REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabywanie przez pracodawcę praw autorskich pracowników

Małgorzata Kryda
prawa autorskie majątkowe, pracownicze prawa autorskie
prawa autorskie majątkowe, pracownicze prawa autorskie

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że w zakres obowiązków pracownika wchodzi stworzenie utworu. Powstaje wówczas pytanie, komu będą przysługiwać autorskie prawa majątkowe do tego dzieła. W określonych sytuacjach przechodzą one na pracodawcę. Kiedy i w jakim zakresie pracodawca nabywa prawa autorskie do utworu pracownika?

Utwór pracowniczy to taki, który powstał jako rezultat wykonywania obowiązków pracowniczych. Zgodnie z ustawą, prawa autorskie majątkowe do utworu pracowniczego nabywa, z chwilą przyjęcia, pracodawca. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, gdy ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak długo chronione są prawa autorskie?

Artykuł 12 prawa autorskiego pozwala stronom, czyli pracodawcy i pracownikowi, na dowolne uzgodnienie komu i w jakim zakresie będą przysługiwać autorskie prawa majątkowe do utworu stworzonego przez pracownika. Strony mogą nawet rozszerzyć zakres nabywania autorskich praw majątkowych przez pracodawcę o utwory, które nie były związane ze stosunkiem pracy łączącym podmioty.

Przepis dotyczy tylko autorskich praw majątkowych, a nie osobistych. Autorskie prawa osobiste są niezbywalne i nieograniczone w czasie i będą zawsze należały tylko i wyłącznie do twórcy.

REKLAMA

Roszczenia twórcy za naruszenie praw autorskich

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy też zwrócić uwagę, że omawiane regulacje prawa autorskiego, odnoszą się jedynie do przypadków, gdy strony łączy stosunek pracy, a więc nie obejmują sytuacji, w których ktoś pracuje w oparciu o umowę o dzieło czy umowę zlecenie.

Malarz namalował portret na zamówienie. Zawarł z zamawiającym umowę o dzieło. Pomiędzy stronami nie ma stosunku pracy (powstały w wyniku zawarcia umowy o pracę), a więc zamawiający nie przejmie autorskich praw majątkowych do portretu na podstawie omawianego przepisu prawa autorskiego.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Ustawa wyraźnie wskazuje, że powstanie dzieła powinno należeć do zadań pracownika, zawartych na przykład w umowie albo bezpośrednich poleceniach pracodawcy. Jeżeli umowa o pracę nie precyzuje obowiązku stworzenia utworu, kluczowy stanie się cel stosunku pracy lub zgodny zamiar stron.

Samo powstanie dzieła w godzinach albo w miejscu pracy nie świadczy o pracowniczym charakterze utworu.

 Pan Jan pracuje jako księgowy. Napisał wiersz w swoim biurze, w godzinach pracy. Nie będzie to utwór pracowniczy, ponieważ napisanie wiersza nie należało do obowiązków pana Jana jako księgowego. Prawa autorskie majątkowe do wiersza będą przysługiwały jemu, a nie jego pracodawcy (SN w orz. z dnia 15 lipca 1957 r., I CR 643/56).

Czym jest dozwolony użytek osobisty?

Kiedy pracodawca nabywa prawa?

Autorskie prawa majątkowe do utworu pracowniczego przechodzą na pracodawcę z chwilą przyjęcia przez niego utworu. Do tego momentu prawa te posiada twórca. Przyjęcie utworu następuje wraz ze złożeniem przez pracodawcę oświadczenia o zaakceptowaniu utworu. Jeśli natomiast w ciągu sześciu miesięcy od złożenia utworu pracodawca nie zawiadomi pracownika o przyjęciu utworu lub potrzebie dokonania w nim zmian, utwór uważa się za przyjęty bez zastrzeżeń (art. 13 ustawy prawo autorskie). Trzeba też zaznaczyć, że pracodawcy nie przysługuje pełnia autorskich praw majątkowych do utworu jego pracownika, a tylko te, które są związane z realizacją celu umowy o pracę.

Omawiana regulacja dotyczy wszystkich rodzajów utworów poza dwoma wyjątkami – utworami naukowymi (art. 14 ust. prawo autorskie) i programami komputerowymi (art. 74).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA