REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność w specjalnej strefie ekonomicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce uzyskać zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, musi spełniać wymogi określone w planie rozwoju strefy. Wsparcie finansowe może otrzymać tylko na oznaczone koszty nowej inwestycji, a jego udział własny musi wynieść co najmniej 25 proc.


REKLAMA

REKLAMA

Podstawową zaletą prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE) jest zwolnienie dochodów osiągniętych na terenie strefy od podatku dochodowego (CIT lub PIT). Oprócz zwolnienia z podatku, przedsiębiorca, który chce zainwestować w strefie, może starać się o finansowe wsparcie nowych inwestycji. Przepisy określają jednak ściśle rodzaje wydatków, które mogą korzystać z takiego wsparcia ze środków publicznych. Jest to pomoc regionalna, której wartość nie może przekroczyć maksymalnie 50 proc. kwalifikowanych wydatków.


Podstawa to zezwolenie


Do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy potrzebne jest zezwolenie, którego udziela minister gospodarki po zasięgnięciu opinii zarządzającego strefą. Jednym z kryteriów decyzji jest przydatność działalności przedsiębiorcy dla rozwoju strefy i realizacji celu określonego w planie strefy. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie wskazują rozporządzenia Rady Ministrów, ustanawiające poszczególne strefy.

REKLAMA


Zezwolenie na prowadzenie działalności określa przedmiot działalności gospodarczej oraz jej warunki, w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;

- dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.


O wyborze przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenie, decyduje przetarg lub rokowania, które wyłaniają przedsięwzięcia w największym stopniu przydatne dla celów strefy. Zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Minister może też cofnąć zezwolenie lub ograniczyć zakres lub przedmiot działalności, jeżeli przedsiębiorca zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli.


Warunki wsparcia


Warunkiem udzielenia pomocy regionalnej na obszarze strefy jest zobowiązanie się przedsiębiorcy do:

- pokrycia co najmniej 25 proc. kosztów inwestycji ze środków własnych.

- utrzymania inwestycji w danym podregionie co najmniej przez pięć lat od dnia zakończenia jej realizacji w przypadku pomocy na wspieranie nowych inwestycji lub

- utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez co najmniej pięć lat od dnia ich utworzenia w przypadku pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z inwestycją.


Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie wsparcia finansowego nowej inwestycji składa wniosek do ministra gospodarki.
Wniosek powinien zawierać w szczególności:

- nazwę (firmę), siedzibę oraz adres przedsiębiorcy,

- numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz przedmiot wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

- nazwę inwestycji, zwięzły opis projektu inwestycyjnego, lokalizację i wartość inwestycji,

- liczbę nowo utworzonych miejsc pracy oraz docelową liczbę zatrudnionych pracowników,

- harmonogram realizacji inwestycji oraz opis wpływu inwestycji na środowisko,

- opis nowej technologii przewidzianej do wykorzystania w ramach inwestycji oraz okres jej stosowania na świecie, potwierdzony w opinii niezależnego podmiotu.


W razie odmowy udzielenia wsparcia finansowego nowej inwestycji przedsiębiorca może zwrócić się w terminie 14 dni do ministra o ponowne rozpatrzenie wniosku.


Kwalifikowane wydatki


Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną na wsparcie nowych inwestycji w SSE zalicza się: po pierwsze - cenę nabycia gruntów lub prawa wieczystego użytkowania; po drugie - cenę nabycia albo koszt wytworzenia środków trwałych, takich jak budowle i budynki oraz ich wyposażenie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej; po trzecie - cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanego know-how. Do kosztów na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z inwestycją zalicza się dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujące wynagrodzenie przed opodatkowaniem oraz opłacane przez przedsiębiorcę obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne.


Pomoc ograniczona


Pomoc regionalna może być udzielana w zakresie wynikającym z mapy pomocy regionalnej określonej rozporządzeniem Rady Ministrów. Maksymalna intensywność pomocy wynosi 50 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na obszarach województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego. Do 40 proc. zmniejsza się ten limit na obszarach województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego, mazowieckiego, z wyłączeniem Warszawy. Najmniej - bo 30 proc. - wynosi na obszarze Warszawy oraz w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. - na obszarze województwa mazowieckiego. Maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy (z wyjątkiem sektora transportu) wzrasta o 15 punktów procentowych.


ZWOLNIENIE Z PODATKU

Zwolnieniu z podatku dochodowego podlega jedynie dochód osiągnięty z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Jeśli dany rodzaj działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu oraz nie jest to działalność pomocnicza niezbędna do realizacji działalności w zezwoleniu, dochód z takiej działalności nie będzie podlegać zwolnieniu.


ŁĄCZENIE POMOCY

Przedsiębiorcy na terenie SSE często nie są świadomi możliwości łączenia pomocy publicznej w strefie z inną formą publicznej pomocy. Jedynym ograniczeniem jest poziom intensywności pomocy dla danego regionu/województwa zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2007-2013. Kumulacji podlega pomoc w odniesieniu do projektu (tych samych wydatków), a nie do firmy. Oznacza to, iż limit ustalany jest odrębnie dla każdego projektu inwestycyjnego.


PLANOWANE ZMIANY W USTAWIE

Specjalne strefy ekonomiczne nie będą mieć limitów terytorialnych (obecnie łączny obszar nie może przekraczać 12 tys. hektarów) i otrzymają prawo zarządzania gruntami Agencji Nieruchomości Rolnych położonymi w strefach.


PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1628/2006 z 24 października 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz.Urz. UE L 302 z 1 listopada 2006 r., str. 29).

 

- Ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 274).

- Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658).

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji oraz tworzenia nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, w formie poręczeń i gwarancji (Dz.U. nr 214, poz. 1572).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA