ekonomista Citi Handlowego.

Wzrost gospodarki nadal będzie napędzał popyt, przede wszystkim konsumpcyjny, ale także nowe inwestycje dokonywane przez firmy. Przy utrzymaniu się rosnących cen żywności i paliw wskaźnik inflacji, jeśli nie przekroczy poziomu wyznaczonego przez bank centralny (3,5 proc.), to na pewno się do niego zbliży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dlatego oczekujemy, że RPP podniesie stopy procentowe w styczniu o 25 pkt bazowych, a potem jeszcze raz w I kwartale lub w kwietniu - podkreśla Piotr Kalisz.


Energetyka

15 proc. mogą wzrosnąć ceny energii

REKLAMA


Energetykę czekają liczone w miliardach euro wyzwania inwestycyjne dotyczące odtworzenia mocy, ochrony środowiska, a także oczekiwana prywatyzacja. Największym wyzwaniem jest jednak reorientacja na interesy klientów, branża zaczyna się przekształcać z sektora użyteczności publicznej w normalnie działający segment rynku.

- Nie tylko I kwartał, ale cały rok 2008 to będzie okres przełomowych wyzwań dla branży energetycznej. Największe zadanie to dalszy rozwój konkurencyjnego rynku energii elektrycznej. Proszę pamiętać, że bardziej konkurencyjny rynek to bardziej konkurencyjne oferty dla klientów. Spółki energetyczne będą musiały podnosić efektywność, realizując konieczne inwestycje, radzić sobie z wyzwaniami, jakie niesie polityka UE i niestety ciągle rosnące koszty paliwa - mówi Paweł Urbański, prezes zarządu Polskiej Grupy Energetycznej, największej krajowej firmy energetycznej.


Telekomunikacja

200 tys. przybędzie użytkowników szerokopasmowego internetu


- W I kwartale 2008 r. w telekomunikacji będą kontynuowane wszystkie dotychczasowe trendy - uważa Paweł Puchalski, analityk telekomunikacyjny w DM BZ WBK.

A to oznacza, że będą spadały przychody operatorów stacjonarnych z rozmów i będzie zmniejszała się liczba linii telefonicznych.

- TP nadal będzie podgryzana przez operatorów alternatywnych - dodaje.

- Spodziewam się, że przychody w telefonii komórkowej będą o kilka procent wyższe niż rok wcześniej - mówi Puchalski.

W jego opinii, nadal będzie rosła liczba użytkowników szybkiego internetu (spodziewa się wzrostu o ponad 200 tys.) oraz zwiększenia konkurencji na tym rynku.

- Usługi z wykorzystaniem infrastruktury TP zaczną zapewne świadczyć operatorzy komórkowi, czyli Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa. Z kolei operatorzy stacjonarni zaczną odbierać TP pierwsze linie w ramach LLU (uwolnienie pętli lokalnej - przyp. GP) - przewiduje analityk.

Nieco inaczej na rynek patrzy Krzysztof Kaczmarczyk, analityk telekomunikacyjny Deutsche Banku.

- Zmiany na scenie politycznej, wstrzymanie procesów decyzyjnych w spółkach telekomunikacyjnych kontrolowanych w ten czy inny sposób przez Skarb Państwa oraz niepewność co do tego, jak będzie wyglądała dalsza polityka regulacyjna, spowoduje spowolnienie procesów na rynku telekomunikacyjnym - uważa i dodaje, że skorzystają na tym najwięksi.


Bankowość

15 proc. wyższy będzie zysk sektora


- Spodziewam się, że w I kwartale 2008 r. zysk sektora bankowego będzie wyższy o 15-16 proc. - mówi Dariusz Górski, analityk w Deutsche Bank Securities.

W całym przyszłym roku zyski banków będą nadal rosły, ale wolniej niż w 2007 roku. Będzie to związane ze spodziewanym, choć niewielkim obniżeniem dynamiki wzrostu gospodarczego. Słabiej będą rosły wolumeny kredytów hipotecznych, natomiast motorem napędowym będą pożyczki gotówkowe oraz kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Wolniej będą rosły przychody banków, a koszty w szybszym tempie niż w roku bieżącym, m.in. ze względu na rozbudowę sieci, wzrost zatrudnienia i podwyżki płac. Wyższe będą zawiązywane rezerwy, choć udział należności zagrożonych w portfelach banków pozostanie na niskim poziomie. Nie będzie jednak już pola do rozwiązywania rezerw, a trzeba będzie tworzyć je na nowe kredyty.


Paliwa

110 $ może osiągnąć cena baryłki ropy


Dla branży paliwowej miesiące zimowe, w tym szczególnie I kwartał, są trudnym okresem. Dodatkowo sezonowy spadek ruchu drogowego, a co za tym idzie zużycia paliw, nie jest rekompensowany istotnie większym zapotrzebowaniem na olej opałowy.

- To swego rodzaju martwy sezon na paliwa, jednak decydujący wpływ na koniunkturę na tym rynku ma pogoda. Jeśli zima będzie lekka, to firmy paliwowe mogą notować niezłe wyniki - podkreśla Urszula Cieślak z monitorującego rynek paliw biura Reflex.

Krajowym producentom paliw, Grupie Lotos i PKN Orlen, nie będą sprzyjać czynniki makroekonomiczne.


Budownictwo

200 tys. pracowników zabraknie w branży


Koniunktura w budownictwie, nie tylko w I kwartale 2008 r., ale i w dłuższej perspektywie, wydaje się niezachwiana. Jednym z najważniejszych impulsów, który stymulować będzie rozwój branży, jest projekt Euro 2012, czyli realizacja do 2012 roku inwestycji infrastrukturalnych (drogi, autostrady, obiekty sportowe, hotele).

Zdaniem Janusza Zaleskiego z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, nie potwierdzają się informacje o spadających cenach mieszkań, dlatego również firmy z sektora budownictwa mieszkaniowego mają przed sobą bardzo dobre perspektywy.

Główną barierą rozwoju branży jest deficyt siły roboczej.

- Nadal branży budowlanej brakuje około 200 tys. pracowników i ten problem bezwzględnie należy rozwiązać. Zdajemy sobie sprawę, że samo zwiększanie płac nie poprawi tej sytuacji. Niezbędne są pozapłacowe zachęty i takie propozycje wkrótce przedstawimy - mówi Janusz Zaleski.


Informatyka

1 mld zł wartość kontraktów w administracji, które powinny zostać odblokowane


Początek przyszłego roku będzie dobry dla branży informatycznej. Zdaniem analityków wartość całego rynku będzie nadal rosła w tempie dwucyfrowym.

- Rolę administracji publicznej w strukturze przychodów przejął całkowicie sektor prywatny. Mimo zastoju w przetargach rządowych widać, że branża sobie radzi - mówi Marcin Kędzierski, analityk PMR Publications.

Według niego, jeśli w przyszłym roku uda się uruchomić zapowiadane od dawna przetargi w administracji rządowej, to perspektywy rozwoju sektora są bardzo dobre.

- Ważnym wydarzeniem jest fuzja Asseco i Prokomu. Dzięki niej powstał na polskim rynku gigant, który go zdominuje na wiele lat i będzie mógł zacząć konkurować na rynku europejskim, a nawet globalnym - mówi Marcin Kędzierski.

Dodaje, że także inni gracze będą coraz chętniej wychodzić ze swoją działalnością poza terytorium Polski.


Media i reklama

5 proc. wzrosną wydatki firm na reklamę


I kwartał przyszłego roku będzie dużo lepszy dla mediów niż w roku 2006. Zdaniem Tomasza Chełmeckiego, szefa domu mediowego Starlink, rynek reklamy wzrośnie w tym czasie o co najmniej kilka procent więcej niż w roku 2006, kiedy wzrost wyniósł 13 proc. To efekt dobrze rozwijającej się gospodarki i rosnących wraz z nią budżetów reklamowych firm. Nie wszystkie media skorzystają jednak z tego wzrostu. Zdaniem Tomasza Chełmeckiego, największymi beneficjentami będą stacje telewizyjne oraz internet.

- To efekt przesuwania się budżetów reklamowych do tych mediów. Dlatego prasa i magazyny w I kwartale 2008 r. mogą być na minusie w stosunku do tego roku - tłumaczy Tomasz Chełmecki.

Wpływy niektórych mediów drukowanych mogą być nawet niższe niż w tym roku. Wydatki reklamowe na prasę wzrosły bowiem w I kwartale 2006 r. zaledwie o 0,6 proc., a w magazynach - o 6,1 proc.


Motoryzacja

10 proc. wzrośnie sprzedaż nowych samochodów


Analitycy spodziewają się, że w I kwartale sprzedaż samochodów może wzrosnąć o około 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku. Wtedy roczna dynamika wyniosła 24,5 proc., a sprzedaż samochodów osobowych zbliżyła się do 73 tys.

- Liczę na wzrost sprzedaży wobec ubiegłego roku, ale początek roku jest zawsze słaby z punktu widzenia sprzedaży samochodów. Sprzedaż rośnie zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim. Dużo będzie zależało od polityki producentów, zapasów magazynowych, czy będzie dużo samochodów ze starego rocznika - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar.


Co się będzie działo z gospodarką w najbliższych miesiącach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


czu, t.św., mgr, ZKG, MF, bed,

t.św., ZKG, MF, bed,
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA