REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Choroba pracownika - problem pracodawcy

Monika Frączek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy daje pracownikowi zwolnionemu bez jego winy możliwość powrotu do pracy po zakończeniu choroby, która spowodowała rozwiązanie umowy.

W miarę swoich możliwości pracodawca powinien ponownie zatrudnić pracownika, którego zwolnił w trybie art. 53 k.p., a który w ciągu 6 miesięcy od zwolnienia zgłosi swój powrót do pracy niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn (art. 53 § 5 k.p.). Uprawnienie to przysługuje tylko temu pracownikowi, który, zgłaszając się do pracodawcy, jest zdolny do pracy.

REKLAMA

REKLAMA

WaŻne!

Artykuł 53 § 5 k.p. stosuje się odpowiednio do pracownika pobierającego świadczenie rehabilitacyjne, jeżeli zgłosi pracodawcy swój powrót niezwłocznie po wyczerpaniu tego świadczenia, choćby nastąpiło to po upływie 6 miesięcy od rozwiązania stosunku pracy (art. 20 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia w razie choroby lub macierzyństwa).

Kodeks pracy nie definiuje, jak należy oceniać możliwości pracodawcy dotyczące ponownego zatrudnienia pracownika. Pomocne jest więc orzecznictwo Sądu Najwyższego (np. wyrok z 12 stycznia 1998 r., I PKN 459/97). Wynika z niego, że oceniając możliwość ponownego zatrudnienia pracownika, który został zwolniony na podstawie art. 53 k.p., należy uwzględniać zarówno okoliczności dotyczące pracodawcy, jak i tego pracownika. Może się okazać, że pracodawca po zwolnieniu pracownika zatrudnił na stałe jego dotychczasowego zastępcę, a nie ma innego wolnego stanowiska pracy.

REKLAMA

Pracodawca musi być jednak przygotowany na to, że pracownik może skierować przeciw niemu sprawę do sądu pracy, twierdząc, że ten ma możliwość ponownego zatrudnienia, ale bezzasadnie nie chce tego uczynić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli pracodawca nie udowodni przed sądem braku możliwości ponownego zatrudnienia pracownika i pracownik wygra spór, będzie miał w stosunku do pracodawcy roszczenie o:

• nawiązanie stosunku pracy,

• odszkodowanie za okres pozostawania bez pracy od chwili zgłoszenia się w terminie 6 miesięcy od dnia zwolnienia.

Potwierdza to uchwała Sądu Najwyższego z 10 września 1976 r., I PZP 48/76.

Okres choroby nie zmniejsza wymiaru urlopu

Tak jak długo trwa stosunek pracy chorego pracownika, tak długo nabywa on prawo do urlopu wypoczynkowego. Okres długotrwałej choroby nie jest wymieniony w art. 1552 k.p. razem z okresami nieobecności powodującymi proporcjonalne obniżenie wymiaru urlopu wypoczynkowego (jak np. okres trwającego dłużej niż miesiąc urlopu bezpłatnego). A zatem przez okres pobierania wynagrodzenia i zasiłku chorobowego, a także przez ewentualne pierwsze 3 miesiące pobierania świadczenia rehabilitacyjnego pracownik nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego.

Jeżeli dojdzie do zwolnienia pracownika w trybie art. 53 k.p., pracodawca będzie musiał zapłacić mu ekwiwalent za urlop proporcjonalnie do okresu zatrudnienia.

Ponadto pracownik może po okresie pobierania wynagrodzenia i zasiłku chorobowego skorzystać od razu z urlopu wypoczynkowego bez konieczności poddania się badaniom kontrolnym i uzyskania zaświadczenia o zdolności do pracy. W ocenie Sądu Najwyższego nie można uznać, że niezbędnym warunkiem rozpoczęcia urlopu wypoczynkowego jest przeprowadzenie kontrolnych badań lekarskich (wyrok SN z 28 marca 2008 r., II PK 214/07).

Częste choroby przyczyną wypowiedzenia

Odzyskanie przez pracownika zdolności do pracy, pozbawiające pracodawcę prawa do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 53 § 3 k.p., musi dotyczyć pracy, co do której uprzednio orzeczono niezdolność jej wykonywania, a nie innej pracy lub tej samej pracy, ale w innych warunkach (wyrok SN z 18 kwietnia 2001 r., I PKN 357/00).

Jeżeli długotrwałe i wyjątkowo częste nieobecności w pracy spowodowane chorobą pociągają za sobą koszty finansowe i organizacyjne związane z zapewnieniem zastępstwa na czas nieobecności pracownika, co do zasady, pracodawca może go zwolnić za wypowiedzeniem, jeżeli odzyska już zdrowie i wróci do pracy.

Nie ma ani przepisu, ani wyroku Sądu Najwyższego, który odpowiadałby na pytanie, jak długa i częsta musi być absencja chorobowa pracownika, żeby uzasadniała wypowiedzenie umowy o pracę. Zależy to od konkretnej sytuacji faktycznej. Trzeba jednak pamiętać, że w razie sporu przed sądem pracy to pracodawca musi udowodnić, że miał prawdziwy powód do zwolnienia pracownika. Musi więc mieć przygotowane dokumenty, np. zestawienie, ile zostało wypłacone za nadgodziny pracowników, którzy pracowali dłużej z powodu częstych nieobecności tego pracownika, czy wykaz kosztów poniesionych na badania wstępne, szkolenia bhp i pensje pracowników zatrudnianych na zastępstwo, dokumenty wskazujące na koszt skorzystania z usług agencji pracy tymczasowej.

Długotrwałe nieobecności w pracy spowodowane chorobą, które zdarzają się danemu pracownikowi częściej niż pozostałym, a przy tym szkodzą interesom pracodawcy i pociągają za sobą koszty po stronie pracodawcy, uprawniają do wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę z tego powodu (wyrok SN z 4 grudnia 1997 r., I PKN 422/97, wyrok SN z 21 października 1999 r., I PKN 323/99).

Nie można jednak z powodu długotrwałych lub częstych chorób zwolnić pracownika z dłuższym stażem, który sumiennie wykonywał swoje obowiązki. Dowodem na sumienne wykonywanie obowiązków przez pracownika jest m.in. fakt, że np. awansował, zawsze otrzymywał premie uzależnione od wyników pracy itp. Jak podkreśla Sąd Najwyższy, jakkolwiek długotrwałe nieobecności pracownika spowodowane chorobą mogą uzasadniać wypowiedzenie umowy o pracę, to jednak takie wypowiedzenie może być uznane za sprzeczne z zasadami współżycia społecznego w sytuacji, gdy dotyczy długoletniego pracownika nienagannie wykonującego dotąd swoje obowiązki pracownicze (wyrok SN z 21 stycznia 2003 r., I PK 96/02).

Monika Frączek 

Podstawa prawna:

• art. 53, 1552 Kodeksu pracy,

• art. 20 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia w razie choroby lub macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.),

• orzeczenia Sądu Najwyższego:

- z 28 marca 2008 r. (II PK 214/07, niepubl.),

- z 12 stycznia 1998 r. (I PKN 459/97, OSNP 1998/22/656),

- z 10 września 1976 r. (I PZP 48/76, OSNC 1977/4/65),

- z 18 kwietnia 2001 r. (I PKN 357/00, OSNP 2003/2/40),

- z 4 grudnia 1997 r. (I PKN 422/97, OSNP 1998/20/600),

- z 21 października 1999 r. (I PKN 323/99, OSNP 2001/5/157),

- z 21 stycznia 2003 r. (I PK 96/02, M.P.Pr. - wkł. 2004/2/5).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA