REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie bezpieczeństwem - korzystne dla pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wdrożenie systemu zarządzania bhp prowadzi do osiągania stałej poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz do ograniczenia strat związanych z niewłaściwymi warunkami pracy.

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. To właśnie on ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Do pracodawcy należy m.in. ocenianie i dokumentowanie ryzyka zawodowego (art. 226 k.p.), zapewnienie właściwego przeszkolenia z zakresu bhp wszystkim pracownikom czy stosowanie najlepszych z punktu widzenia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników środków ochrony.

REKLAMA

Co to jest system zarządzania bhp

REKLAMA

Zgodnie z definicją przyjętą w polskich normach serii PN-N-18000 system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy stanowi część ogólnego systemu zarządzania. Swoim zakresem obejmuje on: strukturę organizacyjną, planowanie, zasady odpowiedzialności, zasady postępowania, procedury, procesy oraz zasoby ludzkie, rzeczowe i finansowe, potrzebne do opracowania, wdrażania, realizowania, przeglądu i utrzymywania polityki bezpieczeństwa i higieny pracy, a tym samym do zarządzania ryzykiem zawodowym występującym w środowisku pracy w związku z działalnością przedsiębiorstwa.

Na system zarządzania bhp składa się więc wiele elementów. Do najważniejszych z nich należy polityka bhp, współudział pracowników, właściwa struktura organizacyjna wraz z jasno sprecyzowanymi zasadami odpowiedzialności, szkolenia, świadomość pracowników, komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu, działania korygujące i zapobiegawcze, audyty wewnętrzne.

Wdrożenie systemu może nastąpić na podstawie wytycznych zawartych w polskich normach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• PN-N-18001: 2004 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania”,

• PN-N-18004: 2000 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wytyczne”.

Zanim jednak zaczniemy wdrażać system zarządzania, warto jest dokonać analizy sytuacji w zakresie funkcjonowania i przestrzegania przepisów oraz zasad bhp.

Jak wdrożyć system zarządzania bhp

Wdrożenie sytemu bhp na podstawie powyższych norm powinno odbywać się zgodnie z odpowiednio opracowaną przez kierownictwo zakładu pracy polityką bhp. Polityka bhp to nic innego jak planowanie działań, na które składa się ustalenie celów ogólnych i szczegółowych wraz z określonymi planami ich realizacji. Tworząc politykę bhp, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie zagrożenia, jakie występują w zakładzie pracy (w tym celu należy zebrać wszystkie informacje o występujących w zakładzie pracy czynnikach szkodliwych i niebezpiecznych, wypadkach przy pracy i występujących chorobach zawodowych, ocenie ryzyka zawodowego). Ustalając cele, trzeba koniecznie uwzględnić wszystkie wymogi prawne wynikające z Kodeksu pracy.

Jeżeli w zakładzie pracy została stworzona odpowiednia polityka bhp, można przystąpić do wdrożenia systemu zarządzania bhp w życie.

REKLAMA

Wdrożenie systemu należy zacząć od wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za właściwą realizację polityki bhp. Osobą tą może być np. zatrudniony przez firmę specjalista ds. bhp. Oprócz swoich zadań związanych z wykonywaniem pracy specjalisty ds. bhp osoba ta powinna mieć określone konkretne zadania (wraz z uprawnieniami) dotyczące właściwej realizacji systemu zarządzania bhp. Co najmniej raz w roku powinna przekazywać kierownictwu sprawozdania z funkcjonowania systemu zarządzania. W dużych firmach może zostać w tym celu utworzona specjalna komórka organizacyjna.

Aby system zarządzania dobrze funkcjonował, konieczne jest również stworzenie odpowiedniej struktury organizacyjnej w ramach firmy. W tym celu należy wyznaczyć odpowiednie osoby, określić ich zadania związane z realizacją systemu, w tym ich wzajemne zależności i powiązania.

Zadania związane z właściwym funkcjonowaniem systemu bhp powinny być realizowane na każdym szczeblu. Opracowanie strategii (opis systemu i stworzenie polityki bhp to zadanie dla ścisłego kierownictwa), opracowanie procedur, celów ogólnych i planów to zadanie dla kierowników, dyrektorów, natomiast szczegółowe opracowanie instrukcji, formularzy, raportów to zadanie bezpośrednich przełożonych (kierowników, mistrzów).

Kolejnym elementem systemu jest ustalenie właściwych potrzeb szkoleniowych (z zakresu bhp) i kompetencji pracowników. Programy szkoleń powinny być dostosowane do potrzeb poszczególnych grup pracowników. Bardzo ważnym aspektem jest również zapewnienie odpowiedniej komunikacji w sprawach związanych z bhp między samymi pracownikami, jak również między pracownikami a kierownictwem.

Właśnie od dobrej komunikacji i kultury organizacji może zależeć bezpieczeństwo pracowników.

Dlatego opracowując stosowne procedury, szczególną uwagę należy zwrócić pracownikom na:

• właściwą identyfikację zagrożeń występujących na stanowisku pracy,

• sposób wykonywania swoich obowiązków,

• skutki nieprzestrzegania przepisów i zasad bhp.

Żaden system zarządzania nie może zostać wdrożony bez odpowiednich nakładów. Decydując się na wprowadzenie sytemu zarządzania bhp, trzeba zabezpieczyć odpowiednie środki. Na ten cel należy przeznaczyć nie tylko odpowiednie fundusze, ale również środki rzeczowe, sprzęt techniczny oraz odpowiednio przygotowany merytorycznie personel.

Następnym elementem składającym się na system zarządzania bhp jest odpowiednia dokumentacja. W praktyce jest to najczęściej tzw. księga procedur prowadzona w wersji papierowej lub elektronicznej. W dokumencie tym powinna znajdować się opracowana polityka bhp wraz ze wszystkimi procedurami. Wszystkie wprowadzone zmiany dotyczące funkcjonowania systemu powinny być uwzględnione i opatrzone datą ich wprowadzenia. Taka dokumentacja powinna być przechowywana przez określony czas.

Aby system zarządzania mógł sprawnie funkcjonować, konieczne jest jego monitorowanie i podejmowanie odpowiednich działań korygujących i zapobiegawczych. W tym celu należy obserwować i kontrolować warunki środowiska pracy, dokonywać oceny ryzyka zawodowego oraz analizować przyczyny występujących w zakładzie pracy wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Ostatnim elementem systemu jest audyt. Jest to systematyczne i niezależne badanie (kontrola) mające na celu określenie, czy działania podejmowane w ramach systemu oraz osiągane rezultaty odpowiadają planom.

Dlaczego warto wdrożyć system

Istnieje kilka powodów, dla których warto jest wprowadzić system zarządzania bhp. Po pierwsze, w wyniku wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zmniejszą się wskaźniki wypadków przy pracy i chorób zawodowych, następuje poprawa warunków pracy i stanu bezpieczeństwa. To z kolei prowadzi do ograniczenia strat, powstających w wyniku braku bezpieczeństwa (koszty pracy, koszty związane z absencją chorobową pracowników, koszty składki wypadkowej). Po drugie, wprowadzenie systemu powoduje poprawę jakości i zwiększenie wydajności pracy oraz poprawę wizerunku przedsiębiorstwa i wzrost jego konkurencyjności.

Marcin Nowak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA