REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedstawia się procedura w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany.
Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca będący adresatem decyzji lub postanowienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie zgadza się z ich treścią, może zaskarżyć ten akt do sądu. Jak i gdzie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie? Czy w tych sprawach przysługuje stronie skarga kasacyjna?

Właściwym w sprawie odwołań od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz zażaleń na postanowienia wydawane przez Prezesa Urzędu w postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym lub przepisów odrębnych będzie Sąd Okręgowy w Warszawie - sąd ochrony konkurencji i konsumentów .

REKLAMA

Odwołanie powinno być wniesione za pośrednictwem Prezesa Urzędu. Termin do wniesienia odwołania wynosi dwa tygodnie i liczy się od dnia doręczenia decyzji. Odrzuceniu przez sąd ochrony konkurencji i konsumentów podlega odwołanie, które zostało wniesione po upływie terminu lub jest niedopuszczalne z innych przyczyn albo gdy we właściwym terminie nie uzupełniono braków odwołania.

Przeczytaj także: Na czym polega doręczenie zastępcze?

REKLAMA

Otrzymane odwołanie wraz z aktami sprawy Prezes Urzędu przekazuje do sądu. Prezes Urzędu może uznać odwołanie za uzasadnione i nie przekazując akt sądowi może uchylić albo zmienić dotychczasową decyzję w całości lub w części. O takim załatwieniu sprawy Prezes Urzędu powinien zawiadomić stronę i przesłać jej nową decyzję. Od nowej decyzji stronie ponownie służy odwołanie.

Formalnie, odwołanie od decyzji musi spełniać warunki przewidziane prawem dla pisma procesowego. Dodatkowo w odwołaniu powinno się oznaczyć zaskarżoną decyzję, wartość przedmiotu sporu oraz przytoczyć zarzuty i zwięźle je uzasadnić. Konieczne jest również wskazanie dowodów. Podmiot wnosząc odwołanie winien wskazać czy wnosi o uchylenie albo zmianę decyzji w całości lub w części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany. Status zainteresowanego posiada ta osoba, czyjej prawa lub obowiązki pozostają w zależności od rozstrzygnięcia procesu. W wypadku gdy zainteresowanego nie wezwano, aby wziął udział w sprawie, sąd ochrony konkurencji i konsumentów działając na wniosek strony albo z urzędu wezwie go do uczestnictwa.

Jeżeli wniesiono odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu, na wniosek strony, która je wniosła sąd ochrony konkurencji i konsumentów ma możliwość wstrzymać wykonanie decyzji do momentu rozstrzygnięcia sprawy, o czym może postanowić na posiedzeniu niejawnym.

Polecamy serwis Mała firma

Złożone przez przedsiębiorcę odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu podlega oddaleniu, gdy sąd ochrony konkurencji i konsumentów nie znajdzie podstaw do jego uwzględnienia. Jeżeli odwołanie uwzględniono, sąd ochrony konkurencji i konsumentów zaskarżoną decyzję bądź to uchyli, bądź zmieni w całości albo w części i orzeknie co do istoty sprawy.

W tym wypadku skarga kasacyjna od orzeczenia sądu drugiej instancji przysługuje bez względu na wartość przedmiotu zaskarżenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA