Czas pracy pracownika niepełnosprawnego
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W zakresie norm czasu pracy pracowników niepełnosprawnych stosuje się art. 15 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.). Z treści tego przepisu wynika, że czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast w przypadku osoby niepełnosprawnej, która została zaliczona do znacznego bądź umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, normy wynoszą 7 godzin na dobę oraz 35 godzin tygodniowo. W sprawach nieuregulowanych w ww. ustawie stosuje się m.in. przepisy Kodeksu pracy (art. 66 ustawy). Oznacza to, że w zawartej umowie o pracę z osobą niepełnosprawną należy określić obowiązkowo wymiar czasu pracy (art. 29 § 1 pkt 4 k.p.).
REKLAMA
Jeżeli osoba niepełnosprawna zostanie zatrudniona na tzw. etat cząstkowy (w omawianym przypadku jest to 1/2 etatu), w umowie należy umieścić zapis odnoszący się wyłącznie do wymiaru czasu pracy. Natomiast w indywidualnym rozkładzie trzeba rozpisać, w jakie dni pracownik będzie świadczył pracę. Należy pamiętać o tym, że liczba godzin do przepracowania będzie w każdym miesiącu zróżnicowana, co wynika z kalendarza. Informacje o systemie i rozkładzie czasu pracy oraz o przyjętym okresie rozliczeniowym czasu pracy ustalane są odpowiednio w układzie zbiorowym pracy, regulaminie bądź też w obwieszczeniu obowiązującym u danego pracodawcy (art. 150 k.p.).
Odpowiedziała Karolina Jagielska
REKLAMA
REKLAMA