REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedstawia się procedura w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany.
Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca będący adresatem decyzji lub postanowienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie zgadza się z ich treścią, może zaskarżyć ten akt do sądu. Jak i gdzie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie? Czy w tych sprawach przysługuje stronie skarga kasacyjna?

Właściwym w sprawie odwołań od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz zażaleń na postanowienia wydawane przez Prezesa Urzędu w postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym lub przepisów odrębnych będzie Sąd Okręgowy w Warszawie - sąd ochrony konkurencji i konsumentów .

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie powinno być wniesione za pośrednictwem Prezesa Urzędu. Termin do wniesienia odwołania wynosi dwa tygodnie i liczy się od dnia doręczenia decyzji. Odrzuceniu przez sąd ochrony konkurencji i konsumentów podlega odwołanie, które zostało wniesione po upływie terminu lub jest niedopuszczalne z innych przyczyn albo gdy we właściwym terminie nie uzupełniono braków odwołania.

Przeczytaj także: Na czym polega doręczenie zastępcze?

Otrzymane odwołanie wraz z aktami sprawy Prezes Urzędu przekazuje do sądu. Prezes Urzędu może uznać odwołanie za uzasadnione i nie przekazując akt sądowi może uchylić albo zmienić dotychczasową decyzję w całości lub w części. O takim załatwieniu sprawy Prezes Urzędu powinien zawiadomić stronę i przesłać jej nową decyzję. Od nowej decyzji stronie ponownie służy odwołanie.

REKLAMA

Formalnie, odwołanie od decyzji musi spełniać warunki przewidziane prawem dla pisma procesowego. Dodatkowo w odwołaniu powinno się oznaczyć zaskarżoną decyzję, wartość przedmiotu sporu oraz przytoczyć zarzuty i zwięźle je uzasadnić. Konieczne jest również wskazanie dowodów. Podmiot wnosząc odwołanie winien wskazać czy wnosi o uchylenie albo zmianę decyzji w całości lub w części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany. Status zainteresowanego posiada ta osoba, czyjej prawa lub obowiązki pozostają w zależności od rozstrzygnięcia procesu. W wypadku gdy zainteresowanego nie wezwano, aby wziął udział w sprawie, sąd ochrony konkurencji i konsumentów działając na wniosek strony albo z urzędu wezwie go do uczestnictwa.

Jeżeli wniesiono odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu, na wniosek strony, która je wniosła sąd ochrony konkurencji i konsumentów ma możliwość wstrzymać wykonanie decyzji do momentu rozstrzygnięcia sprawy, o czym może postanowić na posiedzeniu niejawnym.

Polecamy serwis Mała firma

Złożone przez przedsiębiorcę odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu podlega oddaleniu, gdy sąd ochrony konkurencji i konsumentów nie znajdzie podstaw do jego uwzględnienia. Jeżeli odwołanie uwzględniono, sąd ochrony konkurencji i konsumentów zaskarżoną decyzję bądź to uchyli, bądź zmieni w całości albo w części i orzeknie co do istoty sprawy.

W tym wypadku skarga kasacyjna od orzeczenia sądu drugiej instancji przysługuje bez względu na wartość przedmiotu zaskarżenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA