REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odstąpić od umowy licencyjnej lub ją wypowiedzieć?

Katarzyna Poloczek
Po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu (nie może on być krótszy niż 6 miesięcy) twórca może domagać się także naprawienia szkody.
Po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu (nie może on być krótszy niż 6 miesięcy) twórca może domagać się także naprawienia szkody.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo autorskie przewiduje możliwość wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy licencyjnej i umowy o przeniesienie praw autorskich. Możliwość taką ma zarówno twórca jak i podmiot zamawiający (nabywca praw oraz licencjobiorca).

Rozwiązanie umowy lub odstąpienie od niej przez twórcę

Artykuł 56 ust. 1 ustawy o prawie autorskich i prawach pokrewnych wyraża ogólną regułę, w myśl której twórca może wypowiedzieć umowę lub od niej odstąpić ze względu na swoje ważne interesy twórcze. Chodzi o indywidualny interes twórcy o charakterze niemajątkowym.

REKLAMA

Jednak, jeżeli autor w ciągu dwóch lat od wypowiedzenia lub odstąpienia chce przystąpić do korzystania z utworu, to jego obowiązkiem jest zaoferować korzystanie nabywcy lub licencjobiorcy. Wyznacza się odpowiedni termin na skorzystanie przez nabywcę lub licencjobiorcę z utworu.

Zobacz: Prawo autorskie - vademecum

Innym przypadkiem uregulowanym w art. 57 ust.1 i 2 prawa autorskiego jest odstąpienie lub wypowiedzenie umowy jeżeli nie doszło do rozpowszechnienia utworu w umówionym przez strony terminie a nabywca praw lub licencjobiorca się do tego zobowiązał. Jeżeli termin umówiony nie został określony w umowie przyjmuje się, że są to dwa lata.

Po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu (nie może on być krótszy niż 6 miesięcy) twórca może domagać się także naprawienia szkody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 58 prawa autorskiego, autor może wypowiedzieć umowę lub od niej odstąpić, gdy udostępnianie utworu publicznie jest w nieodpowiedniej formie lub ze zmianami, którym słusznie przeciwstawia się twórca.

Jednak odstąpienie lub wypowiedzenie umowy może nastąpić dopiero po tym jak twórca bezskutecznie wezwie do zaniechania tych naruszeń. W takim przypadku twórca zachowuje prawo do wynagrodzenia jakie przewiduje umowa.

Art. 68 prawa autorskiego reguluje dodatkową możliwość wypowiedzenia umowy licencyjnej. Jeżeli licencja została udzielona na czas nieoznaczony to twórca może ją wypowiedzieć zachowując terminu wynikające z umowy. Jednak jeżeli takich terminów nie ustanowiono to może wypowiedzieć rok naprzód, na koniec roku kalendarzowego.

Zobacz: Jak przebiega postępowanie przed Komisją Prawa Autorskiego?

Odstąpienie od umowy przez nabywcę praw lub licencjobiorcę

REKLAMA

Zgodnie z art. 54 ust 2 prawa autorskiego, jeżeli autor nie dostarcza utworu w odpowiednim terminie, zamawiający wyznacza mu kolejny termin i po jego upływie gdy utwór nie zostanie dostarczony może odstąpić od umowy. Jednak zamawiający może odstąpić od umowy bez wyznaczania odpowiedniego terminu, gdy w umowie to przewidziano.

Inną możliwość odstąpienia od umowy przez zamawiającego przewiduje art. 55 ust.1 prawa autorskiego. Odstąpić od umowy można gdy zamówiony utwór ma usterki, a autor ich w odpowiednim terminie nie usunie. Za usterkę uznaje się pewnie wady utworu, które najczęściej powodują, że jest on niekompletny. Zamawiającemu również służy roszczenie o obniżenie wynagrodzenia, zamiast odstąpienia od umowy jeżeli twórca ponosi za usterki odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 55 ust. 2 prawa autorskiego zamawiający może odstąpić od umowy gdy zamówiony utwór ma wady prawne. Wadą prawną utworu, jest obciążenie go prawami osób trzecich albo np. osoba która zawiera umowę nie ma praw do tego utworu. Zamawiający w takim przypadku może również żądać naprawienia szkody, którą poniósł.

Zobacz: Ochrona praw autorskich i pokrewnych - odpowiedzialność karna

Jak wynika z art. 59 prawa autorskiego, zarówno twórca jak i zamawiający odstępując od umowy lub ją wypowiadając może żądać od drugiej strony zwrotu wszystkiego co ta otrzymała w związku z umową.

Możliwość wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy na podstawie ustawy u prawie autorskim i prawach pokrewnych nie wyłącza możliwości dochodzenia innych roszczeń przewidzianych przez kodeks cywilny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA