REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracownikom zatrudnionym w biurze przysługują napoje chłodzące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniamy w naszej firmie pracowników biurowych. Przy jakiej temperaturze w okresie letnim musimy im zapewniać napoje chłodzące? Jaka jest maksymalna temperatura, w której mogą oni wykonywać pracę w pomieszczeniach pracy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Napoje chłodzące przysługują wszystkim pracownikom, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy - w tym pracownikom biurowym, gdy na stanowiskach pracy temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Nie ma natomiast żadnych regulacji, które określają, jaka jest maksymalnie dozwolona temperatura w pomieszczeniach pracy. Specjaliści bhp uznają, że temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna przekraczać 30°C.

UZASADNIENIE

Przepisy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia napojów chłodzących dopasowanych do warunków pracy oraz - w przypadku pracowników zatrudnionych w mikroklimacie gorącym - wzbogaconych w sole mineralne i witaminy. Pracownicy nie mogą zatem żądać np. soków czy innych tego typu napojów. Rodzaj wydawanych napojów zależy bowiem wyłącznie od uznania pracodawcy. Pracodawca zrealizuje swój obowiązek zapewniając pracownikom np. wodę mineralną.

REKLAMA

Pracodawcy nie wolno limitować wydawania napojów chłodzących. Napoje muszą być dostępne dla pracownika przez całą dniówkę roboczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca w okresie letnim, kiedy temperatura przekracza 28°C, przydziela pracownikom jedną butelkę wody mineralnej po przepracowaniu 4 godzin. Takie postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Pracownicy powinni mieć bowiem możliwość korzystania z wody mineralnej od początku swojej pracy.

Szczegółowe zasady wydawania posiłków i napojów profilaktycznych, a także określenie stanowisk pracy, na których zatrudnieni pracownicy powinni otrzymywać posiłki i napoje profilaktyczne, ustala pracodawca w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a w przypadku ich braku - w porozumieniu z przedstawicielami pracowników. Lista takich stanowisk powinna zostać sporządzona na podstawie wyników badań środowiska pracy, w tym głównie jego temperatury oraz wilgotności.

Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za napoje chłodzące. Mogą natomiast żądać od zakładu pracy zwrotu poniesionych na nie wydatków, w sytuacji gdy pracodawca wbrew obowiązkowi im ich nie dostarczył.

WAŻNE!

Pracodawca nie może wypłacać pracownikom ekwiwalentu pieniężnego w zamian za niezapewnianie napojów chłodzących.

Obowiązkiem pracodawcy jest również zapewnienie pracownikom w miejscu pracy odpowiedniej temperatury. Minimalna temperatura, jaką pracodawca powinien zapewnić w pomieszczeniach pracy, powinna być odpowiednia do rodzaju wykonywanej pracy, ale nie niższa niż 14°C, chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C. Nie ma natomiast przepisów, które w jednoznaczny sposób określałyby dopuszczalną maksymalną temperaturę pomieszczeń pracy. Wyjątkiem jest praca pracowników młodocianych. Nie mogą oni pracować w pomieszczeniach, w których temperatura przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza przekracza 65%. Jednak nie oznacza to, że inni pracownicy mogą pracować w zbyt nagrzanym pomieszczeniu. Specjaliści bhp przyjmują zatem, że optymalna temperatura pomieszczenia biurowego latem to 20-24°C, a zimą może być niższa i może wynosić ok. 18-22°C. Natomiast z przekroczeniem normy temperaturowej zdaniem specjalistów bhp mamy do czynienia, kiedy temperatura przy pracy biurowej wynosi ponad 30°C.

• art. 232 Kodeksu pracy,

• § 4-6 i § 8 rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (DzU nr 60, poz. 279),

• § 30 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),

• załącznik nr 1 do rozporządzenia z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (DzU nr 200, poz. 2047 ze zm.).

Ewa Łukasik

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA