Czy można zatrudnić pracownika na dwa etaty?
REKLAMA
REKLAMA
Zatrudnienie na drugi etat
Pracownik może wykorzystywać swój wolny czas w dowolny sposób. Brak ograniczeń w tym zakresie powoduje, że w czasie wolnym pracownik może być zatrudniony na drugim etacie. Jest to możliwe nawet u tego samego pracodawcy. Dodatkowe zatrudnienie może mieć również miejsce na podstawie umowy o pracę jak i umowy cywilnoprawnej.
REKLAMA
Rodzaj i czas pracy na dwa etaty
REKLAMA
Wydawać by się mogło, że więcej niż jedna umowa o pracę z tym samym pracodawcą może naruszać normy czasu pracy. Jednak jak wynika z literatury prawa pracy, normy czasu pracy nie mają zastosowania w przypadku zatrudnienia u tego samego pracodawcy. Ważne jest jednak, żeby pracownik miał zagwarantowaną odpowiednią ilość odpoczynku zarówno dobowego jak i tygodniowego. Odpowiedni odpoczynek poprawia efektywność pracy pracownika, a co więcej przepisowy wymiar odpoczynku pozwoli uniknąć problemów pracodawcy związanych z roszczeniami samego pracownika, jak i kontrolami przeprowadzanymi przez Państwową Inspekcję Pracy.
Warto pamiętać, że aby drugi etat u tego samego pracodawcy był zgodny z prawem, wymagane jest aby drugi etat polegał na wykonywaniu pracy innej rodzajowo od pracy wykonywanej na pierwotnym etacie.
Naruszeniem prawa pracy będzie zawarcie z pracownikiem drugiej umowy o pracę w celu wykonywania przez niego tych samych obowiązków co wynikające z pierwotnej umowy o pracę.
Pracodawca, który narusza przepisy o czasie pracy, podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł.
Zobacz: Łączenie własnej działalności z pracą na etacie
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca, który zatrudnia tego samego pracownika na dwa etaty musi pamiętać, że z każdego z tych stosunków pracy ma wobec pracownika do wypełnienia te same obowiązki.
REKLAMA
Przede wszystkim pracodawca musi przekazywać pracownikowi na piśmie informacji o: obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, prawie do urlopu wypoczynkowego i wymiarze tego urlopu, długości okresu wypowiedzenia umowy i innych.
Dodatkowo dla każdego stosunku pracy powinna być także prowadzona oddzielna dokumentacja z nim związana. W praktyce wiąże się to z posiadaniem przez takiego pracownika dwóch teczek akt osobowych.
Podobna sytuacja ma miejsce przy prowadzeniu, rozliczaniu i ewidencji czasu pracy w celu prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą, np. dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych.
Pracodawca musi również pamiętać o tym, że przed rozpoczęciem pracy na każdym ze stanowisk, pracownik musi zrobić badania lekarskie i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Co więcej, świadczenie innego rodzaju pracy wymaga nowego orzeczenia lekarskiego. Taka sama sytacja jest z szkoleniami z zakresu bhp oraz zasadami dotyczącymi wykonywanych prac i przekazania informacji o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami.
Zobacz: Kiedy firma może ubiegać się w ZUS o interpretację przepisów?
REKLAMA
REKLAMA