REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega elektroniczne postępowanie cywilne?

Subskrybuj nas na Youtube
Koszt powództwa w elektronicznym postępowaniu upominawczym wynosi 1/4 opłaty podstawowej (podobnie jak w postępowaniu nakazowym).
Koszt powództwa w elektronicznym postępowaniu upominawczym wynosi 1/4 opłaty podstawowej (podobnie jak w postępowaniu nakazowym).

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 obowiązują przepisy kodeksu postępowania cywilnego, dotyczące elektronicznego postępowania upominawczego- w którym powództwo składane jest przez internet- bez żadnych załączników.

W jakich sprawach ma zastosowanie postępowanie elektroniczne

Podobnie jak zwykłe postępowanie upominawcze, jego elektroniczna wersja dotyczy spraw o zapłatę, w których roszczenia są na tyle uzasadnione, że sąd nie musi kierować sprawy na rozprawę i wydaje nakaz zapłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe różnice

W odróżnieniu od pozostałych postępowań, elektroniczne postępowanie upominawcze stosuje się jako wyłączne- tj. nie będzie stosowane w zbiegu z innymi postępowaniami szczególnymi (np. postępowaniem w sprawach gospodarczych, czy postępowaniem uproszczonym czy nawet nakazowym).
Inną ważną różnicą- jest właściwość sądu. W postępowaniu elektronicznym, sądem właściwym dla wszystkich spraw w Polsce jest Sąd Rejonowy w Lublinie XVI Wydział cywilny. Niezależnie więc od właściwości miejscowej, czy zapisu na sąd polubowny on wyda nakaz zapłaty.

Sprawdź: http://e-sad.gov.pl

Nakaz może wydać również referendarz sądowy, sprzeciw od nakazu rozpoznawać będzie już sędzia zawodowy.

REKLAMA

W postępowaniu elektronicznym nie załączamy do pozwu (jak i do sprzeciwu wniesionego tą drogą) żadnych innych dokumentów (np. skanów) – dowody należy jedynie dokładnie opisać, podobnie jak ma się to z pełnomocnictwem (podając zakres, datę i miejsce sporządzenia pełnomocnictwa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb elektroniczny- ale nie do końca

Pełna „elektroniczność” dotyczy w zasadzie tylko powoda. To on (chcąc rzecz jasna skorzystać z tego trybu) musi wnieść powództwo na oznaczonym formularzu opatrzonym podpisem elektronicznym (ale już niekoniecznie kwalifikowanym). Pozwany (po otrzymaniu nakazu zapłaty) może wnieść sprzeciw zarówno drogą elektroniczną (wówczas ew. uzupełnienie braków musi nastąpić również tą drogą) lub zwykłą pisemną (również jednak do sądu w Lublinie).

Po przyjęciu sprzeciwu do rozpoznania (jeśli sąd nie stwierdzi braków skutkujących zwrotem lub odrzuceniem sprzeciwu) nakaz zostaje uchylony a sprawa zostaje skierowana do sądu właściwego miejscowo.

Postępowanie jest tańsze

Koszt powództwa w elektronicznym postępowaniu upominawczym wynosi 1/4 opłaty podstawowej (podobnie jak w postępowaniu nakazowym). Opłata jest jednak uzupełniania przez powoda, w przypadku skutecznego wniesienia sprzeciwu przez pozwanego i przekazania sprawy do właściwego sądu i trybu postępowania.

Porównaj: Kalkulator opłat sądowych w sprawach cywilnych             

Zobacz: Wpis w postępowaniu elektronicznym

Po uchyleniu nakazu- właściwy tryb postępowania

Jeśli nakaz zapłaty zostanie uchylony – sprawa, oprócz skierowania do właściwego sądu i wyznaczenia rozprawy, kierowana jest do właściwego dla niej postępowania odrębnego (np. w sprawach gospodarczych). Na powodzie ciąży wówczas obowiązek uzupełnienia powództwa o wszystkie elementy, które są wymagane dla danego trybu m.in.:

  •  załączenie pełnomocnictwa (jeśli powód jest reprezentowany)
  •  uzupełnienie opłaty,
  •  dołączenie odpisów z rejestrów,
  •  dołączenie odpisów dokumentów i kopii pism dla pozwanego,
  •  dołączenie wszystkich dowodów powołanych w powództwie.

Po skutecznym wniesieniu sprzeciwu, sąd przekazuje sprawę wg właściwości ogólnej (chyba, że w sprzeciwie podniesiono zapis na sąd polubowny lub niewłaściwy z uwagi na właściwość ogólną)- zobowiązując pozwanego do uzupełnienia sprzeciwu zgodnie z rodzajem postępowania odrębnego, do którego sprawa będzie skierowana.

Dla kogo postępowanie elektroniczne

Wbrew pozorom postępowanie elektroniczne nie musi być wcale wygodniejsze dla każdego powoda. W sytuacji, w której wiadomo jest, że dana sprawa jest sporna i pozwany złoży sprzeciw- trybu tego raczej nie można polecić – z uwagi na konieczność przekazania sprawy (utworzenia i przekazania akt sprawy) sądowi właściwemu- co z uwagi na (zakładaną) dużą ilość spraw elektronicznych może zająć sporo czasu.

Nowy tryb postępowania jest za to dobrym rozwiązaniem w przypadku masowych ilościach pozwów o zapłatę, które raczej nie będą podważane (np. kary za przejazd bez biletu)- z uwagi na niższy wpis (1/4 wpisu podstawowego). Warto zauważyć, iż nie warto stosować postępowania elektronicznego, w sytuacji, w której będziemy mogli uzyskać nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym (stanowiącym m.in. tytuł zabezpieczający)- z uwagi na łatwość z jaką nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym traci moc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA