REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy utworzyć regulamin pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z kodeksem pracy firmy zatrudniające 20 pracowników mają obowiązek tworzenia regulaminu pracy. W jakim momencie ten stan zatrudnienia decyduje o obowiązku utworzenia tego regulaminu i jak należy go ustalać (których pracowników uwzględniać, a których nie, np. osoby przebywające na urlopach wychowawczych, bezpłatnych)? Co w sytuacji, jeśli przeciętne zatrudnienie nie osiąga 20 osób, a stan powyżej 20 osób występuje sporadycznie, tak jak ma to miejsce w naszym zakładzie?

REKLAMA

Obowiązek wydania regulaminu pracy powstaje z chwilą zatrudnienia dwudziestego pracownika - bez względu na rodzaj łączącej strony umowy o pracę oraz fakt przebywania pracowników na urlopach. Nie bierzemy tutaj pod uwagę przeciętnego zatrudnienia w roku, ale zawsze decydujące znaczenie ma osiągnięcie w konkretnym momencie wskazanego w przepisach stanu zatrudnienia.

REKLAMA

Regulamin pracy musi zostać wydany przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników. W mniejszych zakładach pracy nie ma takiego obowiązku. Zakłady te mogą jednak wydawać regulamin pracy, co często jest bardzo wygodnym rozwiązaniem (zwłaszcza przy wahaniach stanu zatrudnienia). Gdy regulamin pracy już obowiązuje w zakładzie pracy, warto także zastanowić się, czy rezygnacja z niego w chwili spadku stanu zatrudnienia byłaby w rzeczywistości konieczna i przede wszystkim korzystna. Istniejąca regulacja regulaminowa jest wygodna, gdyż zawiera wszystkie niezbędne dla pracowników informacje w tym zakresie. Wzrost zatrudnienia spowoduje natomiast ponowne powstanie obowiązku wydania tego dokumentu.

Można jednak spotkać się także ze stanowiskiem, że pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie tylko nie musi wydawać regulaminu pracy, ale wręcz nie może. Taka wykładnia tego przepisu nie jest jednak uzasadniona żadnymi racjonalnymi względami. Ponadto w przypadkach takich, jakie wskazano w pytaniu, prowadziłoby to do konieczności rezygnowania z regulaminu przy każdym spadku zatrudnienia poniżej 20 osób, nawet jeśli pracodawca planowałby w niedługim czasie zwiększenie zatrudnienia.

Regulamin pracy

Regulaminy wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. W taki też sposób wchodzą w życie zmiany regulaminów. Przepisy nie określają sposobu, w jaki regulamin powinien zostać ogłoszony. Może to stać się przez każde zachowanie pracodawcy (lub osoby działającej w jego imieniu), w którego konsekwencji pracownicy otrzymają możliwość zapoznania się z nowymi uregulowaniami. Przykładowo, może to się odbyć przez wręczenie takiej informacji wszystkim pracownikom, odczytanie na zebraniu załogi, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, rozesłanie pocztą elektroniczną itp. Istotne jest, by pracodawca zapewnił faktyczną możliwość przeczytania regulaminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treść regulaminu pracy

REKLAMA

Dwudziestu zatrudnionych pracowników oznacza w tym kontekście faktyczny stan zatrudnienia w danej chwili, bez stosowania wyliczeń średniego stanu zatrudnienia na przestrzeni roku kalendarzowego. Wliczeniu podlegać tutaj powinni wszyscy pracownicy, bez względu na rodzaj umowy o pracę (umowa na okres próbny, na czas określony, na czas nieokreślony) oraz na wymiar etatu (nie dokonujemy przeliczenia wymiaru czasu pracy na pełne etaty).

Przepisy nie wyszczególniają grup zatrudnionych osób, które mogłyby zostać wyłączone przy ustalaniu zatrudnienia, od którego zależy wprowadzenie regulaminu pracy ze względu na określoną sytuację (np. osoby przebywające na urlopie wychowawczym, bezpłatnym).

Mimo że w takich przypadkach zostają zawieszone wzajemne świadczenia ze stosunku pracy, to jednak osoby te ciągle pozostają w zatrudnieniu.

Marek Rotkiewicz

Podstawa prawna:

art. 104-1043, 174 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA