REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabywanie przez pracodawcę praw autorskich pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryda
prawa autorskie majątkowe, pracownicze prawa autorskie
prawa autorskie majątkowe, pracownicze prawa autorskie

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że w zakres obowiązków pracownika wchodzi stworzenie utworu. Powstaje wówczas pytanie, komu będą przysługiwać autorskie prawa majątkowe do tego dzieła. W określonych sytuacjach przechodzą one na pracodawcę. Kiedy i w jakim zakresie pracodawca nabywa prawa autorskie do utworu pracownika?

Utwór pracowniczy to taki, który powstał jako rezultat wykonywania obowiązków pracowniczych. Zgodnie z ustawą, prawa autorskie majątkowe do utworu pracowniczego nabywa, z chwilą przyjęcia, pracodawca. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej.

REKLAMA

Jak długo chronione są prawa autorskie?

Artykuł 12 prawa autorskiego pozwala stronom, czyli pracodawcy i pracownikowi, na dowolne uzgodnienie komu i w jakim zakresie będą przysługiwać autorskie prawa majątkowe do utworu stworzonego przez pracownika. Strony mogą nawet rozszerzyć zakres nabywania autorskich praw majątkowych przez pracodawcę o utwory, które nie były związane ze stosunkiem pracy łączącym podmioty.

Przepis dotyczy tylko autorskich praw majątkowych, a nie osobistych. Autorskie prawa osobiste są niezbywalne i nieograniczone w czasie i będą zawsze należały tylko i wyłącznie do twórcy.

Roszczenia twórcy za naruszenie praw autorskich

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy też zwrócić uwagę, że omawiane regulacje prawa autorskiego, odnoszą się jedynie do przypadków, gdy strony łączy stosunek pracy, a więc nie obejmują sytuacji, w których ktoś pracuje w oparciu o umowę o dzieło czy umowę zlecenie.

Malarz namalował portret na zamówienie. Zawarł z zamawiającym umowę o dzieło. Pomiędzy stronami nie ma stosunku pracy (powstały w wyniku zawarcia umowy o pracę), a więc zamawiający nie przejmie autorskich praw majątkowych do portretu na podstawie omawianego przepisu prawa autorskiego.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Ustawa wyraźnie wskazuje, że powstanie dzieła powinno należeć do zadań pracownika, zawartych na przykład w umowie albo bezpośrednich poleceniach pracodawcy. Jeżeli umowa o pracę nie precyzuje obowiązku stworzenia utworu, kluczowy stanie się cel stosunku pracy lub zgodny zamiar stron.

Samo powstanie dzieła w godzinach albo w miejscu pracy nie świadczy o pracowniczym charakterze utworu.

 Pan Jan pracuje jako księgowy. Napisał wiersz w swoim biurze, w godzinach pracy. Nie będzie to utwór pracowniczy, ponieważ napisanie wiersza nie należało do obowiązków pana Jana jako księgowego. Prawa autorskie majątkowe do wiersza będą przysługiwały jemu, a nie jego pracodawcy (SN w orz. z dnia 15 lipca 1957 r., I CR 643/56).

Czym jest dozwolony użytek osobisty?

Kiedy pracodawca nabywa prawa?

Autorskie prawa majątkowe do utworu pracowniczego przechodzą na pracodawcę z chwilą przyjęcia przez niego utworu. Do tego momentu prawa te posiada twórca. Przyjęcie utworu następuje wraz ze złożeniem przez pracodawcę oświadczenia o zaakceptowaniu utworu. Jeśli natomiast w ciągu sześciu miesięcy od złożenia utworu pracodawca nie zawiadomi pracownika o przyjęciu utworu lub potrzebie dokonania w nim zmian, utwór uważa się za przyjęty bez zastrzeżeń (art. 13 ustawy prawo autorskie). Trzeba też zaznaczyć, że pracodawcy nie przysługuje pełnia autorskich praw majątkowych do utworu jego pracownika, a tylko te, które są związane z realizacją celu umowy o pracę.

Omawiana regulacja dotyczy wszystkich rodzajów utworów poza dwoma wyjątkami – utworami naukowymi (art. 14 ust. prawo autorskie) i programami komputerowymi (art. 74).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA