REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontrolować prywatną korespondencję elektroniczną pracownika w pracy

Wojciech Dyląg

REKLAMA

Pracownik zarzucił nam, że przeglądamy jego prywatną korespondencję elektroniczną, którą prowadzi on ze służbowego adresu e-mail. Czy mamy prawo sprawdzać bez zgody pracownika taką korespondencję?

RADA

REKLAMA

Firmowa skrzynka elektroniczna jest własnością pracodawcy, może on więc sprawdzać służbową korespondencję mailową pracowników. Pracodawca nie może jednak czytać prywatnych e-maili pracowników bez ich zgody. Nie ma jednak przeszkód, aby pracodawca wprowadził całkowity zakaz korzystania z poczty służbowej w celach prywatnych.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Wolność i tajemnica komunikowania się jest gwarantowana przez Konstytucję RP (art. 49 konstytucji). Ochrona w tym zakresie dotyczy nie tylko tradycyjnej korespondencji, ale również korespondencji elektronicznej i treści wiadomości wysyłanych przy użyciu telefonów komórkowych.

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi poszanowania jego godności i dóbr osobistych (art. 111 Kodeksu pracy). Za dobra osobiste należy rozumieć w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swobodę sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczą i racjonalizatorską (art. 23 Kodeksu cywilnego). W związku z tym odpowiedzialność pracodawcy za naruszenie dóbr osobistych pracownika może powodować odpowiedzialność także cywilną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajemnica korespondencji jest jednak ograniczona w niektórych sytuacjach, np. w pracy. Należy pamiętać, że firmowa skrzynka elektroniczna jest własnością pracodawcy. Pracownik za pośrednictwem służbowej poczty elektronicznej prowadzi korespondencję w imieniu pracodawcy. Pracodawca, chcąc sprawdzić, czy pracownik nie narusza np. tajemnicy służbowej czy tajemnicy handlowej, może podjąć decyzję o nadzorowaniu (monitorowaniu) prowadzonej korespondencji. W sytuacji gdy wiadomość w sposób ewidentny jest oznaczona jako prywatna (np. w tytule wiadomości), nie powinna zostać przeczytana przez pracodawcę.

WAŻNE!

Pracodawca może kontrolować służbową pocztę elektroniczną pracowników.

Pracodawca, który podejmuje decyzję o monitorowaniu pracowników, powinien wcześniej poinformować ich o zakresie i dopuszczalnych rodzajach kontroli. Aby monitoring mógł zostać uznany za dopuszczalny, nie może mieć postaci zakazanej i sprzecznej z prawem. Cel jego wprowadzenia musi być uzasadniony, a stosowane środki - proporcjonalne do wyznaczonego celu. Powinien również możliwie w jak najmniejszym stopniu ingerować w życie pracowników. Poza tym pracownicy muszą pamiętać, że zawierając stosunek pracy z pracodawcą zgadzają się wykonywać pracę pod jego kierownictwem i na jego rzecz (art. 22 § 1 Kodeksu pracy). W związku z tym pracodawca ma prawo sprawdzać sposób wykonywania pracy przez pracownika.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracodawca w związku ze spadkiem efektywności pracy wprowadził jej monitoring polegający na kontroli używania stanowiska pracy i jego wyposażenia do celów prywatnych. Poinformował o tym pracowników w formie elektronicznej. Takie działanie pracodawcy jest dopuszczalne.

Zdarza się, że powodem kontroli przez pracodawcę poczty elektronicznej jest fakt wysyłania dużej liczby wiadomości przez pracownika. Nawet jeśli nie są one z punktu widzenia pracodawcy szkodliwe dla firmy, to jednak świadczą o tym, że pracownik zamiast wykonywać obowiązki służbowe zajmuje się prywatnymi sprawami.

W celu uniknięcia nieporozumień, pracodawca powinien ustalić zasady korzystania ze służbowej poczty elektronicznej. Informacje na ten temat powinny znaleźć się w umowie o pracę, w regulaminie pracy czy w układzie zbiorowym pracy.

Pracodawca może też wprowadzić regulamin korzystania ze sprzętu służbowego, w tym z korespondencji elektronicznej w pracy. Nie ma również przeszkód, aby pracodawca całkowicie zakazał używania służbowej poczty elektronicznej do celów prywatnych.

Naruszenia w tym zakresie dają pracodawcy prawo nałożenia sankcji na pracownika. Pracodawca może ukarać pracownika, który narusza regulamin lub ustalone w firmie zasady dotyczące korzystania z elektronicznej poczty służbowej, karą porządkową. W sytuacji poważnych naruszeń pracodawca może wręczyć pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę lub nawet rozwiązać ją bez wypowiedzenia.

• art. 111, art. 22 § 1, art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy,

• art. 23 Kodeksu cywilnego,

• art. 49 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wojciech Dyląg

prawnik, doktorant na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA