REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontrolować prywatną korespondencję elektroniczną pracownika w pracy

Wojciech Dyląg

REKLAMA

Pracownik zarzucił nam, że przeglądamy jego prywatną korespondencję elektroniczną, którą prowadzi on ze służbowego adresu e-mail. Czy mamy prawo sprawdzać bez zgody pracownika taką korespondencję?

RADA

REKLAMA

Firmowa skrzynka elektroniczna jest własnością pracodawcy, może on więc sprawdzać służbową korespondencję mailową pracowników. Pracodawca nie może jednak czytać prywatnych e-maili pracowników bez ich zgody. Nie ma jednak przeszkód, aby pracodawca wprowadził całkowity zakaz korzystania z poczty służbowej w celach prywatnych.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Wolność i tajemnica komunikowania się jest gwarantowana przez Konstytucję RP (art. 49 konstytucji). Ochrona w tym zakresie dotyczy nie tylko tradycyjnej korespondencji, ale również korespondencji elektronicznej i treści wiadomości wysyłanych przy użyciu telefonów komórkowych.

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi poszanowania jego godności i dóbr osobistych (art. 111 Kodeksu pracy). Za dobra osobiste należy rozumieć w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swobodę sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczą i racjonalizatorską (art. 23 Kodeksu cywilnego). W związku z tym odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie dóbr osobistych pracownika może powodować odpowiedzialność także cywilną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajemnica korespondencji jest jednak ograniczona w niektórych sytuacjach, np. w pracy. Należy pamiętać, że firmowa skrzynka elektroniczna jest własnością pracodawcy. Pracownik za pośrednictwem służbowej poczty elektronicznej prowadzi korespondencję w imieniu pracodawcy. Pracodawca, chcąc sprawdzić, czy pracownik nie narusza np. tajemnicy służbowej czy tajemnicy handlowej, może podjąć decyzję o nadzorowaniu (monitorowaniu) prowadzonej korespondencji. W sytuacji gdy wiadomość w sposób ewidentny jest oznaczona jako prywatna (np. w tytule wiadomości), nie powinna zostać przeczytana przez pracodawcę.

WAŻNE!

Pracodawca może kontrolować służbową pocztę elektroniczną pracowników.

Pracodawca, który podejmuje decyzję o monitorowaniu pracowników, powinien wcześniej poinformować ich o zakresie i dopuszczalnych rodzajach kontroli. Aby monitoring mógł zostać uznany za dopuszczalny, nie może mieć postaci zakazanej i sprzecznej z prawem. Cel jego wprowadzenia musi być uzasadniony, a stosowane środki - proporcjonalne do wyznaczonego celu. Powinien również możliwie w jak najmniejszym stopniu ingerować w życie pracowników. Poza tym pracownicy muszą pamiętać, że zawierając stosunek pracy z pracodawcą zgadzają się wykonywać pracę pod jego kierownictwem i na jego rzecz (art. 22 § 1 Kodeksu pracy). W związku z tym pracodawca ma prawo sprawdzać sposób wykonywania pracy przez pracownika.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracodawca w związku ze spadkiem efektywności pracy wprowadził jej monitoring polegający na kontroli używania stanowiska pracy i jego wyposażenia do celów prywatnych. Poinformował o tym pracowników w formie elektronicznej. Takie działanie pracodawcy jest dopuszczalne.

Zdarza się, że powodem kontroli przez pracodawcę poczty elektronicznej jest fakt wysyłania dużej liczby wiadomości przez pracownika. Nawet jeśli nie są one z punktu widzenia pracodawcy szkodliwe dla firmy, to jednak świadczą o tym, że pracownik zamiast wykonywać obowiązki służbowe zajmuje się prywatnymi sprawami.

W celu uniknięcia nieporozumień, pracodawca powinien ustalić zasady korzystania ze służbowej poczty elektronicznej. Informacje na ten temat powinny znaleźć się w umowie o pracę, w regulaminie pracy czy w układzie zbiorowym pracy.

Pracodawca może też wprowadzić regulamin korzystania ze sprzętu służbowego, w tym z korespondencji elektronicznej w pracy. Nie ma również przeszkód, aby pracodawca całkowicie zakazał używania służbowej poczty elektronicznej do celów prywatnych.

Naruszenia w tym zakresie dają pracodawcy prawo nałożenia sankcji na pracownika. Pracodawca może ukarać pracownika, który narusza regulamin lub ustalone w firmie zasady dotyczące korzystania z elektronicznej poczty służbowej, karą porządkową. W sytuacji poważnych naruszeń pracodawca może wręczyć pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę lub nawet rozwiązać ją bez wypowiedzenia.

• art. 111, art. 22 § 1, art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy,

• art. 23 Kodeksu cywilnego,

• art. 49 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wojciech Dyląg

prawnik, doktorant na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

REKLAMA

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

Wyższe składki ZUS w 2025 roku [Kierowcy]

Znamy kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia na 2025 rok. Średnia krajowa wzrośnie o 850 zł. Oznacza to wyższe składki ZUS, a także wzrost kosztów zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym.

REKLAMA