REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy utworzyć regulamin pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z kodeksem pracy firmy zatrudniające 20 pracowników mają obowiązek tworzenia regulaminu pracy. W jakim momencie ten stan zatrudnienia decyduje o obowiązku utworzenia tego regulaminu i jak należy go ustalać (których pracowników uwzględniać, a których nie, np. osoby przebywające na urlopach wychowawczych, bezpłatnych)? Co w sytuacji, jeśli przeciętne zatrudnienie nie osiąga 20 osób, a stan powyżej 20 osób występuje sporadycznie, tak jak ma to miejsce w naszym zakładzie?

REKLAMA

Obowiązek wydania regulaminu pracy powstaje z chwilą zatrudnienia dwudziestego pracownika - bez względu na rodzaj łączącej strony umowy o pracę oraz fakt przebywania pracowników na urlopach. Nie bierzemy tutaj pod uwagę przeciętnego zatrudnienia w roku, ale zawsze decydujące znaczenie ma osiągnięcie w konkretnym momencie wskazanego w przepisach stanu zatrudnienia.

REKLAMA

Regulamin pracy musi zostać wydany przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników. W mniejszych zakładach pracy nie ma takiego obowiązku. Zakłady te mogą jednak wydawać regulamin pracy, co często jest bardzo wygodnym rozwiązaniem (zwłaszcza przy wahaniach stanu zatrudnienia). Gdy regulamin pracy już obowiązuje w zakładzie pracy, warto także zastanowić się, czy rezygnacja z niego w chwili spadku stanu zatrudnienia byłaby w rzeczywistości konieczna i przede wszystkim korzystna. Istniejąca regulacja regulaminowa jest wygodna, gdyż zawiera wszystkie niezbędne dla pracowników informacje w tym zakresie. Wzrost zatrudnienia spowoduje natomiast ponowne powstanie obowiązku wydania tego dokumentu.

Można jednak spotkać się także ze stanowiskiem, że pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie tylko nie musi wydawać regulaminu pracy, ale wręcz nie może. Taka wykładnia tego przepisu nie jest jednak uzasadniona żadnymi racjonalnymi względami. Ponadto w przypadkach takich, jakie wskazano w pytaniu, prowadziłoby to do konieczności rezygnowania z regulaminu przy każdym spadku zatrudnienia poniżej 20 osób, nawet jeśli pracodawca planowałby w niedługim czasie zwiększenie zatrudnienia.

Regulamin pracy

Regulaminy wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. W taki też sposób wchodzą w życie zmiany regulaminów. Przepisy nie określają sposobu, w jaki regulamin powinien zostać ogłoszony. Może to stać się przez każde zachowanie pracodawcy (lub osoby działającej w jego imieniu), w którego konsekwencji pracownicy otrzymają możliwość zapoznania się z nowymi uregulowaniami. Przykładowo, może to się odbyć przez wręczenie takiej informacji wszystkim pracownikom, odczytanie na zebraniu załogi, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, rozesłanie pocztą elektroniczną itp. Istotne jest, by pracodawca zapewnił faktyczną możliwość przeczytania regulaminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treść regulaminu pracy

REKLAMA

Dwudziestu zatrudnionych pracowników oznacza w tym kontekście faktyczny stan zatrudnienia w danej chwili, bez stosowania wyliczeń średniego stanu zatrudnienia na przestrzeni roku kalendarzowego. Wliczeniu podlegać tutaj powinni wszyscy pracownicy, bez względu na rodzaj umowy o pracę (umowa na okres próbny, na czas określony, na czas nieokreślony) oraz na wymiar etatu (nie dokonujemy przeliczenia wymiaru czasu pracy na pełne etaty).

Przepisy nie wyszczególniają grup zatrudnionych osób, które mogłyby zostać wyłączone przy ustalaniu zatrudnienia, od którego zależy wprowadzenie regulaminu pracy ze względu na określoną sytuację (np. osoby przebywające na urlopie wychowawczym, bezpłatnym).

Mimo że w takich przypadkach zostają zawieszone wzajemne świadczenia ze stosunku pracy, to jednak osoby te ciągle pozostają w zatrudnieniu.

Marek Rotkiewicz

Podstawa prawna:

art. 104-1043, 174 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA