REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od ubezpieczonego można żądać zwrotu zasiłku, który został mu bezpodstawnie wypłacony

Subskrybuj nas na Youtube
Czy od ubezpieczonego można żądać zwrotu zasiłku, który został mu bezpodstawnie wypłacony /Shutterstock
Czy od ubezpieczonego można żądać zwrotu zasiłku, który został mu bezpodstawnie wypłacony /Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podczas kontroli ZUS okazało się, że w 2016 r. jednej z ubezpieczonych naliczyliśmy za wysoki zasiłek macierzyński (z powodu nieprawidłowo ustalonej podstawy wymiaru zasiłku). Czy ZUS może domagać się korekty wysokości zasiłku i jego zwrotu? Jeśli tak, to jak go wyegzekwować od ubezpieczonej?

Muszą Państwo jako płatnik zasiłku skorygować dokumenty rozliczeniowe za okres wskazany przez ZUS w protokole kontroli. W tym bowiem przypadku doszło do bezpodstawnej wypłaty zasiłku. To Państwo będą zobowiązani do zwrotu zasiłku ZUS, a nie pracownica na Państwa rzecz. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Może się zdarzyć, że płatnik zasiłku (ZUS lub inny uprawniony podmiot, np. pracodawca) nieprawidłowo ustali podstawę wymiaru zasiłku z FUS, wskutek czego dojdzie np. do jego nadpłaty. Nieprawidłowo wypłacone przez pracodawcę jako płatnika zasiłki z ubezpieczenia społecznego można podzielić na dwie grupy:

  • świadczenia pobrane nienależnie,
  • świadczenia wypłacone bezpodstawnie.

O świadczeniu wypłaconym bezpodstawnie mówimy wtedy, gdy zostało przez płatnika składek wypłacone:

  • pomimo braku uprawnień osoby ubezpieczonej lub
  • w wysokości wyższej niż należna - najczęściej z powodu błędu płatnika zasiłków.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku Państwa pracownicy.

REKLAMA

Zwrot zasiłku pobranego bezpodstawnie następuje poprzez dopłatę przez płatnika zasiłku składek na ubezpieczenia społeczne (wypłacone zasiłki są rozliczane w ciężar tych składek w deklaracji ZUS DRA) na przydzielony płatnikowi składek przez ZUS indywidualny numer rachunku składkowego. Płatnik składek dokonuje jednej wpłaty obejmującej łączną kwotę składek, w tym na ubezpieczenia społeczne, w wysokości stanowiącej różnicę między wykazaną w deklaracji kwotą należnych składek za dany miesiąc kalendarzowy a kwotą tzw. uznań, w tym wypłaconych zasiłków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie podlegają rozliczeniu w deklaracji rozliczeniowej zasiłki wypłacone przez płatnika bezpodstawnie (art. 46 ust. 2 ustawy systemowej).

Płatnik składek, który dokonał bezpodstawnej wypłaty zasiłku i rozliczył go w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne, jest zobowiązany do:

  • złożenia dokumentów rozliczeniowych korygujących (raportu ZUS RSA, ZUS RCA oraz deklaracji ZUS DRA), bez uwzględniania świadczeń bezpodstawnych, oraz
  • opłacenia powstałej zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.

Zatem pracownik, który otrzymał zawyżoną w wyniku pomyłki pracodawcy kwotę zasiłku, nie musi zwracać nadpłaty ani do ZUS, ani pracodawcy. Może jednak rozliczyć się z płatnikiem zasiłków dobrowolnie i wyrazić zgodę na zwrot pobranego świadczenia. Jeśli jednak ubezpieczony tego nie zrobi, nie uzyskuje przychodu do opodatkowania w równowartości zaległych składek, jakie pracodawca opłacił do ZUS. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2018 r. (0115-KDIT2-2.4011.371.2017.1.BK). Organ podatkowy uznał w niej, że dokonując takiej wpłaty, pracodawca wykonał ciążące na nim, a nie na pracowniku zobowiązanie. W takiej sytuacji nie można więc mówić o przychodzie podatkowym występującym po stronie pracownika.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy od ubezpieczonego można żądać zwrotu zasiłku, który został mu bezpodstawnie wypłacony

W artykule omówiono również przykład omawiający zwrot bezpodstawnie wypłaconego zasiłku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA