REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przedstawia się procedura w sprawach z zakresu regulacji transportu kolejowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany.
Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca będący adresatem decyzji lub postanowienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie zgadza się z ich treścią, może zaskarżyć ten akt do sądu. Jak i gdzie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie? Czy w tych sprawach przysługuje stronie skarga kasacyjna?

Właściwym w sprawie odwołań od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz zażaleń na postanowienia wydawane przez Prezesa Urzędu w postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym lub przepisów odrębnych będzie Sąd Okręgowy w Warszawie - sąd ochrony konkurencji i konsumentów .

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie powinno być wniesione za pośrednictwem Prezesa Urzędu. Termin do wniesienia odwołania wynosi dwa tygodnie i liczy się od dnia doręczenia decyzji. Odrzuceniu przez sąd ochrony konkurencji i konsumentów podlega odwołanie, które zostało wniesione po upływie terminu lub jest niedopuszczalne z innych przyczyn albo gdy we właściwym terminie nie uzupełniono braków odwołania.

Przeczytaj także: Na czym polega doręczenie zastępcze?

Otrzymane odwołanie wraz z aktami sprawy Prezes Urzędu przekazuje do sądu. Prezes Urzędu może uznać odwołanie za uzasadnione i nie przekazując akt sądowi może uchylić albo zmienić dotychczasową decyzję w całości lub w części. O takim załatwieniu sprawy Prezes Urzędu powinien zawiadomić stronę i przesłać jej nową decyzję. Od nowej decyzji stronie ponownie służy odwołanie.

REKLAMA

Formalnie, odwołanie od decyzji musi spełniać warunki przewidziane prawem dla pisma procesowego. Dodatkowo w odwołaniu powinno się oznaczyć zaskarżoną decyzję, wartość przedmiotu sporu oraz przytoczyć zarzuty i zwięźle je uzasadnić. Konieczne jest również wskazanie dowodów. Podmiot wnosząc odwołanie winien wskazać czy wnosi o uchylenie albo zmianę decyzji w całości lub w części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stronami w postępowaniu z zakresu regulacji transportu kolejowego są także Prezes Urzędu i zainteresowany. Status zainteresowanego posiada ta osoba, czyjej prawa lub obowiązki pozostają w zależności od rozstrzygnięcia procesu. W wypadku gdy zainteresowanego nie wezwano, aby wziął udział w sprawie, sąd ochrony konkurencji i konsumentów działając na wniosek strony albo z urzędu wezwie go do uczestnictwa.

Jeżeli wniesiono odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu, na wniosek strony, która je wniosła sąd ochrony konkurencji i konsumentów ma możliwość wstrzymać wykonanie decyzji do momentu rozstrzygnięcia sprawy, o czym może postanowić na posiedzeniu niejawnym.

Polecamy serwis Mała firma

Złożone przez przedsiębiorcę odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu podlega oddaleniu, gdy sąd ochrony konkurencji i konsumentów nie znajdzie podstaw do jego uwzględnienia. Jeżeli odwołanie uwzględniono, sąd ochrony konkurencji i konsumentów zaskarżoną decyzję bądź to uchyli, bądź zmieni w całości albo w części i orzeknie co do istoty sprawy.

W tym wypadku skarga kasacyjna od orzeczenia sądu drugiej instancji przysługuje bez względu na wartość przedmiotu zaskarżenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA