REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki służby bhp

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Służba bhp pełni funkcję doradczą i kontrolną w zakładzie pracy. Może ona np. przeprowadzać kontrole warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp.

Służba bhp nie musi działać w każdym zakładzie pracy. Jej powstanie i liczebność uzależniona jest od liczby osób zatrudnianych w danym zakładzie. Ustawodawca wyszedł jednak z założenia, że każdemu pracodawcy potrzebna jest osoba, która pomoże mu usprawnić działanie firmy w tym zakresie. Dlatego też w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bhp. Musi jednak powierzyć wykonywanie zadań tej służby pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (art. 23711 § 1 k.p.). Jeżeli nie zatrudnia takiej osoby, może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Nie może to być jednak każdy pracownik. Zarówno pracodawca, jak i osoba, której powierzono zadania służby bhp, musi spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby.

W mniejszych zakładach pracy pracodawca może również samodzielnie wykonywać zadania służby bhp. Możliwe jest to, jeżeli zatrudnia:

• do 10 pracowników,

REKLAMA

• do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Właściwy terytorialnie inspektor pracy Państwowej Inspekcji Pracy może nakazać pracodawcy utworzenie służby bhp lub zwiększenie jej liczebności, uzasadniając to stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi w zakładzie.

W przypadku zakładów pracy zatrudniających większą niż 100 liczbę pracowników tworzenie służby bhp jest obowiązkowe.

Tworzenie służby bhp w firmie

U pracodawców zatrudniających od 100 do 600 pracowników pracodawca musi utworzyć 1-osobową lub wieloosobową służbę bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy - zwanego dalej rozporządzeniem). Ponadto należy zatrudnić ich na umowę o pracę, przy czym nie musi być to praca na cały etat. Natomiast w zakładzie pracy zatrudniającym ponad 600 pracowników pracodawca musi zatrudnić co najmniej 1 pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy w pełnym wymiarze czasu pracy na każdych 600 pracowników.

Uprawnienia i obowiązki służby bhp

Każdy pracownik zakładowej służby bezpieczeństwa i higieny pracy jest uprawniony m.in. do:

• przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym zakresie w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu wykonywania pracy,

• występowania do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

• występowania do pracodawcy z wnioskami o nagradzanie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,

• występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

• niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób,

• niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika,

• wnioskowania do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób.

Do obowiązków pracowników służby bhp należy m.in.:

• przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp,

• sporządzanie i przedstawianie pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bhp wraz z propozycjami przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych zapobiegających zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawiających warunki pracy,

• aktywne uczestnictwo w ocenie założeń i dokumentacji w zakresie modernizacji firmy lub jej części, nowych inwestycji, a także zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji,

• uczestniczenie w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowywanych obiektów lub ich części, w których przewidywane są pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne i inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy oraz bezpieczeństwo zatrudnionych osób,

• uczestniczenie w ocenie ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy w zakładzie.

 

Służba bhp ma również za zadanie współpracować z innymi komórkami w firmie oraz z pracodawcą. W tym zakresie pracownicy służby bhp muszą m.in.:

• informować na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami mającymi na celu usunięcie tych zagrożeń,

• uczestniczyć w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju firmy oraz przedstawianiu propozycji w zakresie uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych gwarantujących poprawę stanu bhp,

• zgłaszać wnioski odnośnie do wymagań bhp w aktualnie prowadzonych i wprowadzanych procesach produkcyjnych,

• przedstawiać pracodawcy wnioski w zakresie zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy w zakładzie,

• prowadzić rejestry, kompletować i przechowywać dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby oraz przechowywać wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

• uczestniczyć w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych bhp oraz w ustalaniu zadań kierowników dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,

• współdziałać ze społeczną inspekcją pracy i zakładowymi organizacjami związkowymi przy:

- podejmowaniu działań dotyczących przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w trybie oraz zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,

- podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach dotyczących poprawy warunków pracy w firmie,

• uczestniczyć w konsultacjach w zakresie bhp i pracach komisji bhp, a także innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

WAŻNE!

Organizacja i rozkład czasu pracy pracownika służby bhp oraz pracownika, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, powinny zapewniać pełną realizację wszystkich przewidzianych w przepisach zadań. Aby umożliwić ich realizację, pracodawca powinien udostępnić służbie bhp, a także specjaliście spoza zakładu pracy informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo pracy i ochronę zdrowia pracowników.

Katarzyna Tomaszewska

Podstawa prawna:

• art. 23711 Kodeksu pracy,

• § 2, 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA