REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot składek za pracowników oddelegowanych za granicę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Culepa
Michał Culepa

REKLAMA

Zwrot opłaconych składek za pracowników delegowanych za granicę jest możliwy dopiero po stwierdzeniu – prawomocną decyzją ZUS lub wyrokiem sądowym – że pracownicy ci powinni być ubezpieczeni wyłącznie w kraju, w którym wykonywali pracę, a nie w Polsce (wyrok Sądu Najwyższego z 19 maja 2011 r., I UK 403/10).

 

REKLAMA

 

Przedsiębiorstwo G., prowadzące działalność w branży budowlanej jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, wysyłało swoich pracowników do pracy w Niemczech. W 2003 r. firma wystąpiła do ZUS o wydanie poświadczenia o podleganiu przez pracowników polskim przepisom ubezpieczeniowym. W tym okresie obowiązywała jeszcze umowa między PRL a RFN z 25 kwietnia 1973 r. o ubezpieczeniu społecznym pracowników wysłanych przejściowo na obszar drugiego państwa (Dz.U. z 1974 r. Nr 42, poz. 250). Na jej podstawie ZUS poświadczył podleganie ubezpieczeniu polskiemu pracowników za I kwartał 2003 r. Za pozostałe trzy kwartały 2003 r. poświadczenia nie wydał, ale nadal składki były wpłacane do ZUS. Wkrótce po przystąpieniu Polski do UE w 2004 r. firma wystąpiła do ZUS z żądaniem zwrotu nadpłaconych składek za 2003 r. ZUS odmówił i sprawa trafiła do sądu.

 

Orzeczenia sądów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Sąd I instancji podzielił stanowisko ZUS i oddalił odwołanie. Inaczej orzekł sąd apelacyjny, który uznał, że składki za II-IV kwartał 2003 r. nie powinny być opłacane w Polsce. Zmienił więc decyzję ZUS nakazując zwrot tych składek, ale oddalił odwołanie w zakresie składek za I kwartał 2003 r., wskazując, że obowiązuje tu nadal poświadczenie ZUS. Firma G. skierowała więc skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego, która została w całości oddalona.

 

Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wskazał, że sporne składki są przedmiotem poświadczenia ZUS w kwestii ustalenia prawa właściwego do ubezpieczenia danych pracowników. Poświadczenie to jest wydawane na podstawie art. 11 rozporządzenia Rady EWG Nr 574/72 z 21 marca 1972 r. w sprawie wykonywania rozporządzenia 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie. Poświadczenia tego nie należy traktować jako „oświadczenia wiedzy organu”, czyli zwykłego zaświadczenia, lecz jako decyzję ZUS w rozumieniu art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Decyzja ta pozostaje więc w obrocie prawnym dopóty, dopóki nie zostanie zmieniona lub uchylona w trybie odwoławczym. Oznacza to, że żądanie zwrotu nienależnie opłaconych składek powinno być poprzedzone pozytywnie rozpatrzonym odwołaniem od decyzji ZUS w przedmiocie poświadczenia prawa właściwego. Jeżeli poświadczenie nie zostało uchylone ani zmienione, to składek nie można uznać za nienależnie opłacone.

 

Wnioski dla pracodawcy

 

Każdy spór dotyczący tego, czy składki za pracowników polskich delegowanych za granicę zostały nienależnie opłacone, powinien być poprzedzony rozstrzygnięciem, czy w ogóle pracownicy powinni podlegać polskim przepisom. Jeżeli ZUS stwierdził o podleganiu polskim przepisom, to właśnie to poświadczenie powinno być najpierw „skasowane” przez wyrok sądowy. Dopiero po uzyskaniu orzeczenia, że zatrudnieni polscy pracownicy powinni być ubezpieczeni za granicą, można żądać od ZUS zwrotu składek.

 

Michał Culepa

specjalista ds. pracowniczych

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA