REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakaz palenia dotyczy również e-papierosów?

Ewa Łukasik
Ewa Łukasik

REKLAMA

W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia?

Państwa pracownik może korzystać z e-papierosa w miejscu pracy, nawet jeśli w zakładzie pracy obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu. E-papieros nie jest wyrobem tytoniowym, dlatego osoby, które palą e-papierosy, nie naruszają zakazu palenia tytoniu w miejscu pracy.

REKLAMA

 

UZASADNIENIE

REKLAMA

Przepisy zabraniają pracownikom palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładów pracy, z wyjątkiem wydzielonych w tym celu palarni (art. 5 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych). Pracodawcy będący właścicielami lub zarządcami budynków, w których mieszczą się ich firmy, samodzielnie podejmują decyzję o utworzeniu lub likwidacji palarni w miejscu pracy. Jeżeli nie wydzielą takiego miejsca, na terenie zakładu pracy obowiązuje całkowity zakaz palenia.

Nie ma natomiast przepisów regulujących wprost kwestię korzystania z e-papierosów na terenie zakładu pracy. Jednak interpretacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wskazuje, że e-papierosy nie są objęte zakazem palenia, ponieważ ustawa zakazuje palenia wyrobów tytoniowych m.in. w zakładach pracy poza miejscami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi. E-papieros nie jest wyrobem tytoniowym, nie podlega więc ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (art. 2 pkt 2 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami tytoniu i wyrobów tytoniowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

E-papierosy nie są wyrobem tytoniowym, dlatego pracownicy mogą z nich korzystać w pomieszczeniach pracy.

Pracodawca mógłby zabronić używania e-papierosów, jeśli wydychane po ich użyciu powietrze zawierałoby szkodliwe substancje. Badania potwierdziły jednak, że e-papierosy są wolne od takich związków. Osoby korzystające z e-papierosów wydychają parę wodną, w związku z tym współpracownicy osób używających takich urządzeń nie są narażeni na bierne palenie.

REKLAMA

Pracownik może zatem używać elektronicznych papierosów w czasie pracy. Nie musi też tego robić w palarni, a w przypadku jej braku i obowiązywania zakazu palenia na terenie zakładu pracy - na zewnątrz. Jednak mimo że e-papierosy nie są szkodliwe dla współpracowników, ze względów wizerunkowych pracodawca może zakazać korzystania z nich na stanowiskach pracy np. w regulaminie pracy.

W takim przypadku pracownik, aby palić e-papierosy, powinien wykorzystywać przerwy przysługujące mu ze względu na wykonywaną pracę. Dotyczy to przede wszystkim 15-minutowej przerwy - tzw. śniadaniowej - dla pracowników, których czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin. Poza wyznaczonymi przerwami pracownik ma obowiązek znajdować się na stanowisku pracy.

• art. 134 Kodeksu pracy,

• art. 2 pkt 2, art. 5 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 ze zm.).

Ewa Łukasik

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA