REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy należy wykorzystać zaległy urlop?

Monika Pązik

REKLAMA

Pracodawca zobowiązany jest udzielić pracownikowi zaległego urlopu, niewykorzystanego zgodnie z ustalonym planem urlopów do 30 września następnego roku kalendarzowego. Obowiązek ten nie obejmuje urlopu na żądanie.

REKLAMA

Co do zasady zgodnie z art. 161 kodeksu pracy pracodawcy zobowiązany jest udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym uzyskał on prawo do urlopu. Urlopy udzielane są zgodnie z planem urlopów, który ustala pracodawca biorąc pod uwagę wszelkie wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Jednakże zgodnie z sentencją wyroku Sądu Najwyższego z dnia 20 sierpnia 2001 r. (I PKN 590/00) pracodawca nie jest związany wnioskiem pracownika zawierającym propozycję terminu udzielenia mu urlopu wypoczynkowego. Jest jednak związany takim wnioskiem pochodzącym od pracownicy, która urodziła lub ma urodzić dziecko i chciałaby skorzystać z urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopie macierzyńskim. Ustalanie samego planu urlopów powinno następować w okresie poprzedzającym nabycie prawa do urlopu. Należy jednak mieć na względzie, iż plan urlopów nie obejmuje urlopu na żądanie. Wskazany plan urlopów podawany jest do wiadomości zgodnie z przyjętymi u danego pracodawcy zasadami. Od momentu uchwalenia planu urlopów, pracownicy mogą korzystać z przyjętych terminów urlopowych.


Wiążący charakter planu urlopów


Ustalone w planie urlopów terminy są wiążące strony stosunku pracy, czyli zarówno pracownika jak i pracodawcę. Można je zmienić jedynie na mocy określonych przepisów kodeksu pracy. Wobec czego przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek strony umotywowany ważnymi powodami. Pracodawca również może przesunąć termin urlopu, jeżeli wykaże, że nieobecność pracownika w pracy spowoduje poważne zakłócenia w normalnym toku pracy. Pracodawca musi natomiast pamiętać, że niewykorzystanie przez pracownika urlopu wiąże się z koniecznością udzielenia go w terminie z nim uzgodnionym. Wskazane uzgodnienie terminu wyraża się w obustronnej zgodzie stron stosunku pracy na wyznaczenie nowego terminu. Wobec czego, aby udzielić pracownikowi urlopu w innym terminie należy osiągnąć kompromis.


Zobacz również:
Udzielenie urlopu na żądanie tylko za zgodą pracodawcy


Zaległy urlop pracownika


Zgodnie z art. 168 k.p. urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z planem urlopów należy pracownikowi udzielić najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Pracodawca może wysłać pracownika na zaległy urlop, nawet gdy pracownik nie wyraża na to zgody (wyr. SN z dnia 24 stycznia 2006 r., I PK 124/05). Wskazana regulacja kodeksowa oznacza, iż do wykorzystania zaległego urlopu przez pracownika wystarczy, aby 30 września był pierwszym dniem tego urlopu. Udzielenie zaległego urlopu należy do obowiązków pracodawcy co oznacza, iż niewywiązanie się z niego może narazić pracodawcę na odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Jednakże naruszenie przez pracodawcę obowiązku udzielania pracownikowi urlopu wypoczynkowego za dany rok do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego, nie uprawnia pracownika do rozpoczęcia po tym terminie urlopu bez zgody pracodawcy (wyr. SN 5 grudnia 2000 r., I PKN 121/00). W przypadku zaistnienia przedstawionej sytuacji pracownik powinien liczyć się, że jego zachowanie zostanie potraktowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Regulacje związane z obowiązkiem udzielenia przez pracodawcę zaległego urlopu nie mają zastosowania do udzielania urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni w roku kalendarzowym.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Kadry i ZUS

 

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    REKLAMA

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    REKLAMA