| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Prawo autorskie > Prawa autorskie w sieci > Prawa autorskie do materiałów na Facebook'u

Prawa autorskie do materiałów na Facebook'u

Czy zdjęcia i filmiki zamieszczane na Facebook'u podlegają ochronie? Czy są one obiektami praw autorskich użytkowników? Czy zamieszczenie na tablicy powiadomień o prywatności wystarcza do ochrony praw autorskich tych materiałów?

Stały czytelnik napisał:

Drogi blogu, ostatnio wśród moich znajomych pojawiają się takie oto wpisy: 

„W odpowiedzi na nową politykę Facebooka informuję w dniu dzisiejszym, 17 listopada 2013, że wszystkie moje dane personalne i fotografie, filmy itd. są obiektami moich praw autorskich (zgodnie z Konwencją Berneńską).W celu komercyjnego wykorzystania wszystkich wyżej wymienionych obiektów praw autorskich w każdym konkretnym przypadku wymagana jest moja pisemna zgoda!
FB jest teraz firmą publiczną. …Dlatego też wszystkim użytkownikom tego portalu społecznościowego zaleca się umieszczenie na swoich stronach podobnych «powiadomień o prywatności», inaczej (jeżeli powiadomienie nie było opublikowane na stronie chociaż 1 raz), automatycznie pozwala się na dowolne wykorzystanie danych z Waszej strony, Waszych zdjęć i informacji, opublikowanych w wiadomościach na profilu Waszej strony.Każdy, kto czyta ten tekst może skopiować go na swój profil FB. Dzięki temu będzie chroniony ustawą o prawach autorskich.”

Zobacz: Profile dzieci na Facebooku - za i przeciw

No i oczywiste pytanie: czy faktycznie wpis ten ma swój oczekiwany skutek prawny?
Pozdrawiam!
Stały czytelnik

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Drogi Stały czytelniku!

Przede wszystkim dziwi mnie to, że takie wpisy pojawiły się wśród Twoich znajomych dopiero teraz. Z tego rodzaju „zjawiskiem” mieliśmy do czynienia już pod koniec 2012 r.

A co to takiego?

To rezultat jednego z wielu „łańcuszków”, który zrobił wyjątkowo dużą karierę na FB, a który pojawił się (i wraca) przy zmianie regulaminu tego portalu społecznościowego. Użytkownicy uznali go chyba za bardzo wiarygodny przez te wszystkie odwołania do przepisów, konwencji itp., co w połączeniu z dość sporym szumem medialnym na temat ochrony prywatności, „przywłaszczania” praw autorskich przez portale społecznościowe itd. wpływa na jego „dużą karierę”.

Sprawozdania informacyjne a prawa autorskie

Problem bierze się z tego, że ludzie w ogóle nie czytają regulaminów i osobiście nie znam nikogo, kto choćby w części przeczytał regulamin Facebooka przed dokonaniem rejestracji i . rozpoczęciem cudownej przygody z lajkowaniem.

To znów przekłada się na to, że użytkownicy FB nie wiedzą, do czego portal jest uprawniony, a do czego nie. Taka sytuacja zaś sprzyja powstawaniu różnych mitów i plotek, że np. wszystko co napiszesz albo wrzucisz na FB trafia do Marka Zuckerberga, staje się jego własnością, może to wykorzystać komercyjnie i w ogóle, że Mark zbiera informacje o użytkownikach, żeby zdobyć władze nad światem.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Majcherczak

Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »