REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wypowiedzenia umowy o pracę na portalu społecznościowym jest prawidłowe?

Małgorzata Mędrala-Natkaniec

REKLAMA

Złożyliśmy pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę na portalu społecznościowym. Pracownik odwołał się do sądu pracy od tego wypowiedzenia. Czy dokonanie wypowiedzenia w opisany sposób jest prawidłowe?

 

REKLAMA

REKLAMA

Wypowiedzenie umowy o pracę dokonane we wskazany sposób nie jest prawidłowe, gdyż narusza przepisy o wymogu pisemnej formy wypowiedzenia umowy o pracę. Wypowiedzenie to jest jednak skuteczne, ponieważ tylko sąd pracy może uznać, że jest wadliwe.

 

UZASADNIENIE

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu umowy o pracę powinno nastąpić na piśmie (art. 30 § 3 Kodeksu pracy). Forma wypowiedzenia i rozwiązania umowy o pracę przewidziana w Kodeksie pracy nie jest jednak formą zastrzeżoną pod rygorem nieważności.

 

Oznacza to, że dokonanie wypowiedzenia w innej formie niż pisemna jest skuteczne i prowadzi do rozwiązania umowy o pracę. Jednak ze względu na niezachowanie formy pisemnej wypowiedzenie może być kwestionowane przed sądem pracy.

 

Obowiązek złożenia oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę „na piśmie” oznacza wymóg zachowania zwykłej formy pisemnej. Minimalnym wymaganiem dla zachowania formy pisemnej jest złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę. Jedyne odstępstwo od tego dotyczy możliwości złożenia oświadczenia woli o wypowiedzeniu w postaci elektronicznej w sposób równoważny ze złożonym w formie pisemnej, ale pod warunkiem opatrzenia go bezpiecznym, certyfikowanym podpisem elektronicznym (art. 78 § 2 Kodeksu cywilnego).

 

WAŻNE!

Wypowiedzenie umowy o pracę w formie elektronicznej jest prawidłowe, jeżeli zostało opatrzone certyfikowanym podpisem elektronicznym.

 

Podpis złożony na dokumencie identyfikuje osobę i ma na celu wykazanie, że dokument ten należy do osoby podpisującej. Świadczy on zarazem o tym, że dana osoba sporządziła ten dokument oraz że zgadza się z jego treścią.

 

Treść oświadczenia woli o wypowiedzeniu może być sporządzona w różny sposób, np. pismem ręcznym, maszynowym, wydrukiem komputerowym itp. Istotne jest jednak, by pod tak przygotowanym dokumentem figurował własnoręczny podpis składającego wypowiedzenie umowy o pracę.

 

Wymaganie zachowania własnoręcznego podpisu nie jest spełnione, gdy nie jest to znak oryginalny, a jedynie odtworzony za pomocą kalki, kserokopiarki, skanera, faksu itp. Powyższych wymagań dotyczących składania wypowiedzenia nie spełnia z pewnością wypowiedzenie pracodawcy złożone pracownikowi na portalu społecznościowym. Nie jest ono bowiem sporządzone w formie pisemnej ani nie jest własnoręcznie podpisane przez pracodawcę lub osobę działającą w imieniu pracodawcy. Wypowiedzenie złożone na portalu społecznościowym nie jest również opatrzone bezpiecznym certyfikowanym podpisem elektronicznym.

 

PRZYKŁAD

Pracodawca postanowił wręczyć pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę. Wysłał go pracownikowi zwykłą drogą mailową, a następnie w tym samym dniu oryginał pisma został wysłany listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W tej sytuacji nie dochodzi do naruszenia przepisów o formie wypowiedzenia umowy o pracę, gdyż wysłanie pracownikowi pisma drogą mailową stanowi jedynie dodatkową informację dla pracownika o wypowiedzeniu.

 

Niedochowanie formy pisemnej wypowiedzenia umowy o pracę nie jest równoznaczne z brakiem skutku doręczenia złożonego wypowiedzenia. Wypowiedzenie złożone bez zachowania formy pisemnej jest skuteczne, ale może być kwestionowane przed sądem pracy jako niezgodne z prawem. Wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy o pracę dokonane w niewłaściwej formie stanowi naruszenie przez pracodawcę przepisów o wypowiadaniu (art. 45 § 1 Kodeksu pracy) lub rozwiązywaniu umów o pracę (art. 56 § 1 Kodeksu pracy), co może pociągnąć za sobą uznanie bezskuteczności wypowiedzenia, przywrócenie do pracy lub zasądzenie odszkodowania od pracodawcy. Wymaga to jednak wystąpienia pracownika na drogę sądową.

 

Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę może więc zostać dokonane przez każde zachowanie się pracodawcy ujawniające jego wolę w sposób dostatecznie zrozumiały, w tym również bez dochowania formy pisemnej. Jednak niezachowanie formy pisemnej powoduje wadliwość wypowiedzenia umowy o pracę. Od daty doręczenia wypowiedzenia umowy biegnie termin do złożenia pozwu o uznanie danego wypowiedzenia za bezskuteczne.

 

PRZYKŁAD

Pracodawca podczas rozmowy z pracownikiem zatrudnionym na czas nieokreślony powiadomił go ustnie o rozwiązaniu umowy o pracę. Wypowiedzenie to jest skuteczne, ale wadliwe. Złożenie w formie ustnej oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę spowoduje rozpoczęcie biegu terminu do wystąpienia z powództwem o uznanie za bezskuteczne tego wypowiedzenia albo o odszkodowanie.

 

Małgorzata Mędrala

radca prawny

Podstawa prawna:

• art. 30 § 3, art. 45 § 1, art. 56 § 1, art. 264 § 1 Kodeksu pracy,

• art. 60, art. 74, art. 78 § 2 Kodeksu cywilnego.

 

 

 

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA