REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki służby bhp

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Służba bhp pełni funkcję doradczą i kontrolną w zakładzie pracy. Może ona np. przeprowadzać kontrole warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp.

Służba bhp nie musi działać w każdym zakładzie pracy. Jej powstanie i liczebność uzależniona jest od liczby osób zatrudnianych w danym zakładzie. Ustawodawca wyszedł jednak z założenia, że każdemu pracodawcy potrzebna jest osoba, która pomoże mu usprawnić działanie firmy w tym zakresie. Dlatego też w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bhp. Musi jednak powierzyć wykonywanie zadań tej służby pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (art. 23711 § 1 k.p.). Jeżeli nie zatrudnia takiej osoby, może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Nie może to być jednak każdy pracownik. Zarówno pracodawca, jak i osoba, której powierzono zadania służby bhp, musi spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników tej służby.

W mniejszych zakładach pracy pracodawca może również samodzielnie wykonywać zadania służby bhp. Możliwe jest to, jeżeli zatrudnia:

• do 10 pracowników,

REKLAMA

• do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Właściwy terytorialnie inspektor pracy Państwowej Inspekcji Pracy może nakazać pracodawcy utworzenie służby bhp lub zwiększenie jej liczebności, uzasadniając to stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi w zakładzie.

W przypadku zakładów pracy zatrudniających większą niż 100 liczbę pracowników tworzenie służby bhp jest obowiązkowe.

Tworzenie służby bhp w firmie

U pracodawców zatrudniających od 100 do 600 pracowników pracodawca musi utworzyć 1-osobową lub wieloosobową służbę bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy - zwanego dalej rozporządzeniem). Ponadto należy zatrudnić ich na umowę o pracę, przy czym nie musi być to praca na cały etat. Natomiast w zakładzie pracy zatrudniającym ponad 600 pracowników pracodawca musi zatrudnić co najmniej 1 pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy w pełnym wymiarze czasu pracy na każdych 600 pracowników.

Uprawnienia i obowiązki służby bhp

Każdy pracownik zakładowej służby bezpieczeństwa i higieny pracy jest uprawniony m.in. do:

• przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przestrzegania przepisów oraz zasad w tym zakresie w zakładzie pracy i w każdym innym miejscu wykonywania pracy,

• występowania do osób kierujących pracownikami z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń wypadkowych i szkodliwości zawodowych oraz uchybień w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

• występowania do pracodawcy z wnioskami o nagradzanie pracowników wyróżniających się w działalności na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,

• występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

• niezwłocznego wstrzymania pracy maszyny lub innego urządzenia technicznego w razie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracownika albo innych osób,

• niezwłocznego odsunięcia od pracy pracownika,

• wnioskowania do pracodawcy o niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób.

Do obowiązków pracowników służby bhp należy m.in.:

• przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp,

• sporządzanie i przedstawianie pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bhp wraz z propozycjami przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych zapobiegających zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawiających warunki pracy,

• aktywne uczestnictwo w ocenie założeń i dokumentacji w zakresie modernizacji firmy lub jej części, nowych inwestycji, a także zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji,

• uczestniczenie w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowywanych obiektów lub ich części, w których przewidywane są pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne i inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy oraz bezpieczeństwo zatrudnionych osób,

• uczestniczenie w ocenie ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy w zakładzie.

 

Służba bhp ma również za zadanie współpracować z innymi komórkami w firmie oraz z pracodawcą. W tym zakresie pracownicy służby bhp muszą m.in.:

• informować na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami mającymi na celu usunięcie tych zagrożeń,

• uczestniczyć w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju firmy oraz przedstawianiu propozycji w zakresie uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych gwarantujących poprawę stanu bhp,

• zgłaszać wnioski odnośnie do wymagań bhp w aktualnie prowadzonych i wprowadzanych procesach produkcyjnych,

• przedstawiać pracodawcy wnioski w zakresie zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy w zakładzie,

• prowadzić rejestry, kompletować i przechowywać dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby oraz przechowywać wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

• uczestniczyć w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych bhp oraz w ustalaniu zadań kierowników dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,

• współdziałać ze społeczną inspekcją pracy i zakładowymi organizacjami związkowymi przy:

- podejmowaniu działań dotyczących przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w trybie oraz zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,

- podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach dotyczących poprawy warunków pracy w firmie,

• uczestniczyć w konsultacjach w zakresie bhp i pracach komisji bhp, a także innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

WAŻNE!

Organizacja i rozkład czasu pracy pracownika służby bhp oraz pracownika, któremu powierzono wykonywanie zadań tej służby, powinny zapewniać pełną realizację wszystkich przewidzianych w przepisach zadań. Aby umożliwić ich realizację, pracodawca powinien udostępnić służbie bhp, a także specjaliście spoza zakładu pracy informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo pracy i ochronę zdrowia pracowników.

Katarzyna Tomaszewska

Podstawa prawna:

• art. 23711 Kodeksu pracy,

• § 2, 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA