REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zwolnienia chorego pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Frączek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Najwięcej problemów przy rozwiązywaniu umowy bez wypowiedzenia z chorym pracownikiem stwarza prawidłowe ustalenie, czy można go zwolnić.

Poniżej procedura zwolnienia pracownika krok po kroku.

REKLAMA

Krok 1. Ustalenie, czy można zwolnić pracownika

Jeżeli upłynie 182 dni zasiłku chorobowego (łącznie z okresem pobierania wynagrodzenia chorobowego), nie zawsze można od razu w 183. dniu zwolnić pracownika. Trzeba poczekać i dowiedzieć się, czy nadal jest niezdolny do pracy, czy też odzyskał zdrowie.

W praktyce mogą wystąpić następujące przypadki:

• ZUS orzeknie, że pracownik jest niezdolny do pracy i powinien ubiegać się o rentę/zostanie przyznana mu renta - można zwolnić pracownika,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ZUS orzeknie o przedłużeniu okresu zasiłkowego do 270 dni, jeżeli pracownik choruje na gruźlicę - nie można zwolnić pracownika,

REKLAMA

• ZUS orzeknie, że pracownik rokuje odzyskanie zdrowia i przyzna świadczenie rehabilitacyjne na 12 miesięcy - można zwolnić pracownika dopiero po upływie pierwszych 3 miesięcy (90 dni) korzystania przez pracownika ze świadczenia rehabilitacyjnego,

• ZUS orzeknie, że pracownik rokuje odzyskanie zdrowia i przyzna świadczenie rehabilitacyjne na 3 miesiące - nie można od razu zwolnić pracownika, po powrocie ze świadczenia rehabilitacyjnego trzeba skierować go na badania kontrolne,

• ZUS orzeknie, że pracownik jest zdolny do pracy i nie przyzna ani renty, ani świadczenia rehabilitacyjnego - nie można od razu zwolnić pracownika. Ma on stawić się do pracy, ale nie należy go dopuścić do wykonywania obowiązków, tylko skierować na badania kontrolne,

REKLAMA

• pracownik nie stara się ani o przedłużenie okresu zasiłkowego, ani o świadczenie rehabilitacyjne, ani o rentę, tylko po zakończeniu okresu zasiłkowego wraca do pracy - nie można go dopuścić do pracy, tylko trzeba skierować na badania kontrolne.

W przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik podlega kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku (art. 229 § 2 k.p.). Nie można dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku (art. 229 § 4 k.p.). Jeżeli lekarz medycyny pracy z ośrodka zdrowia, z którym pracodawca ma podpisaną umowę, orzeknie, że pracownik nadal jest niezdolny do wykonywania pracy na określonym stanowisku - można zwolnić pracownika. Jeżeli jednak lekarz medycyny pracy wystawi zaświadczenie, że pracownik jest zdolny do dalszej pracy na zajmowanym stanowisku - nie można zwolnić go w trybie art. 53 k.p.

W trybie art. 53 k.p. nie można zwolnić m.in.:

• pracownicy w ciąży,

• pracownicy/pracownika w czasie urlopu macierzyńskiego,

• pracownika w czasie urlopu bezpłatnego,

• pracownika w czasie urlopu wychowawczego.

Krok 2. Konsultacja związkowa zwolnienia - jeśli pracownik nie odzyskał zdolności do pracy po upływie okresów ochronnych

Jeżeli u pracodawcy działa związek zawodowy, to trzeba zasięgnąć jego opinii w sprawie zwolnienia (jeśli pracownik jest członkiem związku lub związek zgodził się go reprezentować). Zakładowa organizacja związkowa ma maksymalnie 3 dni, żeby się wypowiedzieć (art. 52 § 3 k.p.).

Nawet jeżeli związek wyrazi negatywną opinię o zamiarze zwolnienia pracownika w trybie art. 53 k.p. - pracodawca nie jest tą opinią związany i tak może podjąć decyzję o zwolnieniu pracownika.

Pominięcie konsultacji związkowej w procedurze zwolnienia jest przesłanką do uznania zwolnienia za dokonane z naruszeniem przepisów prawa pracy. W takim przypadku pracownik może pozwać pracodawcę do sądu pracy i wystąpić o odszkodowanie lub przywrócenie do pracy (art. 56 k.p.).

Krok 3. Przygotowanie pisma zawierającego oświadczenie woli pracodawcy o zwolnieniu pracownika

W piśmie zawierającym oświadczenie o zwolnieniu nie wpisuje się daty rozwiązania umowy o pracę. Bez względu na to, jaka data została wskazana w oświadczeniu, umowa rozwiąże się z chwilą dotarcia pisma do pracownika (wyrok SN z 6 października 1998 r., III ZP 31/98).

Krok 4. Doręczenie pisma pracownikowi

Oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę wysyła się listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

Zwrotka z poczty z informacją o odebraniu listu albo zwrotka, że list był dwukrotnie awizowany i nikt go nie odebrał, oznacza, że z tym dniem (tj. z dniem, kiedy ktoś odebrał list albo z upływem 7 dni od daty drugiego awizowania) oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę doszło do adresata (lub mogło dojść) i z tym dniem zatrudnienie ustaje. To będzie data rozwiązania umowy.

Dopiero gdy już wiadomo, kiedy nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę, można wypełnić i wysłać pracownikowi świadectwo pracy. W świadectwie pracy jako datę rozwiązania umowy o pracę wpisuje się datę odbioru listu przez pracownika.

Jeżeli pracownik nie odebrał pisma zawierającego oświadczenie o zwolnieniu - wtedy po drugim awizowaniu jest ono przechowywane na poczcie 7 dni, a następnie jest zwracane do nadawcy (pracodawcy).

W takim wypadku datą rozwiązania umowy będzie data wynikająca z daty drugiego awiza plus 7 dni i taką datę należy wpisać na świadectwie pracy pracownika.

O takim trybie postępowania przesądził wyrok Sądu Najwyższego z 5 października 2005 r. (I PK 37/05). W sporze, którego dotyczył wyrok, przesyłka pocztowa zawierająca oświadczenie pracodawcy o zwolnieniu była drugi raz awizowana 15 kwietnia, a Sąd Najwyższy orzekł, że 22 kwietnia był dniem, w którym powódka najpóźniej mogła się zapoznać z oświadczeniem woli pracodawcy o zwolnieniu i od tego dnia biegł termin na wniesienie odwołania do sądu pracy.

Krok 5. Wysłanie świadectwa pracy

Świadectwo pracy wysyła się również listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

Należy liczyć się z tym, że pracownik może zgłosić się do sądu pracy w celu udowodnienia, że nie miał możliwości zapoznania się z pismem. Będzie jednak musiał przedstawić na to dowody. Sąd pracy będzie władny rozstrzygnąć, czy faktycznie było tak, jak przedstawia to pracownik.

Monika Frączek 

Podstawa prawna:

• art. 52 § 3, 53, 229 § 2 i 4 Kodeksu pracy,

• orzeczenia Sądu Najwyższego:

- z 5 października 2005 r., I PK 37/05 (OSNP 2006/17-18/263),

- z 6 października 1998 r., III ZP 31/98 (OSNP 1999/3/80).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA